اهمیت به فرهنگ سازمانی برای سرمایه گذاری در فرانچایز

اهمیت به فرهنگ سازمانی برای سرمایه گذاری در فرانچایز


28 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اهمیت به فرهنگ سازمانی برای سرمایه گذاری در فرانچایز

برای سرمایه گذاری در فرانچایز توجه به فرهنگ سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تمام سازمان ها و شرکت ها همانند جوامع در مقیاس مینیاتوری هستند. هر جامعه دارای فرهنگ خاصی است. معمولا برای سرمایه گذاری در فرانچایز به موضوعات زیادی چون اهداف، نگرش ها و میزان سرمایه گذاری اهمیت داده می شود. اما معمولا بحث فرهنگ سازمانی نادیده گرفته می شود. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به اهمیت فرهنگ سازمانی برای سرمایه گذاری در فرانچایز پرداخته ایم.

چرا فرهنگ سازمانی در فرانچایز اهمیت دارد؟

 

چرا فرهنگ سازمانی در فرانچایز اهمیت دارد؟

 

برخی تصور می کنند اهمیت فرهنگ سازمانی برای سرمایه گذاری در فرانچایز چندان پر رنگ نیست. این عده معتقدند معمولا در کسب و کارهای زنجیره ای تعامل زیاد نیست، بنابراین به عنوان یک شعبه از آن کسب و کار به صورت مستقل هستند. این موضوع چندان درست نیست. درک نگرش ها، ارزش ها، اهداف و شیوه های مشترک در سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. واقعیت این است که فرهنگ سازمانی بر همه چیز یک نظام فرانچایز تاثیرگذار است؛ از استراتژی های ارایه شده برای موفقیت تا شیوه های بهینه سازی عملکرد فرانچایز.

 

 

بیشتر بخوانید » فرانچایز یا حق نمایندگی چیست «

 

 

تاثیر فرهنگ سازمانی بر روحیه و روابط عمومی

تاثیر فرهنگ سازمانی بر روحیه و روابط عمومی

 

درست است که در راه اندازی فرانچایز تصور این است که می توانید رییس خود باشید. اما فراموش نکنید که با مشارکت گسترده تر راهی هموارتر را پیش رو خواهید داشت. اگر در سیستم فرانچایز با سبک کار دیگر کسب و کارهای زنجیره ای مطابقت نداشته باشید، راهی سخت پیش رو خواهید داشت. فرهنگ سازمانی در فرانچایز تنها مربوط به بخش بیزینس و مالی نیست. اهمیت آن تاثیر زیاد بر روحیه و روابط عمومی در سازمان است. پیش از سرمایه گذاری بر فرانچایز باید به این موضوع مهم توجه کنید. فرهنگ شما باید با فرهنگ صاحب امتیاز و اعطا کننده فرانچایز هماهنگ باشد. در این صورت هر دو موفق خواهید شد.

 

کشف فرهنگ سازمانی اعطا کننده فرانچایز

 

کشف فرهنگ سازمانی اعطا کننده فرانچایز

 

قطعا از زبان مردم فرهنگ بسیاری از شرکت ها را شنیده اید. این که جمعه ها با لباس راحت به محیط کار می آیند. یا برای استراحت فوتبال دستی بازی می کنند. این که اتاق فکر و یا اتاق خواب دارند. اما در واقعیت فرهنگ سازمانی در مورد مزایایی که سازمان برای کارکنان فرآهم می کند، نیست. این کارها بیشتر برای سرگرم کردن و تشویق بیشتر کارکنان است. اما فرهنگ یک شرکت شیوه کار فرانچایز است. منظور از شیوه، فرآیندها و زبان و رفتار آن است. فرهنگ سازمانی در واقع روابط بین افراد در شرکت و ارزش های کسب و کار است. به طور کلی چهار نوع فرهنگ سازمانی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. فرهنگ مشارکتی، خلاق، رقابتی و فرهنگ کنترل.

 

 

بیشتر بخوانید » نگاهی به ترندهای فرانچایز «

 

 

فرهنگ سازمانی مشارکتی

 

فرهنگ سازمانی مشارکتی

 

فرهنگ سازمانی مشارکتی چیزی شبیه به فرهنگ موجود در خانواده است. ارزش این نوع فرهنگ بر اساس حضور مربیان و پرورش افراد است. یکی از فرهنگ های متداول در راه اندازی فرانچایز، فرهنگ مشارکتی است. اگر عاشق تعامل عملی هستید، این نوع فرهنگ برای شما به عنوان سرمایه گذار بسیار مناسب است. در فرهنگ مشارکتی از اشتباهات به عنوان فرصتی برای درک بهتر فرآیندها و محصولات شرکت در نظر گرفته می شود. تکامل و سازگاری هنجار هستند. از صبر و پشتکار قدردانی می شود. جنبه منفی این فرهنگ درگیری افراد با یکدیگر هنگام تصمیم گیری است. زیرا تمام افراد برای تصمیم گیری مشارکت دارند.

 

 

فرهنگ سازمانی خلاق

 

فرهنگ سازمانی خلاق

 

یکی از انواع فرهنگ سازمانی که در راه اندازی فرانچایز باید به آن توجه کرد، فرهنگ خلاق است. این نوع فرهنگ بر نوآوری و با هدف افزایش سودآوری متمرکز است. سازمان ها در چنین شرایطی معتقدند که باید ریسک و آزمایش کرد. این نوع فرهنگ شکست سریع را می پذیرد و افراد یاد می گیرند که پس از شکست، با توجه به اشتباهات قبلی مسیر جدید را در پیش بگیرند. در فرهنگ خلاق مانند فرهنگ مشارکتی برای انعطاف پذیری ارزش قائل هستند. چرا که به جای این که قدرت از بالا به پایین باشد، از فردی به فرد دیگر یا از تیمی به تیم دیگر جریان پیدا می کند. بنابراین اگر ایده های روشنی دارید و فقط نیازمند مخاطب پذیرنده هستید، فرهنگ خلاق کاملا مناسب شما خواهد بود.

 

 

فرهنگ سازمانی رقابتی

 

فرهنگ سازمانی رقابتی

 

تمرکز اصلی فرهنگ سازمانی رقابتی رسیدن به هدف است. در این نوع فرهنگ شما می توانید انتظار داشته باشید که به طور مرتب تحت نظارت باشید. این که سازمان مطمئن شود هیچ کاری از مسیر اصلی منحرف نشود. در عین حال تفکر بر این است که باید یک قدم جلوتر از رقبا بود. معمولا در فرانچایز این نوع فرهنگ سازمانی یک هدف مشترک را تعیین کرده و کسب و کارهای زنجیره ای به صورت متحد برای دستیابی به این هدف تلاش می کنند. در صورت موفقیت و دستیابی به هدف پاداش خوبی به آن ها تعلق می گیرد. معمولا تمرکز بر یادگیری و توسعه مداوم مفید بوده و می تواند باعث رشد شود. اما این موضوع را نباید نادیده گرفت که در یک فرهنگ رقابتی با گذشت زمان فرسودگی شغلی ایجاد خواهد شد. ارتباطات و همکاری بین صاحبان فرانچایز از بین خواهد رفت و شما احساس می کنید که به تنهایی باید کار خود را انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید » چطور یک فرانچایز مناسب پیدا کنیم؟ «

 

 

فرهنگ سازمانی کنترل

 

فرهنگ سازمانی کنترل

 

آخرین فرهنگ سازمانی که برای راه اندازی فرانچایز بهتر است با آن آشنا شوید، فرهنگ سازمانی کنترل است. در فرهنگ کنترل هر فرد جایگاه و نقش خود را بر اساس سلسله مراتب می داند. زمانی که به یک محیط معمولی در سازمان فکر می کنید، غالبا این نوع فرهنگ به ذهن می رسد. بر اساس فرهنگ های مشارکتی و خلاق، در این نوع فرهنگ سازمانی ثبات حرف اول را می زند. معمولا خبری از سازگاری نیست. اگر برای رشد مداوم و یک تجارت روان ارزش قائل هستید، این فرهنگ برای شما مناسب است. فرهنگ کنترل بر مبنای امنیت است. اما با این سطح از سازماندهی شرایط کاری کمی سخت می شود.

 

فرهنگ سازمانی متناسب با شخصیت شما در راه اندازی فرانچایز

 

فرهنگ سازمانی متناسب با شخصیت شما در راه اندازی فرانچایز

 

برای راه اندازی فرانچایز و در عین حال اهمیت فرهنگ سازمانی در آن، بهتر است با مدل هایی که مطرح شد بیشتر آشنا شوید. لازم است تا درباره چهار مدل فرهنگی بیشتر بخوانید تا بینش عمیق تری نسبت به آن پیدا کنید. هنگامی که صاحبان فرانچایز به طور کامل با فرهنگ های مختلف سازمانی آشنا باشند، می توانند به سمت سرمایه گذاری مناسب تر حرکت کنند. آن ها می توانند مشاغل و کسب و کارهایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند که با صاحبان کسب و کار اصلی همسوتر باشد. در این شرایط شانس موفقیت افزایش پیدا می کند.

 

 

کاهش هزینه ها

 

کاهش هزینه ها

 

سازگاری عالی با فرهنگ سازمانی کسب و کار اصلی برای دریافت حق نمایندگی باعث مدیریت بهتر خواهد شد. هزینه ها کاهش می یابد و آموزش کمتری نیاز است. در عین حال شما به دلیل این سازگاری در طول مسیر به حمایت کمتری نیاز خواهید داشت. این موضوع برای اعطا کننده فرانچایز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همسان بودن اعطا کننده و دریافت کننده فرانچایز در زمینه فرهنگ سازمانی باعث می شود تا رضایت بیشتری ایجاد شود. در عین حال تصمیمات راحت تر و سریع تر گرفته می شوند. این موضوع باعث افزایش رضایت شغلی و عملکرد بهتر کسب و کار خواهد شد.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

بنابراین بهتر است زمانی که به بحث مالی و نوع تجارت کسب و کار برای راه اندازی فرانچایز فکر می کنید، فرهنگ سازمانی را در نظر بگیرید. همسو بودن فرهنگ شما و فرهنگ سازمانی کسب و کار مورد علاقه تان باعث ایجاد یک فضای برد برد خواهد شد. شما می توانید یک رابطه کاری متقابل و سودمند داشته باشید. در عین حال با برنامه ریزی های مناسب خیلی سریع در مسیر افزایش سود و حفظ و بهبود هویت برند قرار خواهید گرفت.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک