بزرگترین افسانه در مورد آب کردن موضعی شکم و پهلو

بزرگترین افسانه در مورد آب کردن موضعی شکم و پهلو


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آب کردن شکم و پهلو

شکم داشتن فقط مشکل افراد چاق و دارای اضافه وزن نیست. بسیاری از افرادی که لاغر هستند و از نظر ظاهری اندام متناسبی دارند هم از چربی‌های دور شکم رنج می‌برند. شاید به همین خاطر یکی از مهم‌ترین سوالات در نظر اغلب افراد این است که آیا می‌توان به آب کردن چربی‌ دور شکم و پهلوها به صورت موضعی امیدوار بود بدون این‌که سایر قسمت‌های بدن مثل صورت یا باسن و بازوها آب شوند؟ اگر شما هم معمولا به دنبال برنامه رژیم غذایی برای لاغری شکم و پهلو می‌گردید افسانه آب کردن شکم و پهلو را در مقاله‌ای از سرویس سلامت  مجله کوروش بخوانید.

 

وجود مقداری چربی در ناحیه شکم برای همه ما کاملاً طبیعی است. حتی افراد لاغر اندام نیز کمی چربی در قسمت شکم خود دارند. اما واقعیت این است که تجمع بیش از اندازه چربی در ناحیه شکم می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. چاقی شکم معمولاً روی عملکرد قلب، ریه ها، کبد و سایر اندام‌های شما تأثیر می‌گذارد.

 

 

عملکرد کاهش چربی در بدن چگونه است؟

 

عملکرد کاهش چربی در بدن چگونه است؟

 

در کلاس بیوشیمی به شما یاد می‌دهند که چربی به عنوان تری‌گلیسرید در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود. علاوه بر این شما یاد می‌گیرید که چربی یک انرژی متراکم است که بدن برای متابولیزه کردن آن کار سختی پیش رو دارد.

علت سخت شکسته شدن مولکول‌های چربی این است که چربی به عنوان تری‌گلیسرید ذخیره می‌شود و بدن ابتدا باید مولکول تری‌گلیسرید را از اسیدهای چرب بردارد و بشکند. از آن‌جا اسیدهای چرب در جریان خون به سمت سلول‌های ماهیچه‌ای حرکت می‌کنند و این‌جا همان جایی است که چربی در داخل میتوکندری‌ها به انرژی تبدیل می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵۰ روش سریع و آسان و بهترین رژیم غذایی کاهش وزن برای افراد پرمشغله

 

 

حقیقت پشت افسانه پنهان شده است

 

دانشمندان از مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیده‌اند که هدف قرار دادن مناطق خاصی از بدن برای آب کردن چربی امری غیر ممکن است. اما این حقیقت پشت افسانه‌ها گم شده است. یک آزمایش ساده انجام دهید. زمانی که شما در برخی مناطق مثل شکم یا ران‌ها چربی بیشتری ذخیره کرده باشید زمانی که به این نقاط دست بزنید متوجه خواهید شد که این بخش از سایر قسمت‌های بدن شما خنک‌تر است. دلیل این امر این است که جریان خون در این مناطق کندتر شده است. اکثر ترفندهای کاهش وزن موضعی متمرکز روی آب کردن چربی دور شکم و پهلوها و ران‌هاست.

در تئوری این مسئله یعنی آب کردن چربی دور شکم و پهلوها امری شدنی است اما زمانی که بخواهیم به صورت عملی به این امر می‌پردازیم متوجه می‌شویم که چنین مسئله‌ای عملا ممکن نیست.

 

 

چگونه چربی‌های اضافی کل بدن را آب کنیم

 

چگونه چربی‌های اضافی کل بدن را آب کنیم

 

همان‌طور که گفتیم آب کردن چربی شکم و پهلوها به صورت موضعی و داشتن یک برنامه رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو عملا امری غیرممکن و احتمالا فقط روی کاغذ امکان‌پذیر است. شما اگر قصد دارید لاغر شوید و چربی دور شکم و پهلوها و حتی ران‌ها را آب کنید باید یک روش کلی و علمی در پیش بگیرید و قدم به قدم پیش بروید. تمام موجودات زنده برای تناسب اندام باید از «قانون اول ترمودینامیک» تبعیت کنند. این قانون به ما می‌گوید که برای تناسب اندام باید تعادل میان انرژی دریافتی و انرژی مصرفی برقرار باشد در غیر این صورت بدن شما انرژی دریافتی مازاد بر نیاز را به شکل سلول‌های چربی در بدن ذخیره می‌کند. برای پیشگیری از این مسئله که در نهایت منجر به چاقی در تمام نواحی بدن یا گاهی فقط شکم و پهلوها می‌شود باید انرژی بیشتری مصرف کنید. سه روش برای مصرف اصولی انرژی وجود دارد:

 

 

۱- ماهیچه‌ها را تقویت کنید

 

ماهیچه‌ها را تقویت کنید

 

اگر حتی با باشگاه رفتن و ورزش کردن هم قادر نیستید چربی‌های اضافی بدن را آب کنید به عضله‌سازی فکر کنید. برای آب کردن چربی شکم و پهلوها ورزش‌های خاصی وجود دارد، زمانی که زیر نظر مربی دارید این ورزش‌ها را انجام می‌دهید به تقویت عضلات پشت و کمر هم بپردازید تا تناسب اندام بهتری برای شما حاصل شود.

یکی از بهترین ورزش‌ها برای آب کردن شکم و پهلو ورزش اسکوات یا پرس پاها است. این ورزش‌ها نه تنها تمام عضلات بدن را درگیر می‌کنند بلکه باعث تقویت ماهیچه‌های پا هم می‌شوند که نتیجه آن در دراز مدت مشخص می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نمونه غذاهای رژیمی و سبک و خوشمزه برای سحر و افطار ماه رمضان

 

 

۲- ورزش قلب و عروق را فراموش نکنید

 

ورزش قلب و عروق را فراموش نکنید

 

با توجه به ژنتیک شما، در ابتدا شاید نتوانید درست تصمیم بگیرید که چطور چربی‌ها را آب کنید. اما در نهایت حرکاتی که انجام می‌دهید مشخص می‌کند که چقدر چربی از دست خواهید داد. یکی از بهترین روش‌های از دست دادن چربی، ورزش‌های قلب و عروق از جمله پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری است. این ورزش‌ها برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید هستند. اگر از این ورزش‌ها یا دویدن روی تردمیل خوش‌تان نمی‌آید در ورزش‌های رزمی شانس‌تان را امتحان کنید یا یک ورزش تیمی را انتخاب کنید. برخی افراد با انجام ورزش‌های رزمی تا حدود یک کیلوگرم در هفته هم وزن از دست داده‌اند.

 

 

۳- مثل یک فرد بالغ غذا بخورید

 

مثل یک فرد بالغ غذا بخورید

 

ما معمولا می‌دانیم که کدام غذاها برای ما خوب و مفید هستند. اما معمولا بدون درک خاصی از سن‌مان هر چه که دم دستمان باشد می‌خوریم، درست مثل یک کودک ۵ ساله. برای آب کردن شکم و پهلو و در مجموع دستیابی به تناسب اندام خوردن غلات مثل برنج و ماکارونی یا غذاهای سرخ کردنی برای وعده شام گزینه‌های خوبی نیستند. اگر یک نگاه گذرا به آینه بیندازید متوجه می‌شوید که این‌ها غذاهایی نیستند که برای شما مناسب باشند.سبزیجات و غذاهای آب‌پز در کنار حبوبات و نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب گزینه‌های بهتری برای آب کردن شکم و پهلو هستند.

یادتان باشد گول تبلیغات رنگارنگ برای لاغری و آب کردن شکم و پهلو به صورت موضعی را نخورید. هیچ کس تا به حال به خوردن قرص و شربت لاغر نشده است. راز تناسب اندام فقط همان قانون اول ترمودینامیک است: تعادل میان انرژی دریافتی و انرژی مصرفی. صبور باشید و از پروسه تناسب اندام لذت ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای دوران قاعدگی | چه بخوریم و چه نخوریم

 

 

منبع: lifehack 

 

کالابرگ الکترونیک