چطور الکل اتانول ۹۶% را برای ضد عفونی سطوح و دست به الکل ۷۰% تبدیل کنیم

چطور الکل اتانول ۹۶% را برای ضد عفونی سطوح و دست به الکل ۷۰% تبدیل کنیم


10 اسفند 1398 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چطور الکل اتانول 96% را برای ضد عفونی سطوح و دست به الکل 70% تبدیل کنیم

شیوع ویروس کرونا این روزها تبدیل به مسئله اصلی دنیا و البته کشور خودمان ایران تبدیل شده است. حالا کرونا کم کم تبدیل به یک اپیدمی و پاندمی می‌شود و آمار مبتلایان در حال افزایش است. بعد از شیوع ویروس کرونا در شهر قم حالا پای این ویروس به سایر شهرهای ایران هم کم کم باز شده اما لازم است که به جای استرس و نگرانی بهترین کار ماندن در خانه و جلوگیری از رفت و آمد غیر ضروری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، پیشگیری، تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس و ضدعفونی کردن سطوح است. مسئله اینجاست که بحث کمبود الکل ۶۰ یا ۷۰ درصد تبدیل به یک دغدغه جدی شده و برای ضدعفونی کردن سطوح کاربرد الکل اتانول ۹۶ یا حتی ۹۰ درصد هم جواب نمی‌دهد. اما نگران نباشید. اگر الکل اتانول ۹۶ درصد (سفید رنگ، طبی) در دسترس دارید برای ضدعفونی سطوح باید آن را تبدیل به الکل ۷۰ درصد کنید. ما در مجله کوروش به شما می‌گوییم چطور از الکل اتانول ۹۶ درصد برای ضد عفونی کردن سطوح و دست‌ها و کاهش ریسک ابتلا به کرونا استفاده کنید. طرز تهیه ژل ضد عفونی کننده دست در منزل را هم در این مطلب بخوانید.

 

چطور از الکل اتانول ۹۶% برای ضد عفونی کردن سطوح علیه ویروس کرونا استفاده کنیم؟

 

چطور از الکل اتانول 96% برای ضد عفونی کردن سطوح و دست علیه ویروس کرونا استفاده کنیم؟

 

الکل اتانول معمولا ۹۶ درصد است. اما مشکل اینجاست که در غلظت‌های بالا الکل بدون حضور موثر آب، الکل به سرعت پروتئین‌های غشاء سلولی را دناتوره کرده و با این کار باعث می‌شود نفوذ الکل به داخل سلول کاهش پیدا کند. بنابراین میکروبی که مثلا در مقابل الکل ۹۶ درصد (۹۶ درجه) قرار گرفته فقط سطحش دناتوره می‌شود و در برابر الکل نفوذناپذیر می‌شود.

در نتیجه پروتئین‌های حیاتی داخل سلول زنده هستند و سلول عملا در درون زنده است و این توانایی را دارد که خودش را ترمیم کند. در غلظت ۷۰ درصد سرعت دناتوره شدن پروتئین‌های سلولی توسط الکل در حدی است که اتانول فرصت کافی برای نفوذ به داخل سلول و دناتوره کردن را دارد. بنابراین بهترین غلظت الکل برای ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها غلظت ۷۰ درصد الکل یعنی همان الکل طبی است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ضدعفونی کننده‌های دست و ابزار بر پایه الکل ۷۰ درصد در اولویت است.

در واقع الکل ۹۰ درصد یا ۹۶ درصد غشا ویروس را از بین نمی‌برد و باید رقیق شود. اما چطور الکل ۹۶% را برای ضدعفونی کردن رقیق کنیم؟ به آسانی. باید نسبت ۷ به ۳ را در نظر بگیرید یعنی ۷ سهم الکل و سه سهم آب. مثلا ۷۰ سی سی الکل با ۳۰ سی سی آب. به این ترتیب اسپری الکل ضد عفونی را با خیال راحت برای پاک کردن سطوح، ضد عفونی کردن موبایل، عینک، دسته کلید، سوییچ ماشین، دست‌ها و … استفاده کنید. یادتان باشد ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی برای مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین انتخاب هستند. در حالتی که به آب و صابون دسترسی دارید از الکل استفاده نکنید چون باعث خشکی پوست دست می‌شود.

 

طرز تهیه ژل ضد عفونی کننده دست در خانه

 

اگر هم با توجه به قیمت این روزهای ژل ضدعفونی کننده دست قصد دارید و مشکلاتی که برای خرید آن وجود دارد می‌خواهید آن را خودتان در خانه درست کنید به این ترتیب عمل کنید: به ازای یک لیتر الکل ۷۰ درصد ۱۲ سی سی گلیسیرین اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید. این ترکیب را در یک ظرف درب‌دار نگهداری کنید.

 

نکته مهم

به هیچوجه برای ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها از الکل صنعتی متانول استفاده نکنید. الکل متانول برای بدن و تنفس بسیار سمی و خطرناک است و سبب مسمومیت شدید و عوارض کبدی می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک