عجیب ترین اختلالات روانی از سندروم پاریس تا استکهلم؛ شاید شما هم مبتلا باشید

عجیب ترین اختلالات روانی از سندروم پاریس تا استکهلم؛ شاید شما هم مبتلا باشید


12 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عجیب-ترین-اختلالات-روانی

برخی از عجیب ترین اختلالات روانی با نام شهرهای بزرگ دنیا عجین شده‌اند.از سندروم پاریس گرفته تا اختلال روانی استکهلم. بسیاری از این اختلالات روانی بسیار کوتاه‌مدت هستند و معمولا مرتبط با یک اتفاق و اثرات روانی آن اتفاق نامگذاری شده‌اند. در نگاه اول به نام برخی از کشورهای زیبای دنیا، تنها جاذبه توریستی آن‌ها به چشم می‌آید. اما همه چیز منتهی به این جاذبه‌ها نیست. برخی شهرها باعث بروز اختلالات عجیب و غریبی در افراد می‌شوند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به برخی از عجیب ترین اختلالات روانی در دنیا می‌اندازیم.

 

سندروم استکهلم از عجیب ترین اختلالات روانی

 

عجیب-ترین-اختلالات-روانی

 

یکی از عجیب ترین اختلالات روانی سندروم روانی بسیار شناخته شده سندروم استکهلم است. نام این سندروم برگرفته از حادثه آدم‌ربایی در استکهلم و احساس همدلی با آدم‌ربایان است. یکی از مشکلات جدی که افراد مبتلا به سندروم، آسیب‌های روانی است که این افراد در محیط کار به خود می‌زنند. بسیاری از افرادی که مبتلا به این سند را می‌شوند حتی از ابتلا به آن آگاه نیستند.

 

سندروم روانی استکهلم معمولاً در موقعیت گروگانگیری اتفاق می‌افتد. درست زمانی که گروگان‌ها شروع به همدردی با گروگانگیر خود می‌کنند. گفته می‌شود این اختلال روانی که جز عجیب ترین اختلالات روانی محسوب می‌شود، پس از حادثه گروگانگیری در یک بانک در استکهلم نام‌گذاری شد. مدت زمانی که گروگان‌ها در اسیر گروگانگیرها بودند، وابستگی عاطفی به آن‌ها پیدا کردند. این وابستگی تا حدی بود که از همکاری با پلیس سر باز زدند. در زندگی مدرن بارها شاهده بروز سندروم استکهلم در محیط‌های کاری بوده‌ایم. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که کارمندان وفاداری بسیار زیادی به سیستم اداری پیدا می‌کنند. بنابراین کارفرما تا حد ممکن از کارمندان سوء‌استفاده می‌کند.

 

عجیب-ترین-اختلالات-روانی

 

کسانی که مبتلا به این اختلال روانی هستند، مدام فکر می‌کنند که کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و از کارفرما مدام عذرخواهی می‌کنند. در صورتی که در مقابل کارفرما شرایط مساعد کاری را برای آنها فراهم نمی‌کند. ساعت کاری طولانی، حقوق ناکافی و بدون مزایا باعث نمی‌شود تا آن‌ها محیط کار را ترک کنند و یا حتی از کارفرما شکایت کنند. کسانی که دچار این اختلال روانی عجیب هستند، معمولاً رابطه احساسی با محیط کار خود برقرار می‌کنند. علی‌رغم شرایط نامساعد حس چسبندگی دارند. این همان رابطه گروگان و گروگانگیر است. حتی در مواقعی از رفتار نامساعد کارفرما دفاع هم می‌کنند.

 

 

سندروم پاریس یکی دیگر از عجیب ترین اختلالات روانی

 

عجیب-ترین-اختلالات-روانی

 

از جمله عجیب ترین اختلالات روانی که با نام یک شهر زیبا شهر عجین شده، سندروم پاریس است. گفته می‌شود بیشتر کسانی که دچار سندروم روانی پاریس می‌شوند معمولاً ژاپنی هستند. تقریباً از هر شش میلیون ژاپنی که برای اولین بار از پاریس دیدن می‌کند یک نفر دچار اختلال روانی سندروم پاریس می‌شود. این اختلال روانی معمولاً کوتاه مدت است و با علائمی چون توهم، خشم و غضب و اضطراب همراه است.

 

افزایش ضربان قلب از دیگر علائم مبتلایان به سندروم پاریس است. گفته می‌شود دلیل اصلی بروز چنین سندرومی شوک حاصل از تفاوت‌های فرهنگی و آداب و رسوم میانه ملیت‌های مختلف به ویژه فرهنگ ژاپنی و فرانسوی است. این تفاوت‌ها باعث ارتباط سخت با اطرافیان شده و به هذیان گویی منجر می‌شود.

 

حتی برخی دیگر علت بروز این سندروم موقت را تفاوت در تصویر ایده‌آلی که ژاپنی‌ها از شهر پاریس برای خود ساخته‌اند، با تصویر واقعی شهر پاریس عنوان می‌کنند. اینکه پاریس سرزمین عشق، زیبایی و فرهنگ است. آن‌ها پس از بازدید از پاریس متوجه تفاوت‌ها می‌شوند و این شهر را آن طور که در ذهن خود ساخته‌اند، نمی‌بینند. همه چیز برخلاف تصورشان پیش می‌رود و بنابراین دچار اختلال روانی سندروم پاریس می‌شوند. تفاوت‌های زیاد زبان فرانسوی و ژاپنی و مشکلات زیاد در برقراری ارتباط باعث سردرگمی ژاپنی‌ها می‌شود. بنابراین این به سندروم کوتاه ‌مدت پاریس مبتلا می‌شوند.

 

 

سندروم فلورانس یکی از عجیب ترین اختلالات روانی

 

سندروم فلورانس یا همان اختلالات روانی مشابه با پارانوئید از جمله بیماری‌های است که در اثر شوک هنری ایجاد می‌شود. گفته می‌شود افرادی که در یک مدت زمان بسیار کوتاه با آثار هنری شگفت‌انگیزی مواجه می‌شوند، دچار یک شوک می‌شوند. این شوک یکی از عجیب ترین اختلالات روانی را رقم می‌زند. این اختلال روانی با حس افسردگی، شور و هیجان، تپش قلب، تعریق، گرگرفتگی و ترس همراه است.

 

سندروم فلورانس انواع مختلف و درجه‌بندی‌های مختلفی دارد و آن را پارانوئید زود گذر نیز می‌نامند. احساس خستگی و سرگیجه نیز از جمله علائم اصلی سندروم پاریس است. این سندروم معمولاً برای گردشگرانی که علاقه زیادی به هنر دارند، اتفاق می‌افتد. سندروم پاریس قرار گرفتن در مرز بین توهم و واقعیت است. برخی معتقدند این سندروم یکی از عجیب‌‌ ترین اختلالات روانی است که جنبه خیالی دارد و افراد آن را در ذهن خود می‌پرورانند. اما با این حال علائم جسمی این سندروم بسیار مشهود است. نام سندروم فلورانس از نویسنده مشهور فرانسوی و سفر او به فلورانس گرفته شده است. زمانی که مشغول دیدن آثار هنری بود، آنقدر مسحور می‌شود که با علائمی چون هیجان، اضطراب و برانگیختگی مواجه می‌شود. همان علائمی که حالا جزو ویژگی‌های بارز سندروم فلورانس است.

 

 

اختلال عجیب سندرم روانی هلسینکی

 

عجیب-ترین-اختلالات-روانی

 

سندرم روانی هلسینکی یکی از عجیب ترین اختلالات روانی است که مربوط به عدم تصمیم‌گیری در جلسات کاری است. اینکه تعداد زیادی از افراد در یک جلسه حضور پیدا می‌کنند. اما بعد از جلسه هیچ تصمیم درست، منطقی و جدی گرفته نمی‌شود. تصمیماتی که گرفته می‌شود معمولا بسیار ضعیف و بی‌اساس و کاملاً ایدئالیستی است. مشکلات هرگز حل نمی‌شوند و فقط تصمیمات ایدئالیستی درمورد آن‌ها گرفته می‌شود. در دنیای مدرن افراد زیادی دچار سندرم روانی هلسینکی هستند. کسانی که مبتلا به سندروم روانی هلسینکی هستند، معمولاً تصمیمات ایدئالیستی بزرگ می‌گیرند که کاملاً حسی بوده ولی پایه و اساسی نداشته و قابل اجرا نیستند.

 

کالابرگ الکترونیک