نگاهی به زندگی و بهترین کتاب های ویرجینیا وولف

نگاهی به زندگی و بهترین کتاب های ویرجینیا وولف


25 مهر 1400 . زمان مطالعه: 21 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به زندگی و کتاب های ویرجینیا وولف

ویرجینیا وولف، نویسنده بزرگ انگلیسی یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان جهان در قرن بیستم بود. او علاوه بر نوشتن آثار شاخصی همچون «خانم دالووی»، «به سوی فانوس دریایی» و «اتاقی از آن خود»، تاثیر عمده ای بر جنبش فکری و فلسفی فمینیسم گذاشت. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش به بررسی زندگی و آثار این نویسنده بزرگ می پردازیم.

 

 

ویرجینیا وولف، نویسنده انگلیسی، یکی از غول های ادبی قرن بیستم بود که به دلیل استفاده گسترده از شگردهای خلاقانه و نوآوری های خود در داستان نویسی از جمله به کارگیری شیوه «جریان سیال ذهن» و «تک گویی درونی» شهرت دارد. وولف خالق شاهکارهای ادبی جاودانه ای همچون «به‌ سوی فانوس دریایی» و «خانم دالووی» است. با این حال، شهرت وولف تنها به دلیل آثار داستانی او نیست، بلکه عقاید و افکار او نیز در این امر نقش مهمی داشته است. او از جمله روشنفکران و نویسندگانی بود که در محفل روشنفکری موسوم به «جمع بلومزبری» شرکت می کرد. کتاب مشهور «اتاقی از آن خود» همچنان یکی از مشهورترین آثاری است که در آن به تفسیر و شناخت اندیشه های فمینیستی پرداخته شده است.

 

 

مختصری از زندگینامه ویرجینیا وولف

 

مختصری از زندگی ویرجینیا وولف

 

ویرجینیا وولف با نام آدلاین ویرجینیا استیون روز ۲۵ ژانویه سال ۱۸۸۲ متولد و در خانواده ای ممتاز بزرگ شد. پدر وولف، سِر لسلی استیون، مورخ، نویسنده و یکی از چهره های برجسته عصر طلایی کوهنوردی بود. مادر او، جولیا پرینسپ استیون (زاده شده با نام خانوادگی جکسون) در هند متولد شد و بعدها به دلیل چهره جذابش مدل چندین نقاش پیشارافائلی شد. او پرستار بود و حتی کتابی درباره شغل خود به رشته تحریر در آورد. هر دوی والدین او پیش از اینکه با یکدیگر ازدواج کنند، قبلا یک بار بیوه شده بودند.

ویرجینیا وولف سه خواهر و برادر تنی و چهار خواهر و برادر ناتنی داشت. این هشت کودک زیر یک سقف در خیابان هاید پارک گیت شماره ۲۲ در کِنزینگتون از محله های اعیان نشین لندن زندگی می کردند. دو برادر وولف در کمبریج تحصیل کرده بودند، اما همه دختران در خانه درس خواندند و از وجود کتابخانه باشکوه ویکتوریایی خانواده بهره مند شدند. علاوه بر این، والدین وولف ارتباطات اجتماعی-هنری قوی با چهره ها و شخصیت های شناخته شده داشتند. برای مثال، پدر وولف با ویلیام تاکرای، پدر اولین همسرش که به طور غیرمنتظره ای درگذشت و جورج هنری لوئز و بسیاری از متفکران دیگر دوستی نزدیکی داشت. در همین حال، جولیا مارگارت کامرون، عمه مادرِ وولف نیز یک عکاس مشهور قرن نوزدهمی بود.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کتاب گتسبی بزرگ

 

 

خاطرات کودکی و اولین جرقه ها

 

خاطرات کودکی و اولین جرقه ها

 

وولف از زمان تولد تا سال ۱۸۹۵ تابستان های خود را در سنت آیوز، بندری در جنوب غربی انگلستان سپری می کرد. خانه تالند، اقامتگاه تابستانی استیون ها بود که همچنان نیز پابرجاست. این خانه اعیانی با چشم اندازهای خیره کننده اش منبع بی انتهای خیال پردازی های وولف در خردسالی بود. خانه تالند به خلیج زیبای پورتمینستر اشراف داشت و منظره همیشگی فانوس دریایی گودرووی نیز از درون این عمارت پیدا بود. ویرجینیا وولف بعدها در خاطرات خود با علاقه از سنت آیوز یاد می کرد. او حتی صحنه هایی از تابستان هایی که در دوران کودکی در این بندر زیبا سپری می کرد را در رمان مشهورش «به سوی فانوس دریایی» آورد.

وولف در دوران کودکی کنجکاو، خوشحال و بازیگوش بود. او حتی یک روزنامه خانوادگی به نام «هاید پارک گیت نیوز» به راه انداخته بود که مرتبا در آن داستان های بامزه خانوادگی را می نوشت. با این حال، لطمه های روحی که نویسنده در کودکی دید، زندگی او را تیره و غمبار کردند. از جمله این اتفاقات تکان دهنده تعرض جنسی برادران ناتنی، جورج و جرالد داک ورث به او بودند. ویرجینیا وولف بعدها در مقاله های «طرحی از گذشته» و  «هاید پارک گیت شماره ۲۲» مفصل به این دو اتفاق تلخ پرداخت. اتفاقات تلخ پیاپی به زندگی وولف هجوم بردند. ویرجینیا وولف در سن ۱۳ سالگی مادرش را بر اثر بیماری تب روماتیسمی از دست داد. این اتفاق و دو سال بعد، از دست دادن خواهر ناتنی اش استلا که بعد از مرگ مادر نقش او را در خانه ایفا می کرد، بیش از پیش کام نویسنده بزرگ آینده را تلخ کردند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کتاب سرگذشت ندیمه

 

 

آزردگی ها و پریشانی ها

 

ویرجینیا وولف در حالی که با غم ها و فقدان های خود دست و پنجه نرم می کرد، تحصیلات خود را به زبان آلمانی، یونانی و لاتین در بخش زنان دانشگاه کینگز لندن ادامه داد. او در طی چهار سال تحصیل خود در دانشگاه با برخی از فمینیست های افراطی آشنا شد که تاثیر زیادی بر او گذاشتند. سال ۱۹۰۴ بود که پدر وولف بر اثر سرطان معده درگذشت. این اتفاق نیز باعث شد تا وولف برای مدت کوتاهی دچار یأس و افسردگی شود. وولف تا پایان عمر همیشه بین نویسندگی و پریشانی های روانی خود در رفت و آمد بود.

وولف در سال ۱۹۰۵ به عنوان مقاله نویس در ویژه نامه ادبی نشریه «تایمز» مشغول به کار شد. یک سال بعد برادر او توبی در سن ۲۶ سالگی پس از یک سفر خانوادگی به یونان بر اثر تب حصبه از دنیا رفت. وَنسا، خواهر وولف و برادرش آدریان پس از مرگ پدر، خانه خانوادگی خود در هاید پارک گیت شماره ۲۲ را فروختند و به خانه ای در منطقه بلومزبری لندن نقل مکان کردند.

 

 

حضور در جمع بلومزبری

 

حضور ویرجینیا وولف در جمع بلومزبری

 

در این دوره، ویرجینیا وولف با چندین عضو «جمع بلومزبری»، حلقه ای از روشنفکران و هنرمندان از جمله کلایو بل منتقد هنری (که بعدها با ونسا ازدواج کرد)، ادوارد مورگان فورستر (نویسنده و رمان نویس مشهور)، دانکن گرانت (نقاش)، لیتن استرچی (زندگینامه نویس)، جان مینارد کینز (اقتصاددان) و لئونارد وولف (مقاله نویس) و بسیاری دیگر ملاقات کرد. اعضای جمع بلومزبری در سال ۱۹۱۰ دست به یک شوخی شرم آور زدند. اعضای جمع با لباس ها و زیورآلات عجیبی از عمامه ها، رداها و روپوش های عجیب و غریب و زنجیرهای طلا و حتی چسباندن ریش و سبیل مصنوعی وانمود کردند که از شاهزاده های کشور اتیوپی هستند که برای درمان به لندن آمده اند.

وولف (که آن روز ریش و سبیل گذاشته بود) و دوستانش آنقدر نقش های خود را طبیعی بازی کردند که نیروی دریایی سلطنتی انگلستان از آنها استقبال رسمی کرد و حتی آنها را به بازدید یک ناو جنگی برد. این ماجرا در مطبوعات سروصدای زیادی به پا کرد و حتی برخی اعتقاد داشتند اعضای جمع بلومزبری موجب تحقیر نیروی دریایی شده اند و باید مجازات شوند. بعد از این ماجرا لئونارد وولف و ویرجینیا به هم نزدیک تر شدند و سرانجام در ۱۰ اوت سال ۱۹۱۲ بود که این دو با هم ازدواج کردند تا نام خانوادگی ویرجینیا رسما به وولف تغییر پیدا کند  این زوج عاشق، تا پایان عمر با عشقی پرشور همدیگر را دوست داشتند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «به جعبه دست بزن» اثر ست گادین

 

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به زندگینامه و بهترین کتاب های دی جی سلینجر

 

 

چاپ اولین کتاب ها

 

ویرجینیا وولف از چندین سال قبل از ازدواج با لئونارد، کار روی اولین رمان خود را شروع کرده بود. عنوان اصلی این کتاب «ملبمروسیا» بود. اما وولف پس از نزدیک به ۹ سال و نوشتن پیش نویس های فراوان در سال ۱۹۱۵ عنوان آن را به «سفر به بیرون» تغییر داد. وولف از این کتاب برای آزمودن چندین شگرد داستان نویسی از جمله زاویه دیدهای غیر معمول، حالت های رؤیاگونه و تداعی آزاد استفاده کرد. دو سال بعد، وولف ها یک چاپخانه دست دوم خریدند و به این ترتیب، بنگاه نشر کتاب شخصی خود به نام «انتشارات هوگارت» را تاسیس کردند. ویرجینیا و لئونارد برخی از نوشته های خود و همچنین آثار زیگموند فروید، کاترین منسفیلد و تی.اس. الیوت را در انتشارات هوگارت به چاپ رساندند.

یک سال پس از پایان جنگ جهانی اول، در سال ۱۹۱۹، وولف ها «خانه راهب»، کلبه ای در روستای رودمل را خریداری کردند. وولف در همان سال رمان «شب و روز» را منتشر کرد. اتفاقات این رمان در «دوره ادواردان (۱۹۰۱-۱۹۱۰»، یعنی در عصر کوتاه سلطنت ادوارد هفتم بر انگلستان می گذشت. سومین رمان او «اتاق  جیکوب» در سال ۱۹۲۲ به چاپ رسید. وولف در این رمان نیم نگاهی به شخصیت برادرش توبی داشت و بسیاری از اتفاقات آن را از او الهام گرفته بود.

وولف با این رمان فاصله زیادی با آثار قبلی خود گرفت و هرچه بیشتر به عناصر و صناعات ادبی مدرنیستی روی آورد. او در آن سال با ویتا سکویل وست، نویسنده، شاعر و باغبان منظره که همسر هارولد نیکلسون، دیپلمات انگلیسی بود آشنا شد. ویرجینیا و ویتا دوستی را آغاز کردند که به سرعت به رابطه ای فراتر از یک دوستی عادی تبدیل شد. اگرچه این رابطه همتاخواهانه پرشور و حرارت در نهایت به پایان رسید، اما این دو تا پایان عمر وولف دوست باقی ماندند.

 

 

انتشار خانم دالووی و درخشش در دنیای ادبیات

 

انتشار خانم دالووی و درخشش در دنیای ادبیات

 

وولف در سال ۱۹۲۵ نقدهای بسیار خوب و مثبتی برای «خانم دالووی»، چهارمین رمان خود دریافت کرد. خانم دالووی که حالا از آن به عنوان شاهکار وولف یاد می شود، داستان مسحور کننده ای با تک گویی های درونی پرتب و تاب است که نویسنده در آن با چیره دستی به مسائل مختلفی از فمینیسم و پریشانی های روحی و روانی تا عشق همتاخواهانه پرداخته بود. در سال ۱۹۹۷ از رمان خانم دالووی یک اقتباس سینمایی موفق شد. خانم دالووی همچنین الهام بخش رمان «ساعت ها» نوشته مایکل کانینگهام در سال ۱۹۹۸ نیز بود. رمانی که به نوبه خود صاحب یک اقتباس سینمایی بسیار موفق با بازی نیکول کیدمن، مریل استریپ و جولین مور شد.

رمان بعدی ویرجینیا وولف «به سوی فانوس دریایی» نام داشت که در سال ۱۹۲۸ به چاپ رسید و موفقیت عظیمی را برای نویسنده به همراه داشت. وولف در این رمان مشهور خود با به کار بردن شگرد «جریان سیال ذهن» دست به نوآوری انقلابی در داستان نویسی زد. وولف دراین رمان مدرنیستی مشهور خود به روابط خانواده رمزی در هنگام تعطیلات خود در جزیره اسکای اسکاتلند پرداخته بود. سکویل وست، معشوقه وولف الهام بخش نویسنده برای رمان بعدی او «اورلاندو» بود.

اورلاندو، نجیب زاده انگلیسی است که در آستانه ۳۰ سالگی به طرز مرموزی به زن بدل می شود و بدون اینکه پیری محسوسی داشته باشد تا ۳ قرن زندگی می کند. این رمان برای ویرجینیا وولف پیشرفت شگرفی بود و منتقدان ادبی هم به دلیل همین نوآوری ها و تازگی ها از آن ستایش کردند.

 

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به زندگینامه و بهترین کتاب های ارنست همینگوی

 

 

چاپ کتاب اتاقی از آن خود

 

ویرجینیا وولف در سال ۱۹۲۹ کتاب مشهور خود «اتاقی از آن خود» را به چاپ رساند که به عقیده بسیاری یکی از تاثیرگذارترین آثار فمینیستی به حساب می آید. وولف این کتاب را بر اساس سخنرانی های خود در کالج های زنانه نیوهم و گریتون در دانشگاه کمبریج نوشت. او در این اثر به بررسی نقش زنان در ادبیات پرداخت. وولف در بخشی از کتاب می نویسد: «اگر زنی بخواهد داستان بنویسد، باید پول و اتاقی از آن خود نیز داشته باشد.» وولف در اثر بعدی خود «موج ها» چاپ ۱۹۳۱، مرزهای روایت داستانی خود را باز هم بیش از قبل به جلو برد و اثری با شش شخصیت محوری خلق کرد که خود به آن «شعر-نمایشنامه» می گفت.

«سال ها» که در سال ۱۹۳۷ به چاپ رسید، آخرین رمانی است که از وولف در زمان حیات به چاپ می رسید. او در این کتاب تاریخچه خانواده ای را در طی چند نسل روایت می کند. سال بعد نیز «سه گینی» به چاپ رسید که مقاله ای با موضوعات فمینیستی در ادامه اتاقی از آن خود است. در این اثر به مسائل مهم آن دوران، فاشیسم و جنگ نیز پرداخته شده بود. وولف در طول دوران نویسندگی خود مرتب در کالج ها و دانشگاه ها سخنرانی می کرد، نامه های پرشور و آتشین به دوستان و همتایان ادبی خود می نوشت. مقالات اثرگذاری در نشریات به چاپ می رساند و  داستان های کوتاهش نیز کم از رمان هایش نداشتند.

 

 

افسردگی و پریشانی های روحی طاقت فرسا

 

ویرجینیا وولف در اواسط چهل سالگی خود را به عنوان یک روشنفکر، نویسنده نوآور و تأثیرگذار و فمینیست پیشگام به جامعه ادبی معرفی کرده بود. توانایی او برای خلق صحنه های رؤیاگونه و تک گویی های درونی مهیج پرتنش و جایگزین کردن زمان روان شناختی به جای زمان خطی در داستان هایش، ‌احترام بی سابقه ای را از سوی همتایان ادبی و همینطور عموم مردم برای او به ارمغان آورد. ولی علیرغم موفقیت های ادبی، او با حمله های عصبی و نوسانات خلقی مرگبار دست و پنجه نرم می کرد.

با وجودی که لئونارد وولف همواره در کنار ویرجینیا بود و به خوبی از علائم افسردگی همسرش خبر داشت، اما در این مورد کمک زیادی از او بر نمی آمد. وولف مدت ها پیش از نوشتن آخرین پیش نویس رمان «بین دو پرده نمایش» (که پس از مرگش در سال ۱۹۴۱ به چاپ رسید) در قعر یأس و ناامیدی فرو رفته بود. در آن زمان در بحبوحه جنگ جهانی دوم، این زوج به دلیل تبار یهودی لئونارد، در ترسی همیشگی از حمله آلمان نازی به انگلستان به سر می بردند. این ترس چندان بی دلیل نبود، در سال ۱۹۴۰ بود که خانه این زوج در لندن در بمباران هوایی جنگنده های آلمان نازی مشهور به «بلیتس» کاملا با خاک یکسان شد.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی و مشهوترین آثار چارلز دیکنز «

 

 

خودکشی و میراث ادبی ویرجینیا وولف

 

خودکشی و میراث ادبی ویرجینیا وولف

 

وولف که قبلا بارها به مرز خودکشی رسیده بود، این بار در ۲۸ مارس ۱۹۴۱ در اوج ناامیدی تحمل خود را از دست داد. او بلافاصله پس از یک حمله عصبی فلج کننده پالتوی خود را پوشید و به نزدیک رودخانه اوز رفت. وولف که قبلا جیب هایش را از سنگ پر کرده بود، خود را به درون رودخانه پرت کرد تا جریان قوی رودخانه او را با خود ببرد. جسد وولف سه هفته بعد توسط ماموران پلیس لندن پیدا شد. لئونارد وولف جسد همسرش را سوزاند و خاکسترش را نیز در خانه راهب که ویرجینیا عاشقانه دوستش می داشت پراکند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «شدن» اثر میشل اوباما

اگرچه برای مدتی پس از جنگ جهانی دوم از محبوبیت وولف کاسته شد، اما آثار او در طول جنبش فمینیستی دهه ۱۹۷۰ با اقبال دوباره ای مواجه شد. اقبالی که تا همین حالا ادامه دارد. اکنون در آغاز دهه سوم هزاره سوم،‌ ویرجینیا وولف همچنان خواننده دارد و نسل های تازه ای از خوانندگان پی در پی آثارش را کشف می کنند. شگردهای داستان نویسی و ابداعات و نوآوری های او همچنان از مواد درسی در رشته های ادبیات داستانی و نویسندگی خلاق است و هنوز از او به عنوان یکی از پرخواننده ترین نویسندگان نیمه اول قرن بیستم است.

 

 

بهترین کتاب های ویرجینیا وولف

 

بهترین کتاب های ویرجینیا وولف

 

ویرجینیا وولف بدون شک یکی از مشهورترین نویسندگان زن در تاریخ است. وولف در کنار بزرگانی همچون جیمز جویس، از جمله پیشگامان رمان مدرنیست به حساب می آید. نویسندگان مدرنیست با فاصله گرفتن از شگردهای داستان نویسی کلاسیک و به کار گرفتن عناصر داستانی تازه ای، پیچیدگی ‌های درونی انسان و درگیری آن‌ با چالش‌ های اجتماعی جامعه مدرن را به جریان اصلی ادبیات داستانی تبدیل کردند. وولف نویسنده برجسته ای است که خواندن آثارش به خصوص برای هر شیفته ادبیاتی که می خواهد ادبیات قرن بیستم را کشف کند، یک ضرورت است. در اینجا برخی از بهترین کتاب های ویرجینیا وولف را معرفی کردیم.

 

 

«خانم دالووی»

 

«خانم دالووی» از بهترین کتاب های ویرجینیا وولف

 

سال چاپ: ۱۹۲۵

تعداد صفحات: ۲۲۴ صفحه

ترجمه: فرزانه طاهری/ خجسته کیهان (انتخاب کاربران)

 

«خانم دالووی (برخی مترجمان دلوی نیز می نویسند)» یکی از بهترین کتاب های ویرجینیا وولف برای کسانی است که به تازگی شروع به مطالعه آثار این نویسنده بزرگ انگلیسی کرده اند. کلاریسا دالووی یک زن انگلیسی مرفه است که وولف زندگی او در لندن پس از جنگ جهانی دوم را روایت می کند. وولف ضمن اینکه به خوبی به اجتماع و جامعه آن روزگار می پردازد، از طریق افکار شخصیت اصلی رمانش تصویری قوی و زنده از زندگی او به دست می دهد.

نویسنده با شگرد جریان سیال ذهن وارد افکار کلاریسا می شود تا او را در حین آماده شدن برای برگزاری یک میهمانی دنبال کند و به این ترتیب، به مستقیم ترین شکل ممکن او را به خوانندگان معرفی کند. همین استفاده از درونیات کلاریسا باعث می شود تا خواننده به دنیای او پرت شود و صمیمت بیشتری با شخصیت او حس کند. از روی کتاب خانم دالووی فیلم جذابی به همین نام در سال ۱۹۹۷ با بازی ونسا ردگریو و ناتاشا مک ‌الهون ساخته شده است.

 

 

«اورلاندو: یک بیوگرافی»

 

«اورلاندو: یک بیوگرافی»

 

سال چاپ: ۱۹۲۸

تعداد صفحات: ۳۹۲ صفحه

ترجمه: فرزانه قوجلو (انتخاب کاربران)

 

خورخه لوئیس بورخس، نویسنده و شاعر بزرگ آرژانتینی کتاب «اورلاندو: یک بیوگرافی» را «برجسته ترین رمان وولف» و «یکی از منحصر به فردترین کتاب های دوران ما» دانسته است. اورلاندو از بهترین کتاب های ویرجینیا وولف، اثری تاثیرگذار، به شدت تأمل برانگیز و در عین حال قابل فهم است. این رمان خواندنی با شخصیت اصلی مرد آغاز می شود، شاعری نجیب زاده که در دربار ملکه الیزابت حضور دارد، اما او به طرز مرموزی تغییر جنسیت می دهد تا این بار زندگی را از نگاه تازه ای ببیند. وولف در این رمان تحسین شده خود مسائل مهمی از قبیل جنسیت و هویت را دستمایه قرار می دهد تا ضمن روایت پر کشش و جذاب، شخصیت هایش را به سفری طولانی در زمان ببرد و با برخی از شخصیت های ادبی برجسته همراه کند.

 

 

«به سوی فانوس دریایی»

 

«به سوی فانوس دریایی»از بهترین کتاب های ویرجینیا وولف

 

سال چاپ: ۱۹۲۷

تعداد صفحات: ۲۴۰ صفحه

ترجمه: صالح حسینی/ خجسته کیهان (انتخاب کاربران)

 

«به سوی فانوس دریایی» روایت زندگی خانواده رمزی ساکن جزیره اسکای اسکاتلند است که داستان آن از زاویه دید سه تن از اعضای خانواده بازگو می شود. وولف همچون اکثر آثار مشهورش در به سوی… نیز با نثری قوی و گیرا به طرز فوق العاده اثرگذاری احساسات شخصیت هایش را به خوانندگان منتقل کرده است. وولف توانسته در این رمان خود به شیوه ای بدیع و جذاب ترس روانشناختی انسان از تغییر و تحول را بررسی کند. توانایی خارق العاده او در خلق داستانی باورپذیر به همراه محیط و توصیفات زنده و پویا نیز به کمک آمدند تا خوانندگان به راحتی قادر به کنار گذاشتن این کتاب نباشند.

 

 

«اتاقی از آن خود»

 

«اتاقی از آن خود» از بهترین کتاب های ویرجینیا وولف

 

سال چاپ: ۱۹۲۹

تعداد صفحات: ۱۶۰ صفحه

ترجمه: صفورا نوربخش (انتخاب کاربران)

 

وولف در «اتاقی از آن خود» که در واقع یک مقاله بلندبالاست، به مفهوم جنسیت پرداخته و مدعی است که زنان بدون پول و اتاقی از آن خود نمی توانند خلاقیت و نبوغ خود را آزادانه پرورش دهند. وولف برای اثبات این فرض خود از یک شخصیت خیالی بهره می برد که همان خواهر ویلیام شکسپیر است. نویسنده فرض را بر این می گذارد که خواهر شکسپیر نیز استعداد و قریحه ای هم اندازه برادر مشهور خود دارد، اما داستان او به موفقیت ختم نمی شود.

بلکه در عوض خیلی زود چشمه جوشان خلاقیت ادبی او خشک می شود. او پس از ناتوانی در نشان دادن نبوغ و خلاقیتش به جهان تحت سلطه مردان دست به خودکشی می زند. اتاقی از آن خود علاوه بر آنکه به عنوان یک متن اصیل فمینیستی اهمیت دارد، بلکه اثری تاثیرگذار با نثری مدرن و شیوه نگارش قوی است که بسیاری از مسائلی که نویسنده به آن پرداخته، همچنان برای زنان دوره کنونی (به خصوص در جوامع در حال گذاری همچون ایران) نیز مصداق واقعی دارد.

 

 

«موج ها»

 

«موج ها»از بهترین کتاب های ویرجینیا وولف

 

سال چاپ: ۱۹۳۱

تعداد صفحات: ۴۰۰ صفحه

ترجمه: مهدی غبرایی (انتخاب کاربران)

 

«موج ها» از بهترین کتاب های ویرجینیا وولف شامل شش تک گویی متعلق به هر کدام از شخصیت های اصلی کتاب است. وولف از این شخصیت ها برای کندوکاو در مفاهیمی همانند هویت، فردیت و جامعه بهره برده است. در موج ها شخصیت هفتمی به نام پرسیوال نیز وجود دارد که همچنان اهمیت دارد، اما مستقیما با خواننده صحبت نمی کند. رمان موج ها به دلیل سبک منحصر به فرد خود که در آن روایت از مرز ژانرهای مرسوم ادبی فراتر رفته و در بسیاری اوقات نثر داستانی با شعر و شاعرانگی در آمیخته، از بزرگ ترین دستاوردهای ادبی وولف است.

 

 

«در میان نقش‎ ها»

 

«در میان نقش‎ ها»

 

سال چاپ: ۱۹۴۱

تعداد صفحات: ۲۲۸

ترجمه: الهه مرعشی (انتخاب کاربران)

 

«در میان نقش‎ ها (که به نام «بین دو پرده نمایش» نیز شناخته می شود)» آخرین اثر وولف است که تنها پس از مرگ نویسنده امکان چاپ پیدا کرد. اتفاقات این کتاب در دوران جنگ جهانی دوم و در مکان نامعلومی در انگلستان رخ می دهد. در «در میان…» روستایی میزبان یک نمایش سالانه است و روستاییان در این نمایش درون داستانی بخش هایی از تاریخ کشور انگلستان را تماشا می کنند. وولف در این رمان جالب با هوشمندی دست روی موضوعاتی همچون ظهور فاشیسم گذاشته است.

 

 

منباع: theculturetrip، biography

 

کالابرگ الکترونیک