اوت کوتور چیست و چه برندهایی لباس های اوت کوتور تولید می کنند

اوت کوتور چیست و چه برندهایی لباس های اوت کوتور تولید می کنند


16 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اوت کوتور چیست و چه برندهایی لباس های اوت کوتور تولید می کنند

اگر علاقه مند به صنعت مد و لباس باشید قطعا اصطلاح اوت کوتور به گوش تان خورده است. اما اوت کوتور چیست و چه برندهایی از اوت کوتور استفاده می کنند؟ اوت کوتور از کلمه فرانسوی به معنای دوخت و دوز با کیفیت سطح بالا آمده است. معمولا این لباس ها قیمت های بسیار بالایی دارند. در سرویس سبک زندگی مجله کوروش به بحث اوت کوتور در صنعت مد و لباس پرداخته ایم.

اوت کوتور چیست؟

 

اوت کوتور چیست؟

 

اوت کوتور به لباس هایی گفته می شود که به صورت سفارشی و خاص توسط خیاطان حرفه ای دوخته می شوند. معمولا این لباس ها چون به صورت خاص برای یک نفر و سایز ویژه او دوخته می شوند، قیمت بالایی دارند. البته نباید جنس پارچه های مرغوب و گران قیمت را در افزایش بهای لباس ها نادیده گرفت. لباس ها معمولا با دست دوخته می شوند و در دوخت و دوز آن ها از هیچ فرآیند ماشینی استفاده نمی شود. تعداد خیاطان مجرب که به طور ویژه این کار را انجام می دهند، زیاد نیست. فرآیند دوخت این نوع لباس ها به دلیل این که دارای جزئیات زیاد و تزیین های ویژه است، کمی زمان می برد.

 

 

تاریخچه اوت کوتور

 

تاریخچه اوت کوتور

 

تاریخچه ظهور اوت کوتور به قرن هفدهم میلادی باز می گردد. رز برتین، طراح لباس ملکه ماری آنتوانت، کسی است که آن را وارد فرهنگ فرانسه کرد. طراح لباس ملکه در ملاقات با او طرح های زیادی به ملکه نشان می داد و پس از مورد پسند قرار گرفتن این طرح ها، آنتوانت سفارش ها را با جزئیات بیشتری به او می داد. از آن جا که برتین، طراح لباس ملکه فرانسه بود باعث شد تا نوع طراحی هایش در سراسر اروپا دیده شده و بر روی افراد زیادی تاثیر بگذارد. پس از آن به مرور زمان زنان ثروتمند اروپایی برای خرید لباس به فرانسه سفر می کردند. آن ها گاهی لباس های طراحان فرانسوی را به کشور خود آورده و به خیاط های محلی توصیه می کردند تا از این لباس ها الگو بگیرند.

 

 

نقش پدر اوت کوتور

 

اما در این میان نقش پدر اوت کوتور را نمی توان نادیده گرفت. «فردریک وِرث»، طراح انگلیسی، تاثیر زیادی بر روی صنعت مد در فرانسه داشت. او اولین کسی بود که از مدل زنده برای به نمایش گذاشتن لباس های طراحی شده استفاده کرد. او در طراحی لباس ها برای اولین بار نام برند خود را در جایی از لباس دوخت. کاری که او کرد باعث شد تا بعدها معروف ترین برندها در دنیا از او تقلید کرده و با این کار به برند خود در هر جای دنیا هویت و اعتبار دهند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

بیشتر بخوانید » جواهرات و زیورآلات ترند ۲۰۲۱ « 

 

 

تفاوت اوت کوتور و کوتور

 

تفاوت اوت کوتور و کوتور

 

برندهایی که از کلمه کوتور استفاده می کنند، لزوماً اوت کوتور محسوب نمی شوند. بسیاری از برندها در کنار نام برندشان از واژه کوتور استفاده می کنند. واژه کوتور به تنهایی به معنای خیاطی و دوخت و دوز است. این واژه صرفا به لباس های گران قیمت گفته نمی شود. برندها سعی می کنند برای ایجاد سردرگمی برای مخاطب و بزرگ نشان دادن خود از این واژه استفاده کنند. اما حقیقت این است که لباس های اوت کوتور به هیچ وجه به صورت انبوه تولید نمی شوند و هر لباس باید سفارشی باشد. گاهی مشتریان ویژه برای لباس ها رقمی بالای بیست هزار دلار هزینه می کنند. بنابراین دیدن نام کوتور در کنار برندها به معنای اوت کوتور نیست.

حتما بخوانید  7 نکته برای خوش استایل به نظر رسیدن خانم های چاق و دارای اضافه وزن

 

 

اوت کوتور و صنعت مد و فشن

 

اوت کوتور و صنعت مد و فشن

 

اوت کوتور معمولا مشتریان خاص خود را دارد. بنابراین طراحان و خیاطان این نوع فشن با طیف خاصی از مشتریان مواجه هستند. این مشتریان گاهی چهره های سرشناس سینمایی جهان محسوب می شوند. گاهی نیز از چهره های برجسته سیاسی، مد و حتی ورزشی هستند. این نوع لباس ها ابتدا توسط چهره های خاص ابتدا با قیمت های بسیار بالا تولید شده و در مقابل انظار عمومی ظاهر می شوند. گاهی طراحان مد و فشن با گذاشتن زمان زیاد برای طراحی این لباس ها، آن ها را برای برنامه های ویژه ای طراحی می کنند. پس از اجرای برنامه ها و یا دیده شدن لباس ها توسط شخصیت های ویژه، بعضاً لباس ها با قیمت کمتری در اختیار عموم قرار می گیرند. معمولا در صنعت فشن لباس های کوتور قیمت مشخصی ندارند.

 

 

بیشتر بخوانید » این شلوارها همیشه مد روز هستند « 

 

 

فدراسیون مد و سندیکای ویژه

 

فدراسیون مد و سندیکای ویژه اوت کوتور

 

فدراسیون مد و سندیکای ویژه اوت کوتور مسئولیت تنظیم برخی قوانین و مقررات مبنی بر صنعت اوت کوتور در فرانسه را بر عهده دارد. آن ها با حمایت ویژه از خانه های مد و طراحان معروف سعی کرده اند تا این صنعت را کاملا بروز و زنده نگه دارند. با این حال طراحان زیادی که لقب طراح این نوع لباس ها را به خود اختصاص دهند، وجود ندارند.

هر خانه مدی که بخواهد لقب مد اوت کوتور را بگیرد باید جزو سندیکای مخصوص آن در پاریس باشد. این سندیکا در قرن ۱۹ میلادی تاسیس شده است. اعضای سندیکا در مورد پذیرش خانه های مد تصمیم می گیرند. تعداد طراحان در سندیکا زیاد نیست. شاید در مجموع در کشور فرانسه تعداد این طراحان به زیر بیست نفر برسند.

 

قوانین و استانداردها

 

برای اینکه مزون ها و خانه های مد بتوانند به عنوان اوت کوتور پذیرفته شوند، باید پیرو قوانین خاصی باشند. آن ها باید آتلیه ای در پاریس داشته باشند که تعداد کارکنان آن ها زیر ۱۵ نفر نباشد. در کل آتلیه های خانه مد باید کارکنان فنی تمام وقت حضور داشته باشند. مزون ها باید دو بار در فصل های مد حداقل ۵۰ طرح جدید لباس به نمایش عموم بگذارند. با این حال خانه های مد می توانند به صورت رسمی و عناوین خاص خود لباس های اوت کوتور تولید کنند.

 

 

فعالیت تخصصی کارکنان

 

خانه های مد و فشن اوت کوتور معمولا درآمدهای زیاد و میلیاردی دارند. تعداد خیاطان این خانه ها بسیار زیاد است. اما هر یک از این خیاطان و کارکنان در زمینه خاصی تخصص ویژه دارد. برخی تخصص پارچه، برخی تخصص دکمه و برخی تخصص ظریف کاری های روی پارچه را دارند.

حتما بخوانید  6 مرحله ساده و قدم به قدم آموزش آرایش ملایم صورت

 

نکات کلیدی برای بلندتر دیده شدن با انتخاب لباس مناسب

 

 

برندهای اصلی اوت کوتور

 

برندهای اصلی اوت کوتور

 

در حال حاضر بیش از ۱۸ برند عضو رسمی سندیکای اوت کوتور فرانسه هستند. از جمله این برندها می توان به ژیوانشی، پیرکاردین و کریستین دیور اشاره کرد. همچنین برندهای مشهوری چون کوکو شنل و ژان پل گوتیه نیز می توانند به صورت رسمی به تولید لباس های خاص و گران قیمت با چنین نامی بپردازند. در میان اعضای اصلی سندیکا برندهای دیگری نیز به عنوان مهمان حضور دارند. آن ها به جز اینکه عضو اصلی نیستند، تمام اختیارات مهم اعضای اتحادیه را دارند. این برندها معمولا در خارج از پاریس فعالیت می کنند. آرمانی، ورساچه و والنتینو از جمله اعضای غیر رسمی سندیکای پاریس هستند.

 

بیشتر بخوانید » روسری های ترند ۲۰۲۱/۱۴۰۰ « 

 

 

هفته مد پاریس و برندهای اوت کوتور

 

هفته مد پاریس و برندهای اوت کوتور

 

برندهای عضو اصلی اتحادیه و برندهای مهمان در هفته مد پاریس معمولا حضور پیدا می کنند. اوت کوتور پاریس یکی از بزرگ ترین فستیوال های مد در جهان است. برندها، لباس های تولید خود را که بسیار گران قیمت هستند به معرض نمایش می گذراند. معمولا بسیاری از این لباس ها تنها تاثیر در جذب اعتبار برند دارند و نمی توان روی بازار فروش آن ها چندان حساب کرد. حمایت از خانه های مدی که عضو سندیکا هستند، اهمیت زیادی دارد. چرا که باعث بالا بردن اعتبار و بازاریابی محصولات دیگر برندها در فروشگاه هایشان می شود.

 

 

از تجمل تا رکود اقتصادی

 

از تجمل تا رکود اقتصادی

 

شاید اوت کوتور در گذشته در اروپا مصرف کنندگان بیشتری داشت. زندگی تجملاتی و مرفه در اروپا تا پیش از جنگ جهانی اول کاملا محسوس بود. لباس های تجملی مشتریان ویژه خود را داشتند. اما پس از جنگ جهانی اول تغییرات زیادی در طبقات اجتماعی در اروپا ایجاد شد. تعداد زیادی از افراد جوامع مختلف به خرید لباس های آماده روی آوردند. جنبه تجملاتی اوت کوتور تا حد بسیار زیادی بالا رفت. تنها مشتریان ویژه به سراغ این نوع لباس ها می رفتند.

 

در حال حاضر مشتریان جهانی لباس های تجملی و گران قیمت را شاید بتوان رقمی معادل ۲۰۰۰ نفر تخمین زد. معمولا سلبریتی ها در مراسم خاص از این لباس ها استفاده می کنند. اما حالا در اغلب موارد حتی سیاست مداران نیز که طرفدار لباس های اوت کوتور بودند، چندان به سمت خرید از این نوع لباس ها نمی روند. حالا این نوع لباس های دست دورز و گرانقیمت بیشتر جنبه نمایشی و موقتی دارد. ستارگان معروف سینما مانند اسکار یا گلدن گلاب، لباس های لاکچری و گران قیمت اوت کوتور را به تن می کنند.

 

برندهای معروف عضو سندیکای پاریس معمولا از طراحان ویژه ای برای طراحی لباس های سفارشی استفاده می کنند. آن ها در حالی همچنان در سندیکا فعال هستند که بزرگ ترین منفعت فعالیت در این زمینه را حفظ ارزش و اعتبار برند خود می دانند.

 

 

منابع: theculturetrip , vogue, observer

 

کالابرگ الکترونیک