بهترین سیستم عامل مک است یا ویندوز؟

بهترین سیستم عامل مک است یا ویندوز؟


2 تیر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین سیستم عامل مک یا ویندوز

مک یا ویندوز به نظر شما کدام یک بهترین سیستم عامل مناسبی برای شما است؟‌ بحث میان هواداران سیستم عامل مک و ویندوز از داغ ترین بحث های حوزه تکنولوژی است که همچنان نیز ادامه دارد. در این مطلب مجله کوروش به مقایسه این دو سیستم عامل محبوب و پرطرفدار خواهیم پرداخت.

 

اگر از علاقه مندان به تکنولوژی باشید یا دستکم از کاربران فعال کامپیوتر باشید، قطعا با دو سیستم عامل برتر دنیا «مایکروسافت ویندوز (Microsoft Windows)» و «مک ‌اواس (macOS)» آشنایی دارید. سیستم عامل های برتر دنیا که هم اکنون میلیون ها کاربر از دستگاه هایی با پشتیبانی این دو استفاده می کنند. در مقاله امروز قصد مقایسه دو سیستم عامل ویندوز و مک را داریم. در اینجا سعی داریم به تمام نقاط قوت و ضعف، ویژگی ها و کاربردهای خاص هر دو سیستم عامل بپردازیم تا بتوانید تصویری کاملا روشن از این دو سیستم عامل در ذهن داشته باشید. نهایتا انتخاب را برعهده شما خواهیم گذاشت.

 

 

مک یا ویندوز؛ سخت افزارهای مک گران ترند

 

مک یا ویندوز؛ سخت افزارهای مک گران ترند

 

احتمالا بسیاری از خریداران مک به خوبی اطلاع دارند که جمع آوری و خریداری یک سیستم مک معمولا هزینه گزافی روی دستشان می گذارد. هواداران مک معمولا در این مورد به شما خواهند گفت که این گرانی تجهیزات سیستم مک با توجه به کارایی سیستم عامل ارزش آن را دارد. درباره هماهنگی و یکپارچگی سخت افزاری و نرم افزاری مک نیز بسیار گفته شده و کارایی و کیفیت آن نیز نیازی به صحبت بیشتر ندارد. همچنین از مزایای اکوسیستم اپل نیز بهره مند خواهید بود.

ولی سوای این دو نکته که کاملا صحیح نیز هستند، محدودیت های سخت افزارهای مک را داریم. فرض کنید کاربری می خواهد سیستمی خریداری کند که قابلیت ارتقا سخت افزاری را نیز داشته باشد. برای مثال، یک حافظه رَم در ذهن داشته باشد. شما به این طریق با وجود محدودیت های سخت افزاری مک تنها می توانید از یک سیستم مک استفاده کنید که با حداقل قیمت باز هم هزینه ای حدود ۲۵۰۰ دلار روی دستتان می گذارد. حتی امکان خریداری مدل های پایین تر مک پرو را نیز نخواهید داشت. نکته دیگر اینکه چنانچه به دنبال سیستم مکی بگردید که به لحاظ مالی مقرون به صرفه باشد، باز هم به مدل های برخواهید خورد که اصلا قابلیت ارتقا ندارند و البته که کارایی پایین تری نیز خواهند داشت.

 

 

بهترین سیستم عامل مک یا ویندوز ؛ ویندوز نرم افزارهای بیشتری نسبت به مک دارد

 

مک یا ویندوز؛ ویندوز نرم افزارهای بیشتری نسبت به مک دارد

 

در  مقایسه اینکه بهترین سیستم عامل مک است یا ویندوز به این نکته مهم توجه کنید: یکی از نقاط قوت ویندوز قطعا وجود نرم افزارهای بی شمار مخصوص این سیستم عامل است. برای مثال، تنها در «فروشگاه نرم افزاری ویندوز (Windows Store)» شما به بیش از ۵۰ هزار عنوان نرم افزار دسترسی دارید. در مقایسه نرم افزاری های مخصوص مک در «مک اپ استور (Mac App Store)» حدود ۱۴ هزار عنوان نرم افزار به چشم می خورد. از این جهت، ویندوز نسبت به مک برتری دارد. البته در تعداد نرم افزارهای مخصوص ویندوز که گفته شد برخی نرم افزارهای ویندوزی مخصوص تبلت ها نیز حضور دارند. به این جهت نمی توان کاملا به این برتری عددی بسنده کرد.

در مقابل هواداران مک از کیفیت نرم افزارهای مخصوص مک خبر می دهند. در این مورد نمی توان به درستی اظهارنظر کرد و عنوان داشت که تمامی نرم افزارهای این یا آن سیستم عامل خوب یا بد است. ولی آمار و ارقامی که داریم از برتری عددی نرم افزارهای ویندوزی خبر می دهد. همین فراگیری ویندوز نسبت به مک خود نکته مثبتی است که به راحتی قابل کتمان نیست. در واقع، کافی است برای هر کاربردی که می خواهید یک جستجوی ساده انجام دهید تا با انبوهی از نرم افزارهای ویندوزی مواجه شوید.

حتما بخوانید  معرفی بهترین سایت های ایرانی برای خرید کتاب از خارج

 

 

سیستم عامل ویندوز انعطاف پذیری بالاتری دارد

 

ویندوز انعطاف پذیری بالاتری دارد

 

بی شک سیستم عامل مک شرکت اپل همچون آی او اس کاملا محصور و محدود نیست. ولی نباید از این واقعیت ساده غافل باشیم که میزان انعطاف پذیری سیستم عامل ویندوز به مراتب نسبت به مک بالاتر است. شاید در این باره بهتر باشد موضوع را با یک مثال روشن کنیم. اکثر کامپیوترهای شخصی ویندوز را می توان به هر آنچه دلخواه خریدار است ارتقا داد و به روز رسانی کرد. ولی مک چنین انعطافی ندارد. کاربران ویندوز از مزیت که هر آنچه نیاز دارند به طور خاص برای ویندوز تولید می شود برخوردار هستند،. در مقابل سیستم عامل مک از سخت افزارها و نرم افزارهای نسبتا قدیمی اصلا پشتیبانی نمی کند.

به عقیده متخصصان، بیش از ۹۸ درصد مردم از کامپیوترهای ویندوزی استفاده کرده یا دستکم برای رفع احتیاجات روزمره خود در منزل یا محل کار از کامپیوترهای ویندوزی استفاده می کنند. از دیگر مزیت های انعطاف پذیری ویندوز باید از قابلیت اجرای همزمان جدیدترین و قدیمی ترین نرم افزارها گفت. حتی می توان در ویندوز نرم افزارهای تحت داس را نیز اجرا کرد. نکته کلیدی دیگر در مورد انعطاف پذیری ویندوز اینکه می توان کامپیوترهای ویندوزی را از بی شمار شرکت های مختلف فعال تهیه کرد. همچنین می توان بسته به نیاز قطعات و تجهیزات را به صورت جداگانه خریداری کرده، سرهم کرد و نهایت روی آن ویندوز نصب کنیم.

 

 

مک یا ویندوز؛ مک ویروس های کمتری دارد و راحت تر نگهداری می شود

 

مک یا ویندوز؛ مک ویروس های کمتری دارد و راحت تر نگهداری می شود

 

یکی از مهمترین مباحث در میان علاقه مندان به دو سیستم عامل ویندوز و مک بحث نگهداری سالم از سیستم و عاری بودن آن از انواع ویروس و کرم های کامپیوتری است. قبلا برخی کاربران مک عنوان می کردند که این سیستم عامل اصولا هیچ گونه ویروس و بدافزاری ندارد! البته که این ادعا کاملا از درجه اعتبار خارج است. ولی واقعیت این است که مک ویروس های کمتری دارد. به همین جهت نیز بسیاری از کاربران مک بدون نصب آنتی ویروس نیز بدون مشکل خاصی با رضایت با مک کار می کنند. البته در همین حال، سابقه نامطلوب اپل در رابطه با حفره ها و مشکلات امنیتی را هم بهتر است ملاک قرار دهید که یکی از نقاط ضعف مک است.

در مقابل برای ویندوز هم باید بگوییم که این سیستم عامل دارای انواع و اقسام بدافزارها و ویروس های مخرب است. خود ویندوز هم حفره های امنیتی عدیده ای دارد که تنها با نصب آخرین بسته های امنیتی می توان ایمنی سیستم عامل را تأمین کند. از این رو، ویندوز نسبت به مک احتیاج به مراقبت و توجه بیشتری دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی انواع گجت های هوشمند و پوشیدنی «

 

 

هر دو برای گرافیست ها و طراحان مناسبند

 

مک بهتره یا ویندوز؛ هر دو برای گرافیست ها و طراحان مناسبند

 

در دهه های گذشته سیستم های مک دل گرافیست ها را به دست آوردند و از این جهت شهرت زیادی کسب کردند. در آن دوران انتخاب اصلی طراحان و گرافیست ها مک بود. بسیاری از طراحان قدیمی که از ابتدا با مک سروکار داشتند همچنان بر این عقیده خود پافشاری می کنند که برای امور طراحی و گرافیک باید حتما از مک استفاده کرد. ولی با وجود آن، هر دو سیستم عامل ویندوز و مک هم اکنون در زمینه کار با فایل های حجیم کارایی نزدیک به هم داشته و به خوبی پاسخگوی نیازهای گرافیست ها و طراحان هستند.

حتما بخوانید  بررسی کامل سیاست های جدید حریم خصوصی واتساپ برای کاربران

بسیاری از طراحان که از سیستم های چند مانیتوره بهره می برند از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند. دلیل این کار هم پشتیبانی بهتر از نمایش اطلاعات و البته سرعت بالای ویندوز است. با این حال،‌ طراحان متعصب تر همچنان به همان محصولات اپل وفادار مانده اند. طراحانی که محصولات اپل را انتخاب می کنند گاهی به جز مسائل فنی، ظاهر زیبای محیط داخلی مک را نیز از دلایل انتخاب آن می دانند. ناگفته نماند که سیستم عامل مک مدیریت قوی بر روی قلم های نمایش داده شده دارد و پیش نمایش های مورد نیاز کاربران را نیز به خوبی فراهم می کند. به نظر شما تا اینجای بحث کدام سیستم عامل بهتر است؟ مک یا ویندوز؟

 

 

ویندوز تجربه بازی بهتری دارد

 

ویندوز تجربه بازی بهتری دارد

 

سخت افزارهای اپل تنها تعدادی از کارت های گرافیک را پشتیبانی می کنند. اگر هم از گیمرهای جدی باشید می دانید که بازی های کامپیوتری به مراتب بیشتر و محبوب تری برای سیستم عامل ویندوز وارد بازار بازی می شوند. در برخی موارد نیز بازی های خاصی تنها روی ویندوز قابل نصب و اجرا هستند. بنابراین، در این مورد خاص ویندوز به مراتب از مک جلوتر است.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای کامل نصب و استفاده از شبکه کلاب هاوس «

 

 

بهترین سیستم هامل مک است یا ویندوز ؛ یادگیری کار با هر دو سیستم عامل دشوار است

 

یکی از خصوصیات معروف مک ساختارهای بصری آن است. البته کاربران ویندوز نیز از بصری بودن این سیستم عامل صحبت می کنند. ولی تصور کنید که یک فرد مبتدی بخواهد برای اولین بار کار با یکی از این دو سیستم عامل را یاد بگیرد، به نظر شما مک یا ویندوز، یادگیری کدام یک آسان تر است؟

یادگیری رابط کاربری هر دو سیستم عامل دشواری های مخصوص به خود را دارد. فرض کنید کاربری تنها روشن کردن کامپیوتر را می داند. بسیار خوب، حالا که وارد دسکتاپ شده، ناخواسته کلیک روی آیکون های مختلف صفحه را یاد می گیرد. اگر کسی در رابط کاربری مک به مشکل برخورد، بی شک در ویندوز هم به همین مشکل بر می خورد و عکس آن هم صحیح است.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مچ بند و ساعت های هوشمند ارزان ۲۰۲۱ «

 

 

جمع بندی نهایی

 

در نهایت پس از بررسی نقاط ضعف و قوت دو سیستم عامل به پاسخ این سوال می رسیم که بهترین سیستم عامل مک است یا ویندوز ؟ در اینجا قصد پاسخ به این سوال را نداریم، بلکه تنها به چکیده ای از برتری های هر دو سیستم عامل اکتفا می کنیم  و انتخاب را نهایتا برعهده شما می گذاریم.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین اپلیکیشن های رایگان و کاربردی آیفون در ۲۰۲۱ «

 

 

دلایل برتری سیستم مک:

 

-ویروس ها و بدافزارها و کرم های کامپیوتری کمتری نسبت به مک حمله می کنند.

-مک تجربه مبتنی بر یونیکس را ارائه می دهد.

-اکثر نرم افزار های مک بر روی رابط کاربری تمرکز دارند.

-سایر محصولات اپل را به راحتی می توانید به سیستم عامل مک اتصال دهید.

-مک نیاز به مراقبت کمتری دارد.

 

 

دلایل برتری ویندوز:

 

-بازی های کامپیوتری در ویندوز حرفه ای تر نصب و اجرا می شوند.

– پشتیبانی ویندوز از ساختن قطعات موسیقی بهتر است.

-ویندوز یک بستر مشترک برای میلیون ها کاربر در سرتاسر جهان است.

-ویندوز انعطاف پذیری نرم افزاری و سخت افزاری بیشتری دارد.

-ویندوز از جدید ترین سخت افزار ها پشتیبانی می کند.

-نرم افزارهای کاربردی تجاری مخصوص ویندوز بسیار زیاد هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک