۱۲ ترفند ساده و عملی برای برنامه‌ریزی مسافرت عید با کمترین هزینه

۱۲ ترفند ساده و عملی برای برنامه‌ریزی مسافرت عید با کمترین هزینه


26 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مسافرت عید با کمترین هزینه

« سفر کم‌هزینه و هزینه‌های سفر » معمولا یکی از دغدغه‌های مسافران به خصوص در تعطیلات عید است که معمولا هزینه سفر و خورد و خوراک گران‌تر و پرهزینه‌تر از سایر فصل‌های سال است. در این میان تعداد افرادی که به دنبال راهکارهایی برای برنامه‌ریزی مسافرت عید با کمترین هزینه هستند هم کم نیست. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور می‌توانید با برنامه‌ریزی و به کار بردن یک‌سری ترفندهای هوشمندانه هزینه لازم برای سفر و گردشگری را به گونه‌ای مطلوب مدیریت و یک سفر کم‌هزینه را تجربه کنید؟ در این نوشتار مجله کوروش با ما همراه باشید تا با چگونگی کاهش هزینه‌های مالی در سفر و تجربه مسافرت عید با کمترین هزینه  از طریق رعایت چند ترفند ساده آشنا شوید.

 

 

هزینه‌های ثابت و متغیر سفر

 

در اکثر زمینه‌ها از سفر گرفته تا برنامه‌ریزی برای مراسم ازدواج یا حتی سر‌و‌سامان دادن به دخل و خرج خانه هزینه‌ها به دو دسته «ثابت» و «متغیر» تقسیم می‌شوند.

 

 

۱- هزینه‌های متغیر در مسافرت عید با کمترین هزینه

 

هزینه‌های متغیر در مسافرت عید با کمترین هزینه

 

هزینه‌های متغیر در سفر در حقیقت هزینه‌های غیر‌قابل‌پیش‌بینی مسافرت و همان هزینه‌هایی هستند که بخش عمده هزینه سفر را به خود اختصاص می‌دهند. برای مثال از مبلغی که برای خورد‌و‌خوراک و رستوران رفتن تا رزرو هتل و هزینه‌های جا‌به‌جایی، خرید و سوغاتی اختصاص می‌دهید تا هزینه رفتن به اماکن دیدنی و تفریحی همه در دسته هزینه‌های متغیر قرار می‌گیرند که می‌توانید با مدیریت کردن آن‌ها تا حدودی زیادی در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید و به اصطلاح هزینه سفر را کم و سر‌شکن کنید.

برای مثال اگر قصد خرید سوغاتی دارید بهتر است از قبل در مورد مراکز خرید با قیمت مناسب در شهر یا کشور مقصد تحقیق کنید تا بتوانید هزینه‌ها را به نحو‌احسن و زیرکانه مدیریت و سفری کم‌هزینه را تجربه کنید. از سوی دیگر با پرس‌و‌جو از افراد محلی می‌توانید مغازه‌های منصف و قیمت مناسب را شناسایی کنید و بدین‌گونه هزینه‌های متغیر را تا حد زیادی کاهش دهید. کاهش هزینه‌های متغیر یکی از موثرترین ترفندها برای تدارک و برنامه‌ریزی مسافرت عید با کمترین هزینه است.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- هزینه‌های ثابت در مسافرت عید با کمترین هزینه

 

هزینه‌های ثابت در مسافرت عید با کمترین هزینه

 

برای آغاز سفر معمولا شما باید لوازم سفر را مهیا کنید. از خرید کیف و کفش، دوربین، چمدان،چادر سفر، کیسه‌خواب و کوله‌پشتی مناسب برای مسافرت گرفته تا خرید بلیت تا آماده کردن و در صورت نیاز تعمیر اتومبیل شخصی برای رفتن به مقصد. در این موارد تمام هزینه‌ها پیش‌بینی شده و تا حدودی ثابت هستند. از سوی دیگر  از کپسول و اجاق گاز گرفته تا زیرانداز و طناب کوهنوردی و نیز پاوربانک و لوازم آشپزی و لیست اقلام ضروری سفرهایی مثل طبیعت‌گردی یا سفرهایی که طبیعت‌گردی هم جز جدایی‌ناپذیری از آن‌ها است را به این لیست اضافه کنید تا هزینه‌های ثابت کامل شود.

تمام این ابزارهای کوچک اما کاربردی قرار است تا در زمان خود به نحو احسن به کمک شما بیایند پس بهتر است در این‌گونه موارد صرفه‌جویی را کنار بگذارید و با تجدید نظر در هزینه‌های سفر و انتخاب و خرید مدل‌های بهتر یک مسافرت با کمترین هزینه و البته سفری مطمئن را تجربه کنید. حالا سوال اینجاست که چگونه می‌توان در هزینه‌های متغیر و ثابت سفر صرفه‌جویی و آن‌ها را مدیریت کرد. راه‌های زیادی برای مدیریت و صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر وجود دارد از انتخاب وسیله نقلیه ارزان‌تر گرفته تا پیدا کردن مراکز خرید محلی و استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کمپ‌های روستایی و عشایری. در ادامه شما را با راه‌حل‌های هوشمندانه برای مدیریت یک سفر‌ کم‌هزینه آشنا می‌کنیم.

 

 

۳- در هزینه‌های ثابت سفر صرفه‌جویی نکنید

 

همان‌طور که گفتیم هزینه‌های ثابت سفر شامل لوازم مورد نیاز برای سفر است. در این موارد بهتر است به جای صرفه‌جویی کردن، سر‌کیسه را شل کنید. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: ارزان، گران است. پس بهتر است به جای یک کوله‌پشتی، دوربین، چمدان یا چادر سفری ارزان‌قیمت، نمونه‌های با‌کیفیت‌تر و گران‌تر را انتخاب کنید تا برای سفرهای بعدی مجبور به خرید دوباره و چند‌باره آن‌ها نشوید. در عوض برای برنامه‌ریزی جهت یک مسافرت عید با کمترین هزینه بهتر است با رعایت نکات زیر هزینه‌های متغیر سفر را مدیریت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم برای کسانی که می‌خواهند سفر کردن را شروع کنند

 

 

۴- قبل از برنامه‌ریزی سفر، پول پس‌انداز کنید

 

قبل از برنامه‌ریزی سفر، پول پس‌انداز کنید

 

یکی از بهترین ترفندها برای تامین هزینه مسافرت عید با کمترین هزینه، پس‌انداز ماهیانه و منظم پول است. اگر کارمند هستید و هر ماه حقوق ثابت دارید مقداری از حقوق‌تان را در یک کارت دیگر که زیاد از آن استفاده نمی‌کنید ذخیره کنید، اگر هم به روش‌های سنتی اعتقاد دارید یک قلک برای این کار در نظر بگیرید. در طول ماه از هزینه‌های اضافی و غیر‌ضروری کم کنید. برای بهتر انجام دادن این کار یک لیست تهیه کنید و در این لیست درآمدها و هزینه‌هایتان را ثبت کنید. اپلیکییش‌های کاربردی زیادی هم برای انجام این کار طراحی شده‌اند.

برای مثال می‌توانید برای داشتن حساب دخل و خرج‌تان اپلیکیشن فارسی «خانه ما» را از سایت بازار دانلود و روی گوشی هوشمند موبایل‌تان نصب کنید. «خانه ما» یک نرم افزار حسابداری شخصی است که به شما کمک می کند کنترل بهتری بر درآمدها و هزینه‌های زندگی‌تان داشته باشید. با این نرم افزار می‌توانید تمام هزینه‌ها و درآمدهای خانه و زندگی‌تان را ثبت و دسته بندی کنید و از گزارش‌های متنوع این نرم‌افزار برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بهتر دخل و خرج خود استفاده کنید.

 

 

۵- برای سفر کم‌هزینه وسیله نقلیه مناسب سفر را انتخاب کنید

 

وسیله نقلیه مناسب سفر

 

برای رفتن به یک مسافرت عید با کمترین هزینه در وهله اول انتخاب وسیله نقلیه مناسب و البته مقرون‌به‌صرفه اهمیت فراوانی دارد. در حقیقت همیشه گران‌ترین وسیله‌نقلیه بهترین وسیله برای سفر نیست. برای مثال اگر مقصدی که انتخاب کرده‌اید در طول مسیر طبیعتی زیبا و سرگرم‌کننده دارد بهتر است از وسایل نقلیه‌ای مثل قطار، اتومبیل شخصی یا اتوبوس استفاده کنید.

در این صورت هم در کاهش هزینه‌های سفر موفق عمل کرده‌ و یک سفر کم‌هزینه را تدارک دیده‌اید و هم از مسیر سفر لذت برده‌اید. با این‌همه اگر در جمع همراهان سفر افراد سالخورده یا نوزاد حضور دارند برای راحتی بیشتر بهتر است هواپیما را به عنوان وسیله نقلیه برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید تا سفری آرام و بدون دغدغه داشته باشید. اگر‌چه مسافرت با قطار یا اتومبیل پیشرفته و مطمئن در صورت همراه داشتن نوزاد هم چندان کار مشکلی نیست. فراموش نکنید که برای سفرهای خارجی اگر برنامه سفرتان را از چند ماه قبل بریزید می‌توانید بلیت‌های ارزان‌تر تهیه کنید و به این ترتیب باز هم در تجربه سفری کم‌هزینه یک گام مثبت بردارید.

 

 

۶- استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای مسافرت با کمترین هزینه

 

استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای مسافرت با کمترین هزینه

 

اگر قصد اقامت طولانی در سفر را دارید انتخاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های افراد مطمئن محلی یا کمپ‌های عشایری و روستایی به جای رزرو اتاق در هتل تا حدود زیادی از هزینه‌های متغیر سفر می‌کاهد. این در حالی است که استفاده از این مکان‌ها برای اقامت چند روزه هم به اقتصاد مردم محلی کمک می‌کند، هم صنعت گردشگری را رونق می‌بخشد و هم شما را با آداب و رسوم و غذاهای محلی شهر یا کشوری که به آن سفر کرده‌اید بیشتر آشنا می‌کند.

در این میان یکی از تأثیرات مهم گردشگری و اقامت در خانه‌های مردم محلی و روستایی فعالیت و اشتغال‌زایی برای زنان و مردان بومی و روستایی است که تاثیر فراوانی در بهبود زندگی و شرایط اقتصادی آن‌ها دارد. به این ترتیب با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ هم در برنامه‌ریزی یک سفر کم‌هزینه موفق بوده و هزینه‌ها را مدیریت کرده‌اید و هم به اقتصاد محلی مکانی که به آن‌جا سفر کرده‌اید رونق بخشیده‌اید.

 

 

۷- در سفرهای داخلی و خارجی غذاهای خیابانی را از دست ندهید

 

در سفرهای داخلی و خارجی غذاهای خیابانی را از دست ندهید

 

در سفرهای بین‌المللی حتما غذاهای خیابانی را امتحان کنید تا هم طعم‌های جدید را امتحان کرده باشید و هم در برنامه‌ریزی مسافرت با کمترین هزینه موفق عمل کنید. در سفرهای داخلی هم معمولا می‌توانید روی غذاهای خیابانی که معمولا محلی هم هستند حساب کنید. البته بهتر است برای خوردن غذاهای خیابانی از مردم محلی پرس‌و‌جو و مکان‌های شناخته شده و مطمئن را انتخاب کنید تا درگیر بیماری‌های گوارشی که معمولا در سفر افراد به آن مبتلا می‌گردند، نشوید.

یادتان باشد از تصفیه و بهداشتی بودن آب آشامیدنی مطمئن شوید و حتی‌المقدور سالاد و سبزیجات را در بیرون از منزل میل نکنید. اگر اهل خوردن سالاد و سبزیجات با غذا هستید آن را به زمانی که خودتان در سفر آشپزی می‌کنید موکول کنید، به این ترتیب هم ریسک بیمار شدن را کم می‌کنید و هم صرفه‌جویی کرده و هزینه سفر را کمتر می‌کنید و هم به هدف مهم‌تان یعنی سپری کردن مسافرت عید با کمترین هزینه رسیده‌اید.

 

 

بیشتر بخوانید:  ۱۰ پیشنهاد مفید برای تغذیه سالم در مسافرت

 

 

۸- در سفرهای کم‌هزینه مثل محلی‌ها زندگی کنید، غذا بخورید و لباس بپوشید

 

در سفرهای کم‌هزینه مثل محلی‌ها زندگی کنید، غذا بخورید و لباس بپوشید

 

زمانی که به مسافرت می‌روید اگر مثل مردم محلی زندگی کنید، غذا بخورید و لباس بپوشید هم احساس راحتی بیشتری می‌کنید و هم هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهید. یادتان باشد در سفر همیشه غذاهای محلی بهترین انتخاب‌ها هستند، چون هم با مهارت بیشتری پخته شده‌اند و هم قیمت مناسب‌تری دارند. پس اگر هدف‌تان از مسافرت تجربه یک سفر کم‌هزینه است بهترین کار این است که از مردم محلی کمک بگیرید و به بهترین و منصف‌ترین رستوران محلی بروید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سفر ترکیه ؛ نکات سفر و همه چیزهایی که برای سفر ترکیه لازم است

 

 

۹- برای یک سفر کم‌هزینه تنقلات و آب آشامیدنی همراه داشته باشید

 

برای یک سفر کم‌هزینه تنقلات و آب آشامیدنی همراه داشته باشید

 

اگر می‌خواهید مسافرت عید با کمترین هزینه را تجربه کنید یادتان باشد همواره تنقلات و خوراکی‌های فاسد نشدنی مثل نان، خرما، میوه‌های خشک شده، آجیل و مغزها، بیسکوییت، کراکر و  آب آشامیدنی و آبمیوه همراه داشته باشید. در این‌صورت وقتی گرسنه شدید هم بلافاصله برای رستوران رفتن وسوسه نمی‌شوید، هم با خوردن میان‌وعده در خوردن غذای اصلی زیاده‌روی نمی‌کنید و دچار عذاب وجدان اضافه وزن در سفر نمی‌شوید و هم در کاهش هزینه سفر سنگ تمام می‌گذارید.

 

 

۱۰- در سفرهای کم‌هزینه خودتان آشپزی کنید

 

در سفرهای کم‌هزینه خودتان آشپزی کنید

 

آشپزی در سفر یکی از آن ترفندهایی است که در کاهش هزینه‌های سفر را تا حدود زیادی موثر است. برای مثال اگر به جای هتل در خانه‌های مردم محلی اتاق یا یک خانه دربست اجاره کرده‌اید می‌توانید با خرید از بازارهای محلی یا حتی مردم محلی چند وعده غذای خانگی خوشمزه و سالم میل کنید. از پاستا، ماکارونی و تن ماهی گرفته تا تخم‌مرغ و کره و روغن و برنج و کنسروهای مختلف خوراکی همه و همه را هم می‌توانید قبل از سفر تهیه کنید و همراه‌تان ببرید و هم از مغازه‌ها و فروشگاه‌های همواره تخفیف مثل افق کوروش شهر و روستای سر راه یا مقصد تهیه کنید.

به این ترتیب در کمتر کردن هزینه‌های سفر گام مهمی برداشته‌اید. به هر حال خوردن تمام وعده‌های غذایی در رستوران به هنگام سفر کاری آسان اما هزینه‌بر و بسیار پر‌خرج و مغایر با برنامه‌ریزی یک سفر کم‌هزینه است. اگر هم دل‌تان می‌خواهد چند وعده غذا در رستوران میل کنید بهتر است برای این کار برنامه‌ریزی کنید؛ برای مثال دو یا سه وعده ناهار را در رستوران‌های محبوب‌تان میل کنید و برای صبحانه و شام خودتان آشپزی کنید تا در کاهش هزینه سفر یک گام اساسی بردارید.

 

 

۱۱- در سفر هزینه‌ها را دنگی کنید

 

در سفر هزینه‌ها را دنگی کنید

 

اگر به همراه همسر و فرزندان‌تان سفر می‌کنید نمی‌توان از دنگی کردن هزینه‌ها صحبت کرد، اما اگر با دوستان و فامیل دسته‌جمعی به سفر می‌روید و هدف‌تان تجربه یک مسافرت با کمترین هزینه است بهتر است پیش از آغاز سفر با برنامه‌ریزی دقیق هزینه‌ها، آن‌ها را بین خودتان و فامیل یا دوستان تقسیم کنید و به این ترتیب هزینه سفر را کاهش دهید. رودربایستی را کنار بگذارید و از پیش از سفر در این مورد با همراهان‌تان صحبت کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که تا حد زیادی در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی خواهد شد. جالب است بدانید که اپلیکیشن رایگان «دنگ سفر» در این زمینه می‌تواند کار شما را آسان کند.

این اپلیکیشن همه محاسبات را برای شما انجام می دهد و «دُنگ» هرکس را مشخص می‌کند. با استفاده از این اپلیکیشن مادر خرج هم می‌تواند برود درکنار بقیه دوستان و از همه لحظه‌های سفر لذت ببرد. در ضمن از این اپلیکیشن می‌توانید برای هر فعالیت گروهی دیگری که حساب و کتاب مشترک دارد استفاده کنید. از سوی دیگر این نرم افزار اندرویدی با طراحی خلاقانه و دلچسب، امکان نگه داشتن عکس‌ها و خاطرات سفر، ساختن یک پروفایل برای هر یک از همسفرها با آپلود عکس و ثبت شماره تلفن، فرستادن پیامک صورت‌حساب به هر کدام از همسفرها در پایان سفر، امکان بستن هزینه سفر برای کسی که از گروه جدا می‌شود و بسیاری امکانات دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

 

۱۲- سفرهای کم‌هزینه را به روزهای شلوغ موکول نکنید

 

سفرهای کم‌هزینه را به روزهای شلوغ موکول نکنید

 

یکی از ترفندهای هوشمندانه برای مدیریت صحیح هزینه‌های مسافرت و تدارک سفرهای کم‌هزینه اجتناب از سفر کردن در روزهای خاص و شلوغ مسافرت است. در روزهای شلوغ هم مجبورید وقت بیشتری را در ترافیک جاده سپری کنید و بنزین بیشتری بسوزانید و هم در صورت سفر با هواپیما گاهی لازم است به دلیل کمبود بلیت و سیاست‌های شرکت‌های هواپیمایی برای گران‌تر فروختن بلیت‌های آخر هفته و روزهای تعطیل، هزینه بیشتری پرداخت کنید.

از سوی دیگر معمولا خدمات سفر و قیمت‌های هتل،خانه‌های اجاره‌ای محلی و مهمانخانه‌ها در روزهای اوج سفر گران‌تر هستند و هزینه سفر شما را بیشتر می‌کنند. اگر قصد برنامه‌ریزی یک مسافرت با کمترین هزینه برای تعطیلات عید را دارید سعی کنید روزهای خلوت‌تر (مثلا اواسط تعطیلات عید) را برای شروع سفر انتخاب کنید یا این‌که زبر و زرنگ باشید و در ساعات خلوتی ترافیک حرکت کنید. به هر حال مسافرت عید در فرهنگ اغلب ایرانی‌ها نهادینه شده و برای کمتر کردن هزینه‌ها با ترفندهای گفته شده تا حدود زیادی می‌توانید حساب دخل و خرج‌تان را نگه دارید.

 

از تخفیف تورهای گردشگری استفاده کنید

برای اینکه با کمترین هزینه به یک سفر جذاب راهی شوید، کمی حوصله به خرج دهید، گشتی در سایت‌ها و روزنامه‌ها بزنید تا از آخرین قیمت‌های تورهای داخلی ویژه نوروز مطلع شوید. بسیاری از تورهای گردشگری یا اماکن گردشگری در روزهای خاصی از سال خدمات با تخفیف برای جذب مسافر ارائه میدهند. اگر شما به دنبال یک سفر کم هزینه هستید با یک نگاه سرسری هم می توانید بفهمید که تخفیف ها چقدر و متلق به کدام تور گردشگری است، حتی برخی از آنها نیز تعجب‌آور است.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم برای سفر و تور دوران بازنشستگی

 

کالابرگ الکترونیک