۷ درمان خانگی خشکی پوست دست و پا و صورت بدون نیاز به کرم‌های شیمیایی

۷ درمان خانگی خشکی پوست دست و پا و صورت بدون نیاز به کرم‌های شیمیایی


13 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان خانگی خشکی پوست

خشکی پوست از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند هر انسانی را دل آزرده کند. روش‌های متنوعی برای درمان خانگی خشکی پوست وجود دارد که فرد می‌تواند برای حل مشکل پوستی خود از آن‌ها استفاده کند. بیشتر روش‌های درمانی زیر می‌توانند به عنوان مرطوب‌ کننده و آبرسان استفاده شوند. بهترین زمان مرطوب کردن پوست، پس از استحمام است. در مجله کوروش درمان های خانگی خشکی پوست دست و صورت و پا با استفاده از روغن های گیاهی و مرطوب کننده های طبیعی پوست را بررسی می‌کنیم و به شواهد علمی درباره این روش‌ها می‌پردازیم.

 

خشکی پوست صورت ، دست و بدن یک مشکل شایع و آزار دهنده است. به دلیل اینکه پوست یکی از مهم ترین ارگان های بدن است و از بدن در برابر آسیب های محیطی محافظت می کند بهتر است به فکر درمان خشکی پوست باشید. خشکی پوست معمولاً در گونه ها، اطراف چشم ها و لب ها ظاهر می شود هنگامی که پوست برای اولین بار شروع به از دست دادن رطوبت می کند، زبر و خشک می شود. اگر خشکی درمان نشود، در موارد شدید، خارش یا پوسته پوسته شدن اتفاق می افتد و پوست توانایی خود را برای عملکرد مناسب از دست می دهد. علاوه بر این خشکی پوست روی زیبایی و ظاهر پوست شما هم اثر منفی می گذارد.

 

 

درمان خانگی خشکی پوست با روغن دانه آفتابگردان

 

درمان خانگی خشکی پوست با روغن دانه آفتابگردان

 

مطالعات علمی نشان داد که روغن دانه آفتابگردان هنگامی که به عنوان مرطوب ‌کننده طبیعی روی پوست استفاده می‌شود، هیدراتاسیون را بهبود می‌بخشد. همان مطالعه نشان داد که روغن زیتون نقش جالبی در مسیر برطرف کردن خشکی پوست ندارد. بنابراین در می‌یابیم همه روغن‌های طبیعی برای استفاده به عنوان مرطوب‌کننده پوست مناسب نیستند.

 

 

روغن نارگیل معجزه طبیعی برای درمان خانگی خشکی پوست

 

روغن نارگیل معجزه طبیعی برای درمان خانگی خشکی پوست

 

روغن گیاهی طبیعی دیگری که برای درمان خشکی پوست به خوبی کار می‌کند روغن نارگیل است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روغن نارگیل برای درمان خشکی پوست بی‌خطر و بسیار موثر است. در این پژوهش مشخص شد که روغن نارگیل به طور قابل توجهی باعث بهبود هیدراتاسیون پوست و افزایش تعداد لیپیدها (چربی ها) در سطح پوست می‌شود.

همانطور که تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶ نشان داد، روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع است که دارای خاصیت نرم کنندگی هستند. نرم‌کننده اساسا یک چربی یا روغن است که با پر کردن شکاف‌های موجود در پوست خشک، به عنوان یک مرطوب ‌کننده طبیعی پوست عمل می‌کند و آن را صاف می‌کند.

حتما بخوانید  11 راهکار قطعی از بین بردن بوی بد عرق بدن و روش‌های درمانی تعریق شدید

حمام بلغور جو دوسر به درمان خانگی خشکی پوست کمک می‌کند

 

حمام بلغور جو دوسر به درمان خانگی خشکی پوست کمک می‌کند

 

بلغور جو دوسر ماده طبیعی دیگری است که می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. استفاده از پودر جو دوسر در حمام یا استفاده از کرم‌های حاوی بلغور جو دوسر ممکن است به رفع خشکی پوست کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که عصاره‌های بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی هستند که نشان می‌دهد می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند.

 

 

نوشیدن شیر، دارویی طبیعی برای درمان خشکی پوست

 

در صورت استفاده از شیر روی پوست، می‌توان به تسکین خشکی پوست امیدوار شد. تحقیقات نشان داد که یک رژیم غذایی شامل شیر می‌تواند خشکی پوست را بهبود بخشد. این مطالعه نشان داد که چربی موجود در شیر، به نام فسفولیپید، با افزودن به رژیم غذایی، پوست را بهبود می‌بخشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا نوشیدن شیر همان تأثیر را بر روی پوست انسان دارد یا خیر.

 

 

عسل، معجونی شگفت‌انگیز برای درمان خانگی خشکی پوست

 

یک بررسی در سال ۲۰۱۲ در تحقیقات نشان می‌دهد که برخی مطالعات نشان داده‌اند که عسل برای بسیاری از بیماری‌های پوستی مفید است. این مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است از عسل به عنوان درمان خانگی برای از بین بردن خشکی پوست استفاده شود. مطالعات مختلف بر روی عسل ثابت کرده است که این محصول شگفت‌انگیز دارای ویژگی مرطوب کنندگی، درمان و ضد التهابی برای پوست است. اینها همه ویژگی هایی است که نشان می‌دهد عسل در درمان خانگی برای تسکین خشکی پوست ایده آل است. کاملاً طبیعی است و می‌توان آن را مستقیماً روی پوست قرار داد.

 

ژله نفتی راهکاری جالب برای مرطوب کردن پوست

 

ژله پترولیوم سال‌هاست که به عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۷، پژوهشگران دریافتند که خشکی پوست در افراد مسن پس از استفاده از ژل نفتی بهبود می‌یابد. استفاده از ژله نفتی برای درمان خشکی پوست، به ویژه هنگامی که در اثر پیری ایجاد می‌شود، بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ توصیه مهم برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب با چربی و SPF مناسب پوست

 

 

آلوئه ورا راهکاری اساسی برای سلامت پوست

 

بر اساس پژوهش هایی که تا به حال انجام شده است، ژل آلوئه ورا می‌تواند به تسکین خشکی پوست کمک کند. روی خشکی پوست دست و پا می‌تواند ژل آلوئه ورا یا آلوورا بزنید و ناحیه آسیب دیده را با جوراب یا دستکش بپوشانید. افراد ممکن برای نتیجه بهتر ترجیح دهند این کار را قبل از خواب انجام دهند و ژل را تمام شب روی پوست باقی بگذارند.

حتما بخوانید  ترفندهای آرایشی برای درشت تر به نظر رسیدن چشم ها

 

 

چگونه از خشکی پوست جلوگیری کنیم؟

 

چگونه از خشکی پوست جلوگیری کنیم؟

 

مرطوب کردن منظم پوست صورت و دست و پا پس از شستشو ممکن است به جلوگیری از خشکی کمک کند. استفاده مرتب از نرم کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها پس از حمام به جلوگیری از خشکی پوست کمک می‌کند. افراد همچنین می‌توانند با جلوگیری از مواردی که باعث خشکی یا تحریک پوست می‌شوند، از خشکی پوست جلوگیری کنند. این محرک‌ها شامل:

 

خارش پوست

تهویه مطبوع بیش از حد

اصلاح با استفاده از تیغ صاف یا بدون ژل اصلاح

دوش گرفتن بیش از حد

استفاده سفت و محکم از حوله پس از حمام

استحمام یا دوش گرفتن در آبی که خیلی گرم است

استفاده از لوسیون هایی که حاوی الکل هستند

پوشیدن لباسهایی که پوست را می‌مالند

تماس مکرر با مواد شوینده

نشستن در زیر گرمای مستقیم بخاری یا کنار آتش

بیرون ماندن در شرایط باد بدون پوشاندن پوست

 

خشکی پوست در واقع پوستی است که فاقد رطوبت در لایه خارجی آن است. در صورت عدم درمان، خشکی پوست می‌تواند ترک بخورد و آلوده شود. مرطوب نگه داشتن پوست خشک بسیار مهم است، اما برخی از درمان‌های دارویی خریداری شده در فروشگاه‌ها می‌توانند گران یا بی‌اثر باشند. پس با بهره گیری در طب سنتی و درمان خانگی با انواع روغن و مرطوب کننده گیاهی و طبیعی به جدال با خشکی پوست دست و پا و صورت بروید.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کرم ضد آفتاب ایرانی با قیمت مناسب برای خانم‌ها، آقایان و کودکان

 

 

چه موقع برای درمان خشکی پوست به پزشک مراجعه کنیم

 

اگر عوامل محیطی یا پیری دلیل خشکی پوست نباشد، ممکن است یک فرد یک مشکل زمینه‌ای پوستی داشته باشد. اگر فردی مشکوک به این قضیه است، پس باید با پزشک صحبت کند. اگر داروهای خانگی و مرطوب کننده‌های خریداری شده در فروشگاه علائم خشکی پوست را برطرف نمی‌کند، ممکن است فرد بخواهد در مورد روش‌های درمانی بدون نسخه با داروساز صحبت کند.

مرطوب نگه داشتن پوست و درمان خشکی پوست در اسرع وقت مهم است. در صورت عدم درمان، خشکی پوست می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

 

حضور تکه‌های قرمز

خونریزی

عفونت باکتریایی

 

چه موقع برای درمان خشکی پوست به پزشک مراجعه کنیم

 

قرمزی، تورم یا چرک ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد. اگر پوست کسی آلوده شده است، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند و درمان را جدی بگیرد. داشتن پوست خشک به دلیل افزایش سن، یک بیماری زمینه‌ای پوستی یا عوامل محیطی طبیعی است. داشتن خشکی پوست می‌تواند ناراحت‌کننده و خارش آور باشد. طیف وسیعی از روش‌های درمانی برای درمان خشکی پوست در خانه وجود دارد. اما به نظر شما کدام یک از آنها بیشتر موثر هستند؟ نظرات خود را با درمیان بگذارید.

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

 

کالابرگ الکترونیک