مهم ترین شباهت ها و تفاوت های علائم آلرژی فصلی و کرونا

مهم ترین شباهت ها و تفاوت های علائم آلرژی فصلی و کرونا


24 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چطور تشخیص بدهیم آلرژی فصلی داریم یا کرونا؟

آیا چیزی در مورد تشخیص علائم آلرژی فصلی از کرونا می‌دانید؟ هر سال با شروع فصل جدید انواع آلرژی پوستی، گلو، تنفسی و بینی در کودکان و بزرگسالان شایع می‌شود. در چند سال اخیر همزمان با آلرژی فصلی که به تب یونجه هم مشهور است، با شیوع ویروس بیماری کرونا کووید ۱۹ در دنیا مواجه هستیم. کرونا در برخی موارد علائمی مشترک با آلرژی فصلی دارد. برای این که خودمان تشخیص بدهیم علائمی که داریم علائم و نشانه‌های آلرژی فصلی هستند یا علائم اولیه بیماری کرونا روش‌های ساده‌ای وجود دارد. در مجله کوروش شباهت‌ها و تفاوت‌های آلرژی فصلی با بیماری کرونا ویروس را به زبان ساده توضیح می‌دهیم و اینکه چطور می‌توانیم علائم آلرژی فصلی را از کرونا تشخیص بدهیم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مهم‌ترین تفاوت علائم حساسیت فصلی با علائم کرونا پاسخ خواهیم داد.

 

 

تشخیص علائم آلرژی فصلی از کرونا

 

تشخیص علائم آلرژی فصلی از کرونا

 

تا پیش از این معمولا تب یونجه یا همان آلرژی فصلی با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شد تا اینکه در چند سال اخیر بحث بیماری کرونا پیش آمد. اگر چه ویروس کرونا هم از خانواده ویروس‌های سرماخوردگی است، اما با توجه به سرایت بالای شیوع کرونا و جوانب ناشناخته این ویروس به خصوص سویه اومیکرون لازم است که در همان مراحل اولیه نشانه‌ها و علائم کرونا و تفاوت آن با آلرژی فصلی یا سرماخوردگی و بیماری آنفولانزا را بدانیم تا در صورت لزوم خودمان را در خانه قرنطینه کنیم.

 

در همان ابتدای کار باید بدانیم که عامل بیماری کرونا ویروسی تاجدار به نام کووید ۱۹ است که از خانواده ویروس سارس و مرس محسوب می‌شود. اما عامل آلرژی فصلی یک‌ واکنش‌ حساسیتی به‌ مواد حساسیت‌زای موجود در هواست که‌ چشم‌ها، بینی‌، سینوس‌ها، گلو، و لوله‌های‌ برونشی موجود در ریه‌ها را درگیر می‌کند.

 

شاید تصور کنید که رینیت آلرژیک که تب یونجه هم نامیده می‌شود با تب همراه است اما اینگونه نیست و در این‌ بیماری‌ تبی‌ وجود ندارد. این بیماری بیشتر در فصل گرده‌ افشانی‌ گیاهان‌ تشدید می‌شود و با پایان‌ آن‌ فروکش‌ می‌کند.

 

 

علائم تب یونجه یا آلرژی فصلی

 

علائم تب یونجه یا آلرژی فصلی

 

  • خارش، قرمزی و آبریزش چشم‌ها
  • خارش گلو، بینی، دهان و گوش‌ها
  • از دست دادن حس بویایی
  • درد در اطراف شقیقه‌ها و پیشانی
  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • عطسه و سرفه
  • احساس خستگی
  • گوش درد
  • سردرد

 

 

علائم آلرژی فصلی یا تب یونجه در افرادی که آسم دارند

 

  • احساس گرفتگی در سینه
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه و سرفه

 

 

علائم و نشانه‌های شایع بیماری کرونا

 

علائم و نشانه‌های شایع بیماری کرونا

 

  • سرفه‌های خشک ادامه داری که قبلا سابقه نداشته‌اند
  • تب
  • تنگی نفس

 

تشخیص علائم و نشانه‌های آلرژی فصلی از کرونا

 

تشخیص علائم و نشانه‌های آلرژی فصلی از کرونا

 

  • هم در آلرژی فصلی و هم در بیماری ناشی از ویروس کرونا کووید ۱۹ که یک عفونت حاد تنفسی محسوب می‌شود مسئله تنگی نفس دیده می‌شود. اما در زمان ابتلا به بیماری خفیف کرونا این مورد شایع نیست. تنگی نفس در موارد شدید بیماری کرونا شایع است.

 

  • در آلرژی فصلی یا بهاره فرد مبتلا تب و احساس مریضی و ناخوشی ندارد اما در مورد بیماری کرونا عموما فرد بیمار تب بالای ۳۸ درجه را تجربه می‌کنید.

 

  • شایع‌ترین علائم آلرژی فصلی که شامل خارش و قرمزی چشم و گرفتگی و آبریزش بینی است معمولا در بیماران کرونایی کمتر دیده می‌شود و می‌توان گفت که نادر است ولی بعید هم نیست. در سویه اُمیکرون کرونا آبریزش بینی شایع است.

 

  • شباهت‌های کرونا با آلرژی فصلی بر کسی پوشیده نیست. تشخیص علائم آلرژی فصلی از کرونا کار چندان ساده‌ای نیست، اما به هر حال توجه به برخی جزئیات و نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر این دو مشکل را از هم تفکیک دهید. برای شناخت تفاوت آلرژی فصلی با بیماری کرونا باید علائم هر یک از این بیماری‌ها را به طور دقیق بشناسید و در صورت ابتلا متوجه شوید که به آلرژی فصلی یا بیماری کرونا مبتلا شده‌اید.

 

 

تفاوت‌های علائم حساسیت فصلی با علائم کرونا

 

تفاوت حساسیت فصلی با علائم کرونا

 

با تغییر سویه‌های مختلف کرونا تشخیص حساسیت‌های فصلی از علائم کرونا کمی سخت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. هر چند که هنوز روش‌های زیادی برای تفکیک علائم حساسیت فصلی و کرونا وجود دارد، اما پزشکان توصیه می‌کنند، در صورتی که خودتان قادر به تشخیص موضوع نیستید، بهتر است حتماً آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا در صورت ابتلا به کرونا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید.

 

از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به آلرژی فصلی می‌توان به عطسه، خارش چشم و بینی، آبریزش بینی، انسداد بینی، سرفه خشک و تغییرات پوستی اشاره کرد. اما معمولاً افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، علائم محدودتری را تجربه می‌کنند. مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به کرونا، تب، سرفه خشک، درد عضلانی، بدن درد و درد در قفسه سینه است. در سویه‌های جدید کرونا خیلی از افراد آبریزش بینی، گلودرد و حتی اسهال را نیز تجربه می‌کنند.

 

مهم‌ترین تفاوتی که باید در مورد حساسیت فصلی و علائم کرونا بدانید «تب» است. افرادی که به حساسیت و آلرژی‌های فصلی مبتلا می‌شوند، تب را تجربه نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند به شما در تفکیک علائم کمک کند.

 

موضوع بعدی که باید در مورد تفاوت آلرژی فصلی و کرونا بدانید مربوط به خارش پوست است. افرادی که به حساسیت فصلی مبتلا می‌شوند، معمولاً خارش‌های پوستی را تجربه می‌کنند، اما این علامت معمولاً در بیماران کرونایی دیده نمی‌شود (اگر چه در برخی بیماران کرونا راش پوستی هم گزارش شده است). توجه داشته باشید که در حساسیت‌های فصلی اگر بعد از شروع علائم آنتی هیستامین مصرف کنید، علائم فروکش می‌کند. اما مصرف آنتی هیستامین‌ها در درمان کرونا تأثیر چندانی ندارد.

 

 

شباهت آلرژی فصلی با علائم کرونا

 

آلرژی‌های فصلی و بیماری کرونا شباهت‌های زیادی با هم دارند و همین موضوع موجب نگرانی بسیاری از افراد شده است. برای تشخیص این موضوع ابتدا باید سابقه بالینی و پزشکی فرد مورد بررسی قرار بگیرد.

 

معمولاً افرادی که به آلرژی مبتلا هستند، بارها علائم را تجربه کرده‌اند و احتمالاً امسال هم با قرار گرفتن در شرایطی که به آن آلرژی دارند، دچار علائم خواهند شد. از مهم‌ترین شباهت‌های آلرژی فصلی یا علائم کرونا می‌توان به آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه خشک، احساس خستگی، خارش گلو و تنگی نفس اشاره کرد.

 

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین تفاوت علائم آلرژی فصلی با علائم کرونا چیست؟

 

کرونا معمولاً با علائمی مثل سرفه‌های خشک ادامه‌داری که قبلاً سابقه نداشته‌اند، تب و تنگی نفس همراه است. اما شایع‌ترین علائم آلرژی فصلی شامل خارش و قرمزی چشم و گرفتگی و آبریزش بینی است که معمولاً در بیماران کرونایی کمتر دیده می‌شود اما بعید هم نیست.

 

 

مهم‌ترین علائم حساسیت فصلی چیست؟

 

علیرغم شباهت‌های کرونا با آلرژی فصلی باید بدانید که مهم‌ترین علائم حساسیت‌های فصلی خارش، قرمزی و آبریزش چشم‌ها، خارش گلو، بینی، دهان و گوش‌ها، از دست دادن حس بویایی، درد در اطراف شقیقه‌ها و پیشانی، آبریزش و گرفتگی بینی، عطسه و سرفه و گوش درد است.

 

 

کالابرگ الکترونیک