طرز تهیه سبزی پلو با ماهی + رازهای حرفه ای خوشمزه شدن آن

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی + رازهای حرفه ای خوشمزه شدن آن


6 آذر 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سبزی پلو با ماهی رستورانی + مزه‌ دار کردن انواع ماهی
فهرست محتوا پنهان

سبزی پلو با ماهی یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی و یک غذای خوشمزه با ماهی برای منوی ناهار یا مناسبت‌هایی مثل شام شب یلدا و شام چهارشنبه سوری است. بد نیست بدانید سبزی پلو با ماهی شام کریسمس ارامنه ایران هم هست. در بسیاری از شهرها هم سبزی پلو با ماهی شام شب سال تحویل عید نوروز و یک غذای مناسب مهمانی است. اما طرز تهیه سبزی پلو با ماهی چگونه است؟ آیا طریقه پخت ماهی حلوا برای سبزی پلو را می‌دانید؟ چطور سبزی پلو با ماهی قزل آلا یا سایر انواع ماهی شمال و جنوب درست کنیم؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید طرز تهیه سبزی پلو با ماهی به علاوه فوت و فن طلایی مزه‌دار کردن انواع ماهی از سالمون و حلوا گرفته تا ماهی سفید شمال با ادویه‌های مختلف برای خوش طعم شدن طعم سبزی پلو ماهی را بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تهیه سبزی پلو و ماهی برای مهمانی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

مواد لازم برای سبزی پلو با ماهی (برای ۸ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماهی حلوا، قزل آلا یا سالمون (هر ماهی که دوست دارید) ۱ و نیم کیلوگرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
آرد سفید به مقدار لازم
پودر سیر و زردچوبه به مقدار لازم
ادویه مخصوص ماهی به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو (برای ۸ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تره ۲ دسته
شوید ۲ دسته
جعفری ۲ دسته
پیازچه ۲ دسته
گشنیز نصف یک دسته
نمک ۲ یا ۳ قاشق چای‌خوری (یا بیشتر)
روغن حیوانی یا مایع به مقدار لازم

 

نکته اول: توجه داشته باشید هر دسته سبزی بعد از پاک کردن و ساطوری خرد کردن برابر با ۴ قاشق غذاخوری و نصف بسته سبزی خرده شده برابر با ۲ قاشق غذاخوری است. برای درست کردن سبزی پلویی، سبزی‌ها را بشویید و بعد از خشک شدن آبشان، آن‌ها را خرد کنید. سپس سبزی‌ها را با هم مخلوط کنید. سبزی پلویی را خیلی ریز و ساطوری خرد نکنید.

نکته دوم: برای طرز تهیه سبزی پلو با ماهی برای ۴ نفر باید مواد اولیه را نصف کنید.

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای سرخ کردن ماهی: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت سبزی پلو: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

مراحل طرز پخت ماهی برای سبزی پلو

طرز تهیه سبزی پلو با انواع ماهی

برای درست کردن سبزی پلو با ماهی برای شب یلدا یا به عنوان شام شب عید، برنج را جداگانه دم کنید و ماهی را هم با ادویه‌های مختلف، آرد و نمک کنید تا بوی زهم ماهی گرفته شود (روش‌های گرفتن بوی زهم ماهی را بلد هستید؟) سپس ماهی‌ها را یا مستقیما در تابه سرخ کنید یا ابتدا آن را در فر گریل کنید و بعد اقدام به سرخ کردن آنها کنید. سبزی پلو با ماهی دو نفره باشد یا برای ۴ نفر یا ۱۰ نفر به همین ترتیب که در ادامه توضیح می‌دهیم با طعمی عالی آماده می‌شود.

مرحله اول؛ پاک کردن ماهی

در اولین مرحله از طریقه پخت ماهی اگر ماهی پولک دارد (مثل ماهی حلوا یا ماهی سفید) باید پولک‌های ماهی را بگیرید و ماهی را بشورید و در آبکش بگذارید تا آب آن خشک شود. توصیه ما این است که برای سبزی پلو با فیله ماهی، هر ماهی که استفاده می‌کنید (سالمون، حلوا، شوریده، قزل آلا و …) را به صورت فیله شده و پولک گرفته از ماهی فروشی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع ماهی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله دوم؛ مزه دار کردن ماهی و سرخ کردن آن

مزه دار کردن ماهی و سرخ کردن آن برای تهیه سبزی پلو با ماهی

در دومین مرحله از طرز درست کردن ماهی برای سبزی پلو باید فیله‌های ماهی شسته شده که در آبکش آب آن‌ها گرفته شده است را در مخلوط آرد سفید، نمک، فلفل سیاه و ادویه ماهی بغلتانید (به جای ادویه ماهی، اگر در دسترس ندارید، آرد سفید را با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، کمی پودر زنجیبل، در صورت تمایل نوک قاشق چای‌خوری دارچین، پودر سیر، و پودر فلفل پاپریکا مزه‌دار کنید).

هر دو طرف تکه‌های ماهی را به این مواد آغشته کنید و سپس در روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید. یک نکته طلایی در سرخ کردن و پخت فیله ماهی یا ماهی درسته این است که برای مغز پخت شدن ماهی ابتدا سمت بدون پوست ماهی را روی شعله ملایم و یکنواخت گاز سرخ کنید و وقتی طلایی شد سمت دیگر که پوست دارد را سرخ کنید، به این ترتیب گوشت ماهی جمع نمی‌شود و به خوبی سرخ و مغزپخت می‌شود. ماهی‌های سرخ شده را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  خواص برنج ایرانی برای پوست | آموزش ۱۰ ماسک جادویی

در صورت تمایل برای تهیه آرد سفید، پودر زنجبیل، نمک، فلفل سیاه، دارچین، پودر سیر، پودر پاپریکا، و زردچوبه و روغن سرخ کردنی به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ درست کردن سبزی پلو 

در این مرحله از طرز تهیه سبزی پلو با ماهی باید سبزی پلو را درست کنید. برای تهیه سبزی پلو ابتدا سبزی‌ها را بشورید و وقتی خشک شد ساطوری خرد کنید. برنج را در قابلمه بریزید و به اندازه یک بند انگشت آب اضافه کنید (بستگی به نوع برنج شما دارد، اگر برنج‌تان به صورت کته آب بیشتری می‌طلبد آب بیشتری استفاده کنید) سپس نمک، روغن و سبزی‌ پلویی را اضافه کنید و وقتی آب برنج کشیده شد به صورت کته به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید.

در اواسط پخت سبزی پلو با ماهی در صورت تمایل مقداری پودر دارچین روی سبزی پلو بپاشید تا سبزی پلو خوشبو شود. بعد از دم کشیدن روغن کرمانشاهی (طرز تهیه روغن کرمانشاهی)، روغن جامد یا مایع را گرم کنید و برنج را روغن بدهید و همراه با ماهی سرخ کرده سرو کنید. نوش جان!

برای تهیه برنج، سبزی پلویی، روغن مایع و روغن حیوانی می‌توانید خرید خود را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی

روش تهیه ماهی در فر برای سبزی پلو

طرز تهیه ماهی در فر

یک روش دیگر برای اینکه ماهی مزه‌دار شده کاملا مغز پخت و نرم شوند، این است که ماهی‌ها را قبل از سرخ کردن و بعد از اینکه با ادویه‌ها طعم‌دار کردید، به مدت ۱۰ دقیقه در سینی گریل قرار داده و داخل فر بگذارید. می‌توانید اجازه دهید روی ماهی‌ها کمی طلایی شود. سپس آنها را بیرون بیاورید و در تابه با مقداری روغن سرخ کنید.

فوت و فن مزه‌دار کردن انواع ماهی برای سبزی پلو + ادویه انواع ماهی

فوت و فن مزه‌دار کردن انواع ماهی + ادویه انواع ماهی

روش مزه‌دار کردن ماهی سرخو برای سرو کنار سبزی پلو

طرز تهیه ماهی سرخو هم به همین ترتیب گفته شده در این دستور است. اما برای مزه‌دار کردن ماهی سرخو به این ترتیب عمل کنید.

ادویه ماهی سرخو شامل:

  • تخم گشنیز: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر:۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر پیاز: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل پاپریکا: ۱ قاشق چای‌خوری
  • رزماری خشک: ½ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: ½ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری (اگر مقدار ادویه‌هایی که مخلوط کردید زیاد بود همه آن را به کار نبرید و برای دفعات بعدی نگه دارید)

روش مزه‌دار کردن ماهی قزل آلا برای سرو کنار سبزی پلو

  • طرز تهیه و مزه‌دار کردن ماهی قزل‌آلا برای سرخ کردن در ماهیتابه یا فر یا کباب کردن ماهی قزل‌آلا هم به این ترتیب است اما یک روش مزه‌دار کردن ماهی قزل‌آلا به روش حرفه‌ای به این صورت است که برای مزه‌دار کردن ۲ عدد ماهی قزل ‌آلا به این مواد نیاز دارید:
  • آب پیاز: ۱ عدد (ابتدا ماهی را با آب پیاز و زعفران دم کرده مزه‌دار و سپس در ترکیبی از ادویه و آرد بغلتانید)
  • آرد: به مقدار لازم
  • پودر سیر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر پیاز: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر زنجبیل: ½ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: ½ قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز: ½ قاشق چای‌خوری
  • تخم گشنیز: ½ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۲ قاشق چای‌خوری یا بیشتر

برای مزه‌دار کردن ماهی قزل آلا، ابتدا زعفران دم کرده غلیظ را به تمام قسمت‌های ماهی قزل‌آلا بمالید و سپس ماهی را با ترکیب این ادویه‌ها و نمک و فلفل مزه‌دار کنید. ماهی قزل‌آلا را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا خوب طعم‌دار شود.

زعفران یکی از بهترین طعم‌دهنده‌های ماهی است و مزه‌دار کردن ماهی با زعفران یک روش خوب برای گرفتن بوی زهم ماهی است. سایر انواع ماهی مثل حلوا، شوریده، سنگسر، سالمون و … را هم به همین روش می‌توانید مزه‌دار کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی قزل آلا شکم پر مجلسی

روش مزه‌دار کردن ماهی حلوا سیاه و سفید

هر دو ماهی حلوا سیاه و حلوا سفید که به «ماهی زبیدی» هم مشهور است آنقدر خوشمزه و لذیذ هستند که واقعا برای سرخ شدن نیاز به ادویه خاص و پیچیده‌ای ندارد و به همین روش‌های گفته شده در این رسپی می‌توانید آن‌ها را با مقداری آرد، نمک، فلفل، زردچوبه و پودر زنجبیل مزه‌دار کنید.

روش مزه‌دار کردن ماهی شیر و ماهی شوریده

برای مزه‌دار کردن ماهی شیر و شوریده ابتدا فیله ماهی شیر یا ماهی شوریده تمیز و شسته شده را با مقداری سیر رنده شده مزه‌دار کنید. سپس مواد مورد نیاز برای طعم‌دار کردن ماهی را آماده کنید. آرد سنگک، آرد سفید یا آرد گندم، زردچوبه، ادویه کاری (یا ادویه مخصوص ماهی یا گرام ماسالا)، پودر سیر، پودر پیاز، پودر پاپریکا، فلفل قرمز و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید، ماهی را در این ترکیب بغلتانید و سرخ کنید.

روش مزه‌دار کردن ماهی سفید برای سبزی پلو

برای درست کردن سبزی پلو با ماهی سفید، بهتر است ماهی سفید را به این روش مزه‌دار کنید: در ابتدا فیله‌های ماهی را با نمک و آبلیمو ترکیب کنید و صبر کنید به مدت ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه در نمک و آبلیمو مزه‌دار شوند. سپس آب یک عدد پیاز متوسط را با سیر رنده شده و ادویه‌هایی مثل زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط کنید و به همراه مقداری زعفران دم کرده روی ماهی بریزید. بعد از ۳۰ دقیقه ماهی را در مقداری روغن سرخ کنید.

مقدار مورد نیاز ادویه برای مزه‌دار کردن انواع ماهی

مقداری هر کدام از ادویه‌ها برای سرخ کردن ماهی بستگی به ذائقه شما دارد اما معمولا برای ۵۰۰ گرم آرد سه قاشق غذاخوری سر پر پودر زردچوبه و ادویه کاری، ۲ قاشق غذاخوری پودر سیر و سایر ادویه‌ها هر کدام ۱ قاشق غذاخوری را با هم مخلوط کنید و در یک شیشه درب‌دار نگهداری کنید. هر زمان که قصد داشتید ماهی شوریده یا شیر و یا هر نوع ماهی دیگری سرخ کنید تکه‌های ماهی را به این ترکیب خوش عطر آغشته کنید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه ماش پلو مرحله به مرحله + فیلم آموزش تهیه

پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی را هم مطالعه کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سبزی پلو با انواع ماهی شمال و جنوب

  • در طرز تهیه باقالی پلو با ماهی با توجه به مقدار برنج مقداری باقلا لپه یا باقلا سبز مخصوص باقالی پلو را جداگانه بپزید و در زمان آبکش کردن برنج همراه با سبزی به برنج اضافه کنید و با برنج دم کنید.

 

  • طرز تهیه سبزی پلو برای مرغ هم مثل سبزی پلو با ماهی به همین ترتیب است. برای خوش رنگ و لعاب‌تر شدن سبزی پلو بعد از دم کشیدن مقداری از آن را با زعفران دم کرده غلیظ مخلوط کنید و روی سبزی پلو بریزید.

 

  • طرز تهیه ماهی قزل‌آلا یا ماهی سالمون یا طرز تهیه انواع ماهی در فر برای سبزی پلو با ماهی به این ترتیب است که بعد از مزه‌دار کردن ماهی، سینی فر را چرب کنید و ماهی را در آن بچینید. فر را در دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و سبز کنید ماهی در فر کاملا مغزپخت شود. توجه داشته باشید که برای داشتن ماهی نرم و آبدار ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و برای ماهی تردتر و سوخاری‌تر ۵۰ تا ۷۰ دقیقه زمان بدهید. این زمان‌ها بستگی به برش و ضخامت ماهی شما دارد. حین پخت ماهی در فر مرتب آن را چک کنید و البته سینی فر را در طبقه وسط بگذارید. در طرز تهیه سبزی پلو با ماهی آزاد جنوب در فر نیز باید دقیقا همین مراحل را دنبال کنید.

 

  • طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شیر یا ماهی شوریده که برای استفاده در قلیه ماهی جنوبی هم بسیار مناسب و لذیذ هستند هم شبیه همین دستور تهیه گفته شده در این مطلب است. 

 

  • طرز تهیه ماهی دودی به این ترتیب است که ماهی دودی را از بازار به صورت آماده بخرید و سپس هر مقدار که نیاز دارید در یک کاسه بریزید و موقع دم کشیدن برنج روی برنج بگذارید تا با بخار برنج بپزد و جا بیفتد. برای آموزش جزییات بیشتر روی لینک مطلب طرز تهیه ماهی دودی کلیک کنید.

طرز پخت ماهی حلوا سیاه در فر

  • در طرز تهیه ماهی حلوا سیاه سوخاری می‌توانید هم از پودر سوخاری آماده و هم خانگی با استفاده از خرده نان و ادویه‌های معطر برای سوخاری کردن ماهی استفاده کنید. 

 

  • قبل از آشنایی با طرز تهیه ماهی حلوا سیاه جنوب بهتر است طرز پاک کردن ماهی حلوا سیاه را نیز کمی یاد بگیرید. برای این کار باید شکم ماهی را تخلیه کنید. دم ماهی را قطع کنید و پولک‌ها را بتراشید. حالا می‌توانید با توجه به روش پخت ماهی حلوا سیاه آن را به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید و برای طبخ سبزی پلو با ماهی استفاده کنید.

 

  • برای خوش طعم شدن سبزی پلو با ماهی به روش رستورانی می‌توانید به جای برنج معمولی از برنج دودی استفاده کنید. این کار طعم فوق العاده‌ای به غذای شما می‌بخشد.

 

  • در طرز تهیه سبزی پلو با ماهی برای کودکان از فیله ماهی حلوا که تیغ ندارد استفاده کنید.

 

  • شما هم سبزی پلو با ماهی را در کنار کوکو سبزی سرو می‌کنید؟ در اغلب شهرهای ایرانی سبزی پلو با ماهی را با کوکو سبزی سرو می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه کوکو سبزی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ماهی کولی

ترکیب و نسبت‌های سبزی پلویی چیست؟

ترکیب و نسبت های سبزی پلویی چیست؟

در طرز تهیه سبزی پلو با ماهی یا مرغ از ترکیب چند سبزی مختلف استفاده می‌شود و این ترکیب و نسبت آن تقریبا در همه شهرها یکسان است. البته ممکن است هر کسی بنا به سلیقه خود، میزان برخی سبزی‌ها را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرد.

این سبزی‌ها شامل تره، جعفری، شوید و گشنیز به نسبت مساوی است. به این سبزی‌ها مقداری شنبلیله و سیر تازه هم اضافه کنید. معمولا نصف دسته از شنبلیله و سیر تازه کافی است تا طعم سیر و شنبلیله غالب نشود.

در ضمن مراقب میزان استفاده از شنبلیله باشید چون به کار بردن بیش از اندازه آن در غذا باعث تلخی آن می‌شود. به جای سیر تازه یا بوته آن، می‌توانید از پیازچه هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی

فوت و فن های خوشمزه شدن سبزی پلو با ماهی

بهترین ماهی برای درست کردن سبزی پلو با ماهی برای کودکان چیست؟

بهترین ماهی برای درست کردن سبزی پلو با ماهی برای کودکان چیست؟

بهترین ماهی برای سبزی پلو با ماهی برای کودکان ماهی شیر و ماهی حلوا است. ماهی شیر تیغ و استخوان کمتری دارد و سرشار از ید و ویتامین D است.

بهترین انواع ماهی برای طبخ برای سبزی پلو با ماهی چیست؟

انواع ماهی حلوا سیاه و حلوا سفید، ماهی شوریده، ماهی شیر، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، ماهی سرخو و … جزو بهترین انواع ماهی برای پخت سبزی پلو با ماهی شب عید و شب یلدا هستند.

در طرز تهیه ماهی در فر برای سبزی پلو، باید ماهی‌ها را چه مدت در فر گذاشت؟

برای پختن ماهی نرم و آبدار در فر، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و برای ماهی تردتر و سوخاری‌تر ۵۰ تا ۷۰ دقیقه زمان بدهید. این زمان‌ها بستگی به برش و ضخامت ماهی شما دارد. حین پخت ماهی در فر مرتب آن را چک کنید.

مهم‌ترین نکته در طرز تهیه سبزی پلو ساده چیست؟

یک نکته مهم که باید در مورد طرز تهیه سبزی پلو با ماهی بدانید این است که از سبزی مخصوص پلو به نسبت مناسب استفاده کنید و سبزی‌ پلویی را بیش از حد ریز و ساطوری خرد نکنید.

در طرز تهیه سبزی پلو با ماهی رستورانی از چه ادویه‌هایی استفاده کنیم؟

برای تهیه سبزی پلو با ماهی می‌توانید برای مز‌ دار کردن ماهی از مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر زنجبیل، کمی دارچین و همچنین ادویه مخصوص ماهی استفاده کنید.

کنار سبزی پلو با ماهی چی بذارم؟

می‌توانید در کنار سبزی پلو و ماهی از انواع ترشی، سیر ترشی و همچنین زیتون پرورده استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک