۱۵ نکته و فوت و فن سرخ کردن ماهی به روش مجلسی و رستورانی

۱۵ نکته و فوت و فن سرخ کردن ماهی به روش مجلسی و رستورانی


30 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۵ نکته و فوت و فن سرخ کردن ماهی به روش مجلسی و رستورانی

نحوه صحیح سرخ کردن ماهی چگونه است؟ در مورد فوت و فن سرخ کردن ماهی چه می‌دانید؟ یکی از سریع‌ترین روش‌های پخت ماهی، سرخ کردن آن است. ماهی سرخ شده، طعم بسیار خوبی و بافت برشته و جذابی دارد، به همین خاطر خیلی‌ها طرفدار این روش درست کردن ماهی هستند. اما برای سرخ کردن ماهی، باید فوت و فن‌هایی را رعایت کنید که ماهی‌تان بهترین طعم را بگیرد یا در هنگام سرخ شدن، تکه تکه و له نشود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش تمام فوت و فن‌های دستور پخت سرخ کردن ماهی را به شما آموزش می‌دهیم.

فوت و فن‌های سرخ کردن ماهی

فوت و فن سرخ کردن ماهی

اگر می‌خواهید دستور تهیه یک ماهی خوشمزه برای سرو در کنار سبزی پلو با ماهی داشته باشید که ظاهر آن هم خراب نشود و مجلسی و اشتهابرانگیز باشد، باید به نکات زیر قبل، در حین سرخ کردن و بعد از سرخ شدن ماهی، دقت و این فوت و فن‌های کاربردی و طلایی را رعایت کنید.

۱- ماهی تازه بخرید

مهم‌ترین اصل در انتخاب ماهی برای سرخ کردن، تازه بودن آن است. ماهی تازه بوی بدی نمی‌دهد و اگر آن را طعم‌دار کنید، بسیار خوش‌عطر و طعم می‌شود. از طرفی، وقتی ماهی، تازه باشد، گوشت لطیف‌تری دارد و ظاهر آن هم کاملا حفظ می‌شود. در نتیجه زحماتتان برای مزه‌دار کردن ماهی و سرخ کردن ماهی به باد نمی‌رود و یک غذای خوشمزه عالی می‌خورید.

انواع ماهی تازه را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۲- ماهی را با آب سرد بشویید

شستن ماهی در ابتدای کار یکی از اصول کار در فوت و فن سرخ کردن ماهی است. ماهی را حتما باید بشویید تا حالت لزج روی پوست و سطح ماهی از بین برود. از طرفی ممکن است روی ماهی، خون دلمه بسته باشد. با شستن ماهی، این خونابه‌ها از بین می‌رود. البته به خاطر داشته باشید که با آب سرد، ماهی را بشویید چون آب گرم باعث می‌شود بوی زهم ماهی بیشتر شود. روش‌های گرفتن بوی زهم ماهی را بلد هستید؟

۳- ماهی را با نمک ماساژ دهید

ماهی را با نمک ماساژ دهید

مالیدن نمک روی ماهی و داخل آن، باعث می‌شود راحت‌تر بوی ماهی گرفته شود. حتی وقتی ماهی را طعم‌دار می‌کنید، طعم‌ها بهتر به خورد ماهی می‌رود. مقداری نمک روی ماهی و قسمت داخل شکم آن بپاشید و به آرامی با دست ماساژ دهید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه این کار را انجام دهید تا همه قسمت‌های ماهی نمکی شود. سپس ماهی را زیر آب سرد، دوباره بشویید تا همه نمک‌ها پاک شوند.

۴- ماهی را خشک کنید

قبل از مزه‌دار کردن ماهی، حتما باید از خشک بودن آن مطمئن شوید. اول ماهی را در آبکش بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود و سپس با دستمال حوله‌ای آن را خشک کنید تا کاملا رطوبت آن گرفته شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آش دندونی تهرانی با گوشت و بدون گوشت به روش اصلی

۵- ماهی را به درستی یخ‌زدایی کنید

ماهی را به درستی یخ‌زدایی کنید

یک فوت و فن سرخ کردن ماهی، نحوه درست دیفراست یا یخ‌زدایی کردن آن است. به خاطر داشته باشید که ماهی یخ‌زده را به هیچ عنوان مستقیما مزه‌دار یا سرخ نکنید. اجازه دهید یخ ماهی کاملا باز شود. به خاطر داشته باشید که از آب داغ یا گرم برای یخ‌زدایی ماهی استفاده نکنید و ماهی را بعد از یخ‌زدایی، حتما خشک و سپس مزه‌دار کنید.

۶- ماهی را مزه‌دار کنید

مزه دار کردن ماهی

برای اینکه هم بوی زهم ماهی گرفته شود و هم طعم ادویه‌های مخصوص ماهی به خورد آن برود و خوشمزه و خوش‌عطر شود، باید ماهی را از قبل مزه‌دار کنید. هر چند برخی ادویه‌ها به صورت سلیقه‌ای برای مزه‌دار کردن ماهی به کار می‌روند اما به طور متداول با ادویه‌هایی مثل زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر فلفل پاپریکا، پودر سیر، پودر تخم شنبلیله، پودر کاری، زنجبیل، سماق، گرد لیمو، زعفران دم کرده و … می‌توانید بوی ماهی را بگیرید.

برای خرید این ادویه‌ها می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۷- ماهی را استراحت بدهید

اگر می‌خواهید ماهی خوشمزه‌تر شود، بعد از مزه‌دار کردن ماهی، آن را به مدت ۴۵ دقیقه تا نهایت ۳ ساعت، ماهی ادویه‌زده شده را با فویل یا پلاستیک فریزری بپوشانید و در یخچال استراحت دهید. اما نکته مهم این است که نباید ماهی یک شب تا صبح یا بیش از ۳ ساعت، در مواد مرینیت بماند، چون بافت آن زیادی نرم می‌شود و موقع سرخ کردن، احتمال له شدن و پاشیدن گوشت ماهی وجود دارد.

۸- ظرف مناسب برای سرخ کردن ماهی انتخاب کنید

ظرف مناسب برای سرخ کردن ماهی

یک فوت و فن سرخ کردن ماهی، استفاده از ظرف مناسبی است که ماهی در هنگام سرخ شدن، به آن نچسبد. تابه‌‌های گریل، ماهیتابه‌های گرانیتی یا تفلون، بهترین گزینه‌ها برای سرخ کردن ماهی هستند. در ضمن تا جای ممکن از تابه مسی یا آهنی استفاده نکنید چون هم روی بافت و هم طعم ماهی تاثیر می‌گذارند. تابه‌های روحی هم، می‌توانند ماهی را خوشمزه کنند ولی احتمال چسبیدن ماهی به آنها زیاد است.

۹- ماهی را با روغن مناسب سرخ کنید

بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن ماهی، شامل روغن‌هایی می‌شوند که موقع گرم شدن دود زیادی ندارند یا طعم آن‌ها طوری نیست که بر بوی ماهی غلبه کند یا مزه ماهی را تحت تاثیر قرار دهد. روغن‌‌های مناسب برای سرخ کردن ماهی شامل روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن کنجد، روغن بادام زمینی و انواع روغن‌های گیاهی می‌شوند.

این روغن‌های سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۱۰- میزان روغن نباید کم باشد

همه ما می‌دانیم که روغن زیاد برای سرخ کردن، برای سلامتی مضر است اما اگر می‌خواهید ماهی‌تان کاملا، برشته و به خوبی سرخ شود، باید به اندازه‌ای روغن استفاده کنید که تا نصف عرض ماهی در روغن شناور باشد. اگر ماهی‌تان کوچک است، بهتر است اندازه ظرف آن را طوری انتخاب کنید که روغن بیشتری به ماهی برسد.

۱۱- حرارت مناسب روغن برای سرخ کردن ماهی

حرارت مناسب روغن برای سرخ کردن ماهی

حرارت روغن برای سرخ کردن ماهی چقدر باید باشد؟ مثل همه مواد سرخ کردنی دیگر، نباید زمانی که روغن هنوز داغ نشده ماهی را در آن قرار دهید. چون در این صورت روغن در بافت‌های ماهی نفوذ می‌کند و طعم آن را خراب می‌کند. در ضمن یک علت چسبیدن ماهی به تابه، داغ نبودن روغن در هنگام سرخ کردن آن است.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مرغ لیمویی آبدار و خوشمزه بدون فر و در فر به روش رستورانی

به عنوان یک فوت و فن مهم سرخ کردن ماهی توجه داشته باشید که حرارت روغن باید بالا باشد و ماهی را که در آن قرار می‌دهید، چند ثانیه بعد، حرارت را متوسط و بعد روی حالت کم تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود، ماهی همان ابتدای کار نسوزد و در هنگام سرخ شدن، قسمت داخلی آن هم مغزپخت شود.

۱۲- درب تابه را نبندید

چگونه ماهی را سرخ کنیم که له نشود؟ جواب ساده است، نباید در زمان پخت ماهی، درب تابه را کامل ببندید. این کار باعث می‌شود در قسمت داخلی درب تابه، بخار آب جمع شود، قطرات آب روی ماهی برگردد و همین مسئله باعث نرم شدن بافت ماهی و له شدن گوشت آن در هنگام زیر و رو کردن می‌شود.

۱۳- ماهی را مدام زیر و رو نکنید

ماهی را مدام زیر و رو نکنید

یکی از نکات مهم دیگر این است که ماهی را در هنگام سرخ شدن، مدام با کفگیر زیر و رو نکنید. اجازه دهید یک طرف ماهی کاملا سرخ شود و بعد آن را به آرامی برگردانید. برای تکان دادن تکه‌های ماهی یا ماهی درسته، بهتر است اگر می‌توانید تابه را تکان دهید تا ماهی‌ها خودشان در تابه جابه‌جا شوند.

۱۴- ماهی را سوخاری کنید

غلتاندن ماهی در آرد سوخاری یا آرد گندم، علاوه بر خوشمزه شدن ماهی، می‌تواند از له شدن گوشت آن جلوگیری کند. در این صورت ظاهر ماهی هم بعد از سرخ شدن، بیشتر حفظ می‌شود.

آرد گندم و آرد سوخاری را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۱۵- اندازه تکه‌های ماهی باید مناسب باشد

اندازه تکه‌های ماهی باید مناسب باشد

  • اگر ظرفتان به اندازه کافی بزرگ نیست، تکه‌های زیادی از ماهی که جا برای تکان خوردن و زیر و رو کردن نداشته باشند، با هم سرخ نکنید. در این صورت یا ظرف را بزرگ‌تر در نظر بگیرید یا برای سرخ کردن ماهی، دفعات را بیشتر کنید.
  • تکه‌های ماهی اگر ضخامتشان زیاد است، روی آنها را با چاقوی تیز چند شیار ایجاد کنید تا قسمت داخلی ماهی، خام نمانند.
  • اگر می‌خواهید ماهی‌ سرخ کرده ظاهر مجلسی‌تری داشته باشد، تکه‌های ماهی را بزرگ‌تر برش بزنید یا ماهی را به صورت درسته سرخ کنید.

سوالات متداول درباره ترفندهای سرخ کردن ماهی

ماهی را از پوست سرخ کنیم یا گوشت؟

ماهی رو از کدوم طرف سرخ کنیم؟ بهتر است ماهی را ابتدا از قسمت گوشت آن سرخ کنید و بعد از پختن و سرخ شدن یک طرف، طرف با پوست آن را هم در تابه سرخ کنید. اگر ماهی را از قسمت پوست سرخ کنید پوست ماهی جمع می‌شود و گوشت آن خوب سرخ نمی‌شود.

چه ماهی برای سرخ شدن مناسب است؟

هر چه ماهی چربی و گوشت بیشتری داشته باشد، بعد از سرخ شدن، طعم بهتر و بافت لطیف‌تری می‌گیرد. از انواع ماهی شمال و جنوب برای سرخ کردن می‌توانید استفاده کنید.

چگونه ماهی را سرخ کنیم که له نشود؟

موقع سرخ کردن ماهی نباید درب تابه را کامل ببندید. این کار باعث می‌شود در قسمت داخلی درب تابه، بخار آب جمع شود، قطرات بخار آب روی ماهی برگردد و همین مسئله باعث نرم شدن بافت ماهی و له شدن گوشت آن در هنگام زیر و رو کردن می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک