آیا ربات‌ها فروشگاه های زنجیره ‌ای بزرگ را از بحران کرونا نجات می‌دهند؟

آیا ربات‌ها فروشگاه های زنجیره ‌ای بزرگ را از بحران کرونا نجات می‌دهند؟


11 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فروشگاه های زنجیره ای در کرونا

استفاده از ربات‌ها در فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای بزرگ تا سال ۲۰۱۹ هنوز مرسوم نشده بود، اما شیوع جهانی ویروس کرونا باعث شد حتی فروشگاه‌های محلی هم به طور همزمان با مجموعه‌های بزرگ اقدام به استفاده از ربات‌ها برای پاک‌سازی محیط فروشگاه، قفسه‌ها و تحویل کالا به مشتری‌ها کنند. طبیعی است که در این شرایط تمام فروشگاه‌ها به دنبال راهی باشند تا نگرانی‌ها و فشارهای کاری کارمندان خود را کاهش دهند و از سوی دیگر کارایی آنها را برای ادامه خدمات به مشتری‌ها و تحویل سفارش‌های آنلاین بالا ببرند. در حال حاضر تمام فروشگاه‌های خرده فروشی به این باور رسیده‌‌اند که ربات‌ها و هوش مصنوعی راه‌حل‌های کاربردی ارائه می‌کنند که منجر به کاهش هزینه‌ها و ارتقای روند فعالیت فروشگاه خواهد شد. در مجله کوروش به این موضوع که چگونه ربات‌‌ها فروشگاه های زنجیره ‌ای در دوران کرونا را از بحران نجات می ‌دهند، اختصاص داده ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

فروشگاه ‌های زنجیره ای چگونه از ربات‌ها استفاده می‌کنند؟

 

فروشگاه ‌های زنجیره ای چگونه از ربات‌ها استفاده می‌کنند؟

 

در واشنگتن دی‌سی، ربات‌های شش ‌چرخ ۴۴ پوندی (۲۰ کیلوگرم) مجهز به انواع سنسورها و هوش‌مصنوعی برای حمل کالا به مشتری‌ فروشگاه‌های «Brood van Brood» استفاده می‌شوند. به همین خاطر فروشگاه‌های Brood درهای خود را روی مشتری‌ها بسته‌اند و از پشت همین درها، به فعالیت‌ خود و تحویل سفارش مشتری‌ها ادامه می‌دهند. تریسی استانارد، مالک این فروشگاه‌‌ها گفت: «طی مدت یک‌هفته‌ای که استفاده از این ربات‌ها را آغاز کردیم، بسیار مورد استقبال مشتریان قرار گرفته‌اند.»

 

 

ربات‌های شرکت برین در فروشگاه‌ ها

 

ربات‌های شرکت برین در فروشگاه‌ های رنجیره ای

 

بیل بیشاپ، هم‌بنیان‌گذار شرکت ارائه خدمات و مشاوره به فروشگاه‌های بریک میتز کلیک، گفت: «علاقه‌ شدیدی برای حرکت در این راستا به وجود آمده است، چرا‌ که همه می‌دانند ‌برای باقی‌ماندن در این بازی، باید خود را بالا بکشند. متخصصان این حوزه باور دارند که این بحران کرونا به طور قطع روند استفاده از ربات‌ در فروشگاه‌ های زنجیره ای را تسریع می‌بخشد.»

استیون کیت پلات، مدیر موسسه تحقیقات شورای تجزیه و تحلیل خرده‌فروشی‌ها و دانشیار دانشگاه نورتوست نیز گفت: «من به شدت عقیده دارم که بحران بهداشت فعلی، پذیرش ربات‌ها در خرده‌فروشی‌ها را تسریع خواهد کرد.» وی گفت: «در کوتاه‌مدت، این ربات‌ها برای رفع نگرانی‌های بهداشتی کاملا موثر هستند‌ و در طولانی ‌مدت، می‌توانند کار نگهداری از قفسه‌ها و آماده‌ کردن غذاها را بر عهده بگیرند».

حتما بخوانید  فرانچایز یا حق نمایندگی چیست؟ | انواع مدل فرانچایز و مزایا و معایب

از سوی دیگر شرکت برین از سال گذشته ربات‌های مخصوصی برای شست‌وشوی کف فروشگاه‌های خود استفاده کرده است. البته آنها اعلام کرده‌اند که از ماه مارس حجم استفاده از این ربات‌ها ۱۳‌درصد افزایش پیدا کرده است. به خاطر اینکه ساعت ‌کاری فروشگاه‌ها کاهش یافته، بنابراین زمانی‌ که درهای فروشگاه‌ها بسته می‌شوند، ربات‌ها فرصت بیشتری برای پاک‌کردن  کامل فروشگاه پیدا می‌کنند.

 

 

ربات‌ های فروشگاه های زنجیره ‌ای والمارت

 

ربات‌ های فروشگاه های زنجیره ‌ای والمارت

 

اما والمارت به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی و کارفرمای خصوصی ایالات‌متحده، ربات‌های شرکت برین را در ۱۸۶۰ شعبه از مجموعه ۴۷۰۰ فروشگاه خود استفاده کرده است. همچنین آنها از ربات‌هایی برای اسکن قفسه‌های خود در بیش از یک‌هزار نمایندگی خود استفاده کرده‌اند و حدود ۱۷۰۰ شعبه از والمارت، جعبه‌هایی را که از کامیون حمل تخلیه می‌شوند، به‌صورت خودکار اسکن و مرتب‌سازی می‌کنند.

 

سخنگوی والمارت اعلام کرد که در طی بحران، والمارت کماکان به گسترش استفاده از ربات‌ در فروشگاه‌های خود ادامه خواهد داد. این کمپانی اعلام کرده است: «دستیارهای هوشمند ما» مدت زمان فعالیت کارمندان برای انجام کارهای «تکرار‌پذیر، قابل‌پیش‌بینی و دستی» را کاهش داده‌ و به کارمندان اجازه می‌دهند تا به فروش کالا و پرداختن به امور خریداران و سایر نقش‌های خدمات‌محور بپردازند.

 

 

شاید برایتان جالب باشد:

 

معرفی مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی دنیا

۷ پیشرفت نو آورانه فناوری در صنعت خرده فروشی

ربات ضدعفونی کننده مجهز به اشعه فرا بنفش در فروشگاه‌ها

 

 

ربات تالی در فروشگاه زنجیره ای شانکس مارکت

 

براد بوگولای، مدیرعامل شرکت سیمل روبوتیکس نیز در این باره می‌گوید: «تعداد معدودی از فروشگاه‌های شانکس مارکت در ایالات‌های غربی میانه، از رباتی به نام تالی (Tally) استفاده می‌کنند که به‌صورت خودکار بین قفسه‌ها گردش کرده و کارمندان را از خالی شدن یک محصول یا برچسب نادرست آنها مطلع می‌کنند.

بوگولای ادامه داد: «افزایش شدید تقاضای خرید برای فروشگاه‌ها شوک بزرگی بود و ربات‌ها به کارمندان فروشگاه کمک می‌کنند تا از وضعیت کالاهای موجود در قفسه به صورت در لحظه آگاه شوند.»

 

 

راهروهایی مخصوص مشتری‌ ها‌ و ربات‌ ها

 

راهروهایی مخصوص مشتری‌ ها‌ و ربات‌ ها ؛ فروشگاه های زنجیره ای

 

به غیر از موارد مطرح‌شده، خرده‌فروشی‌ها به دنبال این هستند تا روند تکمیل سبد فیزیکی خریداران آنلاین از قفسه‌های فروشگاه را هم بدون دخالت کارمندان خود انجام دهند. وقتی از انسان‌ها برای دستچین کردن کالاها و تکمیل سبد خرید مشتری استفاده می‌کنیم، هزینه زیادی برای یک کار روتین و کاملا دستی پرداخت می‌کنیم. حتی این روند می‌تواند فضایی را هم که برای مشتریان حاضر در فروشگاه‌ها اختصاص پیدا کرده است، کاهش دهد.

حتما بخوانید  ۲۵ سرگرمی گرانقیمت آنلاین که برای قرنطینه خانگی کرونا رایگان شده‌اند

 

به همین خاطر فروشگاه‌های موسوم به «توقف کن و خرید کن» (Stop & Shop) با همکاری چند فروشگاه دیگر در حال آزمایش طرح اتوماسیون کوچکی به نام «مرکز تکمیل خرید کوچک» در پشت درهای فروشگاه‌های خود هستند که به تکمیل سفارش و روند تحویل به مشتری کمک شایانی خواهد کرد. در دو شعبه از فروشگاه‌های «آلبرتسون» هم از ربات‌هایی برای تهیه سفارش مشتری‌ها استفاده شده است که باعث می‌شوند روند در اختیار گرفتن سفارش با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

 

 

خبر خوب برای مالکان کسب‌وکار و خبر بد برای کارمندان!

 

شرکت «تیک‌آف تکنولوژی» یکی از مجموعه‌هایی است که اقدام به احداث انبارهای کوچکی کرده که توسط ربات‌ها کنترل می‌شوند. از زمان آغاز بحران تا امروز این شرکت شاهد افزایش دو رقمی سفارش‌های خود بوده است.

خوزه آگوئرورید، مدیرعامل تیک‌آف تکنولوژی می‌گوید: «ر‌بات‌ها می‌توانند اکثر کارهایی را که توسط نیروی انسانی انجام می‌شوند، بر عهده بگیرند، به این ترتیب تماس محدودی با کالاهای حساسی همچون مواد غذایی به وجود می‌آید.» این فرآیند برای فاصله‌گذاری اجتماعی کاملا مناسب است.

اما از سوی دیگر برخی واهمه دارند که این نوع از اتوماسیون منجر به از بین رفتن مشاغل کم درآمد شود. در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون کارگر در خرده‌فروشی‌های ایالات ‌متحده فعالیت می‌کنند و البته سایر مشاغلی که به مهارت زیادی نیاز ندارند، همچون صندوق‌دار‌ها و فروشنده‌‌های ساده که در برابر پیشرفت فناوری آسیب‌پذیر هستند.

 

 

ربات های فروشگاه های زنجیره‌ ای در بحران کرونا

 

ربات های فروشگاه های زنجیره‌ ای در بحران کرونا

 

موسسه تحقیقاتی مک‌کینزی اعلام کرده است که در صنعت خرده‌فروشی «فشارهایی که از اطراف وارد شده، باعث شده است که اتوماسیون به یک نیاز تبدیل شود و از حالت انتخاب خارج شده و البته این اتوماسیون باعث ایجاد اختلال در روند کار خرده‌‌فروشی‌ها‌ خواهد شد».

انستیتو بروکینگز هم در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرده است: «هرگونه رکود مربوط به ویروس کرونا احتمالا باعث اختلال در روند جایگزینی نیروی کار جدید و گسترش اتوماسیون خواهد شد.»

در گزارش این انستیتو آمده است: «اتوماسیون به‌صورت انفجاری رخ خواهد داد، به‌ویژه وقتی ‌شوک عظیمی به اقتصاد دنیا وارد شود، در این زمان نیروی کار به‌خاطر کاهش درآمد شرکت‌ها، گران خواهد شد و در نتیجه شرکت‌ها مجبورند درآمد خود را کاهش دهند یا به سمت اتوماسیون بروند.»

 

 

منبع : سی‌.ان.ان

 

کالابرگ الکترونیک