بهترین فیلم های جانی دپ که حتما باید تماشا کنید

بهترین فیلم های جانی دپ که حتما باید تماشا کنید


2 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین فیلم های جانی دپ

جانی دپ یکی از پرآوازه ترین بازیگران هالیوود است که طی ۴ دهه فعالیت هنری خود، نقش های رنگارنگی را ایفا کرده است. در سرویس هنر و سینما مجله کوروش درباره ۱۰ اثر از بهترین فیلم های جانی دپ بیشتر بخوانید.

 

جانی دپ، بی شک یکی از بزرگ ترین نام ها در صنعت سینما است. بسیاری با نقش آفرینی های او در فیلم هایی مانند دانی براسکو، ادوارد دست قیچی، دزدان دریایی کارائیب و سایر آثارش خاطرات زیادی دارند. جانی دپ موفقیت تجاری و هنری زیادی در عرصه سینما کسب کرده و بارها نامزد دریافت جوایز هنری همچون گلدن گلوب (۱۰ بار نامزدی و ۱ بار برنده) و جایزه اسکار (۳ بار نامزدی) شده است. دپ علاوه بر بازیگری به عنوان نوازنده نیز فعالیت داشته است. او در گروه های موسیقی متعددی از جمله گروه راک هالیوود ومپایرز که در سال ۲۰۱۵ با همکاری آلیس کوپر و جو پِری از اساطیر موسیقی راک تشکیل داده فعالیت مستمری دارد.

 

شاید جالب باشد بدانید، همیشه سینما کانون توجه جانی دپ نبوده است. بلکه موسیقی حداقل تا مدت مدیدی علاقه اصلی جانی دپ بود. او در ۱۲ سالگی گیتاری از مادرش هدیه گرفت و از آن زمان به نوازندگی در گروه های مختلف پرداخت. ورود جانی دپ به دنیای سینما به واسطه همسر سابقش، لوری آن آلیسون بود. لوری به عنوان گریمور کار می کرد و آشنایی مختصری با نیکلاس کیج داشت.

 

به این ترتیب، کیج با جانی دپ آشنا شد و به او توصیه کرد که سراغ حرفه بازیگری برود. باقی ماجرا را هم احتمالا همه شما می دانید. جانی دپ با بازی در یکی از نقش های فرعی فیلم «کابوس در خیابان اِلم (۱۹۸۴)» وارد عرصه بازیگری شد و کارنامه رنگارنگی را برای خود رقم زد. با بهترین فیلم های جانی دپ همراه ما باشید.

 

 

۱۰- به سوی جنگل (۲۰۱۴)

 

در جستجوی ناکجا آباد موزیکال کودکانه از جانی دپ

 

جانی دپ در فیلم فانتزی موزیکال به سوی جنگل نقش گرگ ناقلا را بازی کرد. در حالی که بازی در یکی از نقش های منفی این فیلم موزیکال کودکانه تا حد زیادی برای هر بازیگری دست و پاگیر بود، ولی جانی دپ به خوبی از پس ایفای نقش او برآمد. در حقیقت، حتی جانی دپ با بازی درخشان خود در نقش گرگ قصه جیمز لاپین و استفان سوندهایم (نویسندگان تئاتر موزیکال به سوی جنگل) وجهه ای کاملا تازه و بدیع به این شخصیت بخشید.

 

جانی دپ در مورد همکاری مجدد با استیون سوندهایم پس از سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت (۲۰۰۷) در مصاحبه ای گفت: «نه تنها راب مارشال (کارگردان) و جان دلوکا (تهیه کننده) برای بازی در نقش گرگ به من احتیاج داشتند، بلکه در عین حال، سوندهایم یک بار دیگر راغب بود تا یکی از نقش های اثرش را من بازی کنم.»

 

به نظر سوندهایم و راب مارشال در انتخاب دپ اشتباه نکرده باشند، چرا که نه تنها به سوی جنگل فیلم موزیکال موفقی از آب درآمد، بلکه به عنوان یکی از بهترین فیلم های جانی دپ نیز شناخته می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های دنیا «

 

 

۹- عشای ربانی سیاه (۲۰۱۵)

 

جانی دپ در نقش وایتی بالجر در فیلم عشای ربانی سیاه

 

فیلم عشای ربانی سیاه بر اساس زندگی جیمز جوزف بالجر معروف به وایتی بالجر، گانگستر اهل بوستون ساخته شده است. در این فیلم جانی دپ با ایفای نقش وایتی بالجر برای سومین بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر جایزه انجمن بازیگران فیلم شد. جانی دپ با وجود گریم سنگین در فیلم عشای ربانی سیاه تا حدی غیرقابل شناسایی شده بود. علاوه بر اینکه گریم سنگین به جانی دپ کمک کرده بود، به خوبی چهره وایتی بالجر را پیدا کند، بازی بی نقص او توانست به خوبی کشمکش های گانگستر معروف را با خودش نمایان سازد.

 

جانی دپ در مورد نقش آفرینی خود در فیلم عشای ربانی سیاه در نقش تبهکار ایرلندی وایتی بالجر در مصاحبه ای گفت: «آنچه مرا جذب وایتی بالجر کرد، جنبه های مختلف شخصیتی و انسانی او بود. زیرا احساس می کردم تنها راهی که می توانم به بازی در نقش شخصیتی مانند او نزدیک شوم. پیدا کردن جنبه های انسانی او و پیدا کردن مقطعی از زندگی او بود که شخصیتش دچار تغییر و تحول شده بود.

 

جانی دپ در ادامه افزود: «وایتی بالجر مرد بسیار پیچیده ای بود. فکر می کنم او جنبه ای بسیار حساس و عاطفی داشت. او مرد خانواده و آدم دوست داشتنی بود. کسی بود که برادرش را می پرستید و به دوستان و گروهش به شدت وفادار بود. در واقع، در مورد او با جنبه ای شاعرانه ای هم سر کار داشتم، یک مهاجر ایرلندی مغرور، وفادار به گروهش، مراقب مادرش و به شدت نزدیک به برادرش. ولی آن سوی ماجرا، کسب و کار او پر خشونت بود.»

 

 

۱۰ کارگردان برتر تاریخ سینمای معاصر

 

 

۸- سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت (۲۰۰۷)

 

جانی دپ در نقش سوئینی تاد

 

فیلم سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت، اولین همکاری جانی دپ با استیون سوندهایم، آهنگساز و ترانه سرای تئاتر موزیکال بود. جانی دپ در نقش سوئینی تاد آرایشگر-قاتل زنجیری ظاهر شد. قاتلی که گلوی دشمنانش را می شکافت و برای تهیه شیرینی به شریکش خانم لاوت می داد. در نتیجه سوئینی تادی که جانی دپ نقشش را بازی کرده بود، واقعا ترسناک بود. جانی دپ برای بازی در نقش سوئینی تاد برنده گلدن گلوب شد و نامزد دریافت جایزه های دیگری از جمله اسکار و جایزه بهترین بازیگر انجمن بازیگران فیلم نیز شد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مربای گیلاس خوش عطر بدون شکرک و کپک

 

جانی دپ در حالی که در مورد فیلم موزیکال صحبت می کرد، فاش کرد: «در ابتدا فکر می کردم که قرار است لب زنی کنیم، ولی در واقع تنها راهی که می توانستیم این نقش را با لب زنی اجرا کنیم این بود که ترانه ها را با صدای بلند سر صحنه بخوانیم که واقعا زجرآور بود. در ابتدا چون سر صحنه همه بازیگران از فاصله نزدیک باید می خواندیم، حس احمق بودن به ما دست می داد. ولی بعد از مدتی، تجربه بازی در سوئینی تاد برایمان به طرز عجیبی رهایی بخش شد. حضور همیشگی موسیقی سر صحنه واقعا جالب بود.»

 

 

۷- چارلی و کارخانه شکلات سازی (۲۰۰۵)

 

جانی دپ در نقش دکتر ویلی وانک در چارلی و کارخانه شکلاتی سازی

 

فیلم سال ۲۰۰۵ تیم برتون بر اساس یکی از پرفروش ترین و موفق ترین کتاب های کودک و نوجوان ساخته شده بود. این اثر اقتباسی صادقانه تری از کتاب رولد دال نسبت به اجرای سال ۱۹۷۱ آن توسط مِل استوارت بود. جانی دپ در این فیلم نقش دکتر ویلی وانکا، صاحب کارخانه شگفت انگیز شکلات سازی را ایفا می کرد و توانست با تکیه به لطمه هایی که وانکا در کودکی متحمل شده بود به شخصیت او عمق ببخشد. دپ برای بازی در نقش ویلی وانکا، برای ششمین با نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب شد.

 

جانی دپ در مصاحبه ای از تجربه عالی بازی در فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی گفته بود: «در این فیلم به نوعی خاصیت درمانی دست یافتم. اینکه وارد پروژه ای شوید و از خودتان آدم کودنی درست کنید و در ازای آن پول هم بگیرید بحث دیگری است. به عنوان یک بازیگر با هر نقشی که بازی می کنید، باید تا آنجا که ممکن است شخصیت واقعی خود را هم تا حدی وارد نقش خود کنید و در واقع از خودتان یک کودن بسازید.

 

مصالحی که داشتم کمک شگفت انگیزی به من در ساخت شخصیت وانکا کرد. در اولین گفتگوها با تیم برتون پس از پذیرش نقش از خاطرات خود از دوران کودکی صحبت کردیم. مانند خاطراتی که از مجریان برنامه کودک در دوران خردسالی خود داشتیم و آن ریتم و آهنگ عجیبی که مجریان آن موقع در صحبت کردن با بچه ها از آن استفاده می کردند.»

 

 

۶- در جستجوی ناکجا آباد (۲۰۰۴)

 

جانی دپ در جستجوی ناکجا آباد

 

مارک فورستر با فیلم سال ۲۰۰۴ خود به مجموعه آثار اقتباسی از پیتر پَن، اثر تازه و بی نظیری اضافه کرد. در فیلم در جستجوی ناکجا آباد یا در جستجوی نورلند، کارگردان این بار سراغ زندگی جیمز بری، نویسنده کودکان و خالق شخصیت پیتر پَن و چگونگی الهام گرفتن او برای خلق آثارش رفته بود. جانی دپ هم توانست به خوبی از پس به تصویر کشیدن جیمز بری بر بیاید و ماهیت نویسنده را به خوبی روی پرده سینما نشان دهد. این نقش هم برای جانی دپ نامزدی جوایز سینمایی متعددی از اسکار، گلدن گلوب و جایزه انجمن بازیگران فیلم آمریکا را به همراه داشت.

 

جانی دپ در صحبت های خود از فیلم در جستجوی ناکجا آباد تنها می توانست لب به تعریف و تمجید باز کند. بازیگر نقش جیمز بری در مصاحبه ای گفت: «فکر می کنم، با سناریوی بسیار خوب و نایابی طرف بودیم. یعنی داستانی که در این فیلم باید بازگو می کردیم، از آن دست داستان هایی نبود که هر روز شاهدش باشیم. بلکه واقعا با یک شاهکار و اثر خارق العاده ای طرف بودیم که حاصل خیالپردازی ناب بود.»

 

 

۵- اد وود (۱۹۹۴)

 

فیلم اد وود داستان زندگی بدترین کارگردان تاریخ

 

فیلم اد وود به داستان زندگی اد وود می پرداخت. کارگردانی که به او لقب بدترین کارگردان تاریخ را نیز داده اند. اد وود یکی از آن مطرودان هالیوود است که هیچ وقت پروژه های سینمایی اش به سرانجامی که در ذهن داشت نرسید. در فیلم تیم برتون، جانی دپ در دوره ای نقش اد وود را ایفا می کرد که او همچنان نسبت به وضعیت خود خوش بین بود، ولی با وجود رد شدن های مکرر، نسبت به استعدادش شک و تردیدهای زیادی دارد. بازی در نقش اد وود برای جانی دپ چهارمین نامزدی گلدن گلوب را به همراه آورد.

 

جانی دپ در مورد ایفای نقش اد وود در مصاحبه ای گفت‌: «شیفتگی من نسبت به اد وود واقعا ساده است. من او را به عنوان یک فیلمساز تحسین می کنم. بسیاری او را بدترین کارگردان تاریخ می دانند، ولی من هیچ وقت با آنان موافق نبودم. فکر می کنم که او مرد صادقی بود. او تمام تلاش خود را می کرد تا آنچه در ذهنش داشت را در فیلم هایش نشان دهد.»

 

 

بهترین و پرفروش ترین فیلم های ۲۰۲۰

 

 

۴- ادوارد دست قیچی (۱۹۹۰)

 

جانی دپ در نقش ادوارد دست قیچی

 

ادوارد دست قیچی یکی دیگر از فیلم های فانتزی و سورئال تیم برتون است که با همکاری جانی دپ به یکی از آثار درخشان کارنامه هنری هر دو تبدیل شد. ادوارد دست قیچی ساخته مخترعی است که پیش از آنکه بتواند دست های ادوارد را بسازد از دنیا رفته است. فیلم ادوارد دست قیچی، اولین همکاری تیم برتون و جانی دپ نیز به حساب می آید تا آغازگر یک همکاری طولانی بین این دو باشد. جانی دپ در ایفای نقش ادوارد دست قیچی به او جنبه ای انسانی قوی داده بود که باعث همدلی و همذات پنداری بینندگان نیز می شد. دپ برای بازی درخشان خود در نقش ادوارد دست قیچی برای اولین بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر جایزه گلدن گلوب شد.

حتما بخوانید  بهترین فیلم های اکشن و مهیج ۲۰۲۰ که حتما باید ببینید

 

شاید به همین جهت باشد که جانی دپ این فیلم را مهمترین فیلم خود می داند. او در مصاحبه ای در این باره گفت: «احتمالا مهمترین فیلمی که من تا به حال در آن به ایفای نقش پرداختم همین ادوارد دست قیچی باشد. خصوصا به لحاظ دوره گذار. اساسا از آن زمان، از یک بازیگر که در تلویزیون مشهور بودم، وارد هالیوود شدم و در ذهن اهالی هالیوود ماندم. ادوارد دست قیچی به نوعی مرا در مسیری که می خواستم قرار داد. بنابراین برای فیلم شماره یکم یا چه بسا مهمترین فیلم دوران هنریم باشد.»

 

 

بهترین فیلم های کوئنیتن تارانتینو

 

 

۳- مجموعه فیلم های دزدان دریایی کارائیب

 

جانی دپ در نقش جک اسپارو درمجموع فیلم های دزدان دریایی کارائیب

 

بی شک مشهورترین نقش آفرینی جانی دپ بازی در نقش جک اسپارو (جک گنجیشکه) است. نقشی که جانی دپ با آن آگاهانه آن کلیشه هایی که از دزدان دریایی خشن در ذهن مخاطبان بود را شکست. جانی دپ در ابتدا تصمیم داشت شخصیت جک اسپارو را با الهام از ستاره راک کیت ریچاردز (از اعضای اصلی گروه رولینگ استونز) خلق کند. ولی این تصمیم او چندان مورد استقبال استودیو والت دیزنی پیکچرز، تهیه کننده فیلم قرار نگرفت.

 

ولی دیری نگذشت که با اکران فیلم دزدان دریایی کارائیب بسیاری از تماشاگران مجذوب شخصیت او در فیلم شدند. جانی دپ برای اولین فیل از مجموعه فیلم های دزدان دریایی، «دزدان دریایی: نفرین مروارید سیاه» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از انجمن بازیگران فیلم شد و نامزدی اسکار و گلدن گلوب را نیز به دست آورد. او برای بازی در فیلم «دزدان دریایی: سینه مرد مرده (۲۰۰۶)» برای هفتمین بار نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

 

با توجه به اینکه استودیو والت دیزنی حتی می خواست جانی دپ را اخراج کند، اصلا انتظار به شهرت رسیدن این نقش را نداشت. او به یاد می آورد: «به وحشت افتاده بودم. در حقیقت، در ابتدای کارنامه هنری ارزش آنچنانی برای بازیگری قائل نبودم. ولی بعدا از آن لذت می بردم. از خلق شخصیت ها و حضور در صحنه و جدال با همکاران، بازیگران و کارگردانان لذت می بردم. مشکل کار کردن با استودیوهای بزرگ این است که آنها واقعا گاهی اوقات از برخی تصمیمات خلاقه ای که می گیرید ناراحت می شوند. در مورد دزدان دریایی نیز همین اتفاق افتاد. نظر من این است که اگر استودیو نگران نباشد، به این معنی است که وظیفه ام را به درستی انجام نمی ندادم!»

 

 

۱۰ فیلم پرفروش تاریخ سینمای دنیا

 

 

۲- چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌ دهد (۱۹۹۳)

 

چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌ دهد (۱۹۹۳)

 

بازی در نقش گیلبرت گریب برای جانی دپ تغییر رویه ای بسیار خوب نسبت به بسیاری در نقش های معمولی بود که در آن دوران بازی می کرد. در فیلم درام لاسه هالستروم، کارگردان سوئدی جانی دپ در نقش یک کارمند جوان فروشگاه مواد غذایی ظاهر شد. گیلبرت گریپ پس از مرگ پدرش مسئولیت مراقبت از مادر بیمارش بانی (با بازی دارلین کیتس) و برادر کوچکش آرنی (با بازی لئوناردو دی کاپریو) را عهده دار شده بود. جانی دپ در نقش گیلبرت گریپ بازی درخشانی ارائه داد و توانست با دی کاپریو ترکیب بسیار خوبی را خلق کند.

 

جانی دپ در مورد همکاری با لئوناردو دی کاپریو گفته بود: «به دلایلی آن فیلم برای من سخت بود. نمی دانم چرا، چون لئوناردو را زجر دادم. برای من آن دوره دوره سختی به لحاظ کاری بود. ولی حقیقت را بگویم من برای لئو احترام زیادی قائلم. او در این فیلم تلاش مضاعفی داشت و زمان زیادی را صرف تحقیق کرد. و نهایتا وقتی سر صحنه می آمد، آنچه باید را مو به مو درست انجام می داد.»

 

 

بهترین و بدترین فیلم های سینمایی ۲۰۲۰

 

 

۱- دانی براسکو (۱۹۹۷)

 

جانی دپ در نقش دانی براسکو (۱۹۹۷)

 

دانی براسکو یکی از بهترین فیلم های جانی دپ در کارنامه هنری او است. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده بود. در درام جنایی مایک نیوول، جانی دپ در نقش جوزف پیستون، مامور جوان FBI ظاهر شد که باید با هویت دانی براسکو، یک سارق جواهرات وارد یک گروه گانگستری بدنام می شد. ولی خیلی زود تمایز بین مامور FBI و گانگستر به نوعی محو شد. زیرا پیستون باید نقش دست پروده و معاون پیر لفتی روژیرو (با بازی آل پاچینو) را ایفا می کرد. فیلم دانی براسکو از جمله آثاری بود که ثابت کرد، جانی دپ یکی از آن ستاره های نوظهوری است که می تواند جا پای بزرگان صنعت سینما بگذارد.

 

جانی دپ در مورد این فیلم در مصاحبه ای گفته بود: «خودم طرفدار برخی از فیلم های عالی این ژانر مانند پدر خوانده ۱ و ۲ و کازینو هستم. ولی به عقیده من، این فیلم ها، مافیا را کمی رمانتیک جلوه دادند و بیشتر به گانگسترهای رده بالا پرداختند. ولی وقتی که درباره دانی براسکو تحقیق می کردم، به کلی آدم رده پایین برخوردم، همان سربازانی که در خط مقدم هستند. آنها آدم های با مزه و جذابی بودند و کارهای با مزه ای انجا می دادند.

 

آنها برای دشت یک ذره پول، یک دستگاه پارکومتر را باز می کردند و از این جور کارها می کردند.   آن شوخ طبعی کاملا در فیلم هم وجود دارد. نکته خوبی که در این فیلم وجود دارد این است که اصلا گانگسترها را خوب جلوه نمی دهد و مطمئنا همین برای FBI صدق می کند. هیچ برنده ای در کار نیست. فکر می کنم فیلم بیشتر به این لحاظ شبیه به زندگی است.»

 

منبع: faroutmagazine

کالابرگ الکترونیک