چشم‌انداز صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ از نگاه کارشناسان بازار

چشم‌انداز صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ از نگاه کارشناسان بازار


4 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چشم-انداز-خرده-فروشی

در سال ۲۰۲۰ رفتار مشتریان یک شبه تغییر کرد. چشم انداز صنعت خرده فروشی نیز دستخوش تغییرات مهمی شد. بیشترین تغییرات مربوط به بحران کرونا و مباحث مربوط به بهداشت و ایمنی در خرید بود. در این دوره شاهد بودیم که بسیاری از فروشگاه‌ها در صنعت خرده فروشی خیلی سریع خود را با تغییرات وفق دادند. تغییراتی که طی چند ماه اتفاق افتاد. از سوی دیگر شاهد فروپاشی بخشی از صنعت خرده فروشی هم در دوره پاندمی کرونا بودیم. در این مقاله از مجله کوروش چشم‌انداز صنعت خرده فروشی در ۲۰۲۱ را از نگاه کارشناسان بازار خرده فروشی بررسی می‌کنیم.

 

تغییرات در چشم‌انداز صنعت خرده فروشی ۲۰۲۱

 

برای تجزیه و تحلیل صنعت خرده فروشی در ۲۰۲۱ با بیش از ۵۰ مدیر فروشگاه خرده فروشی و ۱۵ نفر از متخصصان صنعت خرده فروشی مصاحبه شده است. از آن‌ها در مورد قوانین جدید بازار خرده فروشی و چشم‌انداز سال۲۰۲۱ پرسیده شده است. تمام عوامل سیاسی و اقتصادی در بررسی برای سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های آینده لحاظ شده است. چکیده صحبت‌ها و نظرات مبتنی بر ادامه شرایط شیوع پاندمی کرونا و لزوم تغییرات برای تطبیق با این شرایط جدید است. کلیه قوانین برای چشم انداز صنعت خرده فروشی باید کنار گذاشته شود. این یک حقیقت است. همه چیز یک شبه تغییر کرده و این تغییرات همچنان ادامه دارد. برخی فروشگاه‌های پوشاک و لباس از زمان بروز بحران کرونا با مشکلات جدی مواجه شده‌اند چرا که هزینه‌ها بسیار چشمگیر بود. قطعا برخی از اولویت‌بندی‌ها در چشم‌انداز صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ باید تغییر کند. نگاهی انداخته‌ایم به برخی از این اولویت‌ها در چشم‌انداز صنعت خرده فروشی.

 

 

شتاب در دیجیتالی شدن در چشم انداز صنعت خرده فروشی

 

 

یکی از مباحث مهم چشم‌انداز صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ شتاب در مسیر حرکت در دنیای دیجیتال است. شتابی که در پاندمی کرونا دور بیشتری گرفت. حالا خرده‌ فروشان با سرمایه‌گذاری در بخش دیجیتال خود، انتظار در رشد میزان فروش دارند. علیرغم رشد سریع در دنیای دیجیتال باید گفت که همچنان تنها از هر ۱۰ مدیر فقط ۳ نفر از آن‌ها سازمان‌های خود را به قابلیت‌های دیجیتالی بالا مجهز کرده‌اند. با این حال بسیاری از مدیران همچنان در حال برنامه‌ریزی هستند.

 

سرمایه‌گذاری کلان بر روی بخش تجارت الکترونیک و استفاده از تکنولوژی و فناوری، یکی از مباحث مهم در صنعت خرده فروشی است. اگر چه دیجیتالی شدن و حرکت در مسیر فناوری به خرده‌فروشان کمک بسیاری کرد و آن‌ها موفق شدند تا حداقل انتظارات مصرف‌کننده را نیز در این دوره برطرف کنند. اما این تنها کافی نیست. آن‌ها باید به دنبال یک وجه تمایز باشند و قابلیت های متفاوتی را از فروشگاه خرده فروشی خود ارائه دهند.

 

طراحی مدل‌های درآمدی جدید، ایجاد تشکل‌های مفید در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد. آن‌ها حالا باید بر روی سودآوری در دنیای دیجیتال تمرکز کنند. فروشگاه های خرده فروشی در چشم انداز ۲۰۲۱ باید به شرکت‌های بزرگ فناوری نگاه کرده و رفتار آن‌ها با مصرف‌کنندگان را رصد کنند. از داده‌های آن‌ها استفاده کنند و کانال‌های مختلف خود برای حرکت در مسیر دنیای دیجیتال را هرچه سریع‌تر پیدا کنند.

 

 

انعطاف پذیری زنجیره تامین در چشم انداز خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

بحران پاندمی کرونا ضعف در انعطاف‌پذیری زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی را بیش از هر زمان دیگری در سال ۲۰۲۰ مشخص کرد. شاید بهتر باشد در چشم انداز سال ۲۰۲۱ در این زمینه بیشتر تمرکز کرد. در ۲۰۲۰ اختلالات گسترده‌ای در زنجیره تامین ایجاد شد. ناکارآمدی بسیاری از عوامل خرده فروشی آشکار شد. به دلیل عدم تجهیزات کافی و آمادگی لازم پاسخگویی به تقاضای مصرف‌کنندگان با مشکل مواجه شد. کنجکاو بودیم بدانیم که چطور بسیاری از خرده فروشان به دنبال گسترده کردن بازار تامین خود هستند. بازاری که از تاخیر جلوگیری کند.

 

خرده فروشان اهمیت واکنش سریع به نیاز مصرف‌کننده را درک کرده‌اند و از انعطاف‌پذیری و چابکی بیشتری برخوردار شده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ چابکی خرده فروش در زنجیره تامین بیشتر مشهود باشد. حالا تغییرات زیادی ایجاد شده است. اولویت شامل ارتباط با تولید کننده‌های مختلف، تحقیق قبل از سفارش، تعیین زمان تحویل، سرمایه‌گذاری بر روی محصولات متفاوت و مدیریت انبار است. اگر فروشگاه خرده فروشی بتواند این زنجیره را با کیفیت مناسب حفظ کند و انعطاف‌پذیری مناسبی در این زمینه داشته باشد، بسیار موفق است.

 

 

استراتژی‌های ایمنی و بهداشت در فروشگاه‌های خرده فروشی

 

 

در زمستان کووید ۱۹ جهش بیشتری پیدا کرد و همراه با آن اضطراب‌های عمومی افزایش یافت. طبق نظرسنجی‌ها ۵۶ درصد مصرف‌کنندگان در مورد خرید از فروشگاه های خرده فروشی تردید داشتند. آن‌ها بسیار مضطرب به نظر می‌رسیدند. این موضوع نشان می‌دهد که خرده‌فروشان در چشم انداز صنعت خرده‌فروشی در سال جاری نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری برای بخش بهداشت و ایمنی دارند. این سرمایه‌گذاری بیش از آن چیزیست که در قبل‌ها در مورد آن هزینه می‌شد. مدیران اجرایی با آگاهی از این موضوع باید اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کنند. تمایز و وفاداری و ایجاد اعتماد بیشتر، قطعاً زمینه مناسبی برای رشد در صنعت خرده فروشی و فروش بیشتر خواهد داشت.

 

۲۳ درصد از مصرف کنندگان صنعت خرده فروشی خرید از فروشگاه های زنجیره ای را قابل اعتماد ارزیابی کردند. ۳۳% حاضر به مسافرت و خرید در طی مسافرت هستند. بنابراین اگر بر روی بهداشت و ایمنی سرمایه‌گذاری بیشتری شود، این میزان افزایش خواهد یافت. بهتر است مدیران اجرایی برای افزایش سطح سلامت ایمنی و بهداشت در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری متوسط و یا حتی زیادی در این زمینه انجام دهند. یک چهارم هزینه در فروشگاه های خرده فروشی باید صرف تجهیزات و وسایل بهداشتی شود.

 

 

تجدید نظر در هزینه‌ها در چشم انداز خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۰ با بار سنگین بدهی و گردش مالی کم مواجه شد. برخی صنایع حتی با به مرز ورشکستگی کشیده شده‌اند. کووید ۱۹ یکی از عوامل اصلی این هزینه‌ها بود. همه مشکلات جدید تشدید شد و در مرحله بعد تغییر مسیر مشتری در خرید پیش آمد. مشتری به سمت خرید اینترنتی و آنلاین حرکت کرد. بنابراین تغییرات زیادی برای تجهیز زیرساخت لازم بود. همه این‌ها هزینه‌بر بودند. شاید بهتر باشد تا در چشم انداز سال ۲۰۲۱ کمی برای تجزیه و تحلیل هزینه‌های مالی بیشتر زمان گذاشت.

 

اینکه تعادل مناسبی بین ساختارهای هزینه‌ای برقرار کرد. با کاهش هزینه‌های طولانی مدت و کاهش سفرهای تجاری شاید بتوان کمی هزینه‌های اضافی را تعدیل کرد. کاهش هزینه‌ها شروع خوبی است. اما باید به دگرگونی صنعت خرده فروشی و تغییر آن از روش قدیمی فروش به روش جدید هم فکر کرد. ایده‌های تازه‌ای را عرضه کرد. ایده‌های تازه به سودآوری بازار خرده‌ فروشی در چشم‌انداز صنعت خرده فروشی در ۲۰۲۱ بسیار کمک خواهد کرد.

 

 

کالابرگ الکترونیک