ترفندهای مؤثر و ساده برای تنظیم خواب کودک از تولد تا ۴ سالگی

ترفندهای مؤثر و ساده برای تنظیم خواب کودک از تولد تا ۴ سالگی


25 آبان 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترفندهای مؤثر و ساده برای تنظیم خواب کودک از تولد تا 4 سالگی

برای تنظیم خواب نوزاد تازه متولد شده باید این حقیقت را بدانید که برخی از نوزادان بسیار بیشتر از دیگر نوزادان می‌خوابند. برخی دیگر ممکن است عمیق‌تر بخوابند و برخی دیگر ممکن است بارها در طی خوابشان بیدار شوند. بعضی از آنها در طول شب می‌خوابند، در حالی که برخی دیگر دیر خوابشان می‌برد. کودک شما نیز الگوی بیدارشدن و خوابیدن خود را خواهد داشت و بعید است مانند سایر نوزادانی باشد که می‌شناسید. همچنین بعید است با نیاز شما بخوابد؛ بنابراین سعی کنید هنگام خواب نوزاد برنامه خواب خودتان را هم تنظیم کنید و بخوابید. اگر به فرزندتان شیر می‌دهید، در هفته‌های ابتدایی کودک شما ممکن است برای مدت کوتاهی در طی یک دوره تغذیه، چرت بزند. تغذیه را ادامه دهید تا زمانی که فکر می‌کنید کودکتان سیر شده است یا کاملا خوابش می‌آید. این فرصت خوبی است تا سعی کنید خودتان کمی استراحت کنید و باعث تنظیم برنامه خواب نوزاد خود شوید. اگر همزمان با کودک خود نمی‌خوابید، نگران سکوت خانه در هنگام خواب او نباشید. خوب است که کودک خود را با مقدار مشخصی سر و صدا، به خوابیدن عادت دهید. ترفندهای موثر و ساده برای تنظیم خواب نوزاد از تولد تا ۴ سالگی و راهکارهای عمیق شدن خواب نوزاد را از سایت NHS در مجله کوروش بخوانید.

چگونه می‌توانیم کودک خود را با شب و روز آشنا کنیم؟

 

ترفندهایی مؤثر برای تنظیم خواب نوزاد

 

بهتر است به کودک خود بیاموزید که زمان شب با روز از ابتدا متفاوت است. با این کار می‌توانید در تنظیم خواب نوزاد و عمیق شدن خواب نوزاد خود گام مهمی را بردارید. در طول روز پرده‌ها را باز کنید، با او بازی کنید و هنگام خواب روز او زیاد نگران صداهای روزمره نباشید.

در شب، ممکن است کارهای زیر مفید باشد:

نور چراغ‌ها را کم نگه دارید؛

زیاد صحبت نکنید و صدای خود را بلند نکنید؛

کودک خود را به محض تغذیه و تعویض پوشک، از خودتان جدا کنید؛

پوشک کودکتان را عوض نکنید، مگر اینکه کودکتان به آن احتیاج داشته باشد؛

با کودک خود بازی نکنید.

با این کارها، کودک شما به تدریج خواهد فهمید که زمان شب برای خوابیدن است.

 

کودک من کجا باید بخوابد؟

 

در ۶ ماه اول کودک شما باید چه در شب و چه در هنگام خواب، در یک اتاق باشد. به‌ویژه در هفته‌های ابتدایی، ممکن است متوجه شوید کودک شما فقط در آغوش شما یا همسرتان خوابیده یا وقتی کنار تخت ایستاده‌اید. می‌توانید کودک خود را قبل از خواب یا وقتی که تازه غذایش را تمام کرد، بدون اینکه او را آرام کنید، به خوابیدن عادت دهید. ممکن است هنگامی که کودک شما هوشیارتر است، انجام این کار ساده‌تر باشد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

خواب نوزادان تازه متولد شده؛ چه انتظاری را باید داشته باشیم؟

 

ترفندهای مؤثر و ساده برای تنظیم خواب کودک از تولد تا 4 سالگی

 

نوزادان تازه متولدشده در طول شبانه‌روز، مدام می‌خوابند و بیدار می‌شوند. داشتن یک الگو برای تنظیم خواب نوزاد می‌تواند مفید باشد؛ اما همیشه می‌توانید روال کار را متناسب با نیازهای خود تغییر دهید. به‌عنوان مثال، می‌توانید قبل از زمان خواب خودتان، کودکتان را برای تغذیه بیدار کنید به این امید که قبل از اینکه دوباره بیدار شوند، خواب طولانی خواهید داشت.

 

ایجاد روال قبل از خواب کودک

 

برای ایجاد روال و تنظیم خواب نوزاد خود و پیدا کردن بهترین زمان خواب نوزاد هنگامی که کودک شما در حدود  ۳ماهگی است؛ می‌توانید برای او برنامه‌ای منظم برای قبل از خوابش را تنظیم کنید. تنظیم برنامه‌ای ساده و آرامش‌بخش قبل از خواب، می‌تواند برای همه مفید باشد و بعدا از مشکلات خواب جلوگیری کند. این برنامه همچنین فرصتی عالی است که با کودک خود تنها باشید و به او محبت کنید

این روال می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

حمام‌کردن؛

تعویض لباس و پوشک؛

خواباندن آنها؛

خواندن یک داستان قبل از خواب؛

کم‌کردن نور چراغ‌های اتاق کودک و نوزاد برای ایجاد فضایی آرام؛

بوسه شب‌بخیر و نوازش او؛

خواندن لالایی یا آواز، پخش آهنگ‌های آرامش‌بخش با موبایل یا انواع برنامه‌ها؛

مسواک‌زدن (در صورت داشتن دندان!).

 

با بزرگ‌ترشدن کودک، می‌توانید همین روال قبل از خواب را ادامه دهید. هیجان و تحریک بیش‌ از حد درست قبل از خواب می‌تواند کودک شما را دوباره بیدار کند و تنظیم خواب نوزادتان را به هم بزند. مدتی را به درازکشیدن و انجام برخی فعالیت‌های آرام‌تر مانند مطالعه، اختصاص دهید.

توجه داشته باشید که فاصله شیردادن و خوابیدن کودک نباید زیاد باشد. اگر کودک خود را برای خواب‌دادن تغذیه کنید، تغذیه و خوابیدن در ذهن کودک شما پیوند می‌خورد. وقتی شب بیدار می‌شوند، ممکن است خوراکی بخواهند تا به آنها کمک کند تا دوباره بخوابند.

 

کودک من به چه میزان خواب نیاز دارد؟

 

ترفندهای مؤثر و ساده برای تنظیم خواب کودک از تولد تا 4 سالگی

 

درست مانند بزرگسالان، الگوی خواب نوزادان و کودکان نیز متفاوت است. از بدو تولد، برخی از نوزادان بیشتر یا کمتر از دیگران به خواب نیاز دارند. لیست زیر میانگین خواب مورد نیاز نوزادان و کودکان را در طول یک دوره ۲۴ساعته شامل چرت‌های روزانه نشان می‌دهد.

 

 خواب نوزادان

 

بیشتر نوزادان تازه متولد شده از بدو تولد تا دو ماهگی بیشتر از اینکه بیدار باشند، خواب هستند. خواب کل روزانه آنها متفاوت است؛ اما ممکن است از ۸ ساعت تا ۱۶ یا ۱۸ ساعت باشد. نوزادان در طول شب بیدار می‌شوند؛ زیرا نیاز به تغذیه دارند. گرما یا بیش‌ازحد سرد بودن نیز می‌تواند خواب آنها را مختل کند.

 

 خواب کودک در ۳ تا ۶ماهگی

 

ترفندهای مؤثر و ساده برای تنظیم خواب کودک از تولد تا 4 سالگی

 

با رشد کودک، کودکان به غذای کمتری در شب احتیاج دارند و می‌توانند مدت زمان بیشتری بخوابند. بعضی از نوزادان ۸ ساعت یا بیشتر شب می خوابند. در ۴ ماهگی، آنها ممکن است تقریبا ۲ برابر شبانه روز بخوابند. البته این به شرطی است که نوزاد مشکلاتی مثل کولیک و رفلاکس نداشته باشد.

 

خواب کودک در ۶ تا ۱۲ماهگی

 

برای نوزادان ۶ ماه تا ۱ سال، ممکن است دیگر غذای شب لازم نباشد و بعضی از نوزادان شب تا ۱۲ ساعت بخوابند. ناراحتی یا گرسنگی و درد دندان درآوردن، ممکن است باعث بیدارشدن آنها شود.

 

خواب کودک در ۱۲ماهگی

 

نوزادان در مجموع پس از اولین تولد خود، حدود ۱۲ تا ۱۵ ساعت خواهند خوابید.

 

خواب کودک در ۲سالگی

 

ترفندهای مؤثر و ساده برای تنظیم خواب کودک از تولد تا 4 سالگی

 

بیشتر کودکان ۲ ساله، ۱۱ تا ۱۲ ساعت در شب می‌خوابند و در طول روز۱ یا ۲ ساعت چرت می‌زنند.

 

خواب کودک در ۳ تا ۴سالگی

 

بیشتر کودکان ۳ یا ۴ ساله تقریبا به ۱۲ ساعت خواب احتیاج دارند، اما این عدد ممکن است از ۸  تا ۱۴ ساعت نیز متغیر باشد. همچنین ممکن است بعضی از کودکان در طول روز نیز بخوابند.

 

کنارآمدن با شب‌های آشفته

 

نوزادان تازه متولد شده چند ماه اول به‌طور مداوم در شب بیدار می‌شوند و کنارآمدن با این شب‌های آشفته و تنظیم خواب نوزاد، بسیار دشوار است.
برای این کار، می‌توانید از همسرتان کمک بگیرید. اگر به کودکتان شیر خشک می‌دهید، همسرتان نیز می‌تواند در شب به فرزندتان شیر بدهد. اگر خودتان به فرزندتان شیر می‌دهید، از همسرتان بخواهید که صبح زود پوشک فرزندتان را عوض کند و مراقب او باشید تا بتوانید دوباره بخوابید. حتی می‌توانید شیر خودتان را بگیرید و آماده بگذارید تا همسرتان در نیمه شب به کودکتان شیر بدهد. اگر تنها هستید، می‌توانید از یک دوست یا یکی از اقوام خود بخواهید که چند روز پیش شما بمانند تا کمی بخوابید.

 

رسیدگی به مشکلات خواب نوزاد

 

ترفندهای مؤثر و ساده برای تنظیم خواب کودک از تولد تا 4 سالگی

 

همه نوزادان الگوی خواب خود را تغییر می‌دهند. درست زمانی که فکر می‌کنید کودکتان شب خوابیده و همه خواب خوبی داشته‌اید، شب بعد ممکن است هر ۲ ساعت بیدار باشید. با رشد کودک و ورود به مراحل مختلف، آماده تغییر روال کار باشید و به یاد داشته باشید که جهش رشد، دندان درآوردن و بیماری‌ها همه می‌توانند بر نحوه خوابیدن کودک شما تأثیر بگذارند. اگر کودک شما در خواب مشکل دارد یا درمورد برنامه‌ریزی معمول به مشاوره بیشتری نیاز دارید، با پزشک کودکتان صحبت کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک