همه چیز درباره سبک دکوراسیون داخلی آرت نوو در معماری

همه چیز درباره سبک دکوراسیون داخلی آرت نوو در معماری


10 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز درباره سبک دکوراسیون داخلی آرت نوو در معماری

آرت نوو یک سبک جذاب و کلاسیک در طراحی دکوراسیون داخلی است که برپایه خطوط منحنی و در امتداد هم تعریف شده است. طراحان دکوراسیون معتقدند این خطوط منحنی باعث ایجاد یک نوع هماهنگی حرکتی در فضا می شود. معمولاً از این خطوط در مبلمان، طراحی سطوح و گچ بری ها زیاد استفاده می شود. در اصول طراحی دکوراسیون کلاسیک به سبک آرت نوو معمولاً سطوح فلزی آن‌چنان صاف و صیقلی به نمایش گذاشته می‌شوند که به محیط نمایی ویژه می بخشند. علاوه بر این از این نوع سبک در خطوط طراحی پارچه ها برای پرده و حتی تابلو استفاده می شود. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به سبک دکوراسیون آرت نوو در طراحی معماری دکوراسیون داخلی و خارجی انداخته ایم.

تاریخچه دکوراسیون داخلی سبک آرت نوو

 

تاریخچه سبک دکوراسیون آرت نوو در معماری 

 

سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک آرت نوو در معماری واکنشی به هنرهای آکادمیک در قرن نوزدهم بود. در ابتدای ماجرا از این نوع سبک که بر بیشتر بر مبنای استفاده از خطوط منحنی و صیقل داده شده است، بیشتر در طراحی مبلمان استفاده می‌شد. طراحی مبلمان به سبک دکوراسیون آرت نوو در قرن نوزدهم کاملاً مشهود بود. معمولاً در آن زمان از طرح هایی چون شاخه های پر پیچ و تاب گیاهان و فرم های منحنی شکل در طراحی دسته های مبلمان و حتی پارچه آن ها استفاده می‌شد. در این میان نباید استفاده از رنگ‌ها را در این سبک نادیده گرفت.

 

رنگ آمیزی مبلمان معمولاً شفافیت خاصی داشت و کاملاً خیره کننده بود. در ابتدای استفاده از سبک آرت نوو در طراحی دکوراسیون و مبلمان محدودیت‌های زیادی وجود داشت. تاکید زیاد بر استفاده از رنگ های چوبی و پیچ و تاب‌ های بسیار زیاد بود. اما به تدریج طراحی دکوراسیون به سبک آرت نوو تغییرات چشمگیری کرد. فرم های ساده‌ تری با حفظ خطوط منحنی برای طراحی مبل ها ایجاد شد.

 

تفکری که در دکوراسیون داخلی به سبک آرت نوو وجود دارد، استفاده بیش از حد از عناصر طبیعی در طراحی است چیزی شبیه سبک معماری روستیک. اما می توان مرکز اصلی شکل‌ گیری سبک طراحی و دکوراسیون آرت نوو را کشوری چون پاریس اعلام کرد. گرچه در کشورهای دیگری چون آلمان و اتریش نیز در قرن نوزدهم میلادی چنین سبکی شکل گرفته و مورد علاقه افراد زیادی قرار گرفته بود . نوو ترجمه کلمه نیو آرت در زبان انگلیسی است که ترجمه آن هنر جدید خوانده می شود. از این نوع سبک هنری در کشور های مختلف با نام‌ها و ترجمه های متفاوت یاد می شود.

 

 

 

مخالفان هنر نوو

 

سبک هنری آرت نوو مانند اکثر سبک های هنری و معماری از همان ابتدا مخالفانی هم داشت. مخالفان این سبک هنری معتقد بودند بهترین و ایده آل ترین سبک برای طراحی دکوراسیون داخلی دوری از تزیینات اضافی است. برخی از مخالفان تجملات زیاد در این سبک را نمی پسندیدند. این ها معتقد بودند برای طراحی دکوراسیون داخلی به سبک آرت نوو نیاز به هزینه زیادی است. بنابراین مورد استقبال خیلی از افراد قرار نخواهد گرفت و بسیاری به سمت آن نمی‌روند.

البته این نقد کمی وارد بود. با این حال این سبک هنری با گذشت زمان ظاهر مدرن تری به خود گرفت و میزان تجملات و تزئینات در آن کمی کمتر شد. استقبال از اجرای مدرن سبک دکوراسیون داخلی آرت نوو با حرکت به سوی سادگی بیشتر شد. سبک آرت نوو بینش متفاوتی را در معماری اروپایی ایجاد کرد. بینشی که الهام گرفته از گذشته و توجه به آینده و تکنولوژی بود. بنابراین آن را یک سبک در مجموعه معماری مدرن تلقی کردند. برخی معتقدند از تزیینات به افراط در این سبک استفاده شده است. مصالح مدرن چون آهن و فولاد و بتن در طراحی به سبک دکوراسیون آرت نوو بسیار استفاده می شود. از همین رو اجرای جنین سبک هنری برای طراحی دکوراسیون داخلی هزینه نسبتا بالایی دارد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

سبک دکوراسیون نوو هنری نسبتا گران است

 

کارشناسان معتقدند در این سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک معمولاً از طبیعت، احساسات درونی و هنرهای بصری بسیار الهام گرفته شده است. چیزی که این نوع سبک هنری را از دیگر سبک ها در طراحی دکوراسیون داخلی مجزا می کند، استفاده اغراق آمیز از خطوط منحنی است که نمادی از طبیعت و شاخ و برگ گیاهان است. در این سبک هنری از رنگ‌‌ های چونی و قهوه ای زیاد استفاده می شود. دکوراسیون داخلی به سبک آرت نوو در واقع یک نوع هنر تزیینی نسبتا گران است که طرفداران خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

 

منسوجات و کاغذ دیواری ها از همان ابتدا پس از مبلمان تاثیر پذیرترین چیزها در طراحی دکوراسیون به سبک آرت نوو بودند. کاغذ دیواری های رنگی  از عناصر اساسی در طراحی داخلی برای این نوع سبک بودند. در کشور انگلیس  ویلیام موریس با طراحی پارچه‌ هایی خاص و منحصر به فرد  به عنوان یک هنرمند پیشگام در طراحی به سبک آرت نوو  نام خود را در تاریخ این هنر ثبت کرد.«مارگارت مک‌دونالد مکینتاش» و «مدرسهٔ گلاسگو» و  استودیو «سیلور» در لندن از دیگر پیشگامان طراحی پارچه به سبک هنر نوو بودند. در فرانسه، آلمان و بلژیک نیز کارگاه‌ها و نشریاتی بودند که طرح های پارچه با طرح های گل و گیاه را طراحی می‌کردند و به کشورهای مختلف عرضه می کردند.

 

 

طراحی مبلمان در دکوراسیون به سبک آرت نوو

 

طراحی مبلمان در دکوراسیون به سبک آرت نوو

 

طراحی مبلمان در این دکوراسیون داخلی سبک آرت نوو کمی متفاوت است. در ابتدای ماجرا و اجرای این سبک بر روی مبلمان، تنها از مبلمان چوبی استفاده می شد. مبلمان چوبی با تزیینات گل و پنجره های ویترای تزیین شده بودند. اکثر دسته ها و پشت صندلی ها اغلب به شکل های منحنی بودند. صندلی ها پشتی بلندی داشتند. در حالی که میز ها برعکس کوتاه بودند و با رویه شیشه های رنگی تزیین می شدند.

 

معمولاً از مبلمان چوبی لاکی برای اتاق غذاخوری استفاده می شد. در حال حاضر مبلمان مشخصه این سبک در فروشگاه های عتیقه فروشی زیاد به چشم می‌خورد. معمولاً این مبلمان حالا دیگر قابل استفاده نیستند و معمولاً به طور عمده به فروش نمی‌رسند. سرویس مبلمان طراحی شده در دکوراسیون به سبک آرت نوو کمی گران قیمت بود. البته بهتر است بگوییم این مبلمان بسیار گران قیمت هستند.

 

دلیل این گرانی هم مشخص است: تاکید بر استفاده از چوب طبیعی در طراحی این مبلمان. بنابراین هزینه ساخت مبلمان بسیار بالا می رود. برخی طراحی های فلزی عجیب و غریب هم بر روی مبلمان انجام می شود. بوفه های سنگین و کمد و کشو ها با اشکال پیچیده قوس دار از جمله ویژگی های طراحی دکوراسیون به سبک آرت نوع است. معمولاً کمد ها کشو ها و قفسه های بسیار زیادی دارند.

 

برخی از آن ها با شیشه های نقاشی شده و رنگ آمیزی شده تزئین شده‌اند. ساعت های عتیقه که در داخل کمد ها و بوفه ها جایگذاری شده، آینه های منحنی و مجسمه های تزیینی از دیگر مشخصه‌های طراحی مبلمان در دکوراسیون به سبک آرت نوو هستند.در بخشی از دکوراسیون داخلی در کنار این مبلمان مجسمه های قدیمی و پرده های گران قیمت قرار می گیرند. این نوع طراحی دکوراسیون علاوه بر هزینه زیاد، بسیار تجملی و چشمگیر است.

 

 

 

هنر نوو در دکوراسیون داخلی ساختمان های غیرمسکونی

 

هنر نوو در دکوراسیون داخلی ساختمان های غیرمسکونی

 

در طراحی بسیاری از فضا های داخلی از دکوراسیون به سبک آرت نوو استفاده می شود. این نوع سبک دکوراسیون بسیار با اصالت است. اما در عین حال بسیاری معتقدند که جادوی خاصی دارد. استفاده از رنگ های زیبای پاستلی در داخل سالن ها، از ویژگی اصلی فضاهای غیر مسکونی طراحی شده به سبک آرت نوو است. معمولاً هنرمندان و صنعتگران از این نوع سبک طراحی دکوراسیون داخلی برای فضای داخل کتاب فروشی‌ ها و برخی از فضاهای داخلی فروشگاه ها استفاده می کنند.

 

برای انتخاب این سبک طراحی بیشتر به خلق و خوی مخاطب توجه می‌ شود. معمولاً در فروشگاه های فروش لباس برای اینکه با یک ترفند مشتری جذب فروشگاه شود از این نوع سبک دکوراسیون و طراحی داخلی زیاد استفاده می شود. برخی هتل های منحصر به فرد نیز برای جذب بازدیدکنندگان از سبک طراحی دکوراسیون آرت نوع استفاده می کنند. این نوع سبک دکوراسیون داخلی هزینه زیادی به همراه دارد. اما قطعاً بازدهی و جذب مسافران سود بیشتری نصیب هتلداران می کند. بسیاری از مسافران عاشق فضاهای هنری و عاشقانه و رمانتیک هستند. چیزی که در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک آرت نوو شاهد آن هستیم.

رنگ‌ ها و دیوارها و کف در معماری به سبک آرت نوو

 

رنگ‌ ها و دیوارها و کف در معماری به سبک آرت نوو

 

اگر بخواهیم نگاهی کلی به ترکیب طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک به سبک آرت نوع بیندازیم، باید ابتدا به طرح ها و رنگ ها پرداخت. معمولا در طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک به این سبک، برای کف از پارکت استفاده می شود. پارکت ها باید کاملاً لکه گیری شده و لاک زده باشند. رنگ ها ترکیب خاصی دارند. طرح های رنگی کاملاً مبهم و خاموش به نظر می رسند. این نوع ترکیب به ترکیب گیاه سبز معروف است. رنگهای خردلی و سبز زیتونی و قهوه ای در این نوع سبک دکوراسیون زیاد دیده می شوند. با این حال نمی‌توان استفاده از رنگ هایی چون یاسی، بنفش و آبی را نادیده گرفت. دیوارها را معمولاً سفید رنگ آمیزی می کنند.

 

 

 

گل هایی با طرح خشخاش، نیلوفر آبی و گل مینا

 

در دکوراسیون داخلی سبک آرت نوو معمولا از کاغذ دیواری زیاد استفاده می شود. طرح کاغذ دیواری ها گل های بسیار ساده و سبک هستند. گل هایی با طرح خشخاش، نیلوفر آبی و گل مینا در طرح ها بسیار زیاد دیده می شوند. طرح‌ها شامل شاخه‌ها، ساقه، برگ و حتی درخت انار و پرهای طاووس است. گاهی پرندگان و سنجاقک نیز در طرح های کاغذ دیواری ها دیده می شوند.

 

اگر از کاشی کاری در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده شود، معمولاً رنگ آن رنگ های نمادین و یا رنگ سفید و طیف های مختلف آن است. همچنین در این نوع طراحی از تکنیکی به نام آستر برای برجسته ساختن برخی طرح ها در سطوح استفاده می شود. دستگیره های در معمولاً به صورت اتصالات سبک و دست ساز هستند. برای نورپردازی از لامپ های تیفانی استفاده می شود.

 

از رنگین کمان شیشه‌ ای چتری شکل و مشبک که معمولاً پایه اتصال آنها برنز و فلز است در نورپردازی استفاده می شود. این نوع طراحی برای نور پردازی در عین حال هزینه بسیار زیادی هم دارد. معمولاً برای شومینه از هود های چدنی با انحنا های برجسته و طرح گل و یا کاشی هایی با رنگ های تعریف شده استفاده می شود. استفاده از زیورآلات نقره و اشیا شیشه ای در تزیینات این نوع طراحی دکوراسیون بسیار مهم هستند. استفاده از قاب های نقره‌ای و جعبه جواهرات به سبک مکینتاش یکی از عناصر اصلی طراحی در دکوراسیون داخلی به این سبک است. طرح طاووس یکی از طرح های برجسته و بارز در سبک هنری آرت نوو است.

 

 

معماری های معروف دکوراسیون داخلی سبک آرت نوو

 

معماری های معروف سبک دکوراسیون آرت نوو

 

در اقصی نقاط جهان می توان اثر هنرمندان و معماران معروف را در اصول طراحی به سبک دکوراسیون داخلی و خارجی کلاسیک آرت نوو دید. «ساختمان جدایی» وین در اتریش نمونه زیبایی از طراحی به سبک آرت نوو است. طراح این ساختمان گنبدی شکل با نرده هایی به شکل طلایی رنگ را ژوزف ماریا آلبریش انجام داده است. در اتریش آپارتمان های زیادی از جمله آپارتمان مایولیکاهاوس نیز با این سبک طراحی شده اند. از رنگ های طلایی، سبز و آجری در طراحی این آپارتمان ها بسیار استفاده شده است. نمای بیرونی آپارتمان طرح های گلدار قرمز رنگ به همراه سبزی چمنی است.

همچنین ساختمان قدیمی انگلیس قدیم که توسط پاول سنتوی معماری شده یک نمونه بسیار زیبا از طراحی به سبک آرت نوو در بروکسل است. این مکان حالا به موزه سازهای موسیقی در بروکسل تبدیل شده است.

 

 

معماری های مشهور و افسانه ای سبک آرت نوو در سرتاسر دنیا

 

معماری های مشهور و افسانه ای سبک آرت نوو در سرتاسر دنیا

 

اما اگر بخواهیم یکی از افسانه ای ترین معماری ها به سبک هنر آرت نوو نام ببریم، بهتر است به ساختمان «کازا باتیو»  در بارسلونا اثر آنتونی گائودی اشاره کرد. ساختمانی که اشاره به افسانه معروف ««سنت جورج و اژدها» دارد. بیرون ساختمان با تکه‌های سرامیک شکسته رنگارنگ پوشیده شده است. کاشی های پولکی در طراحی این ساختمان به وفور استفاده شده است. شیشه های شکسته و نمای خمیده معماری، طراحی به سبک آرت نوو را به طور کامل به نمایش گذاشته اند.

 

دانشکده هنر گلاسکو نمونه دیگری از طراحی و معماری به سبک آرت نوو را نشان می دهد. دانشگاهی که در دو مرحله ساخته شده است. در طراحی این دانشگاه از آجرهای نارنجی رنگ و در عین حال ترکیب آن با آجرهای خاکستری رنگ استفاده شده است. نمای کلی ساختمان دانشگاه هنر گلاسکو ترکیبی از رنگ سیاه و آجری است. شیشه های به کار برده شده بسیار زیاد هستند و در تمام چارچوب پنجره ها از فلزهای تیره استفاده شده است. ورودی دانشگاه منحنی های جذاب وجود دارد و در کاشی کاری ورودی از طرح‌ های جذابی استفاده شده است.

 

منبع: impressiveinteriordesign

 

کالابرگ الکترونیک