بررسی بهترین غذاها برای تقویت حافظه و هوش کودک

بررسی بهترین غذاها برای تقویت حافظه و هوش کودک


29 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین غذاها برای تقویت حافظه و هوش کودک ؛ چطور یک بچه باهوش داشته باشیم

رشد ذهنی کودک از دوران جنینی او آغاز می‌شود و نقش مادر و کودک بسیار کنار هم اهمیت دارد. بسته به این‌که مادر در دوران بارداری چه نوع تغذیه‌ای داشته باشد در کنار عامل وراثت می‌توان به رشد ذهنی کودک امیدوار بود. با این‌همه تغذیه کودک بعد از به دنیا آمدن هم نقش زیادی در رشد ذهنی و باهوش شدن او دارد. انواع شربت و مکمل برای تقویت و افزایش هوش کودک و باور خوردن کندر توسط مادر باردار برای به دنیا آوردن یک کودک باهوش همگی نشان‌دهنده اهمیت این مساله هستند. اگر صاحب فرزندی هستید که در سنین ابتدایی رشد قرار دارد با تنظیم یک رژیم غذایی مفید و با کیفیت می‌توانید به رشد ذهنی او کمک کنید. ۷ نمونه از بهترین غذاها برای باهوش شدن مغز کودک را از سایت پزشکی WebMD در مجله کوروش بخوانید.

 

۱- نقش تخم مرغ در تقویت حافظه و هوش کودک

 

بهترین غذاها برای مغز کودک؛7 ماده غذایی شگفت‌انگیز برای داشتن کودک باهوش

 

پروتئین و مواد مغذی موجود در تخم مرغ آن را تبدیل به یکی از بهترین غذاها برای باهوش شدن مغز کودک تبدیل کرده است. برای این‌که اثربخشی تخم مرغ بر مغز و رشد ذهنی کودک بیشتر شود بهتر است تخم مرغ را به این ترتیب سرو کنید: تخم مرغ را با مقداری شیر، نمک و فلفل مخلوط کنید و سپس در مقدار مناسب کرده تفت دهید. تخم مرغ آماده شده را با نان تستی که از غلات کامل تهیه شده سرو کنید. این غذا می‌تواند خوراک صبحانه، ناهار و شام کودک باشد. اگر این وعده برای صبحانه سرو شود تا ساعات طولانی کودک را سیر نگه می‌دارد و در نتیجه هله هوله و خوراکی‌های سرشار از قند و شکر از سبد غذایی کودک حذف می‌شوند. از سوی دیگر تخم مرغ یک غذای بسیار خوشمزه یک غذای مفید برای افزایش هوش و تقویت حافظه کودکان دبستانی است.

 

۲- ماست یونانی و تقویت حافظه کودک

 

بهترین غذاها برای مغز کودک؛7 ماده غذایی شگفت‌انگیز برای داشتن کودک باهوش

 

چربی یکی از مواد ضروری و مورد نیاز برای رشد مغز کودک و از جمله بهترین غذاها برای باهوش شدن کودک است. ماست یونانی پرچرب که بیشتر از سایر انواع ماست پروتئین دارد یکی از بهترین غذاها برای مغز کودک است چون به سلول‌های مغز کودک کمک می‌کند تا در یک شکل مناسب و سالم برای دریافت و فرستادن اطلاعات قرار بگیرند.

برای این‌که ماست یونانی به بهترین شکل ممکن مصرف شود به این ترتیب عمل کنید: در وعده ناهار ماست یونانی را با موادی مثل حداقل سه گرم فیبر و میوه‌هایی مثل بلوبری یا انواع توت ترکیب کنید. به جای بلوبری از شکلات تلخ هم می‌توانید استفاده کنید چون هر دو این مواد حاوی شامل مواد مغذی به نام پلی‌فنول است که با تنظیم جریان مناسب خون به مغز کودک را باهوش و سرحال نگه می‌دارد.

 

۳- تاثیر سبزیجات برگ سبز در تقویت هوش کودک

 

بهترین غذاها برای تقویت حافظه و هوش کودک ؛ چطور یک بچه باهوش داشته باشیم

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج و کلم کالی سرشار از ویتامین‌ها و فولات یا ویتامین B9 هستند و تاثیر آن‌ها بر کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر در بزرگسالی ثابت شده است. کلم کالی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به رشد سلول‌های جدید مغزی کمک می‌کند و به همین دلیل از جمله بهترین غذاها برای رشد مغز کودک است. اما مشکل این است که اغلب بچه‌ها به خوردن این سبزیجات علاقه‌ای ندارند.

بنابراین بهتر است این سبزیجات را به صورت زیر سرو کنید: یا به صورت اسموتی همراه با میوه‌های مختلف، به صورت سالاد، اضافه کردن اسفناج به غذاهایی مثل لازانیا، پیراشکی اسفناج و انواع املت. درست کردن چیپس با کلم کالی به این صورت که کلم کالی را با روغن زیتون و کمی نمک مزه‌دار کنید و در فر گریل کنید.

 

۴- ماهی و تاثیرات آن بر هوش

 

بهترین غذاها برای مغز کودک؛7 ماده غذایی شگفت‌انگیز برای داشتن کودک باهوش

 

انواع ماهی به خصوص ماهی‌های چرب منبع غنی ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که از مغز در برابر کاهش مهارت‌های ذهنی و بیماری‌هایی مثل زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می‌کند. ماهی تون، ماهی ساردین و قزل‌آلا سرشار از امگا ۳ هستند و یک غذای مقوی برای کودک یک ساله و بالاتر. در واقع از جمله بهترین راه‌های افزایش هوش کودک ۲ ساله و ۴ ساله و حتی یک سال به بالا گنجاندن ماهی در رژیم غذایی هفتگی آنهاست.

مصرف امگا ۳ در کودکان هم به رشد ذهنی آن‌ها کمک می‌کند و هم سبب می‌شود که آن‌ها در فعالیت‌های ذهنی، بازی و درس خواندن تمرکز بهتر و بیشتری داشته باشند. برای این‌که بچه‌ها ماهی را بهتر میل کنند بهتر است ماهی را به یکی از غذاهای جذاب برای کودکان تبدیل کنید مثلا آن را به صورت شنیسل و فیله درست کنید، در فر گریل کنید و یا با ماهی تن ساندویچ درست کنید.

 

۵- آجیل و دانه‌های روغنی

 

بهترین غذاها برای مغز کودک؛7 ماده غذایی شگفت‌انگیز برای داشتن کودک باهوش

 

یک ماده مفید برای افزایش هوش کودکان دبستانی. آجیل و دانه‌های روغنی مثل مغز تخمه آفتابگردان و کدو منبع غنی پروتئین، اسیدهای چرب مورد نیاز بدن، انواع ویتامین و مواد معدنی ضروری هستند. آجیل و دانه‌های روغنی و انواع مغزیجات هم استرس را کاهش می‌دهند و هم سیستم عصبی کودک را سالم نگه می‌دارند. در واقع اگر بخواهیم از بهترین غذاها برای افزایش هوش و تقویت حافظه کودک صحبت کنیم آجیل و مغزها در رده ۵ ماده خوراکی ابتدای لیست هستند.

بد نیست بدانید مغز تخمه آفتابگردان سرشار از فولات یا همان ویتامین B9، ویتامین E و سلنیوم است. اگر کودک شما تمایلی به خوردن این دانه‌های روغنی مفید ندارد از آن‌ها به صورت پودر روی سالاد، در پخت سوپ و پلو یا روی نان و نان شیرینی استفاده کنید. برای بچه‌ها پاستا با سس پستو درست کنید. در ترکیب سس پستو از اسفناج، گردو و مغز تخمه آفتابگردان هم استفاده کنید و روی پاستا بریزید. از پاستایی استفاده کنید که سبوسدار است و از غلات کامل درست شده تا ارزش غذایی آن دوچندان شود.

 

۶- بلغور جو دوسر

 

بهترین غذاها برای باهوش شدن و رشد مغز کودک

 

یکی بهترین غذاها برای افزایش و تقویت هوش و حافظه کودک بلغور جو دو سر است. بلغور جو دو‌سر سرشار از فیبر و پروتئین است و به سلامت رگ‌های مغز و قلب کمک می‌کند. طبق نتایج تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته بچه‌هایی که بلغور جو دو‌سر در برنامه غذایی آن‌هایی گنجانده شده بود عملکرد ذهنی و حافظه بهتری نسبت به کودکانی داشتند که جو‌دوسر نمی‌خوردند.

با جو‌ دوسر اوتمیل درست کنید، روی آن میوه‌های مختلف بچینید و دارچین بپاشید و مثل فرنی به کودک خود بدهید. به این ترتیب یک بمب انرژی برای مغز کودک تهیه کرده‌اید و بهترین غذای محافظ سلول‌های مغز را به او داده‌اید.

 

۷- سیب و آلو

 

بهترین غذاها برای مغز کودک؛7 ماده غذایی شگفت‌انگیز برای داشتن کودک باهوش

 

اغلب کودکان به خوردن شیرینی‌جات علاقه دارند به خصوص زمانی که احساس می‌کنند انرژی کافی برای بازی کردن ندارند. به جای شیرینی‌های صنعتی و مصنوعی به کودک سیب و انواع آلو بدهید. می‌توانید این دو میوه را به صورت چیپس و میوه خشک شده به کودک بدهید تا مبنع غنی از آنتی‌اکسیدان و کورستین را در برنامه غذایی او گنجانده باشید. این میوه‌ها به افزایش مهارت‌های ذهنی کودک کمک فراوانی می‌کنند. با این‌همه یادتان باشد اغلب مواد مغذی میوه‌ها در پوست آن‌ها قرار گرفته‌اند پس میوه‌ها را خوب بشورید و سعی کنید با پوست و به صورت خام برش بزنید، اشکال هیجان انگیز درست کنید و کودک را به خوردن آن‌ها ترغیب کنید. سیب یک غذای مفید برای کودک هشت ماهه و نه ماهه هم هست. سیب را به صورت رنده شده و پوره به نوزاد هفت یا هشت ماهه بدهید.

 

 

کالابرگ الکترونیک