طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر، ماکروفر یا در آفتاب + طرز استفاده پودر پیاز

طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر، ماکروفر یا در آفتاب + طرز استفاده پودر پیاز


20 آذر 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر، ماکروفر یا در آفتاب + طرز استفاده پودر پیاز

پودر پیاز یکی از طمع دهنده‌های اصلی در غذاهای اکثر ما ایرانی‌هاست که طرز تهیه آن به صورت خانگی بسیار ساده است. در بسیاری از شرایط تهیه پیاز خام برای پخت‌و‌پز امکان‌پذیر نیست. حتی گاهی ترجیح می‌دهیم به جای پیاز خام از این طعم‌دهنده به صورت ادویه استفاده کنیم. طرز تهیه پودر پیاز کار سختی نیست. برای این کار از روش‌های مختلفی هم می‌توان استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که نمی‌توان در خانه و در دمای معمولی خانه این کار را انجام داد. چرا که خشک کردن پیاز در دمای معمولی زمان زیادی می‌خواهد و ممکن است پیاز در این مدت زمان، آلودگی محیط را جذب کند. بنابراین این کار چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. دراین مقاله از مجله کوروش به طرز تهیه پودر پیاز خانگی می‌پردازیم.

 

طرز تهیه پودر پیاز خانگی

 

طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر، ماکروفر یا در آفتاب+طرز استفاده پودر پیاز

 

مواد لازم

 

برای تهیه پودر پیاز بهتر است از پیازهای سفید و زرد استفاده کنید. پیاز قرمز برای این کار چندان مناسب نیست.

 

طرز تهیه پودر پیاز با فر

مرحله اول

 

برای تهیه پودر پیاز، در ابتدا هر مقدار پیازی را که انتخاب کرده‌اید پوست کنده و بشورید. سپس آن را به صورت دایره دایره خرد کنید.
خرد کردن پیاز ها بسیار مهم است. پیاز ها نباید خیلی نازک خرد شوند. آن‌ها را نه خیلی درشت، و نه خیلی نازک خرد کنید.

خرد کردن نازک پیاز ها باعث سوختن آن‌ها در مرحله خشک شدن می‌شود.

 

مرحله دوم

 

بعد از خرد کردن پیاز ها آن‌ها را روی دستمال قرار داده تا آب‌شان گرفته شود.

بعد از اینکه آب پیاز ها گرفته شد، در مراحل طرز تهیه پودر پیاز، وارد پروسه خشک شدن می‌شویم. در این مرحله پیازها را در داخل سینی فر قرار می‌دهیم.

بعد از اینکه فر را روشن کردیم، دمای آن را در کمترین درجه ممکن تنظیم می‌کنیم. سینی را داخل فر قرار داده و هر نیم ساعت از فر بیرون می‌آوریم.

زمانی که سینی را هر نیم ساعت بیرون آوردیم، پیاز ها را جابجا کرده تا هر دو طرف پیازها در فر کاملا خشک شود. این کار را برای تهیه پودر پیاز تا زمانی ادامه ادامه می‌دهیم که پیاز های داخل فر به طور کامل خشک شوند.

 

مرحله آخر

 

مرحله آخر  از طرز تهیه پودر پیاز، آسیاب کردن آن است. پیاز هایی که از مایکروفر بیرون آمدند را در داخل دستگاه مخلوط کن و آسیاب بریزید. میزان آسیاب کردن پیاز ها بستگی به سلیقه شما دارد.

برخی ترجیح می‌دهند پیازها را خیلی آسیاب کنند. تا به صورت پودر درآید.  برخی دیگر ترجیح شان دانه‌های کمی درشت‌تر است. آنچه در این مرحله از طرز تهیه پودر پیاز بسیار مهم است زمان است.

پیازها نباید مدت زمان زیادی بعد از اینکه از فر بیرون آمدند در محیط بمانند. چرا که رطوبت موجود در محیط جذب پیاز ها می‌شود. در این صورت شما نمی‌توانید به راحتی پیازها را که در فر برای تهیه پودر پیاز خشک شده‌اند را  آسیاب کنید.

 

طرز تهیه پودر پیاز بدون فر

 

طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر، ماکروفر یا در آفتاب+طرز استفاده پودر پیاز

 

مرحله اول

 

اگر فر ندارید می‌توانید برای تهیه پودر پیاز و خشک کردن پیاز ها، از ماکروفر و یا حتی بخاری استفاده کنید. اگر تراس و یا حیاطی دارید که آفتاب گیر است برای خشک کردن پیاز از آفتاب استفاده کنید.

برای تهیه پودر پیاز از طریق مایکروفر، تنها کافیست پیاز هایی را که خرد کرده‌اید در سینی ماکروفر بریزید. بعد از آن مایکروفر را روشن کرده و ۶ دقیقه پیازها را در درون آن قرار دهید. پیاز ها با این روش تا حد بسیار زیادی خشک می‌شوند. اما این میزان خشکی برای تهیه پودر پیاز کافی نیست.

 

مرحله دوم

 

در مرحله بعد در طرز تهیه پودر پیاز، شما باید پیاز ها را در ماهیتابه‌ای ریخته و با حرارت بسیار کم اصطلاحا تفت دهید. این کار را تا زمانی که پیاز ها کاملا خشک شوند، ادامه دهید. فقط مراقب باشید که پیازهای شما نسوزند.

 

طرز تهیه پودر پیاز با آفتاب و بخاری

 

طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر، ماکروفر یا در آفتاب+طرز استفاده پودر پیاز

 

اما مثل خشک کردن میوه برای خشک کردن پیازها برای تهیه پودر پیاز خانگی هم می‌توانید از شوفاژ، بخاری و یا آفتاب هم استفاده کنید.

بعد از اینکه پیاز های خرد شده را در داخل سینی چیدید، آن را روی بخاری و یا شوفاژ  یا در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

چند بار نیاز است تا پیاز ها را در طی مدت خشک‌شدن در سینی جابجا کنید. پیاز ها به خوبی فر بر روی بخاری و در زیر نور آفتاب خشک می‌شوند.

 

طرز نگهداری پودر پیاز خانگی

 

*توصیه می‌شود بعد از تهیه پودر پیاز آن را در داخل ظرفی در دار بریزید و در داخل یخچال قرار دهید.

*باید دقت کنید هر بار که از پودر پیاز استفاده می‌کنید، در آن را بلافاصله ببندید. چرا که در طول مدت زمان زیاد، اگر در آن به کرات باز شود، پیازها رطوبت می‌گیرند.

*نکته‌ای که برای تهیه پودر پیاز و انتخاب تعداد پیازها باید حتما بدانید این است که هر یک عدد پیاز معادل یک قاشق غذاخوری پودر پیاز می‌دهد. بنابراین سعی کنید پودر پیاز را به میزان  مصرف یک تا دو ماهه برای خود تهیه کنید. چراکه اگر میزان زیادی پودر پیاز تهیه کنید، مدت زمان زیادی در یخچال خواهد ماند. ما پودر پیازی که بیشتر از یک تا دو ماه در یخچال بماند را برای مصرف توصیه نمی کنیم.

حالا که طرز تهیه پودر پیاز را یاد گرفته‌اید، می‌توانید هر وقت که پودر شما تمام شد، به سادگی آن را آماده کنید.

 

چرا پودر پیاز؟

 

پودر پیاز یکی از ادویه های طعم‌دهنده است که در تهیه غذا به ویژه برای ما ایرانی‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد. نگهداری پودر پیاز بسیار ساده است.
افراد زیادی هستند که به دلیل مشکلات معده، نمی‌توانند از پیاز خام در سالاد و یا مواد غذایی دیگر استفاده کنند.  این دسته از افراد می‌توانند به جای پیاز خام در سالاد از پودر پیاز استفاده کنند. پودر پیاز هم تمامی خواص پیاز تازه را دارد و در عین حال حتی گاهی طعمی قوی تر از خود پیاز به غذا می‌دهد.

 

خواص پودر پیاز

 

طرز تهیه پودر پیاز خانگی در فر، ماکروفر یا در آفتاب+طرز استفاده پودر پیاز

 

*پودر پیاز همان خاصیت‌های پیاز تازه را دارد. پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در پودر پیاز تاثیر بسیار زیادی برای درمان جوش‌های صورت دارد.

 

*پیاز در روشن شدن پوست هم نقش پررنگی دارد. علاوه بر این در جلوگیری از ریزش مو هم بسیار موثر است. پیاز خاصیت ضدسرطانی داشته و مانع از بروز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی می شود. پودر پیاز از ورم معده جلوگیری می‌کند.پیاز برای کسانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، بسیار مفید است. این طعم‌دهنده قوی که طرز تهیه پودر آن هم چندان دشوار نیست، باعث کاهش و تنظیم  قند خون هم می‌شود. پیاز در جذب ویتامین ث تاثیر بسزایی داشته و باعث شادابی پوست می‌شود.

 

*طرز تهیه پودر پیاز تقریبا ساده و برای اکثر ما امکان‌پذیر است. توصیه می‌شود حتما آن را تهیه کرده و در مواد غذایی برای حفظ سلامتی خود و خانواده استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک