گزارش گاردین از جدیدترین اطلاعات بیماری کروناویروس و همه‌ چیزهایی که نمیدانیم

گزارش گاردین از جدیدترین اطلاعات بیماری کروناویروس و همه‌ چیزهایی که نمیدانیم


11 اسفند 1398 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گزارش گاردین از جدیدترین اطلاعات بیماری کروناویروس و همه‌ چیزهایی که نمیدانیم

حالا دیگر ویروس کرونا کم کم دارد به یک اپیدمی جهانی یا پاندمی تبدیل می‌شود و نگرانی‌ها بابت ابتلا به بیماری کرونا این روزها بیش از همیشه وجود دارد. حالا کسانی که علائم کرونا دارند کم کم مشخص می‌شوند و مهم‌ترین اقدام قرنطینه این افراد و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در تمام شهرهاست. در همین زمینه روزنامه گاردین برای شهروندان عادی جامعه و دسترسی ساده‌تر به اطلاعات عمومی‌تر درباره این‌که علائم کرونا ویروس چیست ، روش‌های پیشگیری کرونا ویروس ، روش‌های درمان این بیماری و جدیدترین اطلاعات در مورد بیماری کروناویروس به زبان ساده منتشر کرده که در مجله کوروش آن را به صورت سوال و جواب می‌خوانید.

 

بیماری کرونا کوید ۱۹ که از ووهان چین آغاز شد چیست؟

 

گزارش گاردین از جدیدترین اطلاعات بیماری کروناویروس و همه‌ چیزهایی که نمیدانیم

 

عامل این بیماری ویروسی از خانواده کرونا ویروس‌هاست که تا به حال ناشناخته مانده بود. این ویروس مثل بقیه ویروس‌های خانواده کرونا از حیوان به انسان منتقل شده است.

 

علائم بیماری کرونا ویروس کوید ۱۹ چیست؟

این ویروس باعث ذات‌الریه یا سینه پهلو می‌شود. کسانی که به ویروس کرونا کوید ۱۹ مبتلا شده‌اند علائمی مثل تب، سرفه خشک و تنگی نفس داشته‌اند. در واقع کوید ۱۹ یک ذات‌الریه ویروسی است که داروهای آنتی‌بیوتیک هیچ تاثیری در درمان آن ندارد. داروهای ضد ویروس آنفولانزا هم هیچ تاثیری بر کوید ۱۹ ندارند. بهبود یافتن بعد از ابتلا به این بیماری به قدرت سیستم ایمنی بدن بستگی دارد. اکثر افرادی که در اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند سیستم ایمنی ضعیف در اثر کهولت سن، بیماری‌های خاص یا بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

 

اگر سرفه کردم به پزشک مراجعه کنم؟

در کشور انگلستان توصیه بر این است که اگر به مناطقی که کوید ۱۹ شیوع داشته سفر کرده‌اید در وهله اول در خانه بمانید و خودتان را قرنطینه کنید. مثل بیماری‌های آنفولانزا فصلی و جدید (a  و h1n1 ) از ارتباط با دیگران خودداری کنید. در صورت بدتر شدن شرایط جسمی با مراکز مشاوره بهداشت تماس بگیرید (ساکنین تهران و قم می‌توانند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند). دانشگاه اصفهان هم توصیه کرده افراد در صورت داشتن نشانه‌ها و علائم بیماری کرونا ویروس با شماره مستقیم ۳۱۱۳ که پاسخگویی آنلاین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است تماس بگیرند. همچنین سامانه Coronaisfahan.ir سامانه آموزش و ثبت علائم کرونا متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. این سامانه شما را راهنمایی می‌کند که با توجه به علائم و شرایط فعلی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید چیست. سامانه ۴۰۳۰ هم برای پاسخگویی به سوالات تمام هموطنان عزیز در مورد بیماری کرونا است.

 

چرا کرونا از آنفولانزا خطرناک‌تر است و چه چیزی درباره این بیماری متخصصین را نگران می‌کند؟

 

گزارش گاردین از جدیدترین اطلاعات بیماری کروناویروس و همه‌ چیزهایی که نمیدانیم

 

حتی جدیدترین اطلاعات در مورد بیماری کروناویروس می‌گویند که ما هنوز نمی‌دانیم این بیماری چقدر خطرناک است و تا به دست آوردن اطلاعات و داده‌های آماری بیشتری هم احتمالا نخواهیم دانست. آمار تلفات در استان هوبی با مرکزیت ووهان در سنین ۱۰ تا ۳۹ سال حدود ۲ دهم درصد (یعنی از هر هزار نفر، ۲ نفر فوت کرده‌اند) و در جاهای دیگر کمتر بوده است. در افراد ۴۰ الی ۴۹ سال این آمار ۴ دهم درصد بوده است. آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در مجموع و برای تمام گروه‌های سنی ۲% است. برای مقایسه آمار تلفات آنفولانزای فصلی کمتر از ۱% و است و سالانه حدود ۴۰۰ هزار نفر در سرتاسر دنیا به خاطر ابتلا به آن جان خودشان را از دست می‌دهند. آمار تلفات سارس به عنوان یکی دیگر از ویروس‌های خانواده کرونا ۱۰% درصد و مرس ۳۵% بود. قدرت شیوع کرونا ویروس کوید ۱۹ هنوز مشخص نیست. تفاوت مهم کوید ۱۹ در مقایسه با آنفولانزا نبود واکسن برای این ویروس است.

این بدان معنی است که افراد مسن دارای نقص در سیستم ایمنی به شدت در معرض خطر هستند. شستن دست‌ها هر بار به مدت ۲۰ ثانیه و حداقل ۲۰ بار در روز، رعایت بهداشت اجتماعی و ماندن در منزل در زمان شیوع بیماری، مراجعه نکردن بی‌دلیل به مراکز درمانی و قطع تماس با دیگران از جمله مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا هستند. به نظر می‌رسد در این شرایط هم زدن واکسن آنفولانزا کار معقولانه‌ای باشد چون در همین زمان اپیدمی آنفولانزا هم در جریان است.

 

آیا با شروع یک پاندمی (شروع یک بیماری در سطح جهانی) ما باید بیشتر نگران بیماری کرونا باشیم؟

 

گزارش گاردین از جدیدترین اطلاعات بیماری کروناویروس و همه‌ چیزهایی که نمیدانیم

 

خیر، شیوع بیماری در خارج از چین باعث نگرانی ولی قابل پیش‌بینی بود. سازمان بهداشت جهانی در مورد سلامت عمومی در سطح جهانی وضعیت اضطراری اعلام کرده است. خبر خوب این است که ویروس‌هایی که راحت‌تر منتقل و پخش می‌شوند قدرت بیماری‌زایی کمتری دارند. اگر به صورت کلی بخواهیم در مورد بیماری کرونا ویروس کوید ۱۹ صحبت کنیم باید بگوییم که این ویروس تاثیر شدیدی روی افراد مسن یا دارای نقص سیستم ایمنی، افراد داری بیماری‌های زمینه‌ای و تاثیر کمی روی کودکان دارد، به همین دلیل افراد مسن و دارای بیمای زمینه‌ای یا خاص باید بیشتر مراقب باشند و در منزل بمانند. آمار مرگ و میر به صورت تخمینی برای افراد بالای ۸۰ سال ۱۴/۸ درصد بوده است.

 

همه چیزهایی که در مورد بیماری کوید ۱۹ ناشی از کروناویروس نمی‌دانیم

ما هنوز نمی‌دانیم که انتقال ویروس انسان به انسان فقط از طریق قطرات عطسه و سرفه اتفاق می‌افتد یا از طریق آئروسل‌ها هم قابل انتقال هستند. انتقال از طریق آئروسل (ذرات ریزتر از ۱۰۰ میکرومتر) می‌توانند مسافت بیشتری را در هوا طی کنند. چین مواردی از انتقال ویروس از طریق آئروسل را گزارش کرده در حالی که WHO ادعا کرده که این اتفاق به صورت معمول نمی‌افتد. قطرات تنفسی می‌توانند تا فاصله ۱ الی دو متر از شخص بیمار پخش شوند.

 

جدیدترین اطلاعات در مورد بیماری کروناویروس ؛ همه چیزهایی که درباره بیماری کوید ۱۹ کرونا می‌دانیم

ما حالا می‌دانیم که علائم کرونا ویروس چیست و می‌دانیم که ویروس از شخص بدون علائم هم قابل انتقال است ولی از شدت آن آگاه نیستیم. می‌دانیم که ۸۱% بیماران مبتلا فقط علائم خفیفی بروز می‌دهند، ۱۴% علائم شدید دارند که می‌تواند به دات‌الریه منجر شود و ۵% هم به شرایط بحرانی و خطرناک می‌رسند. آمار مرگ و میر در ووهان (محل شروع بیماری) ۴/۲% بود. در سایر نقاط چین آمار مرگ و میر ۷% است. ولی هنوز نمی‌دانیم چند درصد از بیماران در این آمارگیری محاسبه نشده‌اند. چون اکثر بیماران فقط دچار گلو درد شده و به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند.

حالا می‌دانیم که افراد دارای نقص ایمنی، فشار خون بالا و دیابتی بیشتر در معرض خطر جدی هستند ولی نمی‌دانیم چرا کودکان کمتر به این عفونت مبتلا می‌شوند. هنوز نمی‌دانیم چقدر داروهای ضد ویروس‌های موجود در برابر این بیماری موثر هستند. چند نمونه داروی ضد ایدز در حال آزمایش هستند. حداقل ۱۸ ماه تا ساخت قطعی واکسن این بیماری فاصله داریم.

 

اگر شما هم تجربه‌ای از شیوع بیماری کرونا در منطقه محل زندگی خود دارید در قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

 

کالابرگ الکترونیک