خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور

خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور


28 فروردین 1399 . زمان مطالعه: 3 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور

از همان ابتدای شیوع ویروس بیماری کرونا کووید ۱۹ در چین و سایر کشورهای دنیا، امیدها برای کشف واکسن یا ساخت دارویی موثر برای کرونا وجود همواره داشت. با اینکه ساخت واکسن اختصاصی برای کرونا حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد اما دانشمندان امیدوارند با اضافه کردن بخشی از پروتئین‌های ویروس کرونا به واکسن‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند بتوانند واکسن بیماری کرونا را تولید کنند. در این زمینه خبرهای امیدوار کننده‌ای هم به گوش رسیده است و احتمال تولید واکسن کرونا تا شهریور را پر رنگ کرده است. دکتر میرشهرام صفری، فوق تخصص علوم اعصاب و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مدیر آزمایشگاه دینامیک شبکه های عصبی قشر مغز خبرهای خوبی در مورد کشف واکسن کرونا برای ما دارد.

کشف واکسن کرونا؛ احتمال تولید واکسن کرونا تا شهریور

 

خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور

 

به نظر می‌رسد شکل تغییر یافته‌ای از واکسن سرخک در حال تولید برای مقابله با کرونا است. واکسن سرخک در واقع شکل زنده ولی ضعیف شده ویروس است. شکل ضعیف شده ویروس منجر به بیماری در فرد نمی‌شود ولی بدن را برای تولید پادتن علیه ویروس تحریک می‌کند. واکسن ویروس ضعیف شده به دلیل شباهت با عفونت واقعی پاسخ ایمنی قوی و طولانی مدت ایجاد می‌کند. محققین در حال اضافه کردن یک پروتئین ویروس کرونا به ساختار ضعیف شده سرخک هستند.

به خاطر تایید قبلی واکسن سرخک در صورت موفقیت این روش امکان استفاده از این واکسن تغییر یافته با سرعت بیشتری میسر خواهد شد. هم اکنون ۸۰ واکسن در دنیا در حال ساخت و آزمایش است که ۵ واکسن به مرحله کارآزمایی بالینی در انسان رسیده است.

از این ۵ واکسن برای کرونا، کمپانی مدرنا و اینوویو از تکنولوژی جدید توالی اختصاصی RNA ویروس کرونا استفاده کرده‌اند، توالی خاص برای پروتئین خاصی از ویروس مانند اسپایک. دو کمپانی دیگر هم درصدد تولید واکسن «ادجوانت» کرونا هستند. یک کمپانی ترکیبات ادجوانت واکسن و دیگری پروتئین‌های ویروس را تولید می‌کند.

 

خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور

 

واکسن‌های ادجوانت سیستم ایمنی را بهتر تحریک کرده و پادتن مناسبی تولید می‌کنند. به علت سرعت عمل در شناسایی توالی ژنتیکی ویروس بلافاصله بعد از شیوع، سرعت تولید واکسن‌ها قابل توجه است. توالی ژنتیکی ویروس کرونا ۷۹ درصد شبیه ویروس سارس و ۵۰ درصد شبیه ویروس مرس است و تلاش‌های قبلی برای تولید واکسن برای این دو ویروس در حال حاضر کمک کننده هستند.

برای مثال گروه دانشگاه آکسفورد که قبلا روی واکسن مرس کار کرده‌اند قول آماده کردن واکسن کرونا را تا شهریور امسال داده‌اند. ۱۰۰۰ دوز اول این واکسن برای استفاده در انسان به زودی آماده خواهد شد.

 

کالابرگ الکترونیک