روانشناسی رنگ قرمز و مکمل‌های آن در دکوراسیون داخلی منزل

روانشناسی رنگ قرمز و مکمل‌های آن در دکوراسیون داخلی منزل


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

آیا تا به حال به تاثیر روانشناسی رنگ قرمز در دکور خانه توجه کرده‌اید؟ روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون چیست و چه تاثیرات ذهنی بر روی ساکنان خانه دارد؟ در دکور داخلی می‌توانید از رنگ قرمز برای گرم‌تر کردن یک اتاق سرد استفاده کنید. رنگ قرمز برای دکوراسیون آشپزخانه عالی است و معروف است که باعث افزایش اشتها می‌شود . قرمز به عنوان یک رنگ تند باعث افزایش انرژی اتاق نشیمن می‌شود و به همین دلیل برای رنگ اتاق خواب انتخاب مناسبی نیست. در این مقاله از سرویس سبک زندگی و در مجله کوروش در مورد تاثیر و کاربرد رنگ قرمز در خانه، روانشناسی رنگ قرمز و رنگ‌های مکمل رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

 

 

روانشناسی رنگ قرمز؛ رنگ قرمز چه احساسی در ما ایجاد می کند؟

 

روانشناسی رنگ قرمز؛ رنگ قرمز چه احساسی در ما ایجاد می کند؟

 

قرمز نمادی از احساس انرژی ، جنگ ، خطر، قدرت و عزم راسخ است . رنگ قرمز همچنین حس‌هایی چون عشق و اشتیاق را در مخاطب زنده‌ می‌کند. طیف‌های مختلف رنگ قرمز هر کدام بیانگر حس‌های مختلفی هستند. قرمز روشن، نمادی از شادی، اشتیاق و عشق است.

 

صورتی هم روانشناسی معنایی عشق و دوستی را در خود جای داده است. قرمز تیره با نشانه‌هایی از نشاط ، اراده ، خشم ، عصبانیت ، رهبری، شجاعت، اشتیاق، کینه و خشم همراه است. اکثر افرادی که بر روی روانشناسی رنگ ها کار می‌کنند معتقدند: رنگ قرمز هیچ وقت کسل کننده نیست.

 

 

مکمل‌های با رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون

 

مکمل‌های با رنگ قرمز در طراحی دکور

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

رسانه خلاق «برایت ساید» دارای یک راهنمای رنگی است که رنگ‌های مکمل را برای سایه‌های مختلف قرمز پیشنهاد می‌کند. اما رنگ‌های مکمل رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی کدامند؟

به عنوان مثال، قرمز اصل با رنگ‌های زرد، سفید، نارنجی، سبز، آبی و مشکی مکمل بسیار خوبی در طراحی داخلی دکوراسیون منزل است. قرمز گوجه‌ای مکمل خوبی برای رنگ‌های

فیروزه‌ای، سبز نعنایی، ماسه‌ای، سفید خامه‌ای و خاکستری کار است. قرمز گیلاسی با آبی لاجوردی، خاکستری، نارنجی روشن، شنی، زرد کمرنگ و بژ، مکمل هستند.

 

بر اساس روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی منزل شما بسته به سایه و تناژ رنگ قرمز به طور کلی می‌توانید آن را با رنگ های مشکی، سرمه‌ای، طیف‌های مختلف آبی، خاکستری، سفید، کرم، صورتی، فلزی و چوبی ست کنید.

حتما بخوانید  بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک از نظر روانشناسی

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ وسیله مورد نیاز برای تزیین و دکوراسیون مرحله به مرحله اتاق نوزاد

 

 

چه  رنگ هایی بهتر است در دکوراسیون داخلی منزل در کنار قرمز قرار گیرند

 

چه  رنگ هایی بهتر است در دکوراسیون داخلی منزل در کنار قرمز قرار گیرند

 

قرمز یک رنگ بسیار قوی و غالب است، بنابراین بر اساس روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی منزل بهتر است که آن را با رنگ‌های غالب دیگر در طراحی دکور داخلی کنار هم قرار ندهید. بویژه اگر می‌خواهید رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی منزل شما برجسته باشد. سعی کنید در کنار آن از رنگ هایی مانند سرمه‌ای، سیاه ،سفید و خاکستری استفاده کنید.

 

اگر می‌خواهید رنگ‌های بیشتری به آن اضافه کنید ، از طیف رنگ‌های پاستلی مانند دوری کنید. به دنبال رنگ‌های قوی‌تر مانند زرد قناری، نارنجی یا سبز تیره باشید.

 

 

بایدها و نبایدهای رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

 

بایدها و نبایدهای رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

 

استفاده از رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن یا کلاسیک منزل شما می‎تواند یک حرکت بزرگ و جسورانه باشد. بنابراین بسیار مهم است که شما نه تنها رنگ را دوست داشته باشید، بلکه یاد بگیرید چگونه از آن به درستی استفاده کنید. بر اساس روانشناسی بهتر است که رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی منزل از رنگ قرمز در مبلمان نرم مانند کوسن یا فرش استفاده کنید.

 

کریس کارول، طراح داخلی از TLC Interiors، می‌گوید بهتر است به جای اینکه از رنگ قرمز خالص در طراحی دکور داخلی استفاده کنید به طیف‌های مختلف آن بیشتر فکر کنید. او معتقد است معمولا از لحاظ روانشناسی رنگ در طراحی دکور داخلی بهتر است طیف‌های تیره و روشن به جای رنگ خالص استفاده شود.

 

این موضوع در مورد رنگ قرمز بسیار بیشتر صدق می‌کند. همچنین بهتر است آن را در کنار یک زمینه و یا دیوار خاکستری قرار دهیم تا تندی زیاد زنگ قرمز خنثی شود.

 

 

ترفندهای روانشناسی رنگ در انتخاب رنگ هایی که با قرمز همراه هستند

 

*در روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی منزل مدرن و کلاسیک توصیه می‌شود که برای وسایل تزئینی از رنگ قرمز استفاده کنید.

*شما می‌توانید از رنگ قرمز در کارهای هنری تزیینی، گلدان، کتاب یا قطعات تزیینی رومیزی استفاده کنید.

*شاید بهتر است بگوییم مناسب‌ترین استفاده از رنگ قرمز در وسایلی است که که خیلی مسلط بر فضای داخلی نیستند.

*یک جمله معروف در طراحی دکوراسیون داخلی در مورد رنگ قرمز وجود دارد. اینکه فقط اگر رنگ قرمز را دوست دارید قرمز را انتخاب کنید. از خودتان سوال کنید که آیا شما همیشه این رنگ را دوست داشته‌اید؟ یا امسال فقط دوستش دارید آن هم چون ترند شده است؟

*از رنگ قرمز به عنوان تاکید و توجه در دکور داخلی استفاده می‌شود. اگر دلتان می‌خواهد یک جایی از فضای داخلی خانه بیشتر به چشم بیاید، توصیه می‌شود از رنگ قرمز را درکنار رنگ خاکستری استفاده کنید.

حتما بخوانید  اصول فنگ شویی دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان

 

 

ترکیب‌های مناسب رنگی طراحی داخلی در کنار رنگ قرمز

 

ترکیب‌های مناسب رنگی طراحی داخلی در کنار رنگ قرمز

 

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک و بررسی مکمل‌های آن

 

 

سفید و سیاه مکمل های همیشگی رنگ قرمز

 

به شما توصیه می‌کنیم کمی بیشتر در طراحی دکور داخلی از ترکیب رنگ قرمز خاموش استفاده کنید. رنگ‌های کتانی واقعا گزینه خوبی هستند. اینکه بتوانند کمی از چیره‌گی رنگ قرمز را جبران کنند و پایه‌ای خنثی‌تر در فضا ایجاد کنند. در روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی منزل معمولا می‌گویند که سیاه و سفید همیشه با رنگ قرمز همراه هستند. در واقع دکوراسیون سفید و قرمز و دکوراسیون سیاه و قرمز همیشه مورد توجه کاربران بوده است.

 

رنگ سیاه برای پس زمینه رنگ قرمز واقعاً خوب است و فضایی کاملاً دراماتیک را ایجاد می کند. این ترکیب را می‌توانید با افزودن چند بالشتک مشکی به کاناپه یا مبل راحتی قرمز رنگ خود به سادگی انجام دهید. توجه داشته باشید که رنگ‌های سفید، آبی و سیاه، مکمل رنگ قرمز در طراحی دکوراسیون هستند.

 

 

ست قرمز و آبی اردکی در دکوراسیون

 

آبی اردکی با پایه سبز یک رنگ متضاد عالی است، بدون اینکه خیلی با رنگ قرمز متناقض باشد. این طراحی رنگ فضا را نرم و ملایم می‌کند و یک کنتراست خنک با گرمای قرمز ایجاد می‌شود. به خاطر داشته باشید که در روانشناسی رنگ در دکور، تمام سایه‌های خاکستری با رنگ قرمز به سادگی تطبیق پیدا می‌کنند.

 

 

رنگ خاکستری مکمل رنگ قرمز است

 

اضافه کردن یک فرش خاکستری-نقره ای به فضای شما جلوه رنگ قرمز را در فضا زیادتر می‌کند. هر سایه‌ای از خاکستری، رنگ قرمز را بسیار زیبا وترکیب قرمز را تکمیل می‌کند. این ترکیب باعث زنده شدن رنگ قرمز در فضای داخلی خانه می‌شود.

 

رنگ های سفید، کرم و بژ در روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی، کاملا مطابقت دارند. سفید روشن، هر سایه قرمز را برجسته کرده و کنتراست ایجاد می‌کند. بهتر است در ترکیب دکوراسیون داخلی خانه، در مواقع استفاده از رنگ قرمز، از وسایل تزیینی چون گلدان صدفی و سنگ گلدان کرم بیشتر استفاده کنید.

 

 

ترکیب سفید و زرد با رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی منزل

 

ترکیب سفید و زرد با رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی منزل

 

ترکیب رنگ های غیرمنتظره مانند قرمز، زرد و سفید در روانشناسی رنگ در طراحی دکور، مجموعه‌ای شاد، روشن و گرم ایجاد می‌کنند. اگر مطمئن نیستید و تصورتان این است که ترکیب جالبی نیست سخت در اشتباهید. با این حال برای اطمینان و آرامش توصیه می‌کنیم که از رنگ زرد در وسایل کوچک استفاده کنید. تکه های زرد را با بالش های نیمکت و کوسن و وسایل تزئینی کوچک جبران کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ راز انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل از زبان یک کارشناس رنگ

 

 

منبع: bhg

کالابرگ الکترونیک