بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز | لیست غذاهای مضر برای آرتروز

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز | لیست غذاهای مضر برای آرتروز


26 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین خوراکی‌ها برای آرتروز

آرتروز نام بیماری است که موجب درد، تورم و سفتی مفاصل می‌شود و می‌تواند در هر سن، جنس و نژادی نیز اتفاق بیفتد. اگر مبتلا به این بیماری هستید و یا یکی از نزدیکان شما به آرتروز مبتلا شده است، حتماً از سختی‌‌ها و دردهای آن نیز خبر دارید. خوشبختانه غذاهای زیادی هستند که می‌توانند با کاهش التهاب به دردهای مفصلی در این افراد کمک کنند. بررسی‌ها نشان داده است که رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا ۲۴ درصد علائم بیماری را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهد. در این مقاله می‌توانید بهترین خوراکی‌ها و رژیم غذایی برای آرتروز را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

آرتریت در لغت به معنی التهاب مفصل است. با این همه این اصطلاح  در مجموع برای توصیف حدود ۲۰۰ بیماری که بر مفاصل، بافتهای اطراف مفصل و سایر بافتهای همبند تأثیر می گذارد، استفاده می شود. این یک بیماری روماتیسمی است. آرتروز درمان خاصی ندارد بلکه هدف درمان آرتروز کنترل درد، به حداقل رساندن آسیب مفاصل و بهبود یا حفظ عملکرد و کیفیت زندگی است. طیف وسیعی از داروها و راهکارهای شیوه زندگی می توانند به این امر کمک کرده و مفاصل را از آسیب بیشتر محافظت کنند. برای این که درمورد کاهش درد و پیشگیری از آرتروز اطلاع یابید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

 

 

برای درمان آرتروز چه بخوریم؛ بهترین خوراکی‌ها برای آرتروز

 

ماهی‌های چرب برای درمان آرتروز

 

ماهی‌های چرب برای درمان آرتروز

 

بهترین خوراکی‌ها برای آرتروز کدامند؟ ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و اثرات ضد التهابی قوی دارند. مطالعه‌ای که روی ۳۳ فردی که هر هفته ۴ بار از ماهی چرب در رژیم غذایی برای آرتروز استفاده می‌کردند نشان دادن که بعد از این مدت التهاب در بدن این افراد به شدت کاش پیدا کرد.

بررسی‌های ۱۷ مطالعه در مورد مصرف اسیدهای چرب و امگا ۳ موجب کاهش درد مفاصل، سفتی صبحگاهی و تسکین برخی از مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز می‌شود. به علاوه ماهی منبعی سرشار از ویتامین D است و می‌تواند برخی مطالعات نشان داده است که ابتلا به آرتروز با سطح پایین ویتامین D در ارتباط است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که همه افراد برای خواص ضد التهابی ماهی حداقل ۲ بار در هفته از ماهی چرب استفاده کنند.

 

حتما بخوانید  3 طرز تهیه بستنی جلاتو ایتالیایی مرحله به مرحله

 

سیر مؤثر در رژیم غذایی برای آرتروز

 

 

سیر فواید زیادی برای سلامت انسان دارد که باید در رژیم غذایی برای آرتروز گنجانده شود. مطالعات نشان می‌دهد که سیر خواص ضد سرطانی دارد و حاوی ترکیباتی است که از زوال عقل و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر خاصیت ضد التهابی سیر به کاهش علائم آرتروز کمک زیادی می‌کند. سیر عملکرد برخی از سلول‌های ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از طرفی مطالعات نشان داده است افرادی که سیر بیشتری می‌خورند، خطر آرتروز مفصل ران در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

 

زنجبیل برای درمان آرتروز

 

اضافه کردن تنها مقداری زنجبیل به چای، سوپ و شیرینی در رژیم غذایی برای آرتروز، می‌تواند علائم این بیماری را در افراد کاهش دهد. مطالعه‌ای که روی ۲۶۱ بیمار مبتلا به آرتروز انجام شد نشان داد که حدود ۶۳ درصد از افرادی که درد زانو داشتند، با خوردن زنجبیل بهتر شدند. زنجبیل از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری می‌کند و مصرف زنجبیل خشک یا تازه هر در هر صورت می‌تواند علائم آرتروز را کاهش دهد.

 

 

 

 

کلم بروکلی مفید برای گنجاندن در رژیم غذایی برای آرتروز

 

کلم بروکلی مفید برای گنجاندن در رژیم غذایی برای آرتروز

 

 

کلم بروکلی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است که خواص زیادی برای سلامت دارد. مطالعه‌ای که روی ۵۰۰ خانم انجام شد، نشان داد که التهاب در افرای که بروکلی بیشتری مصرف می‌کنند، کاهش پیدا می‌کند. کلم بروکلی موجب کاهش علائم آرتروز می‌شود و به دلیل داشتن موادی همچون سولفورافان از ایجاد سلول‌هایی که موجب آرتروز می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

 

 

گردو برای درمان آرتروز

 

گردو غنی از مواد مغذی است و دارای ترکیباتی است که موجب کاهش التهاب در بیماران مبتلا به آرتروز می‌شود. گردو سرشار از اسیدهای چرب و امگا ۳ است و می‌تواند با قرار گرفتن در رژیم غذایی برای آرتروز، علائم بیماری را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که گنجاندن امگا ۳ در رژیم غذایی افراد مبتلا به آرتروز می‌تواند درد را در این افراد کاهش دهد. از طرفی افرادی که امگا ۳ بیشتری مصرف می‌کنند می‌توانند مقدار داروهای آرتروز را نیز کاهش دهند.

 

 

توت‌؛ یک خوراکی موثر برای گنجاندن در رژیم غذایی برای آرتروز

 

توت‌؛ یک خوراکی موثر برای گنجاندن در رژیم غذایی برای آرتروز

 

توت سرشار از انواع آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است که به شدت موجب کاهش التهاب در بیماران مبتلا به آرتروز می‌شود. در مطالعه‌ای که روی ۳۸۱۷۶ خانم انجام شد، نشان داد افرادی که در هفته ۲ حداقل ۲ وعده توت می‌خورند تا ۱۴ درصد التهاب کمتری را تجربه می‌کنند. کورستین موجود در توت می‌تواند عوامل مؤثر بر فرآیندهای التهابی مرتبط با آرتروز را نابود کند. به علاوه توت مزایای زیادی برای سلامت دارند و خوردن تنها مقداری توت فرنگی، توت سیاه و بلوبری در بهبود وضعیت سلامت نقش مهمی دارد.

 

 

اسفناج برای درمان آرتروز

 

حتما بخوانید  33 خواص خربزه و پوست خربزه و مضرات آن + طبع و مصلح خربزه

اسفناج سرشار از مواد مغذی است و گنجاندن آن در رژیم غذایی برای آرتروز فواید زیادی را به دنبال دارد. اسفناج حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که موجب تسکین التهاب و کمک به درمان بیماری در افراد مبتلا به آرتروز می‌شود. از طرف دیگر اسفناج می‌تواند از پیشرفت بیماری آرتروز جلوگیری کند و به بهبود وضعیت بیماران کمک کند.

 

 

 

 

انگور مفید در رژیم غذایی برای آرتروز

 

انگور یک میوه مغذی با آنتی اکسیدان فراوان و خواص ضد التهابی است که در درمان بیماری آرتروز نقش مهمی دارد. مطالعه‌ای که روی ۲۴ مرد انجام شد نشان داد که افرادی به مدت ۳ هفته روزانه از ۲۵۰ گرم انگور استفاده می‌کنند، علائم التهابی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. رسوِراترول موجود در پوست انگور در درمان بیماری آرتروز بسیار مؤثر است و با جلوگیری از سلول‌های بیماری‌زا موجب بهبود وضعیت بیماران می‌شود. به علاوه پروانتوسیانیدین موجود در هسته انگور نیز موجب کاهش التهاب در بیماران مبتلا به آرتروز می‌شود.

 

 

روغن زیتون برای درمان آرتروز

 

روغن زیتون برای درمان آرتروز

 

روغن زیتون یک ضد التهاب طبیعی است که اثرات خوبی در درمان علائم آرتروز دارد. مطالعات نشان می‌دهد که یکی از بهترین خوراکی‌ها برای درمان آرتروز روغن زیتون است. مصرف روغن زیتون می‌تواند از توسعه آرتروز و همچنین تورم، التهاب و تخریب غضروف‌ها تا میزان زیادی جلوگیری کند. روغن زیتون همانند روغن ماهی در کاهش التهاب نقش مهمی دارد و بهتر است در رژیم مناسب درمان آرتروز گنجانده شود.

 

 

آب آلبالو مفید در رژیم غذایی برای آرتروز

 

آب آلبالو یک نوشیدنی خوشمزه و محبوب است که فواید بی‌شماری برای سلامت دارد. مطالعات نشان می‌دهد که آب آلبالو می‌تواند به کاهش التهاب در افراد مبتلا به آرتروز کمک زیاد کند. از طرفی مصرف این نوشیدنی طبیعی می‌تواند موجب کمک به درمان بیماری آرتروز و کاهش برخی علائم در افراد بیمار شود. توجه داشته باشید که برای مصرف آب آلبالو باید از نوشیدنی بدون شکر و طبیعی استفاده شود.

 

 

 

 

غذاها و نوشیدنی‌هایی که افراد مبتلا به آرتروز باید از خوردن آن اجتناب کنند

 

غذاها و نوشیدنی‌هایی که افراد مبتلا به آرتروز باید از خوردن آن اجتناب کنند

 

علاوه بر بهترین خوراکی‌ها برای آرتروز بد نیست لیست غذاهای مضر برای این بیماری را هم بدانید. خوردن برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند موجب تشدید بیماری آرتروز شود و کیفیت زندگی را در افراد بیمار کاهش دهد. در ادامه به برخی از این غذاها و نوشیدنی‌ها اشاره شده است.

 

*نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین شده با شکر

*گوشت قرمز

*گوشت و انواع غذاهای فرآوری شده

*غذاهای حاوی گلوتن

*نوشیدنی‌های الکلی

*روغن‌های گیاهی حاوی امگا ۶

*غذاهای شور

*غذاهای مانده و کنسروی

*غذاهایی با پروتئین و چربی بالا مثل انواع کباب، انواع سوخاری، سوسیس، کالباس، سس مایونز، مارگارین

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک