بررسی علائم ۳۰ بیماری پوستی رایج در نوزادان

بررسی علائم ۳۰ بیماری پوستی رایج در نوزادان


18 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بیماری پوستی رایج در نوزادان
فهرست محتوا پنهان

پوست نوزاد بسیار ظریف و حساس است و به سرعت تحت تأثیر گرما، سرما، باکتری و آلودگی قرار دارد. از همین رو مراقبت از نوزاد در برابر عوامل محیطی برای جلوگیری از حساسیت ها و بیماری های پوستی اهمیت زیادی دارد. بسیاری از نوزادان از همان روز اول تولد حساسیت های پوستی مختلفی را تجربه می کنند. درواقع در بسیاری از موارد پوست کودک برای تطبیق با محیط خارج نیاز به زمان دارد و هر عاملی می تواند موجب بروز حساسیت و آلرژی در او شود. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با علائم انواع بیماریهای پوستی رایج در نوزادان آشنا شوید.

 

 

رایج ترین مشکلات و بیماری های پوستی نوزادان

 

رایج ترین مشکلات و بیماری های پوستی نوزادان

 

به طور معمول بیشتر انواع بیماری پوستی رایج در نوزادان در اثر حساسیت و آلرژی ایجاد می شود. این مشکلات پوستی معمولاً در اثر گرما، سرما، قارچ، باکتری، آلرژی و تماس با لوازم مختلف ایجاد می شوند. اکثر بیماری های پوستی که نوزاد به آن ها مبتلا می شود، کوتاه مدت هستند و با گذشت زمان خود به خود برطرف می شوند. در موارد شدیدتر نیز می تواند با استفاده از انواع کرم، پماد و استروئیدهای موضعی و داروهای خوراکی مشکل نوزاد را برطرف نمود.

 

 

۱- آکنه نوزادی از رایج ترین بثورات پوستی نوزاد

 

آکنه نوزادی از رایج ترین بثورات پوستی نوزاد

 

بسیاری از نوزادان به آکنه مبتلا می شوند که به صورت جوش هایی ریز روی صورت و بدن ظاهر می شود. در بسیاری از مواقع لکه های قرمز روی پوست نوزاد تازه متولد شده نیز به همین دلیل است. معمولاً علت این جوش ها قرار گرفتن نوزاد در معرض هورمون های موجود در رحم مادر اتفاق می افتد. به طور معمول آکنه نوزادی نیاز به درمان خاصی ندارد و با گذر زمان بهبود پیدا می کند. این جوش ها می تواند از هفته ها تا ماه ها روی پوست نوزاد باقی بماند و جای هیچ نگرانی ندارد.

 

 

۲- اریتما توکسیکوم یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

اریتما توکسیکوم یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

یکی دیگر از انواع بثورات پوستی رایج در نوزادان اریتما توکسیکوم است. این مشکل معمولاً با لکه های قرمز و مرزهای نامشخص روی پوست ظاهر می شود. ممکن است گاهی یک نقطه زرد یا سفید کوچک نیز در مرکز این لکه های قرمز ایجاد شود. به طور کلی علت بروز این مشکل مشخص نیست اما معمولاً بعد از چند روز تا چند هفته خود به خود برطرف می شود.

 

 

۳- پوسته پوسته شدن پوست نوزاد از مهم ترین مشکلات پوستی نوزادان

 

یکی از رایج ترین انواع حساسیت پوستی در کودکان پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست است. این مشکل تقریباً در بیشتر نوزادان مشاهده می شود. معمولاً این مشکل در نوزادانی که کمی دیرتر به دنیا می آیند، رایج تر است و به خودی خود برطرف می شود.

 

 

۴- میلیا، یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

میلیا، یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

میلیا یا برجستگی های سفید رنگ کوچک روی بینی و صورت یکی دیگر از مشکلات پوستی نوزادان است. این مشکل از رایج ترین انواع حساسیت پوستی در کودکان است که معمولاً به دلیل انسداد غدد چربی زیر پوست ایجاد می شود. معمولاً بعد از چند روز تا چند هفته این برجستگی ها بزرگ و باز می شوند و به مرور از بین می روند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۳ درمان پزشکی و خانگی میلیا «

 

 

۵- لکه سالمون یا سالمون پچ از مشکلات پوستی نوزادان

 

لکه سالمون یا سالمون پچ از مشکلات پوستی نوزادان

 

گاهی اوقات وجود لکه قرمز روی پوست نوزاد موجب نگرانی مادران می شود. لکه سالمون یکی دیگر از مشکلات رایج پوستی در نوزادان است که معمولاً به دلیل هورمون های مادر اتفاق می افتد و به صورت رگه های قرمز روی پوست مشخص می شود. این مشکل معمولاً بعد از چند هفته تا چند ماه از بین می رود. در برخی از نوزادان این لکه های هیچ وقت از بین نمی روند.

 

 

۶- زردی یا یرقان، یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

زرد شدن رنگ پوست و چشم کودک معمولاً به دلیل افزایش بیش از حد بیلی روبین در خون اتفاق می افتد. اگر سطح بیلی روبین از حد مجاز در بدن بیشتر شود، رنگ پوست متمایل به زردی می شود. در این شرایط ممکن است سلامت نوزاد نیز به خطر بی افتد و لازم است هر چه سریع تر مشکل توسط پزشک بررسی شود.

 

 

۷- ملانوسیتوز مادرزادی، از مشکلات پوستی نوزادان

 

این بیماری معمولاً با ظاهر شدن لکه های تیره روی پوست ایجاد می شود. لکه ها معمولاً شبیه به کبودی هستند و ظاهری صاف و خاکستری-آبی دارند. این لکه های می توانند در اندازه های کوچک یا بزرگ ظاهر شوند. علت بروز این مشکل به جا ماندن رنگدانه هایی است که به لایه سطحی پوست نرسیدند. این بیماری کاملاً بی خطر است و معمولاً با بزرگ شدن نوزاد و رسیدن او به سن مدرسه از بین می رود. ملانوسیتوز می تواند از چند روز تا چند ماه بعد از به دنیا آمدن نوزاد روی پوست او ظاهر شود.

 

 

۸- سبوره یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

سبوره یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

سبوره معمولاً در سن ۱ تا ۲ ماهگی نوزاد ظاهر می شود. این بیماری موجب ایجاد پوسته هایی چرب و مایل به زرد روی پوست سر می شود. گاهی اوقات علت قرمزی پوست سر نوزاد نیز بیماری سبوره است. ممکن است بثورات قرمز پشت گردن، لاله گوش و حتی زیر بغل نوزاد نیز دیده شود. این بیماری معمولاً با توجه به شدت و علائمی که دارد درمان می شود.

 

 

۹- اگزما از مشکلات پوستی نوزادان

 

اگزما از رایج ترین مشکلات و بیماری های پوستی نوزادان

 

اگزما از انواع حساسیت پوستی در کودکان و نوزادان است که به صورت لکه هایی قرمز همراه خارش روی پوست ایجاد می شود. این مشکل پوستی می تواند روی سینه، بازو، پاها، صورت، آرنج و پشت زانوی نوزاد ایجاد شود. معمولاً اگزما به دلیل خشکی و حساست های پوستی ایجاد می شود. بهتر است در نوزادانی که به اگزما مبتلا شده اند از صابون ها و شوینده های ملایم استفاده کنید. توجه داشته باشید که حتی برخی از انواع پارچه و لباس ها نیز می توانند موجب بروز اگزما در نوزادان شوند.

 

 

۱۰- عرق سوز شدن رایج ترین حساسیت پوستی نوزادان

 

عرق سوز شدن رایج ترین حساسیت پوستی نوزادان

 

گاهی اوقات علت قرمزی نوزاد در بخش های مختلف بدن مربوط به گرم شدن بیش از حد پوست است. اگر برجستگی های کوچک قرمز رنگ در بخش هایی از پوست کودک که بیشتر در معرض گرما قرار دارند، ایجاد می شود، باید بدانید که این مشکل احتمالاً به دلیل عرق سوز شدن است.

 

 

۱۱- عفونت قارچی از مشکلات پوستی نوزادان

 

عفونت قارچی یا کاندیدیازیس یک بیماری پوستی است که معمولاً روی زبان و در ناحیه پوشک ایجاد می شود. بسیاری از نوزادان به دلیل مصرف شیر خشک به برفک زبان که نوعی عفونت قارچی است مبتلا می شوند. از طرف دیگر کاندیدیازیس می تواند به صورت برجستگی هایی قرمز رنگ در ناحیه پوشک نوزاد نیز ایجاد شود. درواقع این نوع عفونت محل تاریک و مرطوب را دوست دارد و بنابراین در چین و چروک های ران و دهان ایجاد می شود. برای درمان این مشکل از داروهای خوراکی ضد قارچ یا کرم ضد قارچ استفاده می شود.

 

 

۱۲- تاول شیرخواری از رایج ترین حساسیت پوستی نوزادان

 

تاول یکی دیگر از انواع حساسیت پوستی در کودکان شیرخوار است که معمولاً در اثر مکیدن شدید ایجاد می شود. جالب است بدانید که برخی از نوزادان در اثر مکیدن پوست حتی زمانی که هنوز در رحم مادر هستند، به این مشکل مبتلا می شوند. این مشکل ممکن است در اثر مکیدن هر بخشی از پوست روی بدن یا لب های نوزاد ایجاد شود و معمولاً بعد از چند روز برطرف می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید و عوارض پستانک برای کودکان «

 

 

۱۳- سرخک یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

سرخک یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

سرخک یک بیماری رایج در نوزادان و کودکان است که معمولاً با سرفه، تب، درد چشم و ایجاد لکه های سفید در دهان ایجاد می شود. بعد از آن لکه هایی قرمز رنگ پشت گوش، گردن و روی صورت نوزاد ایجاد می شود. معمولاً طول درمان این بیماری از ۵ روز بیشتر است. جوش های سرخک معمولاً خارش شدید دارند و زمانی که رو به بهبود هستند، به رنگ قهوه ای در می آیند.

 

 

۱۴- نیش حشرات، علت ایجاد لکه قرمز روی پوست نوزاد

 

نیش حشراتی مثل پشه، زنبور و حتی مورچه می تواند موجب ایجاد لکه هایی قرمز روی پوست ظریف و حساس نوزاد شود. از طرف دیگر نیش حشرات گاهی منجر به واکنش های آلرژیک در بدن نوزاد می شود و می تواند خطراتی جدی و خطرناک را برای سلامت نوزاد ایجاد کند.

 

 

۱۵- آلرژی غذایی عاملی مهم در حساسیت پوستی نوزادان

 

آلرژی غذایی عاملی مهم در حساسیت پوستی نوزادان

 

بسیاری از نوزادان به برخی از مواد غذایی مثل تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، آجیل، ماهی، گندم و سویا حساسیت نشان می دهند. معمولاً ۶ درصد از نوزادان و کودکان زیر ۵ سال با این مشکل مواجه هستند.  گاهی اوقات حتی زمانی که مادر از این مواد غذایی حساسیت زا استفاده کند، بثورات پوستی روی بدن نوزاد شیرخوار ایجاد می شود.

 

 

۱۶- آفتاب سوختگی، مهم ترین علت قرمزی نوزاد

 

آفتاب سوختگی، مهم ترین علت قرمزی نوزاد

 

خیلی اوقات لکه قرمز روی پوست نوزاد به دلیل قرار گرفتن پوست حساس نوزاد در برابر آفتاب اتفاق می افتد. آفتاب سوختگی از انواع حساسیت پوستی در کودکان است که موجب قرمز شدن پوست و تحریک و خارش آن می شود. بهتر است در صورت بروز علائم شدید و تاول روی پوست حتماً برای درمان سوختگی پوست نوزاد به پزشک مراجعه کنید.

 

 

۱۷- بیماری دهان، دست و پا، علت بثورات پوستی نوزاد

 

این بیماری پوستی در اثر یک نوع ویروس ایجاد می شود و شیوع آن در نوزادان و کودکان بسیار زیاد است. علائم بیماری در دهان، دست و پا ایجاد می شود. بیشتر اوقات شروع بیماری در تابستان و پاییز است و با تب همراه است. زخم های این بیماری معمولاً دردناک هستند و بعد از ۱ هفته درمان می شوند. توجه داشته باشید که راه انتقال این ویروس معمولاً تماس نوزاد با جسم آلوده است.

 

 

۱۸- زرد زخم، یک بیماری پوستی رایج در نوزادان

 

زرد زخم به نوعی عفونت گفته می شود که در لایه های سطحی پوست ایجاد می شود. معمولاً زخم های ایجاد شده باز می شوند و ترشحاتی از آن خارج می شود. این عفونت می تواند در هر نقطه از بدن اتفاق بیفتد. رایج ترین بخش هایی از پوست که به این بیماری مبتلا می شود، اطراف بینی و دهان است. برای درمان این بیماری لازم است نوزاد را به سرعت نزد پزشک ببرید.

 

 

۱۹- پیچک سمی، از انواع حساسیت پوستی در کودکان

 

پیچک سمی، از انواع حساسیت پوستی در کودکان

 

نوعی حساسیت آلرژیک در نوزادان که معمولاً به صورت لکه هایی قرمز و متورم ظاهر می شود. این مشکل با برخورد پوست نوزاد با گل های سمی مثل پیچک، سماق یا درخت بلوط رخ می دهد. بثورات پوستی بعد از چند روز به تاول تبدیل می شوند و معمولاً با خارش همراه هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ گیاه آپارتمانی پرفروش اما سمی و خطرناک «

 

 

۲۰- سندرم گونه سرخ، یک بیماری رایج پوستی در نوزادان

 

سندرم گونه سرخ، یک بیماری رایج پوستی در نوزادان

 

همانطور که از نام آن مشخص است، این بیماری موجب قرمز شدن گونه ها و ایجاد بثورات پوستی روی صورت می شود. در واقع سندرم گونه سرخ یا گونه سیلی خورده یک بیماری ویروسی است که با تب همراه است و می تواند در هر سنی برای کودک اتفاق بیفتد و معمولاً خود به خود درمان می شود.

 

 

۲۱- لایم، یک بیماری پوستی در نوزادان

 

لایم به نوعی عفونت پوستی گفته می شود که از نیش نوعی کنه یا شپش ایجاد می شود. معمولاً این بیماری زمانی اتفاق می افتد که نوزاد را به جنگل یا مناطق باز می برید. بیماری لایم موجب ایجاد بثورات پوستی و علائمی شبیه به آنفولانزا می شود. معمولاً در اطراف محل نیش حلقه هایی قرمز رنگ مشاهده می شود. با بروز علائم باید سریعاً نوزاد را نزد پزشک ببرید و اقدام به درمان کنید.

 

 

۲۲- فولیکولیت، علت قرمزی پوست سر نوزاد

 

فولیکولیت به التهاب پیاز مو گفته می شود که از انواع حساسیت پوستی در کودکان است و موجب بروز جوش های چرکی و قرمز روی سر، گردن، دست، پاها و باسن ایجاد می شود. این مشکل پوستی بسیار نادر است و معمولاً به ندرت اتفاق می افتد.

 

 

۲۳- آبله مرغان، یک بیماری مسری رایج در نوزادان

 

آبله مرغان، یک بیماری مسری رایج در نوزادان

 

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که ممکن است در هر سنی برای کودک اتفاق بیفتد. این بیماری به راحتی از فرد بیمار به نوزاد یا کودک شما منتقل می شود. آبله مرغان معمولاً با تب و دانه هایی قرمز روی تمام سطح بدن بروز می کند و علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. برای درمان معمولاً لازم است کودک از پماد ضد خارش و تب بر استفاده کند.

 

 

۲۴- درماتیت تماسی، از رایج ترین انواع حساسیت پوستی در کودکان

 

درماتیت تماسی، از رایج ترین انواع حساسیت پوستی در کودکان

 

درماتیت تماسی نوعی رایج از حساسیت پوستی نوزادان است که معمولاً در اثر تماس پوست با برخی غذاها، روغن ها و یا شوینده ها ایجاد می شود. برای درمان این بیماری باید عامل حساسیت زا را از نوزاد دور کنید تا دچار مشکل نشود.

 

 

۲۵- تب مخملک، یک بیماری رایج در نوزادان

 

تب مخملک یک بیماری رایج در نوزادان است که موجب قرمز شدن و زبر شدن پوست می شود. این بیماری معمولاً با عفونت حلق و سردرد و تورم غدد گردن همراه است. معمولاً بیماری از ۷ تا ۱۴ روز طول می کشد و برای درمان لازم است کودک را نزد پزشک ببرید.

 

 

۲۶- سرخجه، یک بیماری رایج در نوزادی

 

سرخجه،، یک بیماری رایج در نوزادی

 

سرخجه یک بیماری عفونی است که معمولاً کودکان از ۶ ماهگی به آن مبتلا می شوند. این بیماری معمولاً با علائم تنفسی و تب همراه است. در صورت ابتلای نوزاد به سرخجه روی پوست او دانه های قرمز رنگی ایجاد می شود. بهتر است برای درمان بیماری کودک را نزد پزشک ببرید.

 

 

۲۷- گال، نوعی بیماری پوستی در نوزادان

 

گال یک بیماری پوستی شایع است که ممکن است در هر سنتی فرد را درگیر کند. این بیماری معمولاً در اثر نیش کنه هایی ریز ایجاد می شود و بیماری کاملاً واگیر است و هر فرد به راحتی می تواند به فرد دیگر منتقل کند. معمولاً نوزادانی که به این مشکل مبتلا می شوند، لکه هایی ریز در سراسر بدن آن ها ظاهر می شود. برای درمان باید از کرم های مخصوص استفاده شود.

 

 

۲۸- زگیل آبکی از بیماری های پوستی نوزادان

 

زگیل آبکی یا مولوسکوم کانتاگیوزوم نوع بیماری پوستی است که با تاول هایی گرد و کوچک روی پوست همراه است. معمولاً جوش های چرکی هستند و طی چند هفته ایجاد می شوند. این جوش های به طور معمول روی سینه، شکم، آرنج و پشت زانو ظاهر می شوند. معمولاً قبل از ۱۸ ماهگی مشکل بدون هیچ درمانی برطرف می شود.

 

 

۲۹- رزولا، یک بیماری رایج پوستی در کودکان

 

رزولا نام یکی دیگر از بیماری های پوستی است که بسیاری از نوزادان و کودکان به آن مبتلا می شوند. این بیماری معمولاً با سرفه، تب، اسهال و آبریزش همراه است. رزولا موجب بروز لکه هایی صورتی روی بدن می شود و معمولاً بعد از ۲ روز درمان می شود.

 

 

۳۰- زگیل، نوعی بیماری پوستی در کودکان

 

زگیل یک بیماری پوستی ست که ممکن است در هر سنی و در بخشی از بدن ظاهر شود. این بیماری ویروسی موجب ایجاد برجستگی هایی روی پوست می شود. معمولاً این مشکل با استفاده از نوار چسب های مخصوص استفاده می شود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

از آنجایی که نوزاد پوست بسیار حساسی دارد، امکان بروز مشکلات و بیماری های پوستی در او بسیار زیاد است. به همین دلیل دور نگه داشتن نوزاد از عوامل آلرژی زا و همچنین رعایت کردن نکات بهداشتی می تواند کمک کند تا کودک شما کمتر دچار مشکل شود.

 

 

منابع: webmd، fhs، whattoexpect، nidirect

 

کالابرگ الکترونیک