معرفی و خلاصه کتاب « واقعیت » اثر هانس رزلینگ

معرفی و خلاصه کتاب « واقعیت » اثر هانس رزلینگ


19 تیر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درباره کتاب « واقعیت» اثر هانس رازلینگ

هانس رزلینگ نویسنده کتاب واقعیت معتقد است واقعیت چیزی است که آمارها و نتایج مطالعات و بررسی ها نشان می دهند نه فکر و احساسی که ما ناشی از دیدن بدی ها و مشکلات جهان داریم. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به خلاصه کتاب واقعیت اثر هانس رزلینگ انداخته ایم.

 

هانس رزلینگ معتقد است رسانه ها نقش اساسی در جهان بینی منفی انسان ها ایفا می کنند. هانس رزلینگ می گوید رسانه ها باید صداقت بیشتری در انتقال اخبار داشته باشند. چرا که تاثیر شگرفی بر روی مخاطبان خود دارند. رسانه ها مخاطبان را بی اعتماد می‌ کنند. او در کتاب واقعیت؛ دلایلی که ثابت می کند جهان آنقدرها هم که فکر می کنیم بد نیست و معتقد است نگاه ناشی از از غرایز ما باعث خطای شناختی باعث می شود. این نگاه باعث می شود تا نگاهی منفی به واقعیات داشته باشیم.

 

 

سطح بندی مردم جهان از دید هانس رزلینگ در کتاب واقعیت

 

سطح بندی مردم جهان از دید هانس رزلینگ در کتاب واقعیت

 

هانس رزلینگ در کتاب واقعیت، مردم جهان را فارغ از موقعیت جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند، به چهار سطح عمده از نظر درآمدی تقسیم بندی می کند. او در طول کتاب به موقعیت جغرافیایی مردم دنیا هیچ اشاره ای نمی کند. رزلینگ معتقد است بهترین تقسیم بندی سطح درآمدی مردم دنیا است.

 

 

سطح اول درآمد از  نگاه هانس رزلینگ

 

سطح اول تقسیم بندی نویسنده در مورد گروهی است که درآمد آن ها یک دلار در روز است. کسانی که پول کافی برای سیر کردن شکم خود ندارند. آن ها نمی توانند به راحتی دارو و مواد غذایی تهیه کنند. او معتقد است این دسته از افراد نزدیک به یک میلیارد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

 

 

سطح دوم درآمد از  نگاه  هانس رزلینگ

 

سطح بندی مردم جهان از دید هانس رزلینگ در کتاب واقعیت

 

اما سطح دوم از دید هانس رزلینگ گروهی هستند که تقریبا چهار برابر سطح یک درآمد دارند. آن ها می توانند غذای آماده بخورند. مقداری پس انداز  دارند. اما باید در بروز صورت بیماری تمام دارایی خود را بفروشند و داروهای لازم را تهیه کنند. او در کتاب واقعیت می گویند که این سطح از مردم جهان حدود ۳ میلیارد نفر  از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

 

 

سطح سوم درآمد از نگاه هانس رزلینگ

 

سطح سوم در دسته بندی کتاب واقعیت کسانی هستند که معادله ۱۶ دلار در روز درآمد دارند. آن ها از آب و برق به میزان کافی برخوردار هستند. می توانند پس انداز کنند. فرزندان آن ها می توانند مقطع دبیرستان را تمام کنند. گاهی ممکن است به مسافرت بروند و حتی برای خود وسیله نقلیه بخرند. هانس رزلینگ می گوید دسته سوم حدود ۲ میلیارد نفر جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

 

 

سطح چهارم درآمد از نگاه هانس رزلینگ

 

اما دسته چهارم از دید نویسنده کتاب واقعیت، بالاترین سطح درآمدی را دارند. آن ها چیزی معادل ۶۴ دلار در روز درآمد دارند و از امکانات خاصی بهره مند هستند. این دسته پول تحصیل خرید ماشین، غذا و تمام این امکانات را دارند. این دسته از افراد حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان را تشکیل می‌دهند. از دید هانس رزلینگ مردم دنیا اکثراً در سطح دوم و سوم قرار دارند. این بدان معناست که مردم جهان به طور میانگین در سطح متوسطی قرار دارند. نویسنده معتقد است سطح فقر متفاوت بوده و حتی نسبی است. در حالی که در ایالات متحده افراد اکثر افراد در سطح ۳ زندگی می کنند، با این حال زیر خط فقر طبقه بندی می شوند.

 

 

درباره هانس روز لینگ نویسنده کتاب واقعیت

 

درباره هانس روز لینگ نویسنده کتاب واقعیت

 

کتاب واقعیت توسط هانس رزلینگ به همراه پسر و عروسش نوشته شده است. هانس رزلینگ متولد سال ۱۹۴۸ میلادی است. او در سال های آخر عمرش مشغول نوشتن کتاب شد. او یک سال پیش از اتمام نوشتن کتاب و چاپ آن، فوت شد. پسر و عروس پس از مرگش کار جمع آوری و چاپ کتاب را انجام دادند. او در سوئد به دنیا آمده بود و در رشته‌ های آمار، پزشکی و بهداشت جهانی تحصیل کرد. هانس رزلینگ تحقیقات زیادی در زمینه فقر در جهان انجام داده است. سخنرانی های تد او جزو پربیننده ترین سخنرانی ها در جهان محسوب می‌ شود. او با سازمان بهداشت جهانی در زمینه های مختلفی همکاری داشته است. همچنین تاسیس بنیاد Gamminder از جمله فعالیت‌ های چشمگیرش در سال های پیش از مرگ بود.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «ذهن حواس جمع» اثر نیر ایال

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و خلاصه کتاب تو کله خر هستی «

 

 

تمجید باراک اوباما و بیل گیتس از کتاب واقعیت هانس رزلینگ

 

تمجید باراک اوباما و بیل گیتس از کتاب واقعیت هانس رزلینگ

 

کتاب واقعیت اثر هانس رزلینگ در حال حاضر رتبه نخست در لیست بهترین کتاب ها در آمازون را به خود اختصاص داده است. واقعیت از جمله کتاب‌ هایی است که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، خواندن آن را بسیار توصیه می کند. کتاب مورد توجه بیل گیتس و بسیاری دیگر از شخصیت‌ های مطرح دنیا قرار گرفته است. بیل گیتس چنان به کتاب علاقه دارد که به هر فارغ التحصیل دانشگاهی یک نسخه رایگان از این کتاب را هدیه می دهد. او معتقد است کتاب واقعیت یکی از مهمترین کتاب ها در زندگی که خواندن آن واجب است محسوب می شود. بیل گیتس می گوید این کتاب یک راهنمای ضروری برای تعیین نوع تفکر و جهان بینی در مورد جهان است. او می گوید چیزهای زیادی از کتاب یاد گرفتم که در مسیر مشاوره خود از آن استفاده می کنم.

خلاصه کتاب هانس رزلینگ و نگاه به ۱۰ واقعیت از دیده او

 

خلاصه کتاب هانس رزلینگ و نگاه به 10 واقعیت از دیده او

 

هانس رزلینگ در کتاب واقعیت که در سال ۲۰۱۸ به چاپ رسید،  به ۱۰ دلیل که باعث نگاه اشتباه ما در مورد جهان می شود اشاره می کند. او می گوید که که اکثر قریب به اتفاق انسان‌ ها در مورد وضعیت جهان اشتباه می کنند و در درک آن فقیر هستند. جهان سالم تر از آن چیزی است که مردم درباره آن فکر می‌ کنند. نویسنده کتاب واقعیت در کتاب به ۱۰ خطای شناختی و یا به عبارت ساده تر ۱۰ غریزه اشاره می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی و خلاصه کتاب دختر تحصیلکرده اثر تارا وستور «

 

 

غریزه شکاف

 

این غریزه که نویسنده کتاب واقعیت از آن تحت عنوان شکاف یاد می کند، باعث می‌شود تا ما فکر کنیم که جهان به دو بخش تقسیم شده است. ما و آن ها منظور از این ما، غربی‌ ها و یا ثروتمندان هستند. بخشی دیگر یعنی آن ها، کشورهای در حال توسعه و فقیرترین ها محسوب می شوند. نویسنده می گوید، سوال اینجاست که در تمام کشورهای کم درآمد در سراسر جهان امروزه چه تعداد دختر تحصیل در دوره ابتدایی را به پایان رسانده اند؟ پاسخ ۶۰ درصد از دختران است. سوال دوم نویسنده  این است که اکثر جمعیت جهان در کدام سطح درآمدی قرار دارند؟ درآمد اکثر جمعیت جهان در سطح متوسط است.
نویسنده در بخش غریزه شکاف اشاره می کند که فقط ۹ درصد از جهان کم درآمد هستند. در این میان ۷۵ درصد مردم جهان دارای درآمد متوسط و ۱۶ درصد آن ها پردرآمد هستند.

 

 

غریزه منفی گرا

 

هانس رزلینگ در کتاب واقعیت به غریزه منفی گرا و تمایل آن به توجه به بدی بیش از خوب بودن اشاره می کند. او سوال می کند که در بیست سال گذشته نسبت جمعیت به شدت فقیر در جهان چه تغییری کرده است. پاسخ این است که این جمعیت تقریبا به نصف رسیده است. سوال بعدی نویسنده در مورد امید به زندگی در جهان است. سن امید به زندگی  ۷۲ سال است. این در حالی است که در سال ۱۹۷۳ میلادی امید به زندگی ۶۰ سال بوده است.
نویسنده معتقد است که باید پیشرفت های تدریجی را در نظر گرفت. اینکه نباید با دید منفی به تغییرات نگاه کرد.

 

 

غریزه خط مستقیم

 

خلاصه کتاب هانس رزلینگ و نگاه به واقعیت از دیده او غریزه خط مستقیم

 

نویسنده در کتاب واقعیت می گوید گاهی تصور بر این است که همیشه همه چیز بر روی خط مستقیم ادامه خواهد داشت. اما باید پذیرفت که در جهان منحنی های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال نرخ رشد جمعیت همیشه یکسان نیست. او می‌گوید باید به این نکته مهم توجه کرد. هانس رزلینگ می گوید که در حال حاضر بیش از دو میلیون کودک در جهان هستند. سن کودکان بین صفر تا ۱۵ سال است. اما تعداد این کودکان در سال ۲۱۰۰ چه تعداد خواهد بود؟ او پاسخ می‌دهد که بر اساس آمار سازمان ملل این تعداد باز هم به دو  کودک می‌ رسد. سوال دیگر این است که طبق پیش بینی سازمان ملل تا سال ۲۱۰۰ جمعیت جهان  افزایش پیدا کرده به ۴ میلیارد نفر می‌رسد. دلیل اصلی آن چیست؟ نویسنده پاسخ می‌ دهد بزرگسالان افزایش پیدا می کند. سازمان ملل متحد می گوید منحنی رشد جمعیت در پایان قرن ۱۰ تا۱۲ میلیارد نفر خواهد شد. دلیل این موضوع کاهش فقر شدید، مرگ و میر کودکان و افزایش سطح تحصیلات و دسترسی به دارو های ضد بارداری است.

 

 

غریزه ترس

 

نویسنده می گوید وقتی می‌ ترسیم دنیا را جور دیگری می بینیم. حس می‌ کنیم همه چیز در حال از بین رفتن است. برداشت های اشتباهی از اتفاقات اطراف داریم. او می گوید در ایالات متحده سالانه بیش از یک و نیم میلیون نفر بر اساس مصرف بیش از حد الکل جان خود را از دست می‌ دهند. این در حالیست که تقریبا ۷ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر تصادفات و قتل می میرند و فقط ۱۶۰ هزار نفر بر اساس تروریسم.

حتما بخوانید  آن رایس | بیوگرافی و معرفی 5 تا از پرفروش ترین کتاب های او

 

 

غریزه اندازه

 

هانس رزلینگ به بحث اندازه و خارج کردن چیزها از فرض و نشان دادن آن ها به صورت اعداد جداگانه اشاره می‌کند. او می‌ گوید اعداد جداگانه چشمگیر به نظر می رسند. نویسنده سوال می کند که  امروزه بیش از ۷ میلیارد نفر در دنیا زندگی می کنند. توزیع بین قاره ها چگونه است؟ پاسخ این است که یک میلیارد نفر در آمریکا، یک میلیارد نفر در اروپا، یک میلیارد نفر در آفریقا و چهار میلیارد نفر در آسیا زندگی می کنند. می توان به این آمار به گونه‌ ای دیگر نگاه کرد. این که ۴ میلیارد نفر در آسیا زندگی می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » خلاصه و بررسی کتاب در سوم اثر آلکس بنایان «

 

 

غریزه کلی گرا

 

غریزه کلی گرا

 

هانس رزلینگ در کتاب واقعیت می‌ گوید ما عادت داریم همه چیز را کلی گویی کنیم. مثلاً می‌ گوییم همه هندی ها بی پول هستند. دنیا در حال تغییر است. با اینکه تحقیقات نشان می دهد که سطح زندگی افراد نه به محل زندگی آن ها و نه دین و نه فرهنگ آن ها بستگی دارد. بلکه به میزان درآمد آن ها است. مردمان در هر جای دنیا اگر درآمد یکسانی داشته باشند، تقریباً کیفیت یک زندگی یکسانی دارد.

 

 

غریزه سرنوشت

 

هانس رزلینگ می گوید غریزه سرنوشت غریزه ای است که ویژگی ذاتی سرنوشت مردم کشورها، ادیان و فرهنگ ها را تعیین می کند. بر اساس این غریزه همه چیز مانند گذشته است و هرگز تغییر نخواهد کرد.

 

 

غریزه نگرش تک بعدی

 

در کتاب واقعیت اشاره شده که مردم عادت دارند تا  دنبال یک دلیل برای هر اتفاقات بد بگردند تا همه تقصیرها را بر سر آن یک دلیل بیاندازند. به عنوان مثال ۳۹ کشور در جهان امید به زندگی بالاتری نسبت به ایالات متحده دارند. آمریکا بالاترین سرانه مراقبت‌ های بهداشتی در جهان را دارد. مشکل اصلی چیست؟ نبود بیمه بهداشت عمومی اولیه.

بسیاری از کشورهایی که اقتصاد قوی و توسعه اجتماعی دارند دموکراتیک نیستند. کره از سطح یک زندگی به سطح ۳ رسید. حتی سریعتر از بسیاری از کشورهای دیگر. این در حالیست که حکومتش تقریبا دیکتاتوری نظامی است. نباید نگرش تک بعدی داشت. اما چرا باید تمامی موضوعات را بر سر یک پارامتر خالی کرد. نویسنده می گوید به دو دلیل این اتفاق می‌افتد. نخست ایدئولوژی ذهنی ما مانند ایدئولوژی سیاسی،دینی یا قومی است. دیگری تخصص ماست. اینکه با یک تخصص همه چیز را تعمیم به یک موضوع می دهیم.

 

 

بیشتر بخوانید » مروری بر کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک «

 

 

غریزه سرزنش

 

هانس رزلینگ در کتاب واقعیت می گوید برای رهایی از غریزه سرزنش باید به دنبال دلیل باشید نه مقصر. همیشه مسئله تداخل و تعامل چندین علت را در خود دارد. این موضوع یعنی مشکل در یک سیستم. او  می گوید وقتی اتفاق خوبی می‌ افتد به سیستم نگاه کنید و نه به یک موضوع. به عنوان مثال اینکه چرا سال ۹۱۰۰ کودک مرد و زن مهاجر در آب ها غرق می شوند؟ مشکل سیستم است. سیستمی که مهاجرین را مجبور می‌ کند تا نفری هزار دلار برای سوار شدن در قایق، یه قاچاقچیان پول بدهند. چرا آن ها نفری ۵۰ دلار برای هواپیما نمی‌دهند؟

سیستم مشکل دارد. چرا که وقتی با هواپیما به به مقصد برسد، اگر مسافران مستحق پناهندگی نباشند باید با همان هواپیما به هزینه هواپیما بازگردند. هانس رزلینگ می‌گوید در چین و هند بیشترین گازهای گلخانه ای جهان تولید می شود. هر کانادایی تقریباً دو برابری چینی و هندی گاز گلخانه ای تولید می کند. کافی است تولید را بر جمعیت تقسیم کرد.

 

 

غریزه فوریت

 

غریزه فوریت

 

هانس رزلینگ می گوید کمپانی ها برای تحریک ما از این غریزه استفاده می کنند. در بازاریابی از این قضیه بسیار استفاده می شود. به عنوان مثال ۳۰ درصد تخفیف تا پایان امشب، مهلت محدود دیدن استوری اینستاگرام و … .

او می‌ گوید دولت ها و برنامه ریزان از این غریزه به نفع خود استفاده می کنند. برای جلوگیری از غرق شدن در این غریزه باید پیشرفت های کوچک را ثبت کرد. سیکل های معیوب را شناخت و بر داده‌های درست پافشاری کرد. به عقیده نویسنده کتاب واقعیت، داده های نا مرتبط منجر به تصمیمات اشتباه می شوند. او می‌ گوید هرگز به پیش بینی ها و طالع بینی ها اعتماد نکنید. خیلی از اتفاقات هرگز رخ نمی دهند.

 

 

منابع: rapidbusinessplans , samuelthomasdavies, medium

 

 

کالابرگ الکترونیک