قوانین کار و تامین اجتماعی که کارمندان و کارگران باید بدانند

قوانین کار و تامین اجتماعی که کارمندان و کارگران باید بدانند


1 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
قوانین کار و تامین اجتماعی که کارمندان و کارگران باید بدانند

۲۵ تیر روز تامین اجتماعی است. آگاهی کارمندان و کارگران از قوانین کار و تامین اجتماعی کاملا ضروری است. برای ورود به بازار کسب و کار چه در نقش کارکنان و چه در نقش کارفرما باید با قوانین آشنایی داشت. قراردادهای کاری با کارفرما باید با آگاهی کامل بسته شوند. چه کارگر و چه کارفرما باید از حقوق کاری خود آگاهی کامل داشته باشند. به همین منظور کشور های مختلف معمولا شیوه نامه های کاری خود را در اختیار افراد قرار می دهند و مدام در مورد مصوبات جدید اطلاع رسانی می کنند. ایران در این روند مستثنی نیست. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به نکات مهم  قوانین کار و تامین اجتماعی برای کارگران و کارمندان در ایران انداخته ایم.

 

 

قوانین کار و تامین اجتماعی در مورد بیمه کارمندان و کارگران

 

قوانین کار و تامین اجتماعی در مورد بیمه کارمندان و کارگران

 

کلیه کارفرمایان کارگاه ها ی مشمول قانون کار جمهوری اسلامی ایران مکلف اند بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران و کارمندان  واحد خود اقدام نمایند. بر اساس مصوبات قانونی در صورتی که خلاف این موضوع از جانب کارفرما ثابت شود، با آن ها برخورد قانونی جدی خواهد شد.

 

 

مرخصی کارگران و کارمندان در قانون کار و تامین اجتماعی

 

مرخصی کارگران و کارمندان در قانون کار و تامین اجتماعی

 

در قانون کار و تامین اجتماعی برای کارگران و کارمندان در کارگاه های دارای ۱۰ نفر کارگر و بیشتر هستند، مرخصی سالیانه کارگران ۲۶ روز کاری است. کارکنان در صورت عدم استفاده از این مرخصی فقط ۹ روز آن را می تواند در سال ذخیره کنند. اما از دیگر سو مرخصی کارکنانی که کارشان جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود، ۳۰ روز کاری است.

 

 

مرخصی در کارگاه های کوچک

 

این در حالیست که در کارگاه هایی با نه نفر و یا کمتر، میزان مرخصی سالانه با حقوق ۲۱ روز کاری است. کارگر فقط می تواند ۵ روز از این مرخصی را ذخیره کند. در این قبیل کارگاه ها مرخصی کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند ۲۴ روز کاری در سال محسوب می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره روز جهانی کارگر و تاریخچه آن «

 

 

مرخصی زایمان در قانون کار و تامین اجتماعی

 

مرخصی زایمان در قانون کار و تامین اجتماعی

 

بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی برای کارگران و کارمندان چنانچه زایمان یک یا دوقلو باشد میزان مرخصی زایمان ۶ ماه خواهد بود. برای زایمان ۳ قلو یا بیشتر، این میزان مرخصی یکسال است.

 

 

مرخصی به مادرانی که به فرزند شیر نمی دهند

 

در مورد زنان کارگری که به فرزند خود شیر نمی دهند، مرخصی زایمان ۹۰ روز و چنانچه زایمان ۲ قلو یا بیشتر با شد ۱۰۴ روز خواهد بود. در کارگاه هایی که دارای کارگر زن است کارفرما مکلف است به بانوان شیرده تا پایان دو سالگی پس از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیر دادن بدهد. این فرصت جز ساعات کار آنان محسوب می شود. همچنین کارفرما مکلف است متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنی آن ها مراکز مربوط به نگهداری کودکان از قبیل شیر خوار گاه ، مهدکودک و غیره را فراهم کند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب هنر برند شدن اثر مارک شفر

 

 

اضافه کاری در قوانین کار و تامین اجتماعی

 

اضافه کاری در قوانین کار و تامین اجتماعی

 

بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی در شرایط عادی  کارگران و کارمندان می توانند روزانه ۴ ساعت اضافه کار انجام دهند. اضافه کار باید با توافق طرفین یعنی هم کارکنان و هم کارفرما باشد. در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که میزان فوق العاده اضافه کار ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی محسوب می شود.

 

 

«فوق العاده نوبت کاری» کارگران و کارمندان در قوانین کار و تامین اجتماعی

 

در صورتی که نوبت کار کارگران و کارمندان در صبح و عصر باشد بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی باید ۱۰ درصد حقوق ماهانه خود را علاوه بر حقوق به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت کنند. در صورتیکه نوبت کار کارکنان در صبح و عصر و شب باشد باید ۱۵ درصد حقوق ماهانه خود را علاوه بر حقوق به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت کنند. در عین حال در صورتیکه نوبت کار کارگر در صبح و شب یا عصر و شب باشد ۲۲/۵ در صد حقوق ماهانه خود را علاوه بر حقوق به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت خواهد کرد.

 

 

پاداش بازنشستگی و عیدی  کارگران و کارمندان در قانون تامین اجتماعی

 

پاداش بازنشستگی و عیدی  کارگران و کارمندان در قانون تامین اجتماعی

 

بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی  میزان پاداش بازنشستگی کارگران و کارمندان به میزان سالی ۱ ماه از آخرین حقوق است و فقط در هنگام بازنشستگی کارگر، از سوی کارفرما قابل پرداخت است. همچین کلیه ی کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، بعنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. همچنین مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید.

 

 

قوانین تامین اجتماعی در مورد اخراج کارمندان و کارگران

 

قوانین تامین اجتماعی در مورد اخراج کارمندان و کارگران

 

در قانون تامین اجتماعی لازم است تا اخراج کارگران و کارمندان مورد تایید مراجع حل اختلاف مقرر در قانون کار قرار گیرد. در صورت تایید کارفرما مکلف است به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان حق سنوات به او پرداخت کند. کارگرانی که از کار اخراج می شوند باید به اداره کارو امور اجتماعی محل کار خود مراجعه کرده دادخواست رسیدگی دهند. در صورتیکه اخراج مورد تایید واقع نشود، کارفرما مکلف است کارکنان اخراجی را به کار بازگرداند.

 

 

قوانین کار و تامین اجتماعی در مورد عیدی و پاداش کارگران و کامندان

 

حتما بخوانید  ابزارهای مارکتینگ تکنولوژی (مارتک) در تعامل با مشتری

قوانین کار و تامین اجتماعی در مورد عیدی و پاداش کارگران و کامندان

 

میزان عیدی و پاداش در قانون کار و تامین اجتماعی  بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای کارمندان و کارگران تعیین شده است. عیدی و پاداش کارگرانی که ۱۲ ماه تمام اشتغال به کار داشته اند معادل ۲ ماه آخرین حقوق است. منوط به این که از سقف ۹۰ برابر حقوق مزد روزانه تجاوز نکرده باشند. همچنین عیدی کارگرانی که کمتر از ۱۲ ماه سابقه کار داشته باشند متنا سب با ماه های کارکرد آنان پرداخت می شود.

 

 

خدمت نظام وظیفه در قانون کار و تامین اجتماعی

 

بر اساس قوانین کارو تامین اجتماعی خدمت نظام وظیفه و همچنین شرکت داوطلبانه کارگران و کامندان در جبهه از تاریخ ۱۳۶۹/۱۲/۱۵ تا ۱۳۸۳/۳/۸ جزو سنوات خدمت و کار آنان محسوب می شود. مشروط به آنکه کارگر از همان کارگاه به خدمت اعزام شده و پس از پایان خدمت وظیفه نیز در همان واحد ادامه کار دهد.

 

 

کارهای سخت و زیان آور در قوانین کار و تامین اجتماعی

 

 

کارهای سخت و زیان آور در قوانین کار و تامین اجتماعی

 

کارگران و کارمندان شاغل در کارهای سخت و زیان آور و کارفرمایان باید فرم مربوط به این مشاغل را از ادارات کار و امور اجتماعی محل سکونت یا اشتغال تحویل بگیرند. پس از تکمیل آن باید تقاضای خود را طبق فرم به سازمان کار و امور اجتماعی شهرستان محل اشتغال خود تحویل و رسید دریافت نمایند. پس از ارائه درخواست کارشناسان کار و تامین اجتماعی در مورد سخت و زیان آور بودن یا نبودن در فرم تقاضا اظهار نظر می کنند. سازمان کار و تامین اجتماعی پس از بررسی های صورت گرفته نامه ای را به شعبه تامین اجتماعی محل پرداخت حق بیمه ارسال می کند. رونوشت نامه نیز برای اطلاع بیمه شده و یا سایر افراد متقاضی فرستاده می شود.

 

 

اعتراض به حکم

 

متقاضیان پس از ابلاغ تصمیم کمیته بدوی استانی در صورت اعتراض به آراء کمیته مزبور پس از تکمیل فرم اعتراض با ذکر دلایل به انضمام مدارک به سازمان کار و امور اجتماعی منتظر پاسخ می مانند. رای کمیته بدوی ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ رای قابل تجدید نظرخواهی است. پس از ارائه اعتراض به آراء کمیته های بدوی استانی کمیته ها در این خصوص رسیدگی و اظهار نظر نموده و تصمیم خود را جهت اقدامات بعدی به شعبه تامین اجتماعی محل پرداخت حق بیمه ارسال می کنند.

 

 

حوادث ناشی از کار در قوانین کار و تامین اجتماعی برای کارگران و کامندان

 

حوادث ناشی از کار در قوانین کار و تامین اجتماعی برای کارگران و کامندان

 

کسانی که دچار حادثه در واحدهای صنفی، تولیدی، کشاورزی، خدماتی، ساختمانی، ترابری، تجاری و اماکن عمومی می شوند، باید با طرح شکوائیه یا دادخواست در دادگستری یا دادسرای منطقه مربوطه اقامه دعوی کنند. این موضوع پس از بررسی توسط مقام قضایی از طریق کلانتری محل برای تشکیل پرونده و ارجاع نامه به اداره بازرسی کار ادارات کل اجرایی تعاون ،کار و رفاه اجتماعی مورد پیگیری قرار می گیرد.

 

 

مراحل پیگیری

 

بر اساس قانوان کار و تامین اجتماعی باید چگونگی وقوع حادثه و همچنین نظریه پزشکی قانونی مورد پیگیری قرار می گیرد. بازرسان کار پس از مراجعه به محل وقوع حادثه، بررسی صحنه و محل حادثه و استماع اظهارات کارگران، کارفرما و شهود گزارش را تنظیم و به کلانتری مربوطه ارسال می کنند. پس از این مرحله مراجع قضایی برای تعیین قصور هر یک از طرفین ارسال برسی های لازم را انجام داده و حکم صادر می شود.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک