معرفی بهترین شرکت های خرده‌فروشی جهان در سال ۲۰۲۰

معرفی بهترین شرکت های خرده‌فروشی جهان در سال ۲۰۲۰


1 دی 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی بهترین شرکت های خرده‌فروشی جهان در سال 2020

سال میلادی ۲۰۲۰ رو به اتمام است و «ان آر اف» طبق سنت هر ساله لیست رتبه‌بندی خود در زمینه صنعت خرده‌فروشی را اعلام کرده است. سال ۲۰۲۰ سال سختی بود و انتخاب برای رتبه‌بندی بهترین شرکت های خرده‌فروشی را کمی سخت‌تر کرد. گسترش ویروس کرونا در جهان صنعت خرده فروشی را هم تحت تاثیر خود قرار داد. بسیاری از شرکت ها موفق به مدیریت بحران شدند و برخی حتی دوام ادامه راه نیاوردند. بر همین اساس «ان آر اف» بهترین شرکت‌‌های خرده‌فروشی جهان در سال ۲۰۲۰ را معرفی کرده است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی می‌اندازیم به پنج شرکت خرده‌فروشی جهان که در ابتدای این لیست قرار گرفته‌اند.

 

والمارت، جایگاه بهترین ها در خرده‌فروشی را حفظ کرد

 

بهترین شرکت های خرده‌فروشی جهان در سال 2020

 

شرکت والمارت که در سال ۲۰۱۹ هم موفق شده بود تا در صدر جدول بهترین شرکت ها در صنعت خرده‌فروشی جهان قرار بگیرد، امسال هم در همین جایگاه ماندگار شد. در سال ۲۰۱۹ رقابت میان آمازون و والمارت زیاد بود. چیزی نمانده بود که آمازون به عنوان بهترین شرکت خرده‌فروشی انتخاب شود. والمارت در آن سال تلاش‌های ناموفقی برای واگذاری بخش انگلیس خود به یک شرکت رقیب بومی کرده بود. اما یک مخالفت در این مسیر والمارت را نجات داد. اگر واگذاری با موفقیت انجام می‌شد والمارت رسما بازنده بازی بود. اما چرا به اتفاق سال ۲۰۱۹ و تصمیم‌گیری‌های والمارت اشاده کردیم. چراکه تبعات یک چنین تصمیم‌گیری قطعا در سال ۲۰۲۰ خود را نشان می‌داد. شانس با بزرگ‌ترین و بهترین خرده‌فروشی جهان یار بود. والمارتی‌ها حالا می‌دانند که تبعات یک تصمیم اشتباه چقدر بزرگ می‌تواند باشد.

 

آمازون، دومین شرکت در میان بهترین های صنعت خرده‌فروشی جهان

 

بهترین شرکت های خرده‌فروشی جهان در سال 2020

 

آمازون اخیرا در طیف گسترده‌ای از کشورهای جدید در جهان فعالیت‌هایش را گسترش داده است. این کشورها شامل سنگاپور، ترکیه، استرالیا، هند و برزیل هستند. سرمایه‎گذاری  شرکت آمازون در صنعت خرده فروشی این کشورها افزایش یافته است. خیلی زود پس از سرمایه‌گذاری آمازون، در هر یک از این کشوها دو اتفاق رخ داد. نخست اینکه «علی بابا» سعی کرده است تا سرمایه گذاری خود در جهان را هم مسیر با خریدها و سرمایه گذاری آمازون کند. به عبارت ساده‌تر کشورهای هدف در جهان تقریبا یکی شوند.

 

اما از دیگر سو بلافاصله بعد از سرمایه‌گذاری، مطبوعات محلی اعلام کردند که مردم از آمازون خرید نمی‌کنند. علی رغم این موانع ، صدمه‌ای به شرکت آمازون وارد نشد. آمارها نشان داد شرکت آمازون همجنان در رده بهترین ها در صنعت خرده فروشی در جهان قرار گرفته است. آمازون یک بازار داغ در یک اقتصاد داخلی داغ در ایالات متحده است. همچنین کشورهایی چون آلمان و ژاپن با اقتصادهایی بسیار قوی مشتری پر و پا قرص آمازون هستند.

 

گروه شوارتز آلمان در جایگاه سوم بهترین ها در صنعت خرده‌فروشی

 

بهترین شرکت های خرده‌فروشی جهان در سال 2020

 

گروه شوارتز آلمان که تحت مالکیت خصوصی است، تا حدی نفوذ خود را از دست داده است. سال ۲۰۲۰ قرار بود زمانی باشد که سوپرمارکت تخفیف شوارتز در ایالات متحده مثل قارچ رشد کنند و سودآوری داشته باشند. گروه شوارتز آلمان همچنین قصد داشت تا هایپر مارکت جمع و جور خود با نام «Kaufland» را برای تجارت در استرالیا افتتاح کند. با این حال در حال حاضر هیچ یک از این موارد اتفاق نیفتاده است. سوپرمارکت‌های این شرکت در ایالات متحده فقط در حال مبارزه است. بدون اینکه موفقیتی را تجربه کند.

 

در استرالیا، این شرکت اعلام کرد که برنامه‌های خود را متوقف کرده است. این درحالیست که این شرکت در اولین سال فعالیت خود، از صربستان شروع به کار کرد. در ۱۲ ماه از ۰ درصد به ۷۰ درصد از نفوذ خانوار در خرده‌فروشی رسید و ۹ درصد از کل هزینه‌های مواد غذایی را در این کشور کوچک به دست آورد. با تمام این اوصاف باید گفت که «کافلند» همچنان یک مقصد برتر مواد غذایی برای بسیاری از کشوهای اروپای مرکزی و شرقی است و همین موضوع این شرکت را در رده بالای جدول بهترین شرکت های خرده‌فروشی در جهان قرار داده است. اگر شوارتز راهی برای ورود به بازارهایی درجهان پیدا کند که نیاز به فروشگاه‌های دارای تخفیف زیاد احساس شود، این شرکت همچنان در رتبه بندی بهترین ها در جهان باقی خواهد ماند.

 

شرکت علی بابا در ۲۰۲۰ در رتبه‌بندی بهترین‌ها صعود کرد

 

بهترین شرکت های خرده‌فروشی جهان در سال 2020

 

علی بابا در رده‌بندی بهترین ها در صنعت خرده‌فروشی جهان روندی صعودی دارد. شرکت علی بابا کارهای زیادی در چند سال اخیر انجام داده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸، سرمایه‌گذاری زیادی در خرده‌فروشی آنلاین ترکیه‌ای Trendyol (ترندیول) انجام داد. علی بابا سرمایه‌گذاری‌های خود را در طول سال ۲۰۱۹ افزایش داد. به همین ترتیب، در کشورهایی چون اسپانیا هم سرمایه‌گذاری کرد. اما باید گفت که شرکت علی بابا با کندی اقتصاد چین و چالش‌های دیگر، احتمالاً در حال حاضر در شماره ۴ در رده‌بندی بهترین ها در خرده‌فروشی جهان باقی خواهد ماند. در فوریه ۲۰۲۰، این شرکت به سرمایه‌گذاران هشدار داد که برای اولین بار در تاریخ شرکت، شاهد کاهش فروش در کشور چین خواهند بود. در صورت بروز چنین اتفاقی، انتظار می‌رود که علی بابا در استراتژی خود برای جهانی شدن، تجدید نظر کند.

 

 کاستکو صنعت خرده‌فروشی جهان را شوکه کرد

 

بهترین شرکت های خرده‌فروشی جهان در سال 2020

 

شرکت کاستکو همچنان بی سر‌ و‌ صدا فعالیت کرده و کارشناسان جهان خرده‌فروشی را شگفت زده می‌کند. این شرکت خرده‌فروشی مشهور کاری کرده است تا فروشگاه‌های طرف قرارداد آن برای ورود به انبارهای کاستکو و استفاده موقت از این انبارها حق عضویت پرداخت کنند. مصرف‌کنندگانی که در قالب خرده فروشگاه‌ها از کاستکو خرید می‌کنند، معتقدند بسته خدماتی که از کاستکو می‌گیرند آنقدر پر و پیمان است که ترجیح دهند همچنان مشتری کاستکو باشند، علیرغم اینکه همچنان مجبور هستند حق عضویت برای استفاده از انبار موقت کالا تا زمان ارسال به فروشگاه‌هایشان را هم پرداخت کنند.

 

کاستکو به آرامی و آهسته و پیوسته حرکت می‌کند و هر سال فقط یک یا دو شعبه را افتتاح می‌کند. این در حالیست که سایر خرده‌فروشان معمولا به طور ناگهانی اقدام به بازگشایی چندین شعبه می‌کنند. کاستکو در برابر سرمایه‌گذاری عمده فروشی در تجارت الکترونیکی مقاومت کرده است و تاکنون ترجیح داده است که خدمات اضافی را به جای کالاهای اصلی به صورت آنلاین عرضه کند. با وجود این، کاستکو طی ۱۲ ماه گذشته اولین انبار خود را در چین افتتاح کرد و در کشورهای جدید در جهان مانند فرانسه و ایسلند، همچنان به بهترین نحو ممکن به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

 

کالابرگ الکترونیک