۸ ماده غذایی عامل فشار خون بالا که برای درمان قطعی بیماری نباید بخورید

۸ ماده غذایی عامل فشار خون بالا که برای درمان قطعی بیماری نباید بخورید


17 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوامل فشار خون بالا

 

فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر به خصوص در جوامع پیشرفته است. عدم تحرک کافی، پشت میز نشینی و خوردن غذاهای آماده، فست فودی و چرب در کنار مسئله وراثت از جمله عوامل اصلی ابتلا به بیماری فشار خون بالا یا پرفشاری خون هستند. اگر دچار بیماری فشار خون بالا هستید باید زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید، ورزش کنید و تحرک داشته باشید و از خوردن یکسری مواد غذایی پرهیز کنید. اما کدام مواد غذایی برای افراد با فشار خون بالا مضر هستند؟ ۸ ماده غذایی بسیار مضر که از جمله عوامل فشار خون بالا هستند را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشارخون بالا می‌رود. فشار خون بالا به این دلیل که اکثراً هیچ علامتی ندارد، گاهی کشنده بی سر و صدا نامیده می‌شود. فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالاست، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر ازحد طبیعی است.

 

 

۱- گوشت‌های فراوری شده از عوامل فشار خون بالا

 

گوشت‌های فراوری شده

 

یکی از عوامل اصلی فشار خون بالا تغذیه اشتباه است. از سوی دیگر گوشت‌های فراوری شده مثل سوسیس و کالباس سرشار از سدیم هستند چرا که عموما با نمک مزه‌دار و نگهداری می‌شوند.

حدود ۷۰ گرم گوشت فراوری شده حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم است. اضافه کردن نان، پنیر، چاشنی و ترشی این مقداری سدیم و نمک را چندین برابر هم می‌کند. اگر تمایل به خوردن این مواد غذایی دارید خودتان در منزل دست به کار شوید و درست کنید.

 

 

طرز تهیه سوسیس و کالباس خانگی را بخوانید

 

 

۲- پیتزا آماده و یخ زده باعث پرفشاری خون می شود

 

پیتزا آماده و یخ زده

 

تقریبا تمام انواع پیتزا از عوامل فشار خون بالا به عنوان غذا هستند. تمام پیتزاها معمولا ترکیبی از گوشت، پنیر، سس گوجه فرنگی و نان هستند. این مواد هر کدام حاوی مقداری سدیم هستند. در این میان پیتزاهای یخ زده که به صورت آماده عرضه می‌شوند برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار خطرناک‌تر هستند. برای نگه داشتن طعم پیتزاهای منجمد به آن‌ها مقدار زیادی نمک اضافه می‌کنند. یک عدد پیتزای منجمد معمولا حاوی ۷۰۰ میلی‌گرم یا حتی بیشتر سدیم است. هر چه پیتزا ضخیم‌تر و پر و پیمان‌تر باشد هم مقدار این سدیم بیشتر است.

 

 

۳- انواع ترشی و شور

 

انواع ترشی و شور از عوامل فشار خون بالا

 

برای نگهداری طولانی‌ مدت مواد غذایی باید به آن‌ها نمک اضافه کرد. در این میان نمک در موادی مثل خیارشور و انواع ترشی و شور به میزان زیادی ذخیره می‌شود و خیار مثل یک اسفنج نمک را به خودش جذب می‌کند.

سبزیجات به صورت کنسرو سدیم زیادی در خود ذخیره می‌کنند. برای مثال یک شیشه کوچک کلم شور حداقل ۳۹۰ میلی‌گرم سدیم دارد.

 

 

۴- سوپ‌های آماده و کنسروی

 

یکی دیگر از عوامل و علت‌های فشار خون بالا در کسانی که مستعد این بیماری هستند استفاده از سوپ‌های آماده و کنسروی است. سوپ‌های آماده یا کنسروی سرشار از سدیم هستند و علاوه بر این فشار و انباشت ایجاد شده برای کنسرو و بسته‌بندی می‌تواند عوارض بدی برای فشار خون داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: کم خونی چیست و راه‌های و درمان تشخیص آن

 

 

۵- رب گوجه‌فرنگی کنسروی

 

طبق یک قانون نوشته شده تمام محصولات به دست آمده از گوجه‌فرنگی باید با مقادیر زیادی نمک آماده شوند تا عمر بیشتری پیدا کنند و فاسد نشوند. انواع رب گوجه‌فرنگی کنسروی، انواع سس پاستا و ماکارونی و آب گوجه‌فرنگی سرشار از نمک و سدیم هستند. یک فنجان آب گوجه‌فرنگی پاکتی حاوی حدود ۶۰۰ میلی‌گرم سدیم است. اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید بهتر است به جای محصولات کنسروی گوجه‌فرنگی از گوجه‌فرنگی تازه که سرشار از لیکوپن است و فواید بسیاری برای سلامت قلب دارد استفاده کنید.

 

 

۶- شکر و شکر افزوده

 

شکر و شکر افزوده باعث فشار خون بالا می شود؟

 

شاید فکر کنید مصرف شکر چون نقطه مقابل نمک است برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند زیان چندانی ندارد. اما بهتر است بدانید که مصرف شکر و فراورده‌هایی که شکر افزوده دارند از جمله مهم‌ترین علت‌های فشار خون بالا هستند. شکر و به خصوص نوشیدنی‌های صنعتی با شکر افزوده سبب بالا رفتن وزن در افراد می‌شوند و بالا رفتن وزن و چاقی هم یکی از دلایل افزایش فشار خون است.

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا مصرف مجاز روزانه شکر در زنان ۲۴ گرم یا شش قاشق چایخوری و برای مردان ۹ قاشق چایخوری یا ۳۶ گرم است.

 

 

۷- مرغ با پوست و غذاهای آماده فشار خون را بالا می برد

 

مرغ با پوست و غذاهای آماده فشار خون را بالا می برد

 

افرادی که فشار خون بالا دارند یا مستعد ابتلا به بیماری فشار خون بالا هستند باید از مصرف چربی‌های اشباع خودداری کنند. برخی از مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع هستند عبارتند از:

*مرغ بریان یا کنتاکی یا به هر صورت طبخ دیگر با پوست (پوست مرغ حاوی چربی‌های مضر است)

*لبنیات پر چرب

*گوشت قرمز

*کره

پوست مرغ را جدا کنید و سپس آن را به هر صورت (ترجیحا کبابی یا آب‌پز) طبخ کنید. از سوی دیگر مواد غذایی آماده و کنسرو شده حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع، قند و مقادیر اندکی فیبر هستند. چربی‌های ترانس در پروسه‌ای به نام «تبدیل به هیدروژن» یا «هیدروژنیشن» که در آن روغن‌های مایع با هوا پر می‌شوند تا تبدیل به روغن جامد شوند عمل می‌آیند. در واقع روغن هیدروژنه عمر مفید و پایداری مواد غذایی آماده و بسته‌بندی شده را افزایش می‌دهد. چربی‌های اشباع برای سلامت قلب و عروق بسیار مضر هستند.

مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع سبب بالا رفتن کلسترول می‌شود و سطح بالای کلسترول فشار خون شما را بالا می‌برد. برای کاهش این اثر بهتر است چربی‌های گیاهی و چربی‌های غیراشباع را جایگزین چربی‌های اشباع کنید. انواع آجیل و مغزها، انواع دانه‌های روغنی مثل کتان و تخمه آفتابگردان، روغن زیتون و آووکادو سرشار از چربی‌های غیراشباع و سالم هستند.

 

 

۸-الکل

 

حتی مصرف مقدار اندکی الکل می‌تواند از جمله علت‌های فشار خون باشد. الکل یک نوشیدنی پر کالری است که سوخت و ساز قسمت اعظم آن در کبد انجام می‌شود. الکل سبب چاقی و اضافه وزن می‌شود و افراد چاق هم بیش از سایرین مستعد ابتلا به بیماری فشار خون بالا هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۴ ماده غذایی فوق العاده برای کاهش سریع کلسترول خون

 

 

منبع: Healthline

کالابرگ الکترونیک