درباره انواع ایمپلنت دندان و عوارض و فواید و هزینه آن

درباره انواع ایمپلنت دندان و عوارض و فواید و هزینه آن


28 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع ایمپلنت دندان

از دست دادن دندان ها یکی از بدترین مشکلاتی است که خیلی از افراد به هر دلیلی آن را زودتر تجربه می کنند. مشکلی که موجب می شود فرد از لبخند زدن امتناع کند و یا برای غذا خوردن با مشکل روبرو شود. ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان است که گاهی برای ترمیم یک دندان و گاهی برای تمام دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین نوع ایمپلنت معمولاً ظاهری طبیعی دارد و در هنگام غذا خوردن همانند دندان طبیعی عمل می کند. اما این دندان ها انواع و ویژگی های مختلفی دارند و از همین رو شناخت این موضوع می تواند به افرادی که به دنبال ترمیم دندان های خود هستند، کمک زیادی کند. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با ایمپلنت دندان و انواع آن و هر آن چیزی که لازم است در مورد عوارض و فواید و هزینه آن بدانید، آشنا شوید.

 

 

ایمپلنت دندان چیست؟

 

ایمپلنت دندان چیست؟

 

ایمپلنت دندان در واقع به پیچ هایی تیتانیومی سازگار با بدن گفته می شود که با روش جراحی زیر فک و داخل لثه جاسازی می شوند. سپس این پیچ با استخوان فک جوش می خورد و به عنوان پایه دندان برای ترمیم مورد استفاده قرار می گیرد. این پیچ ها در ایمپلنت درست مثل ریشه دندان معمولی عمل می کند و موجب می شود تا تاج دندان روی لثه محکم شود.

در واقع روکش یا تاج دندان ساخته شده برای ایمپلنت باید روی این پیچ متصل شود. این موضوع موجب می شود تا با حداکثر اطمینان در محل مورد نظر نصب گردد و در زمان غذا خوردن مشکلی برای فرد ایجاد نکند. اگر از ایمپلنت های دندان به خوبی مراقبت شود، گاهی تا آخر عمر آسیب نمی بینند و دچار مشکل نمی شوند. به طور معمول ۹۸ درصد از عمل های ایمپلنت نیز موفقیت آمیز است و بدون مشکل انجام می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: علت و علائم پوسیدگی دندان و روش های پیشگیری از آن

 

 

انواع ایمپلنت دندان

 

انواع ایمپلنت دندان

 

ایمپلنت دندان به روش های مختلفی انجام می شود. معمولاً پزشک با در نظر گرفتن شرایط بیمار و همچنین برآورد هزینه ها تصمیم می گیرد که از کدام روش استفاده کند.

 

 

۱- ایمپلنت اندواستیل (Endosteal Implants)

 

اندواستیل بهترین نوع ایمپلنت برای افرادی که به دنبال ظاهری طبیعی و ایمنی بالا هستند. در این روش طی عملی دو مرحله ای ابتدا پیچ های کوچکی از جنس تیتانیوم داخل فک و درون استخوان فک جاسازی می شود. سپس تاج دندان روی پیچ ها قرار می گیرد. در این نوع ایمپلنت قطعه تیتانیومی داخل فک و زیر بافت لثه قرار می گیرد. سپس لثه با استفاده از بخیه بسته می شود. سپس بعد از بهبود جراحی مرحله اول، تاج دندان دوباره به کمک جراحی روی محل پایه قرار می گیرد.

ایمپلنت اندواستیل یکی از پایدارترین انواع ایمپلنت دندان است که تنها برای افرادی که استخوان فکر سالمی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. برای نصب تاج دندان در روش ایمپلنت اندواستیل تاج دندان به صورت پیچی به ناحیه پایه متصل می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کامپوزیت دندان و انواع آن

 

 

۲- ایمپلنت ساب پریواستیل (Subperiosteal Implants)

 

ایمپلنت ساب پریواستیل (Subperiosteal Implants)

 

در این روش به جای اینکه ایمپلنت داخل استخوان قرار بگیرد، روی استخوان و درست در ناحیه زیرین لثه قرار می گیرد. این روش از انواع ایمپلنت دندان برای افرادی که فک سالم و مقاومی ندارند، مناسب تر است. این روش ایمپلنت طی جراحی یک مرحله ای انجام می شود. این روش برای افرادی که دوست دارند کلیه دندان های آن ها به صورت یک دست جایگزین شود، انتخاب مناسب تری است. در ایمپلنت یک مرحله ای بعد از قرار گرفتن قطعه داخلی ایمپلنت داخل لثه مقداری از آن بیرون می ماند. سپس تاج دندان روی آن نصب می شود.

 

 

۳- ایمپلنت زیگوماتیک (Zygomatic Implants)

 

یکی دیگر از انواع ایمپلنت دندان که تنها برای افرادی کاربرد دارد که استخوان فک کافی برای کاشت اندواستیل نداشته باشد. در این شرایط ایمپلنت در استخوان گونه بیمار قرار می گیرد.

 

 

۴- ایمپلنت فوری (Immediate load Dental Implants)

 

نوع دیگر از انواع ایمپلنت دندان که برای افرادی که تراکم استخوان و طول و عرض استخوانی مناسبی دارند، بسیار مناسب است. در این روش به جای تیتانیوم از مواد سبک پلاستیکی استفاده می شود. برای این کار ابتدا تراکم استخوان فک فرد مورد سنجش قرار می گیرد و اگر فرد شرایط مناسبی داشت از این روش ایمپلنت برای او استفاده می شود. ایمپلنت فوری بیشتر برای دندان های جلویی استفاده می شود. عمر این دندان ها از ۱۵ تا ۲۰ سال است.

بسیاری از افراد برای ایمپلنت دندان جلو و یا زمانی که یک فک به طور کامل  بدون دندان باشد از این روش استفاده می کنند. این روش بهترین نوع ایمپلنت برای افرادی است که از نبود دندان ها به شدت ناراحت هستند و دوست دارند هر چه سریع تر دندان جایگزین مناسبی برای آن قرار دهند، بسیار مناسب است.

 

 

حتما بخوانید : ۱۳ ماده غذایی برای سفید کردن و از بین بردن زردی دندان در خانه

 

 

۵- ایمپلنت All-on-4

 

اگر فرد تمام دندان های فک بالا یا پایین را از دست داده باشد، به جای جاسازی جداگانه دندان می توان از روش دیگری استفاده نمود. ایمپلنت All-on-4 بهترین نوع ایمپلنت برای افرادی است که به هر دلیلی دندان های خود را کاملاً از دست داده اند. در این روش ۴ ایمپلنت در محل های مناسبی از استخوان فکر جاسازی می شود. سپس پروتز روی این بخش ها قرار می گیرد. درواقع در این روش دندان روی پروتز های لثه مانندی قرار دارد. سپس این بخش به پیچ هایی که روی استخوان فکر جاسازی شده، محکم می شود.

بعد از نصب این ایمپلنت فرد باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کند و کمی صبر کند تا بافت لثه بهبود پیدا کند و ایمپلنت ها به استخوان فک جوش بخورد. بعد از حدود ۶ ماه دندان های دائمی جایگزین دندان های موقتی می شوند و فرد می تواند به روند عادی زندگی بازگردد.

 

 

بهترین برند ایمپلنت دندان

 

بهترین برند ایمپلنت دندان

 

هر یک از برندهای ایمپلنت که توسط پزشک معالج مورد استفاده قرار می گیرد، باید دارای تأییدیه وزارت بهداشت باشند. از همین رو معمولاً برندهای تأیید شده هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند. اما به هر حال برندهای ایمپلنت درجه بندی های متفاوتی دارند. این موضوع روی قیمت ایمپلنت نیز تأثیر می گذارد. به طبع انواع ایمپلنت کره ای درجه یک از ایمپلنت های درجه ۳ چینی یا همان کره ای کیفیت بهتری دارند. در این شرایط فرد می تواند عکس ایمپلنت دندان و همچنین قیمت و ظاهر انواع ایمپلنت ها را در نظر بگیرد.

بهترین نوع ایمپلنت را با توجه به شرایط خود انتخاب کند. گاهی اوقات برای انواع سیستم های ایمپلنت پزشک ترجیح می دهد تا از برند خاصی استفاده کند. در این شرایط بهتر است بیمار برای درمان از برند مورد تأیید پزشک استفاده نماید تا به نتیجه مطلوب تری دست پیدا کند.

 

 

قیمت و هزینه انواع ایمپلنت دندان

 

قیمت انواع ایمپلنت دندان

 

ایمپلنت دندان یک روش درمانی پر هزینه است که برآورد هزینه کلی آن به عوامل مختلفی وابسته است. معمولاً هزینه فیکسچر تیتانیومی و بخش پروتز یا روکش دندان مهم ترین عواملی هستند که روی قیمت انواع ایمپلنت تأثیر می گذارند. از طرف دیگر هزینه دستمزد پزشک و لابراتوار نیز به این هزینه اضافه می شود. به طبع هر چقدر کیفیت ایمپلنت بیشتر باشد، هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود. به علاوه قیمت ایمپلنت کامل از قیمت ایمپلنت های کوچک بیشتر است. قیمت ایمپلنت فوری نیز با در نظر گرفتن جنس پایه و روکشی که برای بیمار استفاده می شود، متغیر است و از همین رو باید بعد از مشخص شدن کلیه این موارد تعیین شود.

 

 

طول عمر و دوام انواع ایمپلنت

 

طول عمر و دوام انواع ایمپلنت

 

باید بدانید که دوام ایمپلنت معمولاً به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه به مهم ترین عوامل مؤثر بر طول عمر ایمپلنت ها اشاره شده است.

 

  • کیفیت استخوان های فک
  • برند ایمپلنت مورد استفاده
  • تخصص و مهارت پزشک معالج
  • جنس پروتز و روکش دندان
  • مراقبت های بهداشتی و نوع تغذیه بیمار بعد از ایمپلنت
  • پیگیری معالجات دوره ای و چکاپ های سالانه توسط بیمار

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های خانگی درمان دندان درد

 

 

معایب و عوارض ایمپلنت دندان

 

معایب و عوارض ایمپلنت دندان

 

اگر ایمپلنت دندان از روش مناسب و توسط پزشک ماهر انجام شود و فرد بعد از آن مراقبت های لازم را انجام دهد، عوارض چندانی نخواهد داشت. معمولاً جراحی نامناسب، ایجاد ضربه و آسیب بعد از ایمپلنت و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار موجب می شوند تا مشکلاتی جدی بعد از ایمپلنت ایجاد شود. اما جدا از این مسائل باید بدانید که ایمپلنت یک عمل جراحی هستند و می تواند همانند سایر جراحی ها موجب بروز مشکلاتی مثل عفونت و شکست در درمان شود. از طرف دیگر ایمپلنت دندان هزینه زیادی دارد و پروسه درمان نیز معمولاً طولانی است و تا مدتی نیاز به معاینات پزشکی دارد.

 

 

فواید ایمپلنت دندان

 

ایمپلنت یک روش فوق العاده برای جایگزین کردن دندان های طبیعی است که می تواند مشکلات ناشی از نداشتن دندان را برطرف کند. در ادامه به مهم ترین فواید ایمپلنت اشاره شده است.

 

  • بهبود قدرت جویدن غذا؛
  • زیبایی ظاهری؛
  • بالا رفتن اعتماد به نفس؛
  • زیباتر شدن لبخند؛
  • ماندگاری و دوام بالا؛
  • کمک به حفظ سلامت لثه ها؛
  • جوان تر نشان دادن چهره؛
  • جلوگیری از افتادگی چهره؛
  • طبیعی بودن ظاهر آن؛
  • بهبود تکلم؛
  • کاهش احتمال پوسیدگی دندان؛
  • عدم تکان خوردن و لغزیدن دندان به بیرون از دهان که معمولا در مورد دندان های مصنوعی اتفاق می افتد.

 

 

آیا ایمپلنت دندان پس زده می شود؟

 

آیا ایمپلنت دندان پس زده می شود؟

 

به طور معمول ایمپلنت دندان معمولاً بدون مشکل و شکست انجام می شود. اما به هر حال این عمل نیز به دلیل وارد کردن جسم خارجی درون لثه ها ممکن است ناموفق باشد. زمانی که پزشک از مهارت کافی برخوردار نباشد و یا فرد بعد از عمل بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکند، ممکن است این عمل با موفقیت به اتمام نرسد. مهم ترین علائم پس زدن ایمپلنت معمولاً جدا شدن پیچ، افتادن دندان، عفونت لثه، آبسه لثه، شکستن دندان و بروز واکنش های آلرژیک است.

از طرف دیگر زمانی که استخوان فک از تراکم کافی برخوردار نباشد، ممکن است فرآیند ایمپلنت به درستی انجام نشود و در نهایت نیز دندان به راحتی جدا شود و در سر جای خود قرار نگیرد. در صورتی که فرد بعد از ایمپلنت درد و ناراحتی زیادی داشته باشد و تا مدت ها قادر به جویدن و غذا خوردن نباشد باید به پزشک مراجعه کند و علت را بررسی کند.

 

 

مراقبت های قبل و بعد از ایمپلنت دندان

 

مراقبت های قبل و بعد از ایمپلنت دندان

 

بهتر است بدانید که ایمپلنت دندان بدون انجام مراقبت های قبل و بعد از آن به هیچ عنوان موفقیت آمیز نخواهد بود. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و توجه به برخی نکات می تواند به شما کمک کند که سریع تر و راحت تر دوره نقاهت بعد از ایمپلنت را پشت سر بگذارید و بعداً با مشکل روبرو نشوید. قبل از ایمپلنت باید در صورت ابتلا به بیماری خاص و یا حساسیت های داروی، موضوع را با پزشک مطرح کنید. در روز انجام عمل ایمپلنت حتماً غذای کافی و مقوی مصرف کنید. در ادامه به مراقبت های بعد از ایمپلنت که تأثیر زیادی بر روند درمان دارند اشاره شده است.

 

  • تا چند روز بعد از ایمپلنت ورزش نکنید؛
  • از انجام کارهای سنگین و فشار آوردن به خود اجتناب کنید؛
  • ۳ تا ۵ روز بعد از ایمپلنت دندان از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون اجتناب کنید؛
  • قبل از انجام ایمپلنت یک قرص مسکن قوی مصرف کنید؛
  • ۳ تا ۵ روز بعد از ایمپلنت از دهانشویه استفاده کنید؛
  • بعد از برداشتن بخیه ایمپلنت باید حداقل تا ۳ روز محل ایمپلنت را به آرامی مسواک بزنید؛
  • بعد از مصرف غذا حتماً از دهانشویه استفاده کنید؛
  • حداقل تا ۷۲ ساعت بعد از ایمپلنت از مسواک استفاده نکنید؛
  • تا بهبودی کامل به هیچ عنوان از دخانیات استفاده نکنید؛
  • سعی کنید در طول درمان از مواد شیرین و قندی کمتر استفاده کنید و در صورت مصرف حتماً دهان را آبکشی کنید؛
  • بعد از جراحی برای کاهش تورم تا ۷۲ ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید؛
  • تا دو ساعت پس از ایمپلنت دندان گازی که پزشک روی دندان قرار داده را با کمی فشار نگه دارید. سپس آن را بردارید در صورت نیاز آن را تعویض کنید؛
  • ۲۴ ساعت بعد از ایمپلنت روزانه ۳ بار دهان خود را با دهانشویه تمیز کنید؛

 

 

جمع بندی نهایی

 

امروزه بسیاری از افراد برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود از روش ایمپلنت دندان استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که برای این کار حتماً از یک پزشک ماهر و از برندهای تأیید شده وزارت بهداشت استفاده کنید. در طول درمان بیشتر از هر زمان دیگر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید و از دندان های خود مراقبت کنید تا لثه ها و استخوان های فک با سرعت بیشتری انجام شود.

 

 

منابع: smilespauk، renewinstitute، australiadental

 

کالابرگ الکترونیک