بوتاکس چیست | عوارض و فواید بوتاکس برای چین و چروک، میگرن، عرق بدن و …

بوتاکس چیست | عوارض و فواید بوتاکس برای چین و چروک، میگرن، عرق بدن و …


22 آذر 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بوتاکس چیست؛ همه عوارض و فواید بوتاکس برای چین و چروک، میگرن، عرق بدن و ...

بارها از جاهای مختلف در مورد عوارض و فواید تزریق بوتاکس صورت شنیده‌ایم. دارویی که عمدتا برای برطرف کردن چین و چروک‌های صورت از آن استفاده می شود.در این مقاله از مجله کوروش می‌خواهیم به بررسی عوارض و فواید بوتاکس بپردازیم.

 

بوتاکس چیست؟

 

بهتر است در ابتدا بدانیم که بوتاکس که ما معمولا از آن برای بر طرف کردن چین و چروک صورت استفاده می‌کنیم، یک نوع باکتری است. این باکتری بی‌هوازی معمولاً در محیط‌های سربسته رشد می‌کند. باکتری بوتاکس دارای سم بسیار خطرناکی است. نام این سم بوتولینیوم است که از آن تحت عنوان بوتاکس یاد می شود.

 

بوتاکس چیست؛ همه عوارض و فواید بوتاکس برای چین و چروک، میگرن، عرق بدن و ...

 

بوتاکس در علم پزشکی کاربردهای زیادی دارد. سم بوتاکس در ابتدا، در سال‌های آغازین کشف آن، در علم پزشکی برای برطرف کردن بیماری‌هایی چون درمان لوچی چشم و برخی از اسپاسم‌های عضلانی در صورت استفاده می‌شد. در مورد عوارض و فواید بوتاکس برای صورت بارها صحبت شده است. اما آیا این ماده سمی واقعا عوارض جدی را به همراه دارد یا فواید آن بیشتر از عوارض آن است؟

 

عوارض بوتاکس صورت چیست

 

بوتاکس صورت؛ همه چیز درباره فواید، عوارض و معایب و مزایای آن

 

اگر بخواهیم بر اساس آمار در مورد عوارض بوتاکس صورت صحبت کنیم، باید بگوییم آخرین آمار مربوط به داده‌های سازمان غذا و داروی ایالات متحده است.

بر اساس این داده‌ها تنها ۳۶ مورد عوارض جانبی از مصرف بوتاکس صورت گزارش شده است. این درحالیست که از این ۳۶ مورد ۱۳ مورد آن مربوط به مصرف نادرست این دارو بوده است.

 

برخی از کسانی که بوتاکس برای چین و چروک‌های صورت استفاده کرده‌اند، از دوز مناسب این دارو استفاده نکردند. بنابراین دچار عوارض جزئی شده‌اند.
به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود که برای تزریق بوتاکس حتما به یک متخصص پوست و یا جراح پلاستیک مراجعه کنید.

در دوران بارداری و شیردهی معمولاً استفاده از بوتاکس به دلیل احتمال بروز عوارض توصیه نمی‌شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرده است که این باکتری بی هوازی که برای زیبایی به صورت هم تزریق می‌شود، بی‌خطر است. بوتاکس در کل ایمن محسوب می‌شود و حتی در زمینه درمانی فوایدی هم دارد.

 

عوارض کوتاه‌مدت تزریق بوتاکس صورت

 

اگ رچه بوتاکس صورت بی‌خطر است و در بیشتر موارد فواید هم دارد، اما برخی عوارض جانبی جزئی از آن گزارش شده است. این عوارض شامل درد، تورم و کبودی، سردرد و تب و لرز است. در برخی موارد نادر گزارش شده است که تزریق بوتاکس در ناحیه چشم باعث خشکی چشم شده است. از عوارض نادر تزریق بوتاکس صورت می‌توان به مواردی از بی‌حسی در زمان تزریق این ماده در اطراف دهان اشاره کرد.

 

برخی از افرادی که از این ماده در اطراف دهان خود تزریق کرده‌اند به صورت موقت طی چند روز دچار آبریزش بی اختیار ناحیه دهان شده‌اند. اما این عوارض موقتی هستند و بعد از چند روز از بین میروند. در این میان موارد نادر جدی هم از عوارض بوتاکس صورت گزارش شده است. علائمی شبیه بوتولیسم. در صورت بروز چنین عوارضی بعد از تزریق بوتاکس صورت باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. مشکلات بوتولیسمی شامل مشکل در صحبت کردن، بلعیدن، تنفس دشوار، مشکلات بینایی و از دست دادن کنترل مثانه است.

 

بوتاکس صورت عوارض بلندمدتی هم دارد؟

 

بوتاکس صورت معمولاً عوارض بلند مدتی ندارد. معمولاً کسانی که از تزریق بوتاکس صورت استفاده می‌کنند، به دلیل عدم عوارض بلندمدت این باکتری و یا دارو در موارد مکرر باز هم از آن استفاده می‌کنند. بر اساس آخرین تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ توسط  موسسه «تراست سورس» انجام شد، محققان به نتایجی جالبی دست یافتند. اینکه که افرادی که در طولانی‌مدت از تزریق بوتاکس صورت استفاده می‌کنند، موفقیت درمانی بهتری هم دارند و از فواید آن بیشتر بهره می‌برند. در این تحقیق به عوارض کوتاه مدت استفاده از بوتاکس صورت هم پرداخته شد.

 

۱۲ نفر از ۴۵ شرکت‌کننده در این مطالعه تحقیقاتی، دچار عوارض خفیفی چون ضعف گردن، حالت تهوع، گرفتگی صدا و تپش قلب شدند. چندین عوارض دیگر از جمله افتادگی پلک و مشکل در بلعیدن و مشکل در جویدن هم گزارش شد. اما تمام عوارض موقتی و کوتاه‌مدت بودند. محققان بعد از نتایج حاصل شده اعلام کردند که عوارض بلندمدت جدی در آزمایش‌های خود مشاهده نکرده‌اند. اما آن‌ها به قطعیت در مورد عدم عوارض احتمالی بوتاکس صورت صحبت نکردند. تحقیقات در مورد عوارض بلندمدت تزریق بوتاکس همچنان ادامه دارد.

 

فواید تزریق بوتاکس صورت

 

بوتاکس چیست؛ همه عوارض و فواید بوتاکس برای چین و چروک، میگرن، عرق بدن و ...

 

شماره زیادی از افراد از شیوه تزریق بوتاکس صورت، برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز صورت خود استفاده می‌کنند. اما جدا از موارد استفاده‌ای که از آن برای زیبایی می‌شود، این ماده کاربردهای دارویی و فواید درمانی هم دارد. پزشکان با تزریق بوتاکس برای درمان بیماری‌های عضلانی استفاده می‌کنند. بیماری هایی چون تنبلی چشم، کشیدگی چشم، میگرن مزمن، اسپاسم گردن،مثانه بیش فعال و فلج مغزی.

از فواید دارویی استفاده از تزریق بوتاکس می توان به کاهش عوارض عفونت‌های دستگاه ادراری اشاره کرد. بوتاکس کمک چشمگیری برای کاهش درد و عفونت افرادی که مبتلا به بزرگ‌شدگی پروستات هستند، می‌کند. تاثیرات کاهش درد بعد از تزریق برای این افراد تا یک سال ادامه دارد.
تزریق بوتاکس همچنین به تعداد زیادی از افرادی که دچار بی‌اختیاری ادرار هستند کمک زیادی کرده است.

 

 تزریق بوتاکس صورت برای درمان میگرن

 

بوتاکس چیست؛ همه عوارض و فواید بوتاکس برای چین و چروک، میگرن، عرق بدن و ...

 

یکی از موارد درمانی مهم این بوتاکس، استفاده از آن برای مبتلایان به میگرن وحشتناک است. در حال حاضر داروهایی که برای میگرن استفاده می‌شود، همان داروهای ضد افسردگی و تشنج است. اما باید از فواید آن به این نکته اشاره کرد که با ۳۱ طرح تزریق به نقاط مختلف صورت و گردن می‌توان اثرات و عوارض میگرن وحشتناک را به کلی از بین برد.

 

از فواید بوتاکس؛ کمتر عرق می‌کنید

 

بوتاکس چیست؛ همه عوارض و فواید بوتاکس برای چین و چروک، میگرن، عرق بدن و ...

 

شاید جالب باشد از فواید استفاده از بوتاکس در درمان عرق کردن بیش از حد زیر بغل هم بدانید. دانشمندان در تحقیقاتی که انجام داده‌اند، متوجه شده‌اند که بیمارانی که دچار اسپاسم صورت می‌شوند، بعد از تزریق بوتاکس صورت کمتر عرق می‌کنند. با تمام این اوصاف باید پذیرفت که تاکنون از فواید بوتاکس بیشتر صحبت شده است تا عوارض جانبی آن.

 

هنوز تحقیقات به طور قاطع از عدم وجود عوارض بلند مدت این دارو چیزی مطرح نکرده‌اند و بیشتر صحبت از فواید آن شده است. شاید در آینده نکاتی مطرح شوند در مورد عوارض بلند مدت دارو که مجبور شویم کمی محتاط تر از تزریق بوتاکس صورت استفاده کنیم.

 

با این حال زمانی که تصمیم به تزریق بوتاکس صورت گرفتید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما به یک دکتر متخصص برای این کار مراجعه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک