نگاهی به بیوگرافی و دستاورد های هنری فورد خالق کمپانی فورد

نگاهی به بیوگرافی و دستاورد های هنری فورد خالق کمپانی فورد


29 تیر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به بیوگرافی و دستاورد های هنری فورد خالق کمپانی فورد

هنری فورد، بنیان گذار شرکت فورد موتور تغییرات زیادی در دنیای صنعت و اقتصاد ایجاد کرد. در بیوگرافی هنری فورد آمده که او که از یک خانواده یک انگلیسی پروتستان بود پس از مهاجرت والدینش در سال ۱۸۴۷ به آمریکا در این کشور چشم به جهان گشود. هنری فورد که تغییرات زیادی در دنیای صنعت ایجاد کرد مدتی در مدرسه بازرگانی به تحصیل پرداخت اما به دلیل علاقه زیاد به صنعت خودروسازی به این رشته گرایش پیدا کرد. در این مقاله از مجله کوروش مروری بر بیوگرافی و دستاوردهای هنری فورد خواهیم داشت.

 

 

اصول هنری فورد؛ تولید انبوه و کاگران زبده

 

اصول هنری فورد؛ تولید انبوه و کاگران زبده

 

هنری فورد بیش از هر فردی در ارایه روش های تولید انبوه در صنعت نقش داشته است. او استانداردهای زندگی را به طور وسیعی در جهان تغییر داد. او باور داشت که تکنولوژی بیش از هر چیز به یک کارگر زبده نیاز دارد. هنری فورد نماد انقلاب صنعتی دوم است. فورد اعتقاد زیادی به بازدهی بالا داشت و در یک اتفاق نادر در دنیای صنعت دستمزد کارگران خود را دو برابر کرد. در عین حال ساعت کاری آن ها را کاهش داد. همین موضوع باعث رشد چشمگیر بازدهی کارگران شد. یکی از موضوعاتی که در رونق کسب و کار هنری فورد تاثیر داشت، همین رفتار او با کارگران و دید او به دستاورد آن ها بود.

 

 

بیشتر بخوانید » بیوگرافی اندی رابین، خالق سیستم عامل اندروید «

 

 

سرمایه گذاری ریسک پذیر در کسب و کار از اعتقادات اصلی فورد

 

سرمایه گذاری ریسک پذیر در کسب و کار از اعتقادات اصلی فورد

 

سرمایه گذاری ریسک پذیر از جمله اعتقادات هنری فورد در زمینه کسب و کار بود. او ترسی از خطر کردن نداشت اما به طور کلی دو اعتقاد اصلی بنیان گذار کارخانه فورد تولید انبوه و استفاده از کارگر حرفه ای و ماهر بود. شمار زیادی از صنعتگران، فورد را نمادی از انقلاب صنعتی دوم می دانند. او در سال های پیری کاملا بیمار بود اما به دلیل پشتکار زیادی که داشت اصرار داشت تا ریاست شرکت را در سال های پایانی عمرش بر عهده بگیرد. فورد در سال ۱۹۷۴ در سن ۸۳ سالگی درگذشت. با این وجود آخرین جمله ای که پیش از مرگ گفت، این بود: « حالا با خیال راحت امشب می توانم بخوابم!» گفته می شود او آخرین جملات را زمزمه کنان گفت و از دنیا رفت.

 

 

علاقه زیاد بنیان گذار کارخانه فورد به صنایع و ماشین آلات

 

علاقه زیاد بنیان گذار کارخانه فورد به صنایع و ماشین آلات

 

هنری فورد، بنیان گذار کارخانه فورد علاقه زیادی به صنایع و ماشین آلات داشت. او در سن ۱۵ سالگی نخستین فعالیت حرفه ای خود را با تعمیر وسایل همسایگان شروع کرد. پس از آن روستای محل زندگی خود را رها کرد تا دوره های کامل کارآموزی و کسب مهارت را بیاموزد. او دوباره به محل زندگی خود بازگشت و ازدواج کرد. فورد از کار در مزرعه نفرت داشت و برای همین و برای رها شدن از این فضا ترجیح داد در رشته تجارت در دانشگاه گلداسمیت تحصیل کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۳ درس مهم ایلان ماسک در رهبری کسب و کار «

 

 

آشنایی و صمیمیت با توماس ادیسون نقطه عطف زندگی فورد

 

آشنایی و صمیمیت با توماس ادیسون نقطه عطف زندگی فورد

 

بعدها فورد موفق شد تا در شرکت برق ادیسون مشغول به کار شود. این کار نوعی پیشرفت بزرگ در زندگی بنیان گذار فورد موتور محسوب می شد. از طریق کار توانست تا امکانات مالی را برای آزمایش های خود فراهم کند. از جمله دوستان نزدیک و در عین حال مشوق های او، توماس ادیسون بود. ادیسون معمولا از هدف گذاری های بنیان گذار فورد موتور استقبال می کرد.

 

 

راه اندازی شرکت خودروسازی دیترویت

 

همین استقبال زیاد ادیسون بود که او را تشویق کرد تا در سال ۱۸۹۹ شرکت خودروسازی دیترویت را راه اندازی کند. گرچه این شرکت ۲ سال بعد ورشکست شد، اما دستاوردهای زیادی برای فورد به همراه داشت. او بعدها توانست اتومبیل های باکیفیتی را تولید کند و در عین حال توجه سهام داران شرکت سابق را به خود جلب کند. تمامی اتفاقات باعث شد تا هنری فورد در این مسیر بسیار با تجربه شود. او در بحث مالی به دلیل اختلاف نظرهای زیاد با سهام داران نتوانست زیاد دوام بیاورد.

 

 

کادیلاک، رقیبی که موتور محرک دوباره هنری فورد شد

 

کادیلاک ، رقیبی که موتور محرک دوباره هنری فورد شد 

 

بنیان گذاران سابق شرکت خودروسازی دیترویت به دلیل بی اعتمادی به هنری فورد، بدون اطلاع او شرکت سابق او را با نام کادیلاک توسعه دادند. راه اندازی یکی از برندهای خودروهای لوکس در جهان برگ برنده ای برای بنیان گذار شرکت فورد شد. او تشویق شد تا شرکتی تحت عنوان فورد را تاسیس کند. شرکت فورد، شرکت اتوموبیل سازی بود که توانست سریع ترین خودروی تاریخ تا آن زمان را به نام خود ثبت کند. همین موضوع باعث شد تا او شهرت جهانی در این زمینه به دست آورد. فورد در تولید کالا معتقد بود جدا از بحث کیفیت محصول باید بتوان تعداد خریداران زیادی را جذب کرد. او به خرید حداکثری اعتقاد داشت. فورد معتقد بود مردم آمریکا به میلیون ها خودرو نیاز دارند. آن ها باید بتوانند یک خودروی با دوام و ارزان بگیرند. خودرو باید از نظر فنی کاملا ایمن و در عین حال ارزان باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » عادت های جالب رهبران و کارآفرینان موفق دنیا «

 

 

اعتقاد فورد به کاهش قیمت و رشد بازار فروش

 

اعتقاد فورد به کاهش قیمت و رشد بازار فروش

 

بنیان گذار فورد موتور معتقد بود با کاهش قیمت، بازار فروش رشد خواهد کرد. این موضوع باعث افزایش تقاضا می شود. تفکرات فورد از جانب شرکایش قابل درک نبود. همین موضوع باعث شد تا پیش از راه اندازی کارخانه فورد از او حمایتی نشود. قدرت، دقت، سرعت و صرفه جویی از نکاتی بودند که فورد در تولید انبوه بسیار به آن ها اهمیت می داد. او در جنگ جهانی اول نقش مهمی ایفا کرد.

 

 

حمایت تمام و کمال هنری فورد از رییس جمهوری آمریکا

 

حمایت تمام و کمال فورد از رییس جمهوری آمریکا

 

هنری فورد به رییس جمهور قول داد تا در صورت جنگ از طرف دولت تمامی تاسیسات صنعتی خود را در اختیار ایالات متحده قرار دهد. گفته می شود فورد و شرکت او بیش از سایر سازمان ها و صنایع در کمک به دولت آمریکا نقش داشته اند. او در این دوره علاوه بر شرکت، منابع انسانی خود را در اختیار دولت قرار داد.

 

 

سفارش ۲ هزار دستگاه آمبولانی به شرکت فورد

 

دولت آمریکا در مقابل نیز در همان دوره بیش از ۲۰۰۰ دستگاه آمبولانس به فورد سفارش داد و این نهایت فعالیت کارخانه فورد محسوب می شد. بعدها بحث تولید هواپیما شکل گرفت. دولت آمریکا قصد داشت تا از فورد برای تولید هواپیمای جنگی و فعالیت های تسلیحاتی استفاده کند. با این حال به دلیل عدم داشتن دانش کافی و نداشتن مواد اولیه، مشکلات زیادی در تولید صورت گرفت. در همین زمان بود که شرکت هایی چون جنرال موتورز به رقیب سرسخت فورد تبدیل شدند.

 

 

ظهور رقبای هنری فورد در بازار

 

ظهور رقبای هنری فورد در بازار

 

یکی از مشکلاتی که بنیان گذار شرکت فورد آن را پیش بینی نمی کرد، باعث ضعف او شد. انجام کار تکراری به صورت انبوه و به مرور زمان باعث کاهش انگیزه کارگران، خستگی و کم شدن بازدهی آن ها شد. این اتفاق باعث شد تا شرکت زمان زیادی را برای جذب نیروهای جدید صرف کند. چرا که بسیاری از کارکنان ترجیح می دادند محل کار خود را ترک کنند. فورد با افزایش حقوق کارگران توانست این مشکل را برطرف کند اما رکود سال ۱۹۳۱ به ناگاه گریبان گیر او شد. فروش مدل A خودروهای شرکت به طرز ناامید کننده ای کاهش پیدا کرد. در همین زمان بود که شورلت و پلیموس سهم بازار فورد موتور را گرفتند. هنری فورد مجبور شد تا تعداد زیادی از کارگران را بیکار کند. با این حال این شکست نیز تاثیر زیادی در پیروزی بعدی بنیان گذار شرکت فورد موتور داشت. او توانست در این دوره مدل ۸ سیلندر فورد را طراحی کند و بار دیگر به صدر رقابت خودروسازان بازگردد.

 

بیشتر بخوانید » موفق ترین و مشهورترین زنان کارآفرین دنیا «

 

 

درخواست آمریکا از فورد برای تولید بمب افکن

 

درخواست آمریکا از فورد برای تولید بمب افکن

 

در سال ۱۹۴۱ دولت ایالات متحده از بنیان گذار فورد خواست تا یک نوع بمب افکن را تولید کند. فورد در آن سال ها سکته کرده بود و سلامت فیزیکی کاملی نداشت. در همین دوران سرپرستی پروژه بر عهده پسر او ادسل سپرده شد. پروژه آن طور که باید پیش نرفت. فشار و استرس کاری در تحمل ادسل نمی گنجید. ادسل زودتر از پدر در سن ۵۰ سالگی با ضعف در پروژه اجرایی از دنیا رفت. روسای جمهور آمریکا امید زیادی به فورد و شرکت او داشتند. آن ها کارهای زیادی برای سرپا نگه داشتن فورد موتور انجام دادند. نوه هنری فورد از جنگ برگردانده شد تا نظم دوباره ای به شرکت بدهد. پس از کناره گیری هنری فورد از ریاست فورد موتور، مسئولیت شرکت به نوه او واگذار شد. او به ناچار و به اجبار همسر این کار را کرده بود.

 

 

هیتلر طرفدار پر و پا قرص هنری فورد

 

هیتلر طرفدار پر و پا قرص فورد

 

در بیوگرافی هنری فورد آمده است که افکار ضد یهودی و تفکر اقتصادی هنری فورد در آلمان نازی طرفدار زیادی داشت. از او در کتاب نبرد من هیتلر نام برده شده است. گفته می شود هیتلر یک عکس تمام قد از فورد را در اتاقش داشت. بالاترین مدالی که یک آلمانی می تواند به یک خارجی بدهد از طرف سفیر آلمان به فورد اهدا شد. فورد معتقد بود باید از هر شکستی به عنوان فرصتی هوشمندانه استفاده کرد. او می گفت نحوه واکنش افراد به مسئله مهم است. بعد از هر شکست باید با برنامه ریزی درست از نو شروع کرد. معمولا بعد از هر شکست می توان با قدرت بیشتری ادامه داد. او به کارگرانش مدام نصیحت می کرد که نباید هیچ گاه از کیفیت کار خود بکاهند. او کیفیت را ضامن موفقیت طولانی مدت شرکت فورد می دانست. اشتیاق کافی و تمرکز بر روی کار و اهمیت به نقد دیگران از جمله اصولی بود که بنیان گذار شرکت فورد به آن بسیار پایبند بود.

 

 

منابع: biography , thehenryford

 

کالابرگ الکترونیک