استراتژی بازاریابی جهانی (Global marketing) چیست؟

استراتژی بازاریابی جهانی (Global marketing) چیست؟


13 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
استراتژی بازاریابی جهانی (Global Marketing) چیست

تدوین استراتژی بازاریابی جهانی (Global marketing) برای ورود به بازار بین المللی یک ضرورت است. اگر صاحب کسب و کار هستید و قصد حضور در بازار جهانی را دارید باید بدانید که محصولات و خدمات خود را چگونه ارائه کنید تا بتواند در رقابت با محصولات معتبر در دنیا موفق باشد. شما باید نیاز ها و انتظارات گوناگون مشتریان مختلف در نقاط مختلف دنیا را شناسایی و تامین کنید. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بحث بازاریابی جهانی پرداخته ایم.

 

تعریف بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

تعریف بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

بازاریابی جهانی (Global marketing) به عنوان یک فرایند تنظیم استراتژی های بازاریابی برای انطباق با شرایط سایر کشور ها تعریف می شود. البته باید گفت که بازاریابی جهانی فراتر از فروش جهانی محصول و یا خدمات شماست. این فرایند کاملا برنامه ریزی شده است. موقعیت یابی، تبلیغ محصول و سایر عملکردها در چارت کامل برنامه ریزی قرار می گیرند. کسب و کار های بزرگ معمولا دفاتری در خارج از کشور دارند. این دفترها مسئولیت بازاریابی را در آن کشور ها بر عهده دارند.

 

 

اهمیت بازاریابی جهانی (Global marketing) برای کسب و کارهای کوچک

 

در حال حاضر با گسترش اینترنت حتی کسب و کار های کوچک نیز می توانند در هر نقطه از جهان  به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند. شاید یک کسب و کار تصمیم بگیرد که در سطح بین المللی وارد رقابت نشود، اما پس از مدتی از رقبای خود در سطح ملی نیز عقب می افتد. رقبا با ورود به بازار بین المللی می توانند برای خود مزیت رقابتی کسب کنند. بنابر این بهتر است تا  با رعایت اصول بازاریابی جهانی (Global marketing) به عرصه بین المللی ورود کرد. حضور بین المللی برای بسیاری از کسب و کار ها الزامی است.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی تنوع گرا یا (Diversity Marketing) چیست؟

 

 

فواید بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

فواید بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

قطعا بازاریابی جهانی (Global marketing) اگر به درستی انجام شود فواید زیادی دارد. اول این که می تواند اثر بخشی محصول یا خدمات شما را بهبود بخشد. هر چه بیشتر رشد کنید، بیشتر یاد می گیرد. هر چه سریع تر یاد بگیرید، در تولید محصولات یا خدمات جدید موثرتر عمل می کنید.

 

یکی دیگر از مزایای این نوع بازاریابی این است که شما می توانید به عنوان یک کسب و کار یا برند تجاری، مزیت رقابتی قوی داشته باشید. برای رقبا فعالیت در بازار محلی و رقابت در آن عرصه به اندازه کافی راحت است.

 

 

رقابت با رقبا

 

تنها تعداد کمی از کسب و کارها می توانند کار خود را در عرصه جهانی گسترش دهند. از این رو اگر بتوانید در بازار جهانی رقابت کنید، رقبای شما راه سخت تری را پیش رو دارند. در نتیجه شما به یک نیروی قوی در صنعت خود تبدیل شده اید. یکی دیگر از فواید این نوع بازاریابی، آگاهی مصرف کننده از برند، محصول و خدمات شما است.

حتما بخوانید  3 راهکار بازآفرینی بازاریابی برای ایجاد تجربه فردی بهینه

 

از طریق اینترنت مصرف کنندگان به سادگی می توانند پیشرفت و توسعه شما را در جهان پیگیری کنند. در نهایت بازاریابی جهانی (Global marketing) می تواند هزینه شما را کاهش دهد. در عین حال پس انداز شما افزایش پیدا می کند. با تمرکز بر بازار های دیگر می توانید با استانداردسازی فرایند های خود به صرفه جویی در مقیاس و دامنه دست یابید.

 

بازاریابی جهانی (Global marketing)؛ یک مسیر تدریجی

 

بازاریابی جهانی (Global marketing)؛ یک مسیر تدریجی

 

شرکت هایی که به سمت بازاریابی جهانی (Global marketing) در حال تکامل هستند، در واقع کاملا تدریجی این مسیر را طی می کنند. در مرحله اول کسب و کارها باید بر روی بخش داخلی خود متمرکز شوند. آن ها باید فعالیت های خود را در بازار داخلی به طور متمرکز گسترش داده و بهینه سازی کنند. در مرحله دوم شرکت ها می توانند وارد پروسه صادرات شوند.

 

 

پروسه بسیار مهم سازگاری

 

اما مرحله سوم زمانی است که شرکت متوجه شده است که باید بازاریابی خود را برای خارج از کشور نیز بسط دهد. تمرکز کسب و کار در آن زمان به سمت توسعه چند ملیتی سوق پیدا می کند. بنابراین وارد پروسه بسیار مهم سازگاری می شود.

 

در مرحله نهایی کسب و کارها پس از سازگاری برنامه ها و محصولات خود را برای خدمت به بازاریابی جهانی گسترش می دهند. در این مرحله است که خلق ارزش می شود. تقریبا می توان گفت که هیچ دوره زمانی مشخصی برای این فرایند تکامل وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی چابک (agile marketing) چیست؟

 

 

استراتژی های بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

استراتژی های بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

استراتژی های بازاریابی جهانی (Global marketing) در واقع اهمیت زیادی در پیشبرد عملکرد کسب و کار در سطح جهانی دارند. برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی جهانی خوب باید بتوانید به چند سوال صادقانه پاسخ دهید. این که در بازار بین المللی در تلاش هستید که به چیزی برسید. در عین حال باید نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را در این بازار شناسایی کنید.

 

پس از آن باید از خود سوال کنید که چگونه می توان با چالش های موجود در بازار مقابله کرد. این که شما چه پتانسیلی در بازار جهانی خواهید داشت. یک استراتژی بازاریابی جهانی خوب، تمامی مناطق جهان را در نظر می گیرد. پس از آن تلاش بازاریابی بر اساس لحاظ مناطق مختلف در جهان شروع می شود.

 

 

تجزیه مناطق

 

گاهی اوقات استراتژی، همه کشورها را در بر نمی گیرد، بلکه باید در مناطق خاصی اعمال شود. به عنوان مثال شما می توانید مناطقی مانند آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا و خاورمیانه و آفریقا را تجزیه کنید.

حتما بخوانید  5 مدل مشتری صنعت خرده‌فروشی | روش‌های تشویق مشتری به خرید بیشتر

 

یک استراتژی بازاریابی جهانی (Global marketing) تقریبا از چند بخش مهم تشکیل شده است: نام های تجاری یکسان، بسته بندی یکسان، محصولات مشابه و پیام تبلیغاتی استاندارد. همچنین در این استراتژی قیمت گذار هماهنگ، راه اندازی محصول هماهنگ و کمپین های فروش هماهنگ لحاظ شده اند.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی پایگاه داده (Database marketing) چیست؟

 

 

اهمیت فرهنگ سازی در برند در بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

اهمیت فرهنگ سازی در برند در بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

یکی از نکات مهمی که در استراتژی بازاریابی جهانی (Global marketing) باید مورد نظر قرار گیرد، بحث فرهنگ غنی و قوی برند است. ایجاد یک برند قوی و ثابت که برای مشتریان آشنا به نظر می رسد، اولویت شرکت هایی است که در سطح بین المللی در حال رشد هستند. با افزایش روز افزون و گسترش اینترنت ساختار برند بیشتر به یک فرهنگ برند تبدیل شده است. به بیان دقیق تر امروزه رایج شده که برندی که از آن حمایت می کنید، فرهنگ شما را منعکس می کند.

 

 

یک مثال ساده

 

اگر فرهنگ برند خود را به خطر بیندازید، کسب و کار شما آسیب پذیر می شود. برای مثال گوگل زمانی که یک موتور جستجوی خود سانسور شده را در چین راه اندازی کرد با واکنش مشتریان مواجه شد. در بازار هیچ حد و مرزی وجود ندارد؛ چه یک برند محبوب باشید و چه یک کسب و کار تجاری کوچک.

 

توسعه کمپین بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

توسعه کمپین بازاریابی جهانی (Global marketing)

 

برای توسعه کمپین خود در بازاریابی جهانی (Global marketing)، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. شما باید بازار خود را به خوبی بشناسید. هر منطقه رفتارها و هنجارهای مختلفی دارد. بنابراین پیام های بازاریابی شما باید با شناخت از بازار شکل گیرند. در عین حال نباید یک برنامه بازاریابی منسجم را فراموش کنید. شما باید برنامه بازاریابی جهانی خود را با تلاش های محلی خود هماهنگ کنید.

 

زمانی که بینشی کامل از محیط جهانی داشتید، اقدام به تدوین طرح بازاریابی کنید. پس از آن اهداف خود را مشخص کنید. یکی دیگر از نکات مهمی که باید در نظر بگیرید، بحث بومی سازی ارتباطات است. دانستن زبان و موانع فرهنگی و تنظیم ارتباطات خود برای هر بازار مهم است. شما باید بتوانید تجربه شخصی تری ایجاد کنید.

 

سخن پایانی

 

بازاریابی جهانی (Global marketing) نیاز به دانش زبان و شناخت بازار در کشور های مختلف دارد. کشورهایی که قصد توسعه کسب و کار در آن ها را دارید. در عین حال شما باید بتوانید داده های ارزشمندی را از استراتژی های داخلی و محلی کسب و کارهای مشابه در هر منطقه را به دست آورید. این کار باعث می شود تا بتوانید اهداف خود را بهتر مشخص کنید. اما در این میان قدم نخست توسعه کسب و کار و برند تجاری در سطح ملی و محلی است. پس از شناسایی مخاطبان هدف خود در سطح ملی و توسعه محصول به صورت داخلی می توانید آهسته و پیوسته در مسیر توسعه جهانی قدم بردارید.

 

 

منبع: cleverism

 

کالابرگ الکترونیک