رابطه گروه خونی با افزایش ریسک ابتلا به کرونا

رابطه گروه خونی با افزایش ریسک ابتلا به کرونا


4 آبان 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رابطه گروه خونی و خطر ابتلا کرونا

با شیوع ویروس کرونا کووید ۱۹ به عنوان یک بیماری حاد تنفسی هر روز اطلاعات جدیدی در مورد این بیماری با ابعاد ناشناخته فراوان در سرتاسر جهان منتشر می‌شود. یکی از جدیدترین مواردی که این روزها حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است رابطه گروه خونی افراد و احتمال و خطر ابتلا به بیماری کرونا است. جریان از این قرار است که یک مطالعه مقدماتی جدید، ارتباطی بین گروه خون و احتمال بستری شدن با COVID-19 نشان را داده است. به گفته محققان، افراد مبتلا به گروه خونی A ممکن است بیشتر از افراد با گروه‌های خونی دیگر در معرض خطر ابتلا به علائم و نشانه‌های کرونا باشند. در سرویس سلامت این مقاله جالب را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

رابطه گروه خونی و خطر ابتلا به بیماری کرونا

 

محققان دانشگاه علم و فناوری جنوبی، در شنژن چین، با همکاری محققان سایر موسسات چینی، اخیراً تحقیقی را انجام داده‌اند که رابطه احتمالی بین گروه خونی و بستری در اثر عفونت SARS-CoV-2 یا همان کروناویروس جدید را بررسی کرده است.

 

رابطه گروه خونی و خطر ابتلا به بیماری کرونا

 

البته این مطالعه مقدماتی است و متخصصان دیگر هنوز فرصتی برای ارزیابی روش و یافته‌های این محققان نداشته‌اند. با این حال، آن‌ها مقاله مطالعاتی خود را بصورت آنلاین و به صورت پیش چاپ در دسترس عموم قرار داده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا واقعا احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا در بهبود یافتگان وجود دارد؟

 

 

آیا گروه خونی A بیشتر در معرض خطر ابتلا شدید به بیماری کرونا است؟

 

برای تشخیص رابطه گروه خونی با خطر ابتلا به کرونا، محققان توزیع گروه خونی را بین ۲۱۷۳ فرد بستری در بیمارستان‌های مبتلا به COVID-19 بررسی کردند. هرکدام از این بیماران در یکی از سه بیمارستان ووهان، چین و شنژن بستری و تحت مراقبت بودند. سپس این گروه از بیماران را با یک گروه بیمار از جمعیت عمومی، در کل ۳،۶۹۴ نفر، در ووهان چین که مرکز شیوع کرونا در چین بود مقایسه کردند.

 

آیا گروه خونی A بیشتر در معرض خطر ابتلا شدید به بیماری کرونا است؟

 

محققان دریافتند که نسبت افراد مبتلا به گروه خونی A در بین گروه‌های بستری شده با COVID-19 به طور قابل توجهی بالاتر از سایر گروه‌های خونی است. آنها همچنین دریافتند که نسبت افراد مبتلا به گروه خونی O در بین گروه با COVID-19 به طور قابل توجهی پایین‌تر از سایر گروه‌های خونی است.

 

براساس این یافته‌ها، نویسنده تحقیق اول، ژیائو ژائو و همکارانش گزارش دادند که: “افراد مبتلا به گروه خونی A در مقایسه با سایر گروه‌های خونی به طور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به COVID-19 هستند در حالی که گروه خونی O به طور قابل توجهی نسبت به سایر گروه‌های خونی از ریسک پایین‌تری برخوردار است.

 

 

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا ۸ ساعت در هوا معلق است و منتقل می‌شود یا خیر؟

 

 

لازم به ذکر است که این تیم تحقیقاتی فقط به داده‌هایی از افرادی که علائم آن‌ها به اندازه کافی شدید بود و نیاز به بستری داشتند بسنده کردند نه افراد دارای علائم خفیف بودند و بدون مراجعه به بیمارستان در منزل خود را قرنطینه کرده بودند.

 

 

نتایج این تحقیق ممکن است کاملا تصادفی باشد

 

اما آیا نتایج این تحقیق به معنای آن است که افراد مبتلا به گروه خونی A باید بیشتر از بقیه نگران باشند و افراد دارای گروه خونی  O یک نفس راحت بکشند؟

 

رابطه کرونا به گروه خونی

 

واقعیت این است که کارشناسان درگیر این تحقیق درباره این یافته‌ها توضیح بیشتری ندادند و می‌گویند که این تحقیق رابطه علّی بین گروه خونی و حساسیت به بستری شدن با COVID-19 را نشان نمی‌دهد. دکتر ساکتی وییاپوری، دانشیار داروسازی قلبی و عروقی و دارویی در دانشگاه ریدینگ انگلستان تأکید می‌کند که افراد دارای گروه خونی A نباید نگران نتایج این مطالعه مقدماتی باشند.

 

 

بیشتر بخوانید: چرا میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در مردان بیشتر از زنان است؟

 

 

وی می‌گوید: “شواهد کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد و نتایج این تحقیق بیشتر یک همبستگی تصادفی بین گروه خونی A،B،O و حساسیت به عفونت ناشی از ویروس COVID-19 است”. به عقیده دکتر ساکتی ویپاپوری، پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که به اعتبار ادعاهای [محققان] شک می‌کند، و در این مطالعه مقدماتی ذکر نشده است.

 

“بدون برقراری پیوند علّی بین [آنتی بادی] و آنتی ژن‌های گروه خونی A،B،O، درک این نتیجه‌گیری که ممکن است کاملاً تصادفی باشد دشوار است. نکته مهم این است که مردم نباید در مورد این نتایج وحشت کنند، زیرا قطعا تحقیقات علمی بیشتر برای اثبات این ادعاها لازم است. پس نمی‌توانیم بگوییم بهترین و بدترین گروه خونی برای ابتلا یا عدم ابتلا به کروناویروس کووید ۱۹ کدام است.”

 

علاوه بر این مطالعه حاضر، که شامل داده‌هایی فقط از جمعیت بسیار خاصی در چین بود، برخی از عوامل پیچیده‌تر را به حساب نمی‌آورد، از جمله اینکه توزیع گروه‌های خونی براساس کشور و اقلیم متفاوت است.

 

با این همه اگر تحقیقات بیشتر نتایج یافته‌های این مطالعه را تأیید کند می‌تواند به متخصصان پزشکی در شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر نیاز به بستری در اثر عفونت با ویروس جدید هستند، کمک کنند.

 

 

منبع: Medical News Today

 

کالابرگ الکترونیک