تابستان شام چی بپزم | طرز تهیه ۳ غذای سبک و خوشمزه برای شام تابستان

تابستان شام چی بپزم | طرز تهیه ۳ غذای سبک و خوشمزه برای شام تابستان


20 خرداد 1398 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شام چی بپزم؟ طرز تهیه 3 غذای سبک و خوشمزه برای شام تابستان

تابستان شام چی بپزم؟ این یک سوال تکراری و همیشگی و البته در اغلب موارد بدون جواب است. اغلب افراد برای صبحانه و ناهار برنامه خاصی دارند و نوبت به شام که می‌رسد سردرگم می‌شوند. هم نمی‌خواهند غذای سنگین بخورند و خواب شب‌شان را مختل کنند و هم دل‌شان نمی‌آید شب را با سایر اعضای خانواده دور میز شام سپری نکنند. پاسخ این سوال در فصل تابستان کمی مشکل‌تر هم می‌شود. شام تابستان به اقتضای فصل و آب و هوا هم باید ساده‌تر باشد و هم سبک‌تر. اگر شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که همیشه با سوال شام چی بپزم دست به گریبانید طرز تهیه ۳ غذای ساده و خوشمزه برای شام تابستان را در مجله کوروش بخوانید.

 

شام چی بپزم؟  گراتن کدو (یا بادمجان) و گوجه فرنگی

شام چی بپزم؟  گراتن کدو (یا بادمجان) و گوجه فرنگی

مواد لازم برای ۴ نفر

کدو سبز: ۴ تا ۶ عدد نازک و به صورت طولی یا گرد برش زده شده (به جای کدو از بادمجان هم می‌توانید استفاده کنید)

گوجه فرنگی: ۳ تا ۴ عدد بزرگ نازک و طولی یا گرد برش زده شده

روغن زیتون: ½ یا ½ پیمانه

برگ ریحان تازه: ۱۵ یا ۲۰ عدد

پنیر پارمزان: ½ پیمانه

نمک و فلفل به مقدار دلخواه

پودر نان سوخاری: ½ پیمانه

نکته مهم: در آشپزی بین‌المللی مقدار هر پیمانه برای مواد جامد مثل آرد یا برنج معادل ۱۲۵ گرم و برای مایعات مثل آب و روغن از ۱۷۵ میلی‌لیتر تا ۲۵۰ میلی‌لیتر در برخی منابع متغیر است.

 

طرز تهیه

فر را در دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت (۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) تنظیم و گرم کنید. در یک ظرف پیرکس یا ظرف مخصوص فر یک ردیف کدو بچیند، روی کدوها یک ردیف گوجه فرنگی بچینید و به همین ترتیب ادامه دهید تا مواد تمام شوند، لایه بالایی باید گوجه فرنگی باشد. روی هر لایه مقداری نمک و فلفل بپاشید. وقتی لایه‌ها تمام شد روی لایه آخر را با پنیر پارمزان رنده شده، پودر نان سوخاری و روغن زیتون بریزید. روغن زیتون را طوری بریزید که به لایه‌های زیر هم برسد. ظرف را به مدت ۳۰ الی چهل دقیقه در فر بگذارید تا روی مواد طلایی شود. برگ‌های ریحان تازه را روی گراتن خرد کنید.

 

شام چی بپزم؟ پیتزا پستو با مرغ گریل

شام چی بپزم؟ پیتزا پستو با مرغ گریل

مواد لازم برای ۴ نفر

سینه مرغ بدون پوست و استخوان: ۱ عدد

سس  پستو: ۱ پیمانه

ذرت تازه یا منجمد: ½ پیمانه

فلفل قرمز: ¼ قاشق چایخوری

پنیر موزارلا: ۲ پیمانه

نان پیتزا: ۴ عدد

 

طرز تهیه

فر را روی دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) تنظیم و روشن کنید تا گرم شود. سینه مرغ را به صورت طولی و فیله برش بزنید و با نمک مزه‌دار کنید. سپس روی هر دو طرف فیله‌ها را با سس پستو بپوشانید (اختیاری است). مرغ را در سینی فر که با روغن زیتون چرب شده بچینید و به مدت ۴ الی ۵ دقیقه هر دو طرف فیله را به ترتیب در فر گریل کنید.

طرز تهیه سس پستو را اینجا بخوانید.

در این فاصله روی نان پیتزا را با سس پستو بپوشانید و روی آن پنیر، فلفل قرمز و ذرت بپاشید. مرغ‌های گریل شده را هم روی نان‌های بچینید و به مدت ۵ دقیقه در فر بگذارید. می‌توانید دمای فر را در این مرحله کمتر کنید. وقتی پیتزا پستو با مرغ گریل را از فر بیرون آوردید ۲ دقیقه زمان دهید تا خنک شود و سپس برش بزنید.

 

سالاد ماکارونی با فیله ماهی بخارپز یا دودی

 

شام چی بپزم؟ سالاد ماکارونی با فیله ماهی بخارپز یا دودی

مواد لازم برای ۶ نفر

ماکارونی فرمی: ۵۰۰ گرم

سس مایونز: ¼ پیمانه

ماست یونانی ساده: ½ پیمانه

نخود فرنگی پخته: ۱/۲ پیمانه

سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری

نمک کاشر: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه تازه: ½ قاشق چایخوری

فیله ماهی قزل آلا دودی یا بخارپز: ۱ و ½ پیمانه

ساقه کرفس جوان و کوچک: ۱ پیمانه

جعفری تازه و ساطوری خرد شده: ۱/۳ پیمانه

پیازچه: ۱ قاشق غذاخوری ریز خرد شده

شوید تازه و خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

ماکارونی را طبق دستور روی بسته در آبجوش بپزید و آبکش کنید. سس مایونز ،ماست یونانی، سرکه، پیازچه و جعفری، ۱ قاشق چایخوری نمک و فلفل را در یک ظرف بریزید و با هم مخلوط کنید تا یک مایه یکدست داشته باشید. سپس فیله ماهی دودی با پخته را تکه تکه کنید و به این سس اضافه کنید (به جای ماهی از مرغ پخته، تن ماهی که روغن آن حسابی گرفته شده یا تن ماهی در نمک هم می‌توانید استفاده کنید) و کرفس را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. حالا ماکارونی آبکش شده را اضافه کنید و به آرامی با سایر مواد مخلوط کنید تا ماکارونی از هم وا نرود و خمیر نشود و سپس روی سالاد را با شوید خرد شده و تازه تزیین کنید. سالاد ماکارونی را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال نگه دارید تا خنک شود و سپس سرو کنید. این سالاد را تا ۴ روز می‌توانید در یخچال نگهداری و میل کنید.

 

کالابرگ الکترونیک