۱۴ ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک‌ که بزرگ‌تر به نظر برسد

۱۴ ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک‌ که بزرگ‌تر به نظر برسد


7 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک

 

اغراق نیست اگر بگوییم اتاق خواب مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش خانه شماست. در طول یک روز کاری پرمشغله فکر کردن به لم دادن روی تخت اتاق خواب تمیز، مرتب، راحت و پر از انرژی مثبت منزل‌تان تنها چیزی است که ممکن است سختی کار را برای شما آسان کند. از سوی دیگر در زندگی آپارتمانی امروزی اغلب فضایی که برای اتاق خواب در نظر گرفته می‌شود حداقل فضای ممکن با در نظر گرفتن تمام الویت‌ها و محدودیت‌هاست. اما راه‌حل‌های جالبی برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق خواب کوچک وجود دارد. ۱۴ ایده طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک برای این‌که بزرگ‌تر به نظر برسد را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

۱- برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک از رنگ‌های روشن و پاستلی استفاده کنید

 

برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق از رنگ روشن و پاستلی استفاده کنید

 

برخلاف رنگ‌های تیره که نور را به خود جذب می‌کنند رنگ‌های ملایم، پاستلی و روشن‌تر نور را در اتاق خواب منعکس می‌کنند. همین انعکاس نور اتاق خواب را روشن‌تر و دلبازتر می‌کند. استفاده از رنگ‌هایی مثل سفید، استخوانی و رنگ‌های پاستلی فضا را بازتر نشان می‌دهد. پس اگر مساحت اتاق خواب شما کوچک است حتما برای در و دیوار و اثاثیه و البته پرده‌های اتاق رنگ‌های روشن انتخاب کنید. این ایده به خصوص برای دکور اتاق خواب دخترانه نوجوان و جوان بسیار مناسب است. کاغذ دیواری اتاق خواب کودک و نوجوان و بزرگسال هم به رنگ‌های پاستلی در سال‌های اخیر بسیار در بورس مد و ترندهای دکوراسیون بوده است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین رنگ اتاق خواب براساس روانشناسی رنگ‌ها

 

 

۲- رنگ سقف را روشن کنید

 

با این ترفند با یک تیر دو نشان می‌دهید. اگر رنگ سقف نسبت به رنگ دیوارهای اتاق خواب روشن‌تر باشد نور را به سمت دیوارها و کف اتاق بیشتر منعکس می‌کند و به این ترتیب انعکاس نور، فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. به خصوص اگر رنگ دیوارها کمی تیره است حتما رنگ سقف را روشن انتخاب کنید. از سوی دیگر رنگ روشن‌تر سقف یک حقه نوری ایجاد می‌کند و انگار که چشم شما نور بیشتر و عمیق‌تری را می‌بیند چون به این ترتیب سقف بلندتر از چیزی که هست به نظر می‌رسد.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۳- هماهنگی رنگ‌ها را جدی بگیرید

 

در این ترفند باید هنر سایه‌کاری را جدی بگیرید. حتی در مسئله فنگ شویی اتاق خواب هم بسیار روی هماهنگی رنگ‌ها تاکید می‌شود. انتخاب سایه‌های مختلف از یک طرح رنگ واحد برای رنگ دیوارها، اسباب و اثاثیه و حتی فرش و کف اتاق سبب ایجاد یک حس وحدت و همدلی در کل فضا می‌شود. انسجام بصری سبب می‌شود به نظر ذهن شما یک فضای کوچک بزرگ‌تر به نظر برسد.

حتما بخوانید  معرفی 8 رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

 

 

۴- ترفند سیاه و سفید

 

ترفند سیاه و سفید برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق که بزرگتر بنظر برسد

 

شاید به نظر شما عجیب به نظر برسد چون رنگ سیاه قرار است فضا را تیره و کوچک کند اما رنگ‌های متضاد مثل سیاه و سفید یک خطای دید ایجاد می‌کند، چشم را فریب می‌دهد و لایه‌بندی و عمق رنگ‌های متضاد سبب می‌شود که فضای اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد. این ترکیب رنگ به خصوص در دکوراسیون اتاق خواب پسرانه و هنری بسیار مرسوم و جز ترندهاست اما شما آن را برای سایر سبک‌های دکوراسیون‌ اتاق خواب می‌توانید استفاده کنید.

 

 

۵- راه راه عمودی

 

حتما تا به حال پیراهن یا لباس راه راه با راه‌های عمودی پوشیده‌اید و متوجه شده‌اید در این صورت قد بلندتر و کشیده‌تر به نظر می‌رسید. کاغذ دیواری‌های راه راه یا پتو و ملافه و روتختی و فرش‌های راه راه همین نقش را برای اتاق خواب کوچک ایجاد می‌کنند. با خطوط راه راه در اتاق خواب سقف اتاق خواب هم بلندتر به نظر می‌رسد و به این ترتیب مساحت اتاق خواب وسیع‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

۶- مبلمان را فراموش نکنید

 

برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق که بزرگتر بنظر برسد از کاناپه رنگ روشن استفاده کنید

 

خرید مبلمان برای یک اتاق خواب کوچک مثلا ۹ متری کار آسانی نیست چون فضای محدودی در اختیار دارید و باید حسابی خلاقیت به خرج دهید. در واقع وسایل اتاق خواب شما باید به اندازه ابعاد فضای اتاق خواب باشد و مبلمان را بر این اساس انتخاب کنید. اگر در اتاق خواب فضای زیادی ندارید بهتر است از یک کاناپه رنگ روشن جمع و جور یا یک نیمکت سبک و نقلی استفاده کنید. میز توالت به خصوص در دکوراسیون اتاق خواب تازه عروس هم بهتر است کم جا و در عین حال جادار باشد تا لوازم اضافی در اتاق سرگردان نشوند.

 

 

۷- زیاده‌روی نکنید

 

برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق که بزرگتر بنظر برسد در چیدمان زیاده روی نکنید

 

به نظر می‌رسد این یک مورد خیلی واضح باشد اما هر چقدر هم روی آن تاکید کنیم کم است. هر چه اتاق خلوت‌تر و کمتر درهم و برهم باشد فضای اتاق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. حتی اگر قصد دارید دکوراسیون اتاق خواب را به سبک ایرانی بچینید بهتر است در فضای اتاق از لوازمی استفاده کنید که چند کاربرد مختلف داشته باشند. برای مثال برخی کمدها چند محفظه برای رختخواب و پتو و بالش دارند. از سوی دیگر می‌توانید تختخوابی انتخاب کنید که تعداد زیادی کشو داشته باشد تا به جای کمد لباس برای جا دادن لباس‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

 

 

۸- وسایلی با ارتفاع کوتاه انتخاب کنید

 

احتمالا تا به امروز به این موضوع فکر نکرده‌اید اما بد نیست بدانید که این هم یک ایده بسیار جالب برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک جهت بزرگ‌تر به نظر رسیدن اتاق خواب است. وسایل کم ارتفاع که فاصله کمی از زمین دارند سبب می‌شوند که فضای بیشتری نسبت به سقف باقی بماند و در نتیجه اتاق بزرگ‌تربه نظر برسد. علاوه بر این با این روش از آسیب دیدن دیوارها در برابر ضایعات و خط و خش هم جلوگیری می‌کنید و دیوارهای تمیز و مرتب هم همیشه بزرگ‌تر و وسیع‌تر به نظر می‌رسند.

حتما بخوانید  10 روش ساده جذب خوش شانسی و انرژی مثبت کائنات

 

 

۹- مبلمان و وسایل رنگ روشن انتخاب کنید

 

برای چیدمان اتاق خواب از مبلمان رنگ روشن استفاده کنید که بزرگ‌تر به نظر برسد

 

شاید باورش برای شما مشکل باشد اما زمانی که وسایل شفاف و روشن در اتاق باشند اصلا به چشم نمی‌آیند و انگار اصلا در اتاق نیستند. به همین دلیل بهتر است برای وسایل مورد نظر اتاق خواب از وسایل شفاف و رنگ روشن استفاده کنید. در واقع اگر آدمی باهوش یا حتی با هوش نرمال باشید مغز شما برای پردازش اطلاعات زمان زیادی را تلف نمی‌کند و به همین دلیل فقط یک ثانیه طول می‌کشد که وسایل اطراف را ببیند. همین مسئله سبب ایجاد خطای دید می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی شاد تابستانی با اصول ساده فنگ‌ شویی

 

 

۱۰- آینه‌ها را دست کم نگیرید

 

آینه همانند رنگ‌های روشن نور را منعکس می‌کند و همین انعکاس نور سبب ایجاد عمق و ارتفاع در ذهن شما می‌شود؛ یعنی همان خطای دید. یک روش، استفاده از یک آینه قدی بلند است و روش دیگر تعبیه آینه روی درهای کمد دیواری‌ها. می‌توانید یک اینه قدی بلند هم کنار دیوار بگذارید. استفاده از آینه به خصوص در دکوراسیون اتاق خواب به سبک ترکی و اروپایی بسیار مرسوم و جز ترندهاست.

 

 

۱۱- وسایل را با فاصله از زمین بگذارید

 

 برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک‌ که بزرگ‌تر به نظر برسد وسایل را با فاصله از زمین بگذارید

 

برای مثال به جای استفاده از قفسه‌های کتاب زمینی از قفسه کتاب دیواری استفاده کنید. هر چه بیشتر از لوازم دیواری استفاده کنید کف اتاق بزرگ‌تر و وسیع‌تر به نظر می‌رسند. اگر هم از قفسه‌های زمینی استفاده می‌کنید بهتر است این قفسه‌ها عمودی و با عرض کم باشند.

 

 

۱۲- از تختخواب‌های مدرن و ساده استفاده کنید

 

به جای استفاده از تختخواب‌های کتیبه‌دار و سلطنتی بهترین کار این است که از تختخواب‌های کم جا و مدرن و ساده که در فضای زیر آن‌ها کشو و دراور طراحی شده استفاده کنید.

 

 

۱۳- از یک لوستر بلند استفاده کنید

 

یک ایده خوب برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک نور اتاق خواب است. هر چه نور اتاق خواب بیشتر باشد بزرگ‌تر به نظر می‌رسد البته این برای زمان‌هایی است که خواب یا در حال استراحت نیستید. لوسترهای آویزان از سقف باعث می‌شوند که یک فضای زنده داشته باشید. لوسترهای آویزان از سقف توجه را از کف به سمت سقف می‌برند و البته کف را هم روشن و دلبازتر نشان می‌دهند.

 

 

۱۴- پرده‌های پنجره مهم هستند

 

بهتر از پرده‌های ضخیم برای پنجره‌های اتاق خواب استفاده نکنید. پرده‌های ضخیم با رنگ‌های تیره فضای اتاق را خفه و کوچک‌تر از آن‌چه که هست نشان می‌دهند. البته اگر تاریکی اتاق خواب را به بزرگ‌تر نشان دادن فضای آن ترجیح می‌دهید قضیه کاملا فرق می‌کند. مدل پرده‌های اتاق خواب جدید مثل مدل‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ عموما پرده‌های سبک یا رنگ روشن و ساده و شیک و با طرح‌های عمودی هستند که برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق خواب آپارتمان‌های کوچک و نقلی مدرن بسیار مناسبند.

 

 

منبع:سایت تخصصی دکوراسیون apartment list

کالابرگ الکترونیک