۴ طرز تهیه نان قندی در فر و بدون فر به روش سنتی و اصیل

۴ طرز تهیه نان قندی در فر و بدون فر به روش سنتی و اصیل


28 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۴ طرز تهیه نان قندی در فر و بدون فر به روش سنتی و اصیل
فهرست محتوا پنهان

احتمالا شما هم با نان قندی از دوران کودکی خاطره دارید. نان قندی معمولا به عنوان صبحانه یا عصرانه با چای سرو می‌‌شود و اصالتش به شهر ساوه و قزوین برمی‌گردد. در ضمن طرز تهیه آسان و در دسترس بودن مواد اولیه این نان لذیذ، آن را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های نان خانگی برای صبحانه مناسب تابستان و انواع دسر با ماست تبدیل کرده است. با سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه نان قندی به چند روش به همراه فوت و فن‌های خوشمزه شدن این نان‌ سنتی را به شما آموزش بدهیم.

 

مواد لازم برای تهیه نان قندی با ماست (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست (ترجیحا شیرین) ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
هل (پودر شده) ۱ قاشق چای‌خوری
نمک نوک قاشق چای‌خوری
وانیل نصف قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای رومال نان قندی خشک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق چای‌خوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۳ قاشق غذاخوری
شکر به مقدار دلخواه
کنجد به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان قندی: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

میزان کالری نون قندی: حدود ۴۰۹ کیلوکالری (در ۱۰۰ گرم)

مراحل طرز تهیه نان قندی سنتی در فر

طرز تهیه نان قندی سنتی در فر

برخی افراد ترجیح می‌دهند نان قندی را به صورت نازک بپزند و برخی دیگر، نان قندی ضخیم را می‌پسندند. برای درست کردن نان قندی به همزن و خمیر مایه هم احتیاج ندارید. به هر حال طرز تهیه نان قندی در هر دو حالت یکسان است و موادی هم که در آن‌ها به کار می رود، فرقی نمی‌کند. همچنین نان قندی را می‌توانید هم در تابه و هم در فر درست کنید. طرز تهیه نان قندی با شیر را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خشک را مخلوط و الک کنید

قبل از هر چیز، ابتدا مواد را از ۳۰ دقیقه قبل، از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. سپس آرد، بیکینگ پودر و نمک را ۳ بار الک کنید تا کاملا نرم شوند. این مخلوط مواد خشک را کنار بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید آرد و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد تر را با هم ترکیب کنید

ماست و شکر را با هم مخلوط کنید و با چنگال یا همزن دستی بزنید تا جایی که دانه‌های شکر در ماست حل شود. روغن مایع را در همین مرحله اضافه کنید و باز هم بزنید. پودر هل و وانیل را به ترکیب ماست و روغن بیفزایید. ترکیب شما در این مرحله باید رنگ کرمی بگیرد.

می‌توانید ماست، شکر و پودر هل را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: خمیر نان قندی را درست کنید

آرد، نمک و بیکینگ پودر الک شده را در چند مرحله به مخلوط ماست (یا شیر) اضافه کنید و هر بار به هم بزنید تا گلوله نشود. همه مواد را به مدت ۵ دقیقه با نوک انگشت‌های دستتان کمی ورز دهید تا یکدست شود. خمیر باید لطیف و کمی چسبناک شود ولی روغنش خارج نشود. اگر بعد از مخلوط کردن، خمیر شل بود، به آن کمی آرد اضافه کنید و اگر خیلی سفت بود، به آن کمی آب بیفزایید. مراقب باشید خمیر زیادی سفت و خشک یا زیادی روان و چسبناک نباشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک پیتزا خانگی با خمیر جادویی بدون فر (در قابلمه) و در فر

مرحله سوم: خمیر نان قندی را باز کنید

این خمیر نیاز به استراحت ندارد ولی اگر آن را استراحت دهید بافت تردتری می‌گیرد. می‌توانید روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در محیط قرار دهید. سپس کف قالب فر را آردپاشی یا چرب کنید یا اینکه داخل قالب فر را کاغذ روغنی بیندازید. خمیر را چانه کنید و در سینی بگذارید. با وردنه خمیر را باز کنید. قطر خمیر را حدود ۱ سانتی متر در نظر بگیرید.

مرحله چهارم: مواد رومال را روی خمیر نان قندی بمالید

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گرم کنید. در این فاصله زرده تخم مرغ، شیر و زعفران دم‌کرده را در یک کاسه به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. بعد با برس آشپزی، داخل مایه رومال بزنید و روی خمیر بمالید. کنجدها و شکر را در همین مرحله روی نان قندی بپاشید. می‌توانید حتی خمیر را قالب بزنید.

برای خرید شیر، کنجد، تخم مرغ و زعفران باکیفیت می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: نان قندی را در فر بپزید

در آخر، وقتی خمیر نان قندی را آماده کردید و فر هم گرم شد، سینی را در طبقه بالای فر قرار دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نان قندی بپزد و روی آن طلایی شود. می‌توانید در ۲ یا ۳ دقیقه پایانی گریل را روشن کنید ولی مراقب باشید روی نان، زیادی خشک نشود. سپس سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا سرد شود. بعد نان را به قطعات دلخواه برش بزنید و در ظرف دربسته و جای خنک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان لواش

روش طرز تهیه نان قندی با شیر (روش دوم)

طرز تهیه نان قندی با شیر

به صورت متداول در طرز تهیه نان قندی، از ماست شیرین و کمی رقیق استفاده می‌شود ولی اگر ماست در دسترس نداشتید، می‌توانید شیر (ترجیحا پرچرب) در مواد نان قندی استفاده کنید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان بربری خانگی

دستور تهیه نان قندی بدون فر (روش سوم)

فوت و فن های طرز تهیه نان قندی

در طرز تهیه نان قندی روی حرارت گاز و بدون فر، یک تابه را با سایز مناسب انتخاب کنید. در این روش از تابه‌های دو طرفه استفاده کنید. اجاق گاز را روشن کنید. تابه را روی حرارت بگذارید تا داخل آن به مدت ۱۰ دقیقه گرم شود. سپس زیر تابه را شعله پخش‌کن بگذارید.

خمیر نان قندی را به روش بالا آماده کنید. کف تابه را کاغذ روغنی بیندازید یا چرب کنید. خمیر را در تابه قرار دهید. حرارت زیر تابه باید کم باشد. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا زیر نان بپزد. سپس تابه را برگردانید تا روی نان قندی هم به مدت ۱۰ دقیقه برشته شود. تابه را از روی حرارت بردارید. بعد از اینکه نان قندی از حرارت افتاد، آن را به قطعات دلخواهتان برش بزنید، داغ و تازه میل کنید یا در ظرف در بسته نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه نان قندی ساوه ای (روش چهارم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد درشت یا ۳ عدد متوسط
ماست (یا شیر پرچرب) ۱۸۰ گرم
روغن جامد یا کره ۱۰۰ گرم
آرد سفید ۴۵۰ گرم
خمیر مایه ۱/۴ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱/۴ قاشق چای‌خوری
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم برای سرخ کردن نان
پودر قند به مقدار لازم

 

مواد لازم برای لایه میانی نان قندی ساوه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مغز گردو (خرد شده) به مقدار دلخواه
پودر دارچین و شکر به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان قندی ساوه‌ای: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه قطاب ساوه ای یا نان قندی ساوه با خمیر مایه

مراحل طرز تهیه قطاب ساوه ای یا نان قندی ساوه با خمیر مایه

نان قندی ساوه ای، ظاهری شبیه به شیرینی قطاب دارد و داخل آن با گردو، دارچین و شکر، مغزدار و پر می‌شود. البته می‌توانید مواد میانی را خودتان به دلخواه تغییر دهید. در ادامه مراحل طرز تهیه نان قندی یا قطاب ساوه‌ای را دنبال کنید.

مرحله اول: مایه خمیر نان قندی را درست کنید

ابتدا، کره یا روغن جامد را گرم کنید تا ذوب شود. خمیر مایه را با کمی آب ولرم و ۱ قاشق از شکر در یک لیوان بریزید و ۵ تا ۱۰ دقیقه روی آن را بپوشانید تا به عمل بیاید.

مرحله دوم: مایه تخم مرغی را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه نان قندی با خمیر مایه، در یک کاسه، تخم مرغ‌ها، بقیه شکر و ماست را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا رنگ کرمی بگیرد و دانه‌های شکر در آن حل شوند. بیکینگ پودر و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت سویا به ۲ روش خوشمزه و ساده

مرحله سوم: خمیر نان قندی را درست کنید

بعد از به عمل آمدن خمیر مایه، آن را به مایه تخم مرغی اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. آرد را سه بار الک کنید و طی ۳ تا ۴ مرحله به خمیر مایه و مایه تخم مرغ، اضافه کنید. هر بار موقع اضافه کردن آرد مواد را هم بزنید تا در نهایت یک خمیر یکدست و لطیف داشته باشید. روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استراحت دهید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله چهارم: خمیر نان قندی را آماده کنید

بعد از گذشت یک ساعت، خمیر را روی یک سطح صاف آردپاشی شده، با وردنه باز کنید، طوری که قطر آن بیشتر از نیم سانتی‌متر (۵ میلی‌متر) نباشد. سپس با یک قالب گرد، خمیر را قالب بزنید. بین هر خمیر قالب زده شده مقداری از مخلوط مغز گردو ، پودر دارچین و شکر قرار دهید و یک سمت خمیر را روی سمت دیگر بر‌گردانید، به صورتی که خمیر به شکل نیم دایره شود. بعد با چنگال لبه‌های خمیر را روی هم فشار دهید تا مایه میانی در زمان سرخ کردن از خمیر بیرون نیاید.

مغز گردو و پودر دارچین را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: نان قندی ساوه ای را سرخ کنید

در آخر وقتی نان‌های قندی ساوه‌ای، آماده شدند یک ظرف عمیق مانند شیرجوش را روی حرارت بگذارید و در آن به حدی روغن بریزید که نان‌ها در روغن شناور باشند. بعد از اینکه روغن کاملا داغ شد نان‌های قندی را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس آنها را روی دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. بعد نان‌های قندی را در پودر قند (طرز تهیه پودر قند) بغلتانید. در نهایت نان قندی را در ظرف سرو بچینید.

روغن سرح کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه نان قندی ساوه ای در فر (روش پنجم)

طرز تهیه نان قندی ساوه ای در فر

برای تهیه نان قندی ساوه ای یا قطاب ساوه ای در فر، کافی است بعد از درست کردن خمیر و مواد میانی نان‌های قندی، آنها را در یک سینی فر چرب شده بچینید و در فر گرم شده بگذارید. دمای فر باید روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد و به مدت ۱۵ دقیقه نان قندی را بپزید. سپس آنها را بیرون بیاورید و وقتی سرد شدند، در پودر قند بغلتانید.

نکات طرز تهیه نان قندی قدیمی

نکات تکمیلی در طرز تهیه نان قندی

  • در طرز تهیه نون قندی قدیمی اگر ضخامت خمیر را به اندازه ۲ تا ۳ میلی‌متر باز کنید، بعد از پخت، نان قندی کاملا نازک می‌شود. البته به سلیقه خودتان بستگی دارد که نان قندی را نازک بپسندید یا نه.
  • در صورت تمایل به مواد لازم در طرز تهیه نان قندی خشک می‌توانید مواد دیگری مثل پودر دارچین یا حتی کمی پودر زنجبیل اضافه کنید.
  • اگر مقداری (۱۰ گرم) سبوس گندم هم به خمیر اضافه کنید، بر خواص نان قندی خواهید افزود.
  • می‌توانید به جای روغن مایع، از کره و روغن جامد که به روش بن ماری روی بخار کتری یا سماور به شکل مایع درآمده‌اند نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه نان قندی ساده، به خمیر مایه نیاز ندارید چون خمیر نان قندی نیاز به حجیم شدن ندارد.
  • برای پهن کردن خمیر، سطح زیر آن را حتما چرب یا آردپاشی کنید.
  • نان قندی ماندگاری بالایی دارد ولی حتما آن را در ظرف در بسته نگه دارید که خشک نشود.

نکات طرز تهیه نان قندی ساوه ای

۱- اگر می‌خواهید نان قندی ساوه‌ای را به شکل گرد درست کنید، بعد از اینکه مایه میانی را داخل خمیر قرار دادید آن را مثل یک توپ جمع کنید و لبه‌های آن را با فشار دست ببندید.

۲- موقع غلتاندن نان قندی ساوه ای در پودر قند، حتما باید نان قندی‌ یا قطاب‌ها خنک باشند وگرنه پودر قند ذوب و جذب آنها می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن طرز تهیه نان قندی

طرز تهیه نان قندی سنتی در فر

چرا نان قندی خشک و سفت می‌شود؟

در طرز تهیه نان قندی نرم خانگی خمیر را زیاد ورز ندهید تا به روغن نیفتد. فقط با نوک انگشتان، مواد خمیر را با هم ترکیب کنید تا به خورد هم بروند و شکل بگیرند. در صورتی که خمیر را زیاد ورز دهید احتمال خشک و شکننده شدن خمیر وجود دارد.

آیا خمیر نان قندی باید استراحت کند؟

برخی افراد ترجیح می‌دهند خمیر نان قندی را استراحت دهند ولی بعضی دیگر، بعد از درست کردن خمیر، آن را برای پخت آماده می‌کنند. در واقع اجباری به استراحت دادن خمیر نون قندی نیست.

 

کالابرگ الکترونیک