کشف واکسن کرونا؛ کمپانی مدرنا می‌گوید واکسن ویروس کرونا را کشف کرده است

کشف واکسن کرونا؛ کمپانی مدرنا می‌گوید واکسن ویروس کرونا را کشف کرده است


30 اردیبهشت 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کشف واکسن کرونا؛ کمپانی مدرنا می‌گوید واکسن ویروس کرونا را کشف کرده است

خبری خوب و امیدوار کننده در مورد کشف واکسن کرونا چند ساعتی است که خبرگزاری‌های مهم دنیا را به تسخیر خود درآورده است. شاید شیرین‌ترین و خوش‌ترین خبری که بعد از چند ماه سخت و طاقت‌فرسا برای زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم سرتاسر دنیا حالا می‌تواند امیدبخش باشد. کمپانی مدرنا در ایالات متحده اعلام کرده که واکسن mRNA-1273 در یک آزمایش محدود از ۴۵ نفر داوطلب مشاهده شده که واکسن در بدن تمامی افراد آنتی‌بادی تولید کرده است. آنتی بادی‌های تولید شده بر اثر تزریق واکسن حداقل به میزانی بوده است که پیش‌تر در بدن افراد نجات یافته از کرونا ثبت شده بود و این شرکت تصمیم به تولید انبوه این محصول گرفته است. به گفته محققان این کمپانی «بهترین از این نمی‌شد باشد». این خبر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم تنها راه‌حل قطعی درمان کرونا کشف یک واکسن موثر است. در مجله کوروش درباره تفاوت واکسن مدرنا با حدود ۱۲۰ واکسن دیگری که برای پیشگیری در برابر واکسن کرونا در سرتاسر دنیا در مرحله ساخت هستند را از زبان دکتر فانک فهیمی، داروساز بخوانید.

 

کشف واکسن ویروس کرونا کمپانی مدرنا و موفقیت آن در آزمایشات انسانی

 

کشف واکسن کرونا؛ کمپانی مدرنا می‌گوید واکسن ویروس کرونا را کشف کرده است

 

داستان کشف واکسن ویروس کرونا برای درمان بیماری کرونا از سوی کمپانی مدرنا با جدا کردن ویروس از یک فرد با عفونت کرونا در چین شروع شد. سکانس ویروس شناخته شد و اطلاعات ژنتیکی ویروس در یک دیتابیس عمومی آپلود شد. سپس دانشمندان مودرنا و NIH با همکاری هم سکانس پروتئین کلیدی در سطح ویروس به نام پروتئین اسپایک را شناسایی کردند. به نظر آن‌ها این پروتئین کاندید مناسب واکسن محسوب می‌شد.

دستورالعمل ساخت پروتئین اسپایک سپس در ساختار مولکولی به نام mRNA کدگذاری شد. که به همین شکل قابلیت تجویز مستقیم به فرد به عنوان واکسن داشت.

 

این واکسن همانند سایر واکسن‌ها تزریق می‌شود. سپس mRNA توسط سلول‌های سیستم ایمنی گرفته می‌شود و به آن‌ها دستور می‌دهد تا کپی پروتئین اسپایک را بسازند. درست مثل اینکه سلول با کرونا ویروس آلوده شده است.

سایر سلول‌های سیستم ایمنی بدن این توانایی را پیدا می‌کنند که در مورد پروتئین اسپایک یاد بگیرند و راه‌هایی ایجاد کنند که فرد را در صورت مواجه شدن با ویروس واقعی کرونا محافظت کند. همین موارد باعث شده که واکسن مدرنا نتایج بهتری از واکسن کرونا آکسفورد داشته باشد و نتایج تست آن در انسان امیدوار کننده‌تر است.

 

 

روش ساخت واکسن ویروس کرونا کمپانی کرونا با سایر شرکت‌ها چه تفاوتی دارد؟

 

روش ساخت واکسن ویروس کرونا کمپانی کرونا با سایر شرکت‌ها چه تفاوتی دارد؟

 

اما روش ساخت واکسن ویروس کرونا توسط کمپانی مدرنا با سایر شرکت‌های ساخت واکسن کرونا چه تفاوتی دارد که آن را از بقیه متمایز کرده است؟ دلیل تفاوت این واکسن به ادعای محققان کمپانی مدرنا این است که نیاز به خود ویروس برای تهیه واکسن نیست. در عوض از اطلاعات ویروس استفاده شده و این اطلاعات مستقیم برای بیمار فراهم شده است.

در اصل واکسن مدرنا توسط خود فرد تهیه شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد کمپانی مدرنا و NIH توانسته‌اند رکورد ساخت واکسن را از آن خود کنند و احتمالا به این ترتیب ترس از جهش‌های ویروس کرونا و بی‌اثر کردن واکسن از همیشه کمرنگ‌تر شده است. خبر حیرت‌انگیز این است که تولید واکسن مدرنا از مرحله سکانس تا آماده شده آن برای تست انسانی فقط ۴۲ روز زمان برده است.

 

مراحل ساخت واکسن کرونا کمپانی مدرنا

 

روش ساخت واکسن ویروس کرونا کمپانی کرونا با سایر شرکت‌ها چه تفاوتی دارد؟

 

واکسن کمپانی مدرنا برای درمان ویروس بیماری کرونا در واقع اولین واکسنی است که در انسان تزریق شد و خانم «جنیفر هالر» به عنوان اولین فرد آن را دریافت کرد. تزریق واکسن در دو دوز ۲۵ و ۱۰۰ میکروگرم صورت گرفته است و نتایج ۲ هفته بعد از تزریق دوم در روز ۴۳ بعد از تزریق واکسن اول تجزیه و تحلیل شده است.

در گروه دیگری تک دوز ۲۵۰ میکروگرم تزریق شده است که نتایج بعد از دو هفته بررسی شده و امروز در روز بیست و نهم هستند.

۲ هفته بعد از تزریق واکسن ویروس کرونا کمپانی کرونا تیتر آنتی‌بادی در خون هر سه گروه بالا رفته است، در گروه ۲۵ میکروگرم تیتر پادتن در سطح افراد بهبود یافته از کرونا و در دوزهای بالاتر حتی سطح آنتی‌بادی بالاتر هم بوده است.

در ۸ نفر سطوح پادتن به صورت دقیق بررسی شده است و بین مقدار دوز و پادتن تولید شده ارتباط مستقیم وجود داشته است.

واکسن به خوبی تحمل شده و عارضه‌ای نداشته است و تنها عارضه مشاهده شده قرمزی محل تزریق در یک نفر در دوز ۲۵۰ میکروگرم بوده است.

معادل همین دوزها در موش آزمایشگاهی چک شده که توانسته است جلوی تکثیر ویروس عفونت ریه با ویروس کرونا را بگیرد.

کمپانی مدرنا فاز ۲ و ۳ واکسن را با هم اجرا خواهد کرد و فاز ۳ از سه ماه آتی میلادی شروع شده و در اواسط فاز سه در مورد تولید انبوه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

شرکای دیگر هم برای تولید واکسن کرونا به شرکت مودرنا کمک خواهند کرد. دوز تزریقی واکسن در فاز سوم ۵۰ و ۱۰۰ خواهد بود. در صورت نتایج مثبت فاز سه این واکسن در سریع‌ترین زمان به بازار عرضه خواهد شد ولی زمان احتمالی در گزارش ذکر نشده است.

 

 

کالابرگ الکترونیک