خواص و مضرات آویشن برای درمان بیماری‌ها، جوش و آکنه، لاغری و …

خواص و مضرات آویشن برای درمان بیماری‌ها، جوش و آکنه، لاغری و …


14 آبان 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه‌ی خواص و مضرات آویشن برای درمان بیماری‌ها، جوش و آکنه، لاغری و ...

اعتقاد بر این است که آویشن (Thymus vulgaris)، گیاهی از خانواده نعناع‌هاست، معمولا در پخت‌و‌پز استفاده می‌شود و دارای خواص دارویی مفید برای سلامتی است. با داشتن طعمی تندتر از پونه کوهی و رایحه‌ای یادآور کاج، آویشن را می‌توان با برگ‌های و ساقه‌های نازک چوبی تشخیص داد. در اوایل تابستان، این گیاه با گل‌های صورتی یا بنفش شکوفا می‌شود. آویشن کوهی که نمونه اهلی آن آویشن شیرازی است و آویشن باغی که بومی منطقه خاورمیانه است و آویشن معمولی یا اورگانو که در تمام دنیا در آشپزی و برای درست کردن دمنوش معمولا استفاده می‌شود از جمله مشهورترین انواع گونه آویشن محسوب می‌شوند که در طب سنتی بسیار به آن‌ها اشاره شده است. برای اینکه بیشتر در مورد خواص و فواید آویشن برای درمان بیماری‌های، درمان جوش و آکنه، دردهای قاعدگی، لاغری و کاهش وزن و … بدانید این مقاله را از سایت verywell health در مجله کوروش بخوانید.

 

خواص و فواید آویشن برای درمان بیماری‌ها

 

همه‌ی خواص و مضرات آویشن برای درمان بیماری‌ها، جوش و آکنه، لاغری و ...

 

آویشن را می‌توان به صورت تازه، خشک یا مقطر در ترکیب روغن‌ها برای رایحه‌درمانی یا آروماتراپی (aromatherapy) استفاده کرد. این گیاه پر از خاصیت، دارای اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی است و ممکن است در درمان همه چیز از عفونت‌های روده‌ای گرفته تا بیماری‌های پوستی مفید باشد.

 

آویشن همچنین به‌عنوان مکمل غذایی، به صورت مایع یا کپسول فروخته می‌شود. حتی چای آویشن، دهان‌شویه آویشن، ماسک‌های صورت آویشن و اسپری‌های بینی آویشن نیز وجود دارد.

 

 

خواص و فواید آویشن برای سلامتی

 

همه‌ی خواص و مضرات آویشن برای درمان بیماری‌ها، جوش و آکنه، لاغری و ...

 

علاوه بر خواص آویشن برای سرماخوردگی، آویشن خواص و فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارد؛ از آویشن به‌عنوان یک درمان طبیعی برای مجموعه‌ای از بیماری‌ها و شرایط بهداشتی دیگر نیز استفاده می‌شود. برخی از خواص و فواید آویشن برای سلامت بدن و درمان بیماری‌ها عبارتند از:

 

*درمان جوش و آکنه؛

*کم‌کردن استرس و اضطراب؛

*درمان آرتروز؛

*جلوگیری از بوی بد دهان؛

*درمان برونشیت و سرماخوردگی؛

*خواص آویشن برای درمان سرفه، سیاه سرفه و التهابات دستگاه تنفسی فوقانی؛

*تسکین ورم لوزالمعده؛

*جلوگیری از زوال عقل؛

*درمان اسهال و عفونت‌های ادراری؛

*درمان عفونت گوش، التهابات لثه؛

*درمان نفخ و مشکلات معده و دستگاه گوارش؛

*جلوگیری از ریزش مو؛

*درمان اختلال عملکرد کبد؛

*درمان دردها و گرفتگی‌های قاعدگی؛

*درمان سیاتیک.

 

همچنین اعتقاد بر این است که آویشن باعث تحریک اشتها، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و دفع حشرات می‌شود. اما فراموش نکنید که همانند بسیاری از داروهای گیاهی، شواهد اثبات‌کننده اثرات دارویی آویشن ضعیف است. با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که آویشن یا روغن آویشن برای آنها نوید قطعی می‌دهد. در ادامه به شرح این موارد پرداخته‌ایم.

 

خواص آویشن برای کاهش استرس و اضطراب و تقویت خلق و خو

 

خواص آویشن برای سلامت بدن و درمان بسیاری از بیماری‌ها

اعتقاد بر این است که آویشن خواص درمانی ضد اضطراب و استرس دارد. این خاصیت در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در مجله بیماری حاد (Journal of Acute Disease) اثبات شد. بر اساس این تحقیق، موش‌ها دوز خوراکی تیمول با ۲۰ میلی‌گرم در کیلوگرم را در هنگام آزمایش مصرف کردند و از موش‌های دیگری که این ماده را مصرف نکردند، استرس بسیار کمتری نشان دادند.
اینکه آیا با استنشاق روغن آویشن همین اتفاق می‌افتد یا نه، هنوز مشخص نشده است.

 

آویشن برای درمان سرفه خشک کرونا و سرماخوردگی

 

حتما درمورد خواص آویشن برای سرماخوردگی شنیده‌اید. از مدت‌ها پیش، آویشن به‌عنوان داروی خانگی برای سرفه، برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی استفاده شده است. بعضی اوقات به صورت خوراکی برای درمان عفونت سینه یا استنشاق در مجاری تنفسی استفاده می‌شود. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله تنفسی اروپا (European Respiratory Journal) انجام شد، تیمول روی گیرنده‌های زبان، دهان، گلو و مجاری بینی عمل می‌کند و سرفه را سرکوب کند. خواص چای کوهی و آویشن و پونه وحشی و آویشن برای درمان سرفه خشک ناشی از کرونا خفیف و سرماخوردگی بی‌نظیر است.

 

 آویشن برای درمان عفونت‌های روده‌ای

 

در لوله‌های آزمایش نشان داده شده است که تیمول برخی از باکتری‌های روده‌ای مرتبط با بیماری روده را خنثی می‌کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در گزارش‌های علمی (Scientific Reports)، جوجه‌های آلوده به بیماری ایجاد کننده باکتری کلستریدیوم پرفیرینگز (Clostridium perfringens) با ترکیبی از روغن‌های اساسی حاوی ۲۵٪ تیمول و ۲۵٪ کارواکرول (یکی دیگر از فنول‌های قوی موجود در آویشن) تغذیه شدند. پس از ۲۱ روز، پرندگان تحت درمان شواهد بسیار کمتری از باکتری‌های موجود در روده خود نسبت به پرندگان درمان‌نشده داشتند.

 

خواص آویشن برای کاهش دردها و گرفتگی‌های قاعدگی

 

همه‌ی خواص و مضرات آویشن برای درمان بیماری‌ها، جوش و آکنه، لاغری و ...

 

مدت‌هاست که آویشن به دلیل خاصیت ضد درد یا تسکین دهنده درد و ضد اسپاسم یا تسکین دهنده اسپاسم مورد تبلیغ قرار می‌گیرد. شواهد این ادعاها اغلب واضح نیست، اما اخیرا یافته‌های امیدوار کننده‌ای در این زمینه وجود داشته است.

 

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله تحقیقات علوم پزشکی (Journal of Research in Medical Sciences) منتشر شد، محققان به ۱۲۰ دانشجوی دختر دانشگاه، مکمل آویشن یا ایبوپروفن برای درمان دردهای قاعدگی دادند. پس از ۲ ماه درمان (۴ بار در روز برای مکمل‌های آویشن و ۳ بار در روز برای ایبوپروفن)، هر دو گروه از زنان میزان تسکین مشابهی را گزارش کردند. این نشان می‌دهد که ممکن است آویشن گزینه مناسب و جایگیزینی برای ایبوپروفن با عوارض جانبی بسیار کمتر باشد.

 

 آویشن برای زیبایی پوست و رفع جوش و آکنه و سلامت مو

خواص آویشن برای سلامت بدن و درمان بسیاری از بیماری‌ها

 

به دلیل خواص آویشن برای پوست، از این ماده در کرم‌های صورت استفاده می‌شود. آویشن خواص ضدباکتری فوق‌العاده‌ای دارد و برای درمان جوش‌ها و آکنه‌ها بسیار مؤثر است. همچنین در بسیار از محصولات و شامپوهای مراقبت از مو از عصاره آویشن استفاده شده است.

 

خواص آویشن برای رفع بوی بد دهان و آفت

 

مدت‌هاست که علاوه بر خواص آویشن برای سلامتی، از روغن آویشن مخلوط با آب به‌عنوان درمانی برای بوی بد دهان و پیشگیری از التهاب لثه و بیماری‌های لثه استفاده می‌شود. برای جلوگیری از بوی بد دهان، می‌توانید ۲ قاشق آویشن را در آب جوش مخلوط کنید و غرغره کنید.

 

خواص آویشن برای تمدد و آرامش اعصاب

 

خواص آویشن برای سلامت بدن و درمان بسیاری از بیماری‌ها

 

برای آرامش بیشتر؛ از خواص آویشن برای اعصاب استفاده کنید. می‌توانید دم‌نوش آویشن را بنوشید تا از طعم مطبوع آن لذت ببرید. آویشن گیاهی ضد تشنج است و خاصیت آنتی‌اسپاسمودیک نیز دارد.

 

خواص آویشن برای لاغری و کاهش وزن

 

آویشن به خاطر داشتن ماده‌ای به نام دیورتیک سبب لاغری و کاهش وزن می‌شود. از سوی دیگر طبع آویشن گرم و خشک است و برای افراد سرد مزاج که در ناحیه شکم و پهلو چاق هستند سبب کاهش سایز و لاغری می‌شود. از سوی دیگر آویشن گاز و نفخ معده را بهبود می‌بخشد و در نتیجه سرعت و روند هضم غذا را تقویت می‌کند. برای استفاده از آویشن از دمنوش آویشن استفاده کنید و بد نیست که به جای نمک هم روی غذاهای مختلف آویشن بپاشید.

 

مضرات آویشن

 

پس از شرح تمام فواید آویشن، باید خاطر نشان کنیم که این گیاه پر از خاصیت، مضراتی نیز دارد. استفاده زیاد از آویشن در برخی از افراد، می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود. یکی دیگر از مضرات آویشن، داشتن تأثیر منفی در تیروئید است. مصرف آویشن همچنین برای کودکان زیر ۱۰ سال و زنان باردار و شیرده نیز ضرر دارد.

 

طبع آویشن

 

آویشن برای گرم‌مزاج‌ها مناسب نیست. این گیاه برای افراد با مزاج سرد مناسب و قابل استفاده است.

 

کالابرگ الکترونیک