طرز تهیه مرغ خان پسند یا هونکار بیندی ترکیه ای به سبک اصیل

طرز تهیه مرغ خان پسند یا هونکار بیندی ترکیه ای به سبک اصیل


13 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مرغ-خان-پسند-ترکی‌

مرغ خان پسند یا شاه پسند ترکی یا هونکار بیندی ترکیه ای (hünkar beğendi) را اگر تا حالا درست نکرده‌اید، دست به کار شوید. اما قبل از آن، بیایید بیشتر در مورد این غذای خوشمزه بدانید‌. اگر با غذاهای ترکی آشنا باشید حتما می‌دانید که بادمجان در بین سبزیجات مورد استفاده در غذاهای ترکی، جایگاه ویژه‌ای دارد. یعنی تعداد غذاهایی که در لیست غذاهای اصیل ترکی قرار دارند و به هر شکلی بادمجان در آنها به کار می‌رود، بسیار زیاد است. آن هم به این خاطر است که بادمجان در فرهنگ ترک‌ها، یک سبزی خاص و سلطنتی به حساب می‌آمده و حتی در میان طبقه فقیر جامعه، همان ارزش گوشت را داشته است. به ‌همین دلیل قانع‌کننده، غذاهایی که با بادمجان درست می‌شوند، با طبع و ذائقه ترک‌ها بسیار سازگارند. اگر هم در مورد اصل و ریشه مرغ خان پسند ترکی می‌‌خواهید بدانید باید بگوییم که گفته می‌شود این غذا را در دربار عثمانی و برای سلطان مراد چهارم، طبخ و ابداع کرده‌اند و اسمش هم از همین موضوع گرفته شده است. گاهی هم به آن شاه پسند مرغ می‌گویند. خلاصه که در ادامه قرار است ما هم در مجله کوروش، طرز تهیه مرغ خان پسندیا مرغ شاه پسند ترکی را به همان شیوه اصیل به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه مرغ خان پسند ترکی

 

مرغ-خان-پسند-ترکی‌

 

 مواد لازم

 

بادمجان: ۱ کیلوگرم

کره: ۷ قاشق غذاخوری

آرد: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شیر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم

 

 

مواد لازم برای لایه روی خان پسند

 

فیله مرغ: ۵۰۰ گرم

کره:  ۱ قاشق سوپ‌خوری

سیر: ۲ حبه متوسط

گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط

آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

زنجبیل و جوز هندی یا آویشن: به میزان دلخواه

فلفل دلمه‌ای یا فلفل سبز تند: برای روی غذا

 

 

طرز تهیه مرغ خان پسند ترکی

 

مرغ-خان-پسند-ترکی‌

 

 مرحله اول

 

پیاز را به صورت نگینی خرد و در یک تابه با کره سرخ کنید. سیر را خیلی ریز خرد یا له کنید. مرغ‌ها را به صورت مکعب‌های کوچک، خرد کنید و به پیاز داخل تابه اضافه کنید. اجازه دهید با هم تفت بخورند و کمی سرخ شوند. نمک و فلفل را اضافه کنید. گوجه فرنگی‌ها را خرد یا رنده کنید. آب را به مواد داخل تابه اضافه کنید و بعد از اینکه جوش آمد، درِ تابه را بگذارید و اجازه دهید مرغ کاملا بپزد. بهتر است از همان ابتدا از آب جوش استفاده کنید.

 

مرحله دوم

 

مرغ-خان-پسند-ترکی‌

 

بادمجان‌ها را بشویید و کباب کنید. لازم نیست حتما پوست آنها را قبل از کباب کردن بگیرید. می‌توانید این کار را بعدا انجام دهید. بعد از اینکه بادمجان‌ها کباب شدند و پوست آنها را جدا کردید، آنها را خرد یا له کنید. در یک تابه، آرد را الک کنید و روی حرارت قرار دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.

کمی روغن اضافه کنید. بادمجان‌ها را اضافه و با هم مخلوط کنید. شیر را اضافه کنید و به هم بزنید. صبر کنید مواد با هم یکدست و مخلوط شوند. نمک و فلفل را اضافه کنید. بگذارید مواد به غلظت دلخواهتان برسند. سپس شعله را خاموش کنید.

 

مرحله سوم

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه هونکار بیندی مواد داخل تابه را در ظرف مناسب بریزید (مخلوط بادمجان و شیر) و مرغ‌های پخته شده را روی آن بریزید. اجازه دهید آب مرغ جمع شده باشد و از حالت خورش خارج شده‌ و غلیظ باشد. روی مواد را با پودر آویشن و زنجبیل و جعفری یا ریحان ساطوری شده تزیین کنید. فلفل دلمه یا فلفل‌های تند را برش بزنید و روی گوشت بریزید.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مرغ خان پسند ترکی

 

مرغ-خان-پسند-ترکی‌

 

*درست است که به این غذا مرغ خان پسند می‌گویند ولی شما می‌توانید بنا به طبع و سلیقه خودتان، آن را با گوشت قرمز هم درست کنید. ولی حتما از گوشت گوسفندی بدون استخوان استفاده کنید. گوشت‌ها را به اندازه گوشت قیمه، به صورت مکعبی خرد کنید و با پیاز و سیر و ادویه‌جات بپزید.

 

*می‌توانید مقداری پنیر موزارلا را به بادمجان‌ پوره شده و آرد اضافه کنید. این کار را در آخرین مرحله انجام دهید و سریع حرارت را قطع کنید.

 

*می‌توانید به جای گوجه‌ فرنگی، از ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

 

*بنا به ذائقه خود، از ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو در آخرین مرحله طرز تهیه هونکار بیندی ترکیه‌ ای استفاده کنید. بهتر است آبلیمو را به سس مرغ یا گوشت اضافه کنید.

 

*هونکار بیندی ترکیه ای معمولا با نان و سبزی خوردن سرو می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک