بررسی مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار

بررسی مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار


3 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار

۱۳ آگوست (۲۲ مرداد ۱۴۰۰) روز جهانی چپ دست هاست. چپ دست ها معمولا در محیط کار با مسائل و مشکلات زیادی روبرو می شوند. این مسائل در زندگی روزمره نیز به طور معمول برای آن ها اتفاق می افتد. ظاهرا این مشکلات بین المللی است. بر اساس تحقیقاتی که به مناسبت روز ملی چپ دست ها در انگلیس انجام شده، تعداد زیادی از کارمندان انگلستان از این شکایت کرده اند که معمولا با مشکلات زیادی در محیط کار به خاطر دست چپ بودن روبرو می شوند. در این مقاله از مجله کوروش به بهانه روز جهانی چپ دست ها نگاهی به مسائل و مشکلات چپ دست ها به ویژه در محیط کار انداخته ایم.

 

 

۱۰ درصد از جمعیت جهان چپ دست هستند

 

10 درصد از جمعیت جهان چپ دست هستند

 

تحقیقات نشان داده که نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت جهان چپ دست هستند. در بریتانیا تا مدت ها چپ دست ها، چه کودک و چه بزرگسال، مسائل و مشکلات زیادی داشتند. تا چندین سال پیش بچه های چپ دست را مجبور می کردند تا از دست راستشان برای انجام کارها استفاده کنند. جدا از مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار، در زندگی روزمره نیز علاوه بر مشکلات بسیاری از چپ دست ها با نگاهی منفی روبرو می شوند.

 

 

نگاه متفاوت فرهنگ ها به چپ دست ها

 

در برخی کشورها برداشتن اجسام با دست چپ دست بی ادبی محسوب می شود و بار منفی دارد. حتی معنی لغوی چپ در برخی زبان ها به معنی دست و پا چلفتی است! گاهی در قرون وسطی به چپ دست ها اتهام سحر و جادو می زدند. با این حال نمی توان منکر این موضوع شد که مغز افراد چپ دست، متفاوت از مغز افراد راست دست کار می کند.

 

 

بی اهمیتی به مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار

 

بی اهمیتی به مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

طبق نظرسنجی انجام شده توسط سیوی لایبرری، ۱۲ درصد از جمعیت شاغل، چپ دست هستند. این رقم معادل با ۴ و نیم میلیون نفر کارمند است. از این تعداد از هر ۵ نفر چپ دست، یک نفر دچار مشکلات عملی زیادی در محیط کار می شود. چپ دست ها گاهی نمی توانند کارهای ساده ای چون استفاده از قیچی را به راحتی انجام دهند چرا که ابزار استفاده برای راست دست ها ساخته شده است.

 

 

کارفرمایان چپ دستی کارکنان در محیط کار برایشان مهم نیست

 

کارفرمایان چپ دستی کارکنان در محیط کار برایشان مهم نیست

 

با این حال اکثر کارفرمایان انگلیسی نمی پرسند که آیا چپ دست هستند و یا خیر. ۹۶.۷ درصد از کارفرمایان انگلیسی حتی برایشان مهم نیست افردی را که استخدام می کنند چپ دست هستند یا نه. بنابراین می توان گفت که اکثریت زیادی از کارفرمایان انگلیسی برایشان مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار اهمیتی ندارد. ۲۵.۴ درصد مشاغل که تقریبا رقمی معادل یک چهارم است، دارای تجهیزات دفتری و لوازم و تحریر کارمندان چپ دست هستند. بر اساس تحقیقاتی که بر روی ۲۴۰۰ کارمند در انگلیس انجام شد، ۸۲.۴ درصد کارکنان معتقدند که کارفرمایان وظیفه مراقبت از کارکنان را دارند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنند که کارمندان چپ دست آن ها از ابزار و لوازم مناسب در محیط کار بهره مند هستند.

 

بیشتر بخوانید » بهترین رنگ ها در محیط کار و بررسی اثرات روانی آن ها «

 

 

کیبورد ، قیچی ، زونکن

 

کیبورد ، قیچی ، زونکن

 

صفحه کیبورد کامپیوتر، قیچی و برخی لوازم تحریر مانند زونکن و حتی لوازم جانبی رایانه ها معمولا مناسب افراد چپ دست نیست. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند اکثر سازمان های حرفه ای باید ارزیابی های ویژه ای در این زمینه داشته باشند. این موضوع تا حد زیادی به نفع خود سازمان و شرکت است. در صورت شناسایی نیاز کارمندان و تجهیز آن ها، کارایی کارکنان به شدت افزایش می یابد. چپ دست ها به دلیل مسائل و مشکلات در محیط کار، معمولا با چالش های زیادی روبرو هستند. همین موضوع باعث کاهش بهره وری آن ها می شود. اعضای تیم در سازمان باید احساس ارزشمندی داشته باشند. این موضوع در محیط کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

برای جلوگیری از مشکلات در محیط کار به چپ دست ها امتیاز ویژه دهید

 

برای جلوگیری از مشکلات در محیط کار به چپ دست ها امتیاز ویژه دهید

 

فراهم کردن محیط کار ایمن وظیفه مهم کارفرمایان است. سازمان و یا شرکت شما باید به فکر رفاه حال کارمندان اعم از چپ دست ها و راست دست ها باشد. شما نمی توانید بگویید که افراد چپ دست را استخدام نمی کنید. گاهی افراد چپ دست در موقعیت شغلی که شما نیاز به آن دارید، توانمندتر هستند. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات در محیط کار و آسیب دیدن کارمندان چپ دست باید امتیازات کوچکی به آن ها بدهید.

 

 

چپ دست مستعد بروز حادثه نیستند

 

افراد چپ دست اغلب به عنوان افرادی مستعد بروز حادثه در نظر گرفته می شوند. با این حال باید گفت که چنین تفکری درست نیست. باید به عنوان کارفرما به این موضوع فکر کنید که همه چیزهایی که در دنیای امروز ساخته می شود برای استفاده یک فرد راست دست طراحی شده است. شما مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار را حتی تصور نمی کنید! از دستگیره در گرفته تا استفاده از کیبورد و… . اما برای کارکنان چپ دست معمولا این شرایط روزمره و عادی مشکلات جدی ایجاد می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۳۹ حقیقت جالب درباره چپ دست ها که نمی دانستید «

 

 

کارمندان چپ دست در معرض صدمات تهدید کننده زندگی در محیط کار

 

کارمندان چپ دست در معرض صدمات تهدید کننده زندگی در محیط کار

 

گاهی صدماتی که کارمندان چپ دست در محیط کار با آن روبرو می شوند، تهدید کننده زندگی آنان نیز محسوب می شود. کوچک ترین این صدمات خراش، کبودی و برجستگی ناشی از ضربه است. این موضوعات باعث آسیب به بدن و دست های کارکنان می شود. آن ها مجبورند دستان خود را به طرز عجیبی بچرخانند تا بتوانند با یک وسیله که مخصوص راست دست ها است، کار کنند. بنابراین لازم است تا تغییراتی در محیط کسب و کار خود ایجاد کنید و تا حدی به راحتی کارمندان چپ دست خود نیز بیاندیشید.

 

مشکلات معمول چپ دست ها در محیط کار

 

مشکلات معمول چپ دست ها در محیط کار

 

یکی از مشکلات کاملا معمول کارمندان چپ دست در محل کار، میز کارشان است. میزهای کار در همان ابتدا برای افراد راست دست چیده و تنظیم می شوند. بهتر است به کارکنان خود این آزادی را بدهید که در بدو ورود، خودشان میزشان را مرتب کنند. به سادگی متوجه خواهید شد که کارمندان چپ دست، چیزهای مهم را در سمت راست قرار می دهند. در حالی که وسایلی مانند تلفن و قلم های شان را به سمت چپ منتقل می کنند.

 

 

به کارکنان اجازه دهید خودشان میزشان را مرتب کنند

 

اجازه دادن به کارکنان برای مرتب کردن میزهایشان حتی باعث کم شدن بر هم ریختگی روی میز می شود. اگر کسب و کار شما چیزی شبیه به یک دفتر کار فروشگاه است، کارکنان چپ دست باید از کیبورد و یا صندوق مخصوص خود برخوردار باشند. بدین ترتیب کارکنان می توانند در حالتی راحت و ایده آل قرار گرفته و احساس امنیت کنند.

 

 

چیدمان درست فضای محیط  کار

 

چیدمان درست فضای محیط  کار

 

شلوغی هایی که در مسیر سمت چپ راهروی محیط کار وجود دارد و حتی کاغذهای اضافی روی لبه پیشخوان و میزهای سمت چپ راهروهای محیط کار برای کارکنان چپ دست در محیط کار آزار دهنده است. چپ دست ها به طور غریزی مرتبا دست خود را بر روی این چیزها می گذراند و این موضوع باعث آسیب به آن ها می شود. بهتر است برای جلوگیری از مسائل و مشکلات چپ دست ها در محیط کار به چیدمان محیط نیز اهمیت داده شود. چرا که معمولا چیدمان بر اساس تفکر راست دست ها صورت می گیرد.

 

 

قلم مخصوص چپ دست ها

 

برای بسیاری از کارکنان چپ دست، استفاده از قلم های موجود در سازمان بسیار مشکل ساز است. گاهی لکه ها و علائم عجیب و غریب جوهر بر روی دست آن ها بسیار دیده می شود. آن ها به طور غریزی نمی توانند کاغذ را برای نوشتن صاف نگه دارند. بنابراین بهتر است از خودکارهای مخصوص و طراحی شده برای آن ها استفاده شود. معمولا جوهر این خودکارها به سرعت خشک می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی روانشناسی دستخط افراد مختلف «

 

 

توجه به مدادتراش ها و منگنه های خودکار

 

توجه به مدادتراش ها و منگنه های خودکار

 

از دیگر تغییراتی که می توانید برای جلوگیری از مشکلات در محیط کار برای کارمندان چپ دست خود انجام دهید، توجه به مدادتراش ها و منگنه های خودکار است. قیچی نیز در همین دسته قرار می گیرد. اگر کارکنان چپ دست شما به طور روزمره در محیط کار از این ابزارها زیاد استفاده می کنند، بهتر است نمونه ویژه چپ دست ها را تهیه کنید. این کار باعث کاهش اشتباهات چشمگیر آن ها در محیط کار می شود.

 

 

منابع:workplaceinsight ,posturite , renegadeentrepreneurs

 

کالابرگ الکترونیک