معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان


27 آبان 1399 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

حتما شما هم نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت و سون الون را زیاده شنیده‌اید. دو فروشگاه زنجیره‌ای موفق در صنعت خرده‌فروشی. خرده‌فروشی شامل فروش کالاها و لوازم برای مصرف مستقیم خریدار است که از محلی معین مانند فروشگاه فیزیکی یا مرکز خرید، در قالب بخش‌های کوچک تشکیل شده باشد. فروشگاه خرده فروشی گاهی همراه با خدمات جانبی مثل تحویل نیز است. در دنیا شرکت‌های بزرگی وجود دارند که در صنعت خرده‌فروشی پرچم‌دار هستند. دو شرکت معروف در این زمینه والمارت (Walmart) و سون الون (۷‑Eleven) هستند. در این مطلب از سایت‌های walmart و NRF که در مجله‌ کوروش می‌خوانید، ما به معرفی دو شرکت خرده‌فروشی دنیا، یعنی فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت و سون الون می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

معرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت

 

خرده فروشی‌های امروزی در واقع همان خوار بار فروشی‌های معروف خودمان هستند که محصول را مستقیما به دست مصرف‌کننده خرد می‌رساندند. بقالی یا سوپرمارکت محل شما در واقع نوعی از صنعت خرده فروشی‌ است که این روزها در مقیاس بزرگ‌تر و با شعبه‌های بیشتر به شکل فروشگاه‌هایی مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش درآمده است.

 

به گزارش NRF در سال ۲۰۲۰، والمارت در میان معروف‌ترین خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهان بزرگ‌ترین فروشگاه  است. دفتر اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت و محل تولد آن آمریکاست. شاید برایتان جالب باشد درآمد کل این شرکت از ابتدا تا کنون بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است. والمارت بیش از ۱۱۳۶۱ شعبه در سراسر نقاط جهان دارد و مجموعا ۲ میلیون و دویست هزار نفر را مشغول به کار کرده است.

 

البته این روزها با همه گیر شدن اینترنت و افزایش کاربران آن، در کنار بالا رفتن کاربران تلفن‌همراه، مدل کسب و کارهایی نظیر والمارت تغییر کرده و صرفا شبیه تعریفی که ما از فروشگاه‌های فیزیکی داریم، نیست. برای مثال شما تمام خریدتان را به صورت اینترنتی از اپلیکیشن والمارت انجام می‌دهید و درب منزل تحویل می‌گیرید.

 

قابلیت جالب دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت مراکز Pickup آن است، به این روش که شما خرید خود را آنلاین انجام می‌دهید و محل دریافت آن را نزدیک‌ترین مرکز برداشت که اطراف محل زندگی‌تان است انتخاب می‌کنید و در زمان مقرر شده، بسته خرید خود را در مرکز انتخاب شده، دریافت می‌کنید. پایه و اساس کسب و کار والمارت مدل هایپرمارکت یا فروشگاه‌های بزرگ است که همه اجناس مورد نیاز مشتریان را فراهم می‌کند. شعار والمارت این است: پولت رو پس‌انداز کن و خوب زندگی کن!

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

تاریخچه والمارت؛ پولت را پس‌انداز کن و خوب زندگی کن!

 

داستان غول خرده فروشی ایالات متحده Walmart از سام والتون شروع می‌شود. او در سال ۱۹۱۸ در کینگ فیشر، اوکلاهما متولد شد. در سال ۱۹۴۲، در سن ۲۴ سالگی به ارتش پیوست و در سال ۱۹۴۳ با هلن رابسون ازدواج کرد.  هنگامی که خدمت سربازی او در سال ۱۹۴۵ پایان یافت، والتون و همسرش به آیووا و سپس به نیوپورت در آرکانزاس نقل مکان کردند.

 

در این مدت والتون تجربه اولیه خرده‌فروشی را به دست آورد و در نهایت فروشگاه خود را اداره کرد.  در سال ۱۹۵۰ والتون نیوپورت را به مقصد بنتونویل ترک کرد، جایی که او فروشگاه Walton’s 5 & 10 را در میدان مرکز شهر باز کرد.  سپس والتون در ۲ ژوئیه ۱۹۶۲ در سن ۴۴ سالگی اولین فروشگاه Walmart خود را در راجرز آرکانزاس افتتاح کرد.

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

 

تا سال ۱۹۶۷ ، خانواده والتون صاحب ۲۴ فروشگاه شدند که در مجموع فروش آن‌ها ۱۲.۷ میلیون دلار بود. این شرکت در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۶۹ با عنوان Wal-Mart Inc مطرح شد و در سال ۱۹۷۰ نام خود را به فروشگاه‌های والمارت تغییر داد. این شرکت در اول اکتبر ۱۹۷۰ تجارت سهام خود را به عنوان یک شرکت عمومی آغاز کرد و در سال ۱۹۷۲ در بورس اوراق بهادار نیویورک قرار گرفت. اولین سهام Walmart با قیمت ۱۶.۵۰ دلار برای هر سهم فروخته شد.

 

در سال ۱۹۸۰ خانواده والتون بنیاد خانواده والتون را تأسیس کردند زیرا این شرکت به فروش سالانه یک میلیارد دلار دست یافت؛ سریع‌تر از هر شرکت دیگر در آن زمان. در سال ۱۹۸۳ این شرکت سیستم‌های فروش رایانه‌ای را جایگزین صندوق‌های پول نقد کرد که پرداخت سریع و دقیق را امکان‌پذیر می‌کرد.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید والمارت در سال ۱۹۸۷ بزرگ‌ترین سیستم ارتباطی ماهواره‌ای خصوصی را در ایالات متحده راه‌اندازی کرد که از طریق ارتباط صوتی، داده‌ای و تصویری، ارتباط شرکت را با دیگر نقاط برقرار می‌کرد. نکته قابل توجه بعدی اینکه Walmart اولین هفته فروش ۱ میلیارد دلاری خود را در سال ۱۹۹۳ جشن گرفت. اولین فروش ۱۰۰ میلیارد دلاری سال ۱۹۹۷ و در سال ۲۰۰۹، این شرکت بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار فروش سالانه را تجربه کرد.

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

 

در ۵ آوریل ۱۹۹۲ بنیان‌گذار و الهام‌بخش والمارت، سام والتون در لیتل راک، ایالت آرکانزاس درگذشت. والمارت تحت کنترل خانواده والتون قرار دارد که شامل جیم والتون، اس. رابسون والتون، آلیس والتون، لوکاس والتون، آن والتون کرونکه، کریستی والتون و نانسی والتون لوری می‌شود. وراث سام والتون بیش از ۵۰٪ والمارت را از طریق شرکت هولدینگ خود، Walton Enterprises و از طریق دارایی‌های شخصی خود دارند.  والمارت سه قالب خرده‌فروشی را در آمریکا اجرا کرده و تحت سه عنوان فعالیت می‌کند: سوپرسنترز (Supercenters)، فروشگاه‌های تخفیف‌دار (Discount Stores) و بازارهای همسایگی (Neighborhood Markets).

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

۹  واقعیت درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت که باید بدانید

 

  1. تا این لحظه Walmart دارای ۱۱,۵۰۱ فروشگاه در ۲۷ کشور مختلف با ۵۶ نام تجاری متفاوت است.
  2. در سال ۲۰۰۵ درآمد سالانه این شرکت ۲۸۴.۳۱ میلیارد دلار بود. پیش‌بینی شده در پایان سال ۲۰۲۰ درآمد این شرکت حدود ۵۲۳.۹۶۴ میلیارد دلار خواهد بود.
  3. دارایی خالص این شرکت در سال ۲۰۱۹ حدودا ۵۱۴ میلیارد دلار بود.
  4. تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ فروشگاه والمارت در ایالات متحده بیش از ۴۷۵۶ شعبه دارد.
  5. در سال ۲۰۲۰، بیشترین فروش والمارت دسته‌بندی مواد غذایی ( ۵۶٪) بوده است.
  6. تخمین زده می‌شود روزانه ۳۷ میلیون نفر از فروشگاه‌های والمارت در سراسر جهان بازدید می‌کنند.
  7. فروشگاه‌های والمارت هر هفته حدود ۲۶۵ میلیون مشتری دارند.
  8. فروشگاه‌های والمارت قدرت درهم شکستن رقبای کوچک محلی را دارند.
  9. Walmart تقریبا شناخته‌شده‌ترین برند صنعت خرده‌فروشی در جهان است.

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

معرفی خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون یا سون ایلون (هفت-یازده) یکی از برندهای هولدینگ ژاپنی Seven & I است. این مجموعه با درآمد کل ۶۱.۵ میلیارد دلار در رده دوازدهم پر ارزش‌ترین شرکت‌های خرده فروشی در جهان ایستاده است. پایه و اساس این کسب و کار Convenience Store یا فروشگاهی با دسترسی راحت و خرید آسان است که نهایتا رفاه را برای مشتریان خود به ارمغان می‌آورد. سون الون مجموعا دارای ۷۱۱۰۰ فروشگاه در ۱۸ کشور است.

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

تاریخچه سون الون

 

وقتی ساعت ۲ وارد یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ۲۴ ساعته سون الون بشوید،احتمالا از خودتان می‌پرسید چرا فروشگاهی که ۲۴ ساعت ۷ روز هفته باز است، اسمش ۷/۱۱ است!؟ پاسخ در تاریخچه این شرکت نهفته‌است. نام این فروشگاه به افتخار ساعت کاری آن در زمان تاسیسش بر می‌گردد؛ وقتی که از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب باز بود.

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

 

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون یا ۷-ایلون در سال ۱۹۲۷ توسط جو سی. تامسون، کلود اس. داولی، جان فیلیپ تامسون و جو سی. تامسون جونیور تأسیس شد و هم‌اکنون به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت ژاپنی سون اند آی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر دالاس، تگزاس قرار دارد.

در صفحه درباره ما در وب‌سایت سون الون آمده است: «برند ۷ ‑ Eleven در سراسر جهان شناخته شده و محبوب است و محصولات برجسته‌ما بخش عمده‌ای از فرهنگ آمریکایی هستند. اگرچه طی این سال‌ها رشد چشمگیری داشته‌ایم، اما تمرکز ما بر روی تسهیل زندگی برای مشتریان ثابت مانده است. این ایده ساده، دلیل این است که ما رهبر بازار هستیم. همچنین به همین دلیل مشتریان، کارمندان، شعبه‌ها و رهبران ما افتخار می‌کنند که بخشی از داستان ۷ ‑ Eleven هستند.»

 

معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

 

در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۰ مجله Entrepreneur، برند  ۷-Eleven به مقام ۳ در این لیست ۵۰۰تایی صعود کرد. این هفدهمین سال بود که ۷-Eleven بین ۱۰ برند برتر مجله قرار می‌گرفت. همچنین در سال ۲۰۱۰ اولین فروشگاه سبز ۷-Eleven در دلاند، فلوریدا افتتاح شد. این فروشگاه دارای عناصر رهبری شورای ساختمان سبز ایالات متحده (USGBC) در زمینه انرژی و طراحی محیط زیست (LEED) است. همچنین طراحی سازگار با محیط زیست باعث صرفه‌جویی فروشگاه در هزینه‌های انرژی می‌شود.

 

در همان سال ۷-Eleven با راه‌اندازی اپلیکیشن آیفون و آندروید نوشیدنی Slurpee به دنیای تلفن همراه رفت. برنامه نوشیدنی Slurpee یافتن فروشگاه‌های ۷-Eleven را آسان کرد و مسیریابی آسان را برای مشتریان فراهم کرد. سال بعد ۷-Eleven چهل‌هزارمین فروشگاه خود را جشن گرفت و در عرض دو سال از آن نقطه عطف، شصت‌هزارمین فروشگاه خود را نیز افتتاح کرد. در سال ۲۰۲۰، ۷-Eleven اعلام کرد که Speedway (برند معروف فروشگاه‌های زنجیره‌ای مستقر در پمپ‌بنزین) را به قیمت ۲۱ میلیارد دلار خریداری می‌کند.

 

۷ حقیقتی که باید درباره سون الون بدانید

 

  1. فروشگاه ۷-eleven در سال ۱۹۲۷ تاسیس شد.
  2. ۷-ELEVEN یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیاست که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰ هزار شعبه در سرتاسر دنیا دارد.
  3. ۷-ELEVEN اولین تبلیغ تلویزیونی را برای یک فروشگاه زنجیره‌ای در سال ۱۹۴۹ پخش کرد.
  4. معروف‌ترین نوشیدنی فروشگاه‌های ۷ الون به نام Slurpee (چیزی شبیه یخ‌ در بهشت خودمان) به صورت اتفاقی توسط عمر کندلیک، صاحب یکی از شعبه‌های قدیمی ۷ الون، زمانی که بیش از حد در یخچال باقی ماند و یخ زد، کشف شد. او ابتدا آن را ICEE نامید اما واحد تجاری شرکت در آینده نام آن را به Slurpee تغییر داد.
  5. از سال ۲۰۰۲ به بعد هر سال در تاریخ  ۱۱ جولای (۱۱/۷) به مناسبت تولد این برند یک Slurpee کوچک رایگان به هر مشتری هدیه داده می‌شود.
  6. از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰، ۷-یازده اقدام به اجرای تبلیغاتی کرده است که “۷-انتخاب” نامیده می‌شود. این بازی تبلیغاتی به این صورت است که مشتریان با خرید فنجان‌های مخصوص قهوه قرمز یا آبی چاپ شده با نام هر نامزد رأی می‌دهند.
  7. شعبه‌های ۷-الون در سراسر دنیا با هم فرق دارند.

 

کالابرگ الکترونیک