۵ نقش مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر معیشت خانواده‌ها

۵ نقش مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر معیشت خانواده‌ها


1 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فروشگاه‌های زنجیره‌ای

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اقتصاد و معیشت‌ خانواده‌ها قابل کتمان نیست. تقریبا در تمام شهر‌های بزرگ و کوچک ایران، این فروشگاه‌ها با عناوین متعدد و گوناگون مشغول به فعالیت هستند. هر روزه بخش قابل توجهی از مردم با حضور در این فروشگاه‌ها نیازهای روزانه خود را تامین می‌کنند. تا به حال خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی کشور، گزارش‌های زیادی از تاثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اقتصاد خانواده‌ها منتشر کرده‌اند که ۵ نمونه از مهم‌ترین موارد نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر معیشت خانواده‌ها را در مجله کوروش با هم مرور می‌کنیم.

 

 

۱- نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خریداران

 

در تمام دنیا به ویژه در شهرهای بزرگ مردم تمام خرید خود را از فروشگاه های زنجیره ای انجام می دهند زیرا نحوه قیمت گذاری کالا در این فروشگاه‌ها شفاف است، به این معنا که بهای یک کالا در تمام فروشگاه های زنجیره ای یکسان بوده و متغیر نیست و قیمت اقلام مورد نیاز مردم در فروشگاه‌های سراسر کشور یکسان است.

برخی فروشگاه‌های زنجیره ای طی قراردادی با مراکز و کارخانه‌های تولیدی، محصولات آن‌ها را پیش خرید می‌کنند. به تبع آن وقتی کارخانه یا مرکز تولیدی در شرایطی قرار می‌گیرد که برای محصولی که هنوز تولید نشده مشتری دست به نقدی پیدا می‌شود، به فروش محصول با حداقل سود و حتی زیر قیمت نیز برای کارخانه‌ها مطلوب، مقرون به صرفه و در شرایط کنونی اقتصادی کشور یک فرصت ویژه به شمار می‌رود.

حتما بخوانید  7 پیش بینی صنعت خرده فروشی در سال 2022

در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته، عرضه محصولات مورد نیاز آن‌ها با قیمت‌های پایین‌تر و نازل‌تر، امری قابل تقدیر به شمار می‌رود. زیرا در نهایت سر جمع هزینه خانوار‌های ایرانی و مشتریان چنین فروشگاه‌هایی را با کاهش همراه می‌کند و این موضوع مصداق بارز حمایت از حقوق مصرف کننده به شمار می‌رود. این موضوع نقش مثبت فروشگاه زنجیره ای بر معیشت خانواده‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

 

 

۲- تداوم تولید کارخانه‌ها با فروشگاه زنجیره ای

 

نقش این فروشگاه‌ها در تدام تولید کارخانه‌ها بسیار حیاتی است. افزایش خرید محصولات از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در تداوم فعالیت کارخانه‌ها موثر است، زیرا در صورت عدم توان خرید مردم که امروزه در ارتباط با بسیاری از کالا‌های موجود در بازار شاهد آن هستیم در فعالیت و کارکرد طبیعی و عادی مراکز تولیدی و کارخانه‌ها خلل و نارسایی ایجاد می‌کند.

 

 

۳- حق انتخاب برای مشتری

 

نقش مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر معیشت خانواده‌ها

 

مشتری با حضور در این فروشگاه‌ها با تنوعی عظیم از محصولات مورد نیاز خود رو به رو می‌شود. به تبع افزایش حق انتخاب مشتری برای انتخاب کالای مورد نیاز خود از حیث قیمت و کیفیت، باعث شده تا اقبال قابل توجهی به فروشگاه‌های زنجیره ای نشان داده شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

چگونه فروش ویژه فروشگاه‌های خرده‌فروشی بر بهبود معیشت اثر می‌گذارد؟

 

 

۴- حمایت از کالای ایرانی

 

یکی دیگر از مولفه‌های حائز اهمیت در فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فراهم شدن بستر و زمینه مناسب برای حمایت از کالای ایرانی معطوف می‌شود.
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای در این خصوص می‌گوید: «فروشگاه‌های زنجیره ای تاکنون نقش به ‌سزایی در حمایت از تولید داخلی ایفا کرده‌اند و به تبع در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد از محصولات عرضه شده در این مراکز ایرانی هستند طبیعتا حصول شعار حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی به نحو شایسته‌تری محقق خواهد شد.»

حتما بخوانید  3 روش در امان ماندن کسب و کارهای کوچک از بحران زنجیره تامین

 

 

۵- تنظیم و کنترل بازار

 

عرضه و فروش کالا‌ها و محصولات مورد نیاز مردم با حاشیه سود حداقلی نقش مثبت و سازنده‌ای را در تنظیم، کنترل و ثبات بازار ایفا خواهد کرد. در شرایطی که نوسانات قیمتی، باعث تنش‌های قیمتی و سلب آرامش بخش قابل توجهی از افراد و گروه‌های اجتماعی شده است، عرضه محصولات مورد نیاز مردم با پایین‌ترین قیمت (تا آنجا که امکان دارد) در حصول ثبات و آرامش در بازار کشور مثمر ثمر خواهد بود. اساسا به واسطه فعالیت فروشگاه زنجیره ای، نظم و انتظام مطلوب‌تری در سطح بازار حاکم می‌شود و مردم در چنین شرایطی از مزایای این ثبات، منتفع خواهند شد.

 

 

بیشتر بخوانید: 

 

لزوم فراهم کردن بستر امن خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دوران کرونا و پسا کرونا

 

کالابرگ الکترونیک