نکاتی مهم درباره خرید تجهیزات فست فود در سال ۱۴۰۰

نکاتی مهم درباره خرید تجهیزات فست فود در سال ۱۴۰۰


6 تیر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست تجهیزات فست فود

طی سال های اخیر با تغییر ذائقه ایرانی ها به طرز چشمگیری به تعداد رستوران های فست فود سطح کشور افزوده شده است. به این جهت، حتی با وجود کرونا فست فودها همواره از کسب و کارهای روی بورس بوده اند. اگر شما هم یکی از کسانی هستید که به تازگی به فکر راه اندازی یک فست فودی افتاده اید و نمی دانید از کجا شروع کنید و به چه تجهیزاتی احتیاج دارید، اصلا نگران نباشید، جای درستی آمده اید. در این مطلب مجله کوروش لیست تجهیزات فست فود را به همراه آخرین قیمت های تخمینی دستگاه ها و لوازم فست فودی بررسی کرده ایم.

 

در حالی که فست فودهای زنجیره ای بازار غذاخوری ها و اغذیه فروشی ها را قبضه کرده اند، اما این اصلا به این معنی نیست که جا برای کسب و کارهای کوچکتر نباشد. قطعا برای موفق شدن در این کار نیاز به تلاش و پشتکار بیشتری نسبت به رستوران فست فودهای بزرگ دارید، ولی مطمئنا موفقیت امکان پذیر است.

 

 

فست فودها همچنان روی بورس

 

بی شک داشتن و اداره کردن یک رستوران فست فود برای بسیاری از کارآفرین ها و کسانی که می خواهد کسب و کار خودشان را داشته باشند، یک شغل رؤیایی است. رؤیایی که تحقق آن با وجود کرونا از هر زمان دیگری دست نیافتنی تر شده است. بسیاری از رستوران ها و فست فودها در دوران کرونا مجبور شده اند از سرو غذا برای مشتریان خود خودداری کرده یا حتی مجبور به تعطیلی شدند. با وجود گذشته نزدیک به ۱۸ ماه از شروع بحران کرونا همچنان بسیاری از صاحبان رستوران ‌ها و فست فودها نتوانستند کاملا از زیر تیغ کرونا خارج شوند.

حالا رستوران ها و فست فودها مجبور شدند برای برپا ماندن تغییر رویه بدهند، از جمله بسیاری از واحدهای فست فود و غذاخوری های دیگر سرو غذای خود را از پذیرش حضوری به غذای بیرون بر تغییر داده اند و رعایت پرتکل های بهداشتی از قبیل پوشیدن ماسک، دستکش و رعایت فاصله اجتماعی نیز دیگر به الزامات تبدیل شده اند. با تمام این اوصاف همچنان کسانی هستند که عقیده دارند می توان دوباره این بخش از بازار را احیا کرد و به همین جهت بسیاری به راه اندازی فست فود و رونق بخشیدن به کسب و کار خود امیدوارند. اگر شما هم یکی از این دسته از افراد مشتاقی هستید که به فکر راه اندازی فست فود افتاده اید، قطعا مهمترین سوالی که اکنون ذهن شما را مشغول نگه داشته لیست تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای فست فود است!

 

 

برای تهیه تجهیزات فست فود از کجا شروع کنیم؟

 

برای راه اندازی فست فود علاوه بر داشتن تخصص و دانش لازم در مورد انواع منوهای غذای فست فودی، چیدمان صندلی ها و طراحی داخلی، یک برنامه دقیق و حساب شده بسیاری نکات دیگر، به لیست لوازم و وسایل مورد نیاز فست فود نیز احتیاج دارید. در واقع، بهتر است قبل از اینکه اقدام به راه اندازی فست فود کنید چند نکته درباره لیست تجهیزات را در نظر داشته باشید.

 

 

منوی غذای فست فود خود را مشخص کنید

 

منوی غذای فست فود خود را مشخص کنید

 

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که بسیاری در زمان تهیه لیست تجهیزات فست فود مرتکب می شوند، نداشتن یک برنامه مشخص است. همین باعث هدر رفتن پول، زمان و انرژی می شود. به همین جهت توصیه می کنیم قبل از هر کاری منوی غذای خود را مشخص کنید. وقتی که این کار را انجام دادید خواهید دید که به چه اقلام و لوازمی در لیست تجهیزات فست فود احتیاج دارید. به این ترتیب، نه تنها از خریداری تجهیزات اضافی که نیازی به آنها ندارید جلوگیری کرده اید، بلکه مقدار زیادی هم در بودجه خود صرفه جویی کرده اید.

 

 

بر اساس بودجه خود خرید کنید

 

با بالا رفتن بی سابقه قیمت بسیاری از اقلام و تجهیزات جای تعجب نیست هر کسی که به فکر راه اندازی یک کسب و کار تازه است در هنگام تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود کاملا دست به عصا باشد. متأسفانه تجهیزات فست فود هم مانند هر کسب و کار دیگری بسیار گران هستند. از این رو،‌ باید کاملا سنجیده عمل کنید تا متحمل ضرر و زیان زیادی نشوید.

حتما بخوانید  7 گام مهم برای تیم سازی موفق در کسب و کار

 

 

بیشتر بخوانید » رازهای خوشمزه و کشدار شدن پیتزا «

 

 

متناسب با فضایی که دارید تجهیزات فست فود تهیه کنید

 

متناسب با فضایی که دارید تجهیزات فست فود تهیه کنید

 

نکته دیگر برای تهیه لیست تجهیزات فست فود، این است که حتما فضایی که در اختیار دارید را به درستی در نظر بگیرید و متناسب با آن اقدام به تهیه لیست تجهیزات فست فود کنید. در بسیاری اوقات ممکن است کسانی که ایده راه اندازی فست فود را دارند بدون در نظر گرفتن فضایی که در اختیار دارند اقدام به تهیه تجهیزات فست فود کنند و بعدا متوجه شوند که ممکن است که فضای کافی برای برخی تجهیزات نداشته باشند و اینجاست وقت زیادی از آنها برای پس دادن یا فروختن لوازم و تجهیزات اضافی از آنها گرفته می شود و چه بسا برخی از این تجهیزات برای همیشه روی دستشان باد می کند!

 

بیشتر بخوانید » ۵ اقدام اساسی کسب و کارهای کوچک در دوران کرونا «

 

 

نوع فست فود خود را معین کنید

 

یکی از مهمترین نکاتی که باید پیش از تهیه لیست تجهیزات فست فود در نظر داشته باشید،‌ نوع فست فود است. با توجه به گستردگی بازار رستوران های فست فود، تجهیزات آن نیز بسیار متنوع هستند. از این رو، باید به خوبی با بازار فست فودها آشنایی داشته باشید تا بدانید دقیقا می خواهید چه نوع فست فودی راه اندازی کنید و در نتیجه به چه تجهیزاتی نیاز دارید. برای مثال، قطعا وقتی از تفاوت تجهیزات فست فود برگر با مرغ سوخاری و کنتاکی اطلاع درستی داشته باشید، هیچ وقت تجهیزات فست فود اشتباهی را خریداری نمی کنید!

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مرغ کنتاکی به سبک کی اف سی «

 

 

قبل از تهیه لیست تجهیزات به برچسب انرژی توجه کنید

 

قبل از تهیه لیست تجهیزات فست فود به برچسب انرژی توجه کنید

 

یکی از راحت ترین روش ها برای بررسی مقرون به صرفه بودن تجهیزات کسب و کارهایی مثل کترینگ و آشپزخانه و رستوران دقت به برچسب انرژی است. محصولاتی که برچسب انرژی آبی دارند، دارای مصرف انرژی پایین تری بوده و در نتیجه در دراز مدت می توانند سودآوری بیشتری داشته باشند. قطعا رعایت پروتکل های زیست محیطی اولویت بسیاری از فست فودی ها نیست! ولی مطمئن باشید با در نظر داشتن برچسب انرژی در دراز مدت می توانید تا حد زیادی در هزینه صورت حساب های خود صرفه جویی کنید و البته که با تولید آلاینده های کمتر، به حفظ و پاکی محیط زیست نیز یاری رسانده اید.

 

 

به جنس لوازم و وسایل فست فود دقت کنید

 

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام تهیه لیست تجهیزات فست فود باید به آن دقت کنید جنس وسایل و لوازم است. وسایلی که تهیه می کنید باید از جنس استیل ضد زنگ باشند تا دارای مقاومت بالایی باشند. قطعا اگر بدنه دستگاهی که خریداری می کنید آن کیفیت لازم را نداشته باشد، بعد از مدتی زنگ زده و کارایی خود را از دست می دهد و در نتیجه باعث می شود ضرر و زیان سنگینی کنید. به این جهت، بهتر است در همان ابتدای کار بیشترین دقت را در خریداری با کیفیت ترین تجهیزات فست فود داشته باشید.

اگر لوازم مورد نیاز کسب و کار فست فود را به صورت اینترنتی خریداری می کنید، حتما کالاهایی را خریداری کنید که دارای ضمانت اصل بودن هستند. اگر هم به صورت حضوری خرید انجام می دهید،‌ لازم است در صورتی که در محل زندگی شما نمایندگی برندهای معتبر لوازم فست فود وجود دارد حتما خریدهای خود را از این نمایندگی های رسمی انجام دهید.

 

 

از گارانتی تجهیزات اطلاع پیدا کنید

 

برخی از صاحبان اغذیه فروشی ها و رستوران های فست فود با توجه به گرانی تجهیزات ترجیح می دهند به دنبال لوازم و تجهیزات دسته دوم باشند. هر چند ممکن است قیمت تجهیزات دسته دوم مناسب باشد و حتی در برخی مواقع اگر شانس یار شما باشد، تجهیزاتی در حد نو هم نصیبتان شود، ولی بی گمان یکی از مهمترین مزیت های خریداری تجهیزات نو داشتن گارانتی است. قطعا اگر تجهیزاتی که خریداری می کنید دارای ضمانتنامه باشند، در صورت بروز هر گونه مشکلی نیازی به پرداخت هزینه های سرسام آور تعمیر یا تعویض قطعات ندارید و می توانید تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

 

 

به تعداد تجهیزات دقت کنید

 

از دیگر نکاتی که زمان تهیه لیست لوازم فست فود باید به آن دقت کنید تعداد لوازم است. اگر تصمیم دارید منوی غذایی بسیار متنوعی را برای مشتریان خود سرو کنید، به همان نسبت به تجهیزات فست فود بیشتری احتیاج دارید. ولی اگر منوی غذاهای فست فودی خود را حداقل در ابتدای شروع به کار کوچک نگه داشته اید،‌ نیازی به این نیست که تعداد زیادی از لیست تجهیزات فست فود را تهیه کنید.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «10 اشتباه نابخشودنی در بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر

 

 

لیست تجهیزات فست فود به همراه قیمت ها

 

لیست تجهیزات فست فود به همراه قیمت ها

 

تا اینجا به نکات مختلف درباره خرید لیست لوازم و وسایل مورد نیاز فست فود پرداختیم، اکنون به این سوال پاسخ دهیم که به چه تجهیزاتی نیاز دارید. چنانچه در بخش های قبل نیز اشاره شد، تهیه لیست تجهیزات به نوع فست فودی و منوی غذا بستگی دارد. غذاهای فست فود و رستوران های فست فود تنوع زیادی دارند. قبل از هر چیز باید حوزه فست فود خود را مشخص کنید. برای مثال، آیا می خواهید فست فود شما سوخاری، کنتاکی و ساندویچ سرو کند یا اینکه می خواهید پیتزا و اسنک برای مشتریان خود آماده کنید؟ هر کدام از این بخش های مختلف فست فود پتانسیل های خاص خود را برای درآمدزایی دارند. نهایتا نوع فست فودی روی لیست تجهیزات تأثیر می گذارد.

 

لیست تجهیزات فست فود به طور کلی به این دسته ها تقسیم می شوند:

 

تجهیزات نگهداری و برودتی: یخچال، تاپینگ، یخچال نوشیدنی و..

تجهیزات سلف سرویس: کانتر سالاد، کانتر گرم و کانتر سرد و…

تجهیزات آماده سازی غذا: اجاق گاز صنعتی، دستگاه پخت مرغ سوخاری، دستگاه گریل صنعتی و…

تجهیزات شستشو و نظافت: کابینت و سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی، وان شستشوی سبزیجات و مواد غذایی و…

تجهیزات بسته بندی غذا: دستگاه سلفون کش، دستگاه بسته بندی غذای بیرون بر و…

 

 

لیست تجهیزات فست فود به همراه قیمت های ۱۴۰۰

 

لیست تجهیزات فست فود به همراه قیمت های ۱۴۰۰

 

لیست تجهیزات فست فودها با توجه به نوع منوی غذایی و نحوه اداره آن با رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی کاملا متمایز است. معمولا برای راه اندازی فست فود به تجهیزات محدودتری نسبت به رستوران ها احتیاج است، ولی تقریبا تمام لوازم لیست تجهیزات فست فود ضروری هستند و نمی توان هر کدام از آنها را حذف کرد. در اینجا ضروری ترین لوازم موجود در لیست تجهیزات فست فود را به همراه قیمت های تقریبی هر کدام ذکر کرده ایم.

 

دستگاه خمیرگیر و خمیر پهن ‌کن: قیمت تقریبی ۱ تا ۲ میلیون تومان

فر پیتزا ریلی یا صندوقی: بسته به مدل و ابعاد بین ۲ تا ۵ میلیون تومان

دستگاه سرخ کن: شامل انواع مختلف همچون سرخ کن تک لگن (قیمت حدود ۱ تا ۳ میلیون تومان) یا سرخ کن دو لگن (۳ تا ۶ میلیون) است.

دستگاه خلال کن: بین ۱ تا ۲ میلیون تومان

تاپینگ: بسته به مدل و ابعاد از ۴ تا ۸ یا ۱۰ میلیون تومان

دستگاه گریل: ۲ تا ۴ میلیون تومان

دستگاه برگر ذغالی: ۱ تا ۲ میلیون تومان

دستگاه کباب ترکی: بسته به تعداد سیخ ها و نوع حرارتی یا تابشی از ۴ تا ۲۰ میلیون تومان

دستگاه شوت سیب زمینی: حدود ۱ میلیون تومان

دستگاه شوت همبرگر: ۱ تا ۲ میلیون تومان

نکته: دستگاه های شوت همبرگر و سیب زمینی مشترک به صورت دو طبقه هم در بازار موجود هستند که در اغلب موارد، انتخاب صرفه جویانه تری هستند.

دستگاه هات داگ گردان: نزدیک به ۳ میلیون تومان

دستگاه کراکف‌ پز: بین ۴ تا ۵ میلیون تومان

 

 

لیست تجهیزات آشپزخانه فست فود به همراه قیمت های تقریبی

 

یخچال صنعتی: دارای انواع یخچال ویترینی (۷ تا ۱۰ میلیون تومان)، یخچال رومیزی (۵ تا ۶ میلیون تومان) و یخچال کبابی (نزدیک به ۱۱ میلیون تومان یا کمی بیشتر)

فریزر صنعتی: فریزر صنعتی ایستاده (۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان) و فریزر صندوقی (حدود ۷ میلیون تومان)

میز کار استیل: بین ۱ تا ۳ میلیون تومان

هود استیل: حدود ۱ تا ۲ میلیون تومان

سینک ظرفشویی: بین ۲ تا ۴ میلیون تومان

کابینت و آبچکان: بین ۱ تا ۲ میلیون تومان

تستر صنعتی: بین ۱ تا ۱،۵ میلیون تومان

کاتر پیتزا: زیر ۱ میلیون تومان

چرخ گوشت: بین ۲ تا ۳ میلیون تومان

ماشین ظرفشویی صنعتی: بین ۵ تا ۶ میلیون تومان

 

 

سایر وسایل مورد نیاز برای کسب و کار فست فود: وسایل و تجهیزاتی که ذکر شدند اصلی ترین وسایل لازم برای فست فود بودند،‌ ولی تجهیزات دیگری از قبیل کانتر گرم، ساندویچ ساز، سالاد خشک کن، اسنک ساز و غیره را نیز داریم که در اولویت های بعدی لیست تجهیزات فست فود قرار می گیرند.

چنانچه ملاحظه کردید تجهیزات فست فود شامل موارد متعددی بوده و هر کدام نیز برای بخشی از کار ضرورت دارند. قیمت هایی که در اینجا ذکر شدند نیز کاملا تخمینی بودند و به صورت میانگین سازی از قیمت های مختلف برندهای موجود در بازار به دست آمده اند. همچنین مقرون به صرفه ترین مدل های تجهیزات این کسب و کار در هر انتخاب ملاک قرار گرفتند. برای مثال، ظرفشویی های صنعتی با قیمت بالای ۴۰ میلیون تومان یا هودهای بالای ۱۰ میلیون تومان نیز در بازار موجود است که قاعدتا نمی توانند چندان کاربردی برای فست فودهای تازه تأسیس داشته باشند.

 

 

کالابرگ الکترونیک