۱۰ ماده غذایی مفید برای پاکسازی و درمان سریع کبد چرب در خانه

۱۰ ماده غذایی مفید برای پاکسازی و درمان سریع کبد چرب در خانه


7 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 ماده غذایی مفید برای پاکسازی و درمان سریع کبد چرب در خانه

«کبد» یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ارگان بدن انسان است. در سال‌های اخیر و به خاطر عواملی مثل تغییر سبک زندگی، فشار زندگی و استرس، خوردن بیش از حد غذاهای فرآوری شده و فست فودها، کم تحرکی و ورزش نکردن در سرتاسر دنیا مسئله چرب شدن کبد به یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مشکلات سلامت بشر تبدیل شده است. اما برای درمان سریع و پاکسازی کبد چرب در خانه چه بخوریم؟ در مجله کوروش بخوانید.

 

در بسیاری موارد چرب شدن کبد و در نتیجه ناتوانی در انجام عملکرد صحیح و طبیعی مشکلات جدی برای سلامت فرد ایجاد کرده و حتی در برخی موارد منجر به مرگ می‌شود. اگر چه به خاطر سبک زندگی امروزی گاهی چرب شدن کبد امری ناگزیر است اما با خوردن برخی مواد غذایی می‌توان کبد را پاکسازی کرد. حتی اگر مشکل کبدی ندارید و کبد سالمی دارید از پاکسازی کبد غافل نشوید. به این ترتیب همه چربی‌ها، اندوخته‌های قدیمی کلسترول، سنگ‌های مثانه، سموم، بقایای دارو‌ها و مواد زائدی که در طول زمان در کبد جمع شده‌اند از این اندام حیاتی بدن زدوده می‌شوند.

 

 

۱- با نوشیدن چای سبز و قهوه با مشکلات کبدی خداحافظی کنید

 

با نوشیدن چای سبز و قهوه با مشکلات کبدی خداحافظی کنید

 

تحقیقات پزشکی صورت گرفته حاکی از آن است که «قهوه» خطر ابتلا به سیروز کبدی، سرطان کبد و التهاب کبدی را کاهش می‌دهد. دلیل این مسئله کاهش تولید سلول‌های چربی است که یکی از دلایل اصلی بیماری‌های کبدی هستند. افرادی که روزانه سه فنجان قهوه می‌نوشند معمولا دچار مشکلات کبدی نمی‌شوند. به این ترتیب قهوه از جمله مشهورترین غذاهای مفید برای درمان خانگی و پاکسازی کبد چرب است که نوشیدن روزانه آن برای شما معجزه می‌کند.

 

از سوی دیگر چای سبز هم بسیاری مشکلات کبدی از جمله کبد چرب را کاهش می‌دهد. اما برای این‌که چای سبز در جهت کاهش ابتلا به بیماری‌های کبدی عمل کند باید به طور میانگین روزانه ۵ تا ۱۰ فنجان چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام «کاتچین» است که عملکرد کبد را اصلاح می‌کند. اما با نوشیدن این حجم از چای سبز احتمالا مجبورید تمام طول روز در راه دستشویی باشید. به توصیه پزشکان هم بهتر است از مکمل‌های چای سبز هم استفاده نکنید. به هر حال چای سبز برای عملکرد صحیح کبد بسیار موثر است اما اگر حوصله نوشیدن ده فنجان را در طول روز ندارید برای تصمیم بهتر با پزشک خود مشورت کنید. در این میان به نظر می‌رسد نوشیدن بیش از حد چای سیاه برخلاف چای سبز برای کبد ضرر دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد انواع بیماری کبد چرب

 

 

۲- گریپ فروت؛ برای درمان سریع مشکل کبدی

 

گریپ فروت؛ برای درمان سریع مشکل کبدی

 

برای درمان سریع کبد چرب در خانه چه بخوریم؟ گریپ فروت سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که آن را به یکی از مرسوم‌ترین غذاهای مفید پاکسازی کبد چرب تبدیل کرده است. دو آنتی‌اکسیدان مهم موجود در کبد به نام‌های «نارینجنین» و «نارینجین» (در لیموشیرین هم موجود است و اصلا دلیل تلخی مزه لیموشیرین و گریپ فروت هم همین آنتی‌اکسیدان مفید است) التهاب کبدی را کاهش داده و از سلول‌های کبد محافظت می‌کنند. علاوه بر این این آنتی‌اکسیدان‌ها از رشد بیش از حد بافت همبند جلوگیری می‌کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 33 اسموتی خوشمزه برای کاهش وزن و لاغری

 

 

۳- بلوبری و زغال اخته؛ موثرترین میوه‌های مفید پاکسازی کبد چرب

 

بلوبری و زغال اخته؛ موثرترین میوه‌های مفید پاکسازی کبد چرب

 

انواع بلوبری، توت، توت فرنگی و زغال اخته از جمله موثرترین غذاهای مفید پاکسازی کبد چرب هستند. بلوبری، زغال اخته و انواع توت حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام «آنتوسیانین» هستند که سلامت کبد را تضمین می‌کند. اگر بلوبری و زغال اخته در اختیار ندارید و فصل توت تازه هم نیست اصلا نگران نباشید.

 

«سماق» یک ماده غذایی پاکسازی کبد بسیار مفید است که دقیقا عملکردی شبیه انواع بلوبری دارد. در یک تحقیق صورت گرفته افرادی که سه تا چهار هفته به صورت مدام بلوبری و زغال اخته مصرف کرده بودند مواردی مثل ایجاد ضایعات، زخم شدن بافت و فیبروز کبدی در آن‌ها کاهش پیدا کرده بود. زغال اخته سطح ایمنی سلول‌ها را بالا برده و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این عصاره زغال اخته رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. با این‌همه انجام تحقیقات بیشتر در موارد انسانی ضروری است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین غذاها برای درمان فوری و قطعی کبد چرب

 

 

۴- انواع انگور؛ میوه‌ای برای کاهش التهاب کبد

 

انواع انگور؛ میوه‌ای برای کاهش التهاب کبد

 

انواع انگور به خصوص انگور قرمز از جمله بهترین و کارسازترین غذاهای پاکسازی کبد چرب هستند. اما چرا انگور یک ماده غذایی مفید پاکسازی کبد است؟ در انگور ترکیبات بسیار مفید گیاهی وجود دارند که التهاب را کاهش می‌دهند و از کبد در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنند. مصرف منظم کبد خطر ابتلا به سرطان کبد را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

 

طبق تحقیقی که روی افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی صورت گرفته، مصرف روزانه عصاره دانه انگور به مدت سه ماه سبب بهبود عملکرد کبد در آن‌ها می‌شود. با این‌همه مصرف روزانه خود انگور هم برای شما مفید است، مگر این‌که به دلیل ابتلا به دیابت برای خوردن انگور به صورت روزانه معذوریت داشته باشید. اگر هم مصرف روزانه عصاره انگور برای‌تان مقدور است آن هم بسیار مفید است.

 

 

۵- آب لبو آسیب‌های کبدی را کاهش می‌دهد

 

آب لبو آسیب‌های کبدی را کاهش می‌دهد

 

چغندر یا همان لبو حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام «بتالین» است. بتالین آسیب‌های کبدی و التهاب کبدی را کاهش داده و میزان ترشح آنزیم‌های سم‌زدای کبد را افزایش می‌دهد به همین دلیل لبو پخته یا خام یکی از غذاهای مفید پاکسازی کبد چرب است و بهتر است در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

 

اگر چه تحقیقات صورت گرفته در مورد لبو بیشتر در مورد آب لبو «یعنی لبوی آب گرفته شده» صادق است اما خوردن خود لبو هم بسیار مفید است. اما اگر طعم لبو را دوست ندارید بهتر است آب لبو را بنوشید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۸ دمنوش و چای مفید برای درمان کبد چرب

 

 

۶- آب لیمو ترش یک ماده غذایی پاکسازی کبد

 

آب لیمو ترش یک ماده غذایی پاکسازی کبد

 

لیمو ترش سرشار از ویتامین C است که به بدن در سنتز مواد سمی به ترکیباتی محلول در آب و دفع از طریق ادرار کمک می کند. برای این‌که به وسیله لیموترش به عنوان یک ماده غذایی پاکسازی کبد این ارگان حیاتی بدن را حسابی تصفیه و سرحال کنید بهتر است هر روز صبح به صورت ناشتا آب یک عدد لیمو ترش را در آب بچکانید و بنوشید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ساندویچ هات‌ داگ خانگی و تاریخچه جالب آن

 

 

۷- کلم بروکسل و بروکلی برای سم زدایی از کبد

 

کلم بروکسل و بروکلی برای سم زدایی از کبد

 

سبزیجات چلیپایی مثل کلم بروکسل، بروکلی و خردل سبز سرشار از فیبر هستند و علاوه بر سم زدایی از کبد از آسیب آن نیز محافظت می‌کنند. این تاثیر حتی در مورد کلم بروکسل پخته شده هم صادق است. طی یک تحقیق انجام شده در این زمینه روی مردانی که کبد چرب دارند و عصاره جوانه بروکلی مصرف کرده بودند مشخص شد که تا حد زیادی سطح آنزیم‌های کبدی در این افراد تنظیم شده است. اگر چه مطالعات انسانی صورت گرفته در این زمینه محدود است اما تاثیر این سبزیجات از به عنوان مواد غذایی مفید برای پاکسازی کبد امیدوار کننده است.

 

 

۸- با انواع مغزها و آجیل کبد خود را پاکسازی کنید

 

با انواع مغزها و آجیل کبد خود را پاکسازی کنید

 

انواع مغزها و آجیل سرشار از چربی‌های مفید، آنتی‌اکسیدان، ویتامین E و ترکیبات گیاهی مفید هستند که اتفاقا برای سلامت و پاکسازی کبد هم بسیار مفیدند. یک مطالعه شش ماهه که بر روی ۱۰۶ فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی نشان می‌دهد که انواع مغزها و آجیل به خصوص گردو سطح آنزیم‌های کبدی را به مقدار قابل ملاحظه‌ای اصلاح می‌کنند.

 

اگر چه در این زمینه هنوز می‌بایست مطالعات بیشتری انجام شود اما آن‌طور که از شواهد پیداست انواع مغزها و آجیل از جمله مفیدترین مواد غذایی پاکسازی کبد هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۳ بیماری دردناک از کبد چرب تا نقرس با مصرف قند و شکر

 

 

۹- انواع ماهی چرب؛ یک ماده مغذی برای کبد و مشکلات آن

 

انواع ماهی چرب؛ یک ماده مغذی برای کبد و مشکلات آن

 

چربی دشمن کبد است اما نه هر نوع چربی. انواع ماهی‌های چرب مثل قزل آلا و سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که نقش زیادی در کاهش التهاب‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی دارند.

این چربی برای کبد هم مفید است. این چربی‌ها از ایجاد چربی مضر در کبد جلوگیری می‌کنند و سطح آنزیم‌های کبدی را اصلاح کرده، التهاب را کاهش داده و حتی مقاومت به انسولین را هم بهبود می‌بخشند.

 

 

۱۰- روغن زیتون؛ روغن مناسب برای سلامت کبد

 

روغن زیتون؛ روغن مناسب برای سلامت کبد

 

برای درمان سریع کبد چرب در خانه چه بخوریم؟ بد نیست بدانید روغن زیتون هم یکی از غذاهای مفید برای پاکسازی کبد چرب است. دلیل این امر سالم بودن چربی موجود در روغن زیتون است که اتفاقا برای سلامت کبد بسیار هم مفید است. نتیجه یک مطالعه کوچک که روی ۱۱ نفر در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک قاشق چایخوری روغن زیتون فرابکر میزان چربی کبد و سطح آنزیم‌های کبدی را تا حدی زیادی بهبود می‌بخشد.

 

علاوه بر این مصرف روغن زیتون فرابکر تجمع چربی را در کبد کاهش می‌دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سطح آنزیم‌های کبدی هم را اصلاح می‌کند. انباشت چربی در کبد در واقع اولین مرحله از ابتلا به بیماری‌های کبد است. اما در واقع تاثیر مثبت روغن زیتون فرابکر بر میزان چربی کبد و سایر جنبه‌های سلامت بدن ثابت شده است.

 

 

منبع: Health Line 

 

کالابرگ الکترونیک