تمیز کردن آشپزخانه – نکات و تکنیک ها

تمیز کردن آشپزخانه – نکات و تکنیک ها


9 اردیبهشت 1397 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمیز کردن آشپزخانه

 

به راحتی آشپزخانه را با این تکنیک ها تمیز کنید

 

آشپزخانه را قلب خانه می گویند. شاید برای شما هم تا به حال پیش آمده است که چرا چنین لقبی را به آشپزخانه داده اند؟ پاسخ سوال را می توان به این صورت بیان کرد؛ بیشتر وقت افراد منزل مخصوصا خانم های خانه دار در آشپزخانه سپری می شود. همچنین امروزه دورهم جمع شدن افراد منزل، انجام بعضی از تصمیم گیری های مهم و غیره هم در آشپزخانه انجام می شود. وقتی آقای خانه بعد از یک روز کاری وارد منزل می شود، اولین سوالی که از خانم خود می پرسد، در مورد غذای شب است و تنها رایحه ای که می توان کل فضای منزل را متحول کند، بوی غذای خوشمزه است. در تمامی این فعالیت ها، پای آشپزخانه مانند قلب انسان وسط است؛ اما آشپزخانه مانند قلب زمانی می تواند  کارایی خود را به خوبی نشان دهد که تمیز باشد.

از آنجا که بیشترین میزان رفت و آمد در قسمت آشپزخانه است و تمامی موارد خوراکی در آنجا قرار دارد و تهیه می شود، پس بیشتر از همه باید به بهداشت این مکان توجه ویژه شود و ازاین رو همیشه باید تمیز نگه داشته شود. به عبارتی دیگر آشپزخانه از آن قسمت هایی است که هر روز بعد از اتمام پخت باید تمیز شود تا کثیفی و آشغال های به وجود آمده تاثیر منفی در سلامت بهداشت فرد و غذا نگذارد.

تکنیک و روش های مختلفی وجود دارد که اکثر خانم های خانه دار بسته به تجربه های خود، آن ها را به کار می گیرند. به هر حال هنوز سوالات خاصی در خصوص اینکه چگونگی تمیز کردن قسمت های مختلف منزل وجود دارد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا تکنیک ها و روش های مهم و اصلی را که شما باید در تمیز کردن آشپزخانه را بیان کنیم.

 

تکنیک های تمیز کردن آشپزخانه

 

تمیز کردن اجاق گاز

یکی از اولین قسمت هایی که باید تمیز شود و در واقع بیشتر از همه، در چشم افراد و مهمانان خواهد بود، اجاق گاز است. چربی ها و مواد غذایی ریخته شده در هنگام پخت، همیشه بر روی اجاق می ریزد و باید برای اجتناب از ماندن لکه، سریع آن ها را تمیز کرد.

خانم ها همیشه از تمیز کردن اجاق گازها گله دارند ولی نمی توانند آن را هم به حال خود رها کنند، به هر حال بیشتر از بقیه در تمیز بودن آن حساس هستند. بهترین روش برای تمیز کردن، ترکیب جوش شیرین، نمک و آب است و برروی لکه ها، مخصوصا لکه های قدیمی تر بریزید و اجازه بدهید تا مدت زمان طولانی بماند. سپس با دستمال نرم و مرطوب، آن ها را تمیز کنید. البته بسیاری از خانم ها برای اجتناب از این موارد، از فویل استفاده می کند و هرچند وقت یکبار، آن ها را تعویض می کنند.

 

​تمیز کردن سینک

 

سینک ظرفشویی محلی است که شما برای تمیز کردن ظروف استفاده می کنید؛ حال اگر خود این سینک کثیف باشد، به نظر شما ظرف ها در این چنین سینک هایی تمیز می شوند یا بیشتر کثیف؟ از آنجا که همواره آشغال ها و چربی های ظروف و غیره درسینک رفع می شوند، خود سینک هم حتما باید بعد از شستشوی کامل تا اثرات به جا مانده مانند چربی و غیره از بین بروند.

بهترین راه، استفاده از مخلوط نمک پودر، جوش شیرینی و آب است و سپس با یک دستمال مرطوب اقدام به تمیز کردن بدنه سینک کنید. توصیه می شود که حتما در هنگام شستن، از آب داغ استفاده کنید که چربی ها را با خود ببرد.

 

​تمیز کردن کاشی و سرامیک

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

در نگاه اول زدودن کثیفی از آن، سخت و وقت گیر است و برای همین بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند که این قسمت را در آخر تمیز کنند یا انرژی برای دیگر قسمت ها از بین نرود. از آنجا که بیشتر از همه در معرض، کف و دیوارها در معرض هوای آزاد و استفاده قرار دارند، گردوخاک و جرم هر لحظه در حال نشستن بر روی آن ها است؛ ولی متاسفانه هیچگاه به چشم نمی آید.

بهترین روش برای از بین بردن جرم، استفاده از مخلوط سرکه، آبلیمو و نمک است و آن را برروی کاشی و سرامیک به مدت سی دقیقه قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

 

 

تمیز کردن اشپزخانه

 

چند توصیه را بهتر است که جدی بگیرید:

 

 

– هر هفته حداقل یک بار، کف آشپزخانه خود که سرامیک یا کاشی است، با آب داغ و جارو دستی ساده تمیز کنید.

– در صورتی که آشغال یا کثیفی بر روی آن ریخت، سریع اقدام به از بین بردن و تمیز کردن لکه کنید؛ زیرا اگر لکه ها خشک شود، تمیز کردن آن مشکل خواهد بود و باید از مواد شوینده قوی تر موجود در فروشگاه های زنجیره ای، استفاده کنید.

 

تمیز کردن شیشه

 

تمیز کردن شیشه های آشپزخانه از یک دیدگاه، اهمیت زیادی دارد؛ پنجره ها حائل بین محیط درون و بیرون هستند و از این رو اولین و بیشترین مکانی هستند که کثیفی های بیرونی را به خود می گیرند. در واقع اگر دقت کرده باشید، محیط بیرونی پنجره نسبت به داخل کثیف تر است.

اگر پنجره آشپزخانه شما، حالتی است که می توان آن ها را از جا درآورد، بهتر است که آن ها را در حیاط یا حمام زیر آب داغ بگیرید تا تمامی کثیفی مابین قطعات ریز هم شسته شوند. با این کار به راحتی می توانید کثیفی و خاک هایی را که در هنگام آبکشی رفع می شود را فقط با یک شلنگ آب، مشاهده کنید. اگر هم ثابت هستند، بهترین راه همان استفاده از شیشه شوی و دستمال است.

البته بعضی ازخانواده ها برای تمیز کردن شیشه از روزنامه به جای دستمال استفاده می کنند. روزنامه های قدیمی وقتی خیس می شوند، بهتر از دستمال کثیفی را به خود می گیرند و فقط کافی است که در هنگام کشیدن روزنامه روی شیشه، فشار نیاورید.

یک تکنیک و روش دیگر، استفاده از مخلوط الکل، آب و چند قطره مایع ظرفشویی است و سپس به عادی، شیشه ها را تمیز کنید.

– اگر در آپارتمان سکونت دارید، برای تمیز کردن قسمت بیرونی موارد ایمنی را رعایت کنید تا خدای نکرده به خاطر یک لغزش کوتاه از لبه پنجره پرت نشوید.

– هیچگاه در زیر نور مستقیم آفتاب، اقدام به تمیز کردن شیشه نکنید؛ زیرا امکان ماندن لکه های شستشو برروی پنجره بیشتر خواهد بود.

تا اینجا سعی کردیم که قسمت های کلی تمیز کردن آشپزخانه را بیان کنیم؛ اما یک آشپزخانه محدود به این ها نیست و قسمت های ریز زیادی دارد که باید به آن ها هم توجه کرد. مواردی که از دید خانم خانه، اهمیت زیادی دارد و برای تمیز کردن هرکدام تکنیک های مختلفی وجود دارد:

 

سماور

 

رسوبات آهکی موجود در آب، همیشه بعد از چندبار استفاده از سماور بر روی بدنه داخلی آن می چسبند. برای از بین بردن آن ها، بهترین روش سرکه و آب را با هم با نسبت یکسان مخلوط کرده و آن را بجوشانید. خواهید دید که این مساله در از بین بردن رسوبات معجزه خواهد کرد. همچنین رسوب گیری زیادی در فروشگاه ها موجود است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

سطوح

 

برای پاک سطوح مانند سطح رویی یا داخلی کابینت ها، هود و غیره می توانید از محصولات شوینده استفاده کنید. اگر هم تمایلی به استفاده از این محصولات ندارید، روش دیگر به کار بردن سرکه و ترکیب آن را آب است و اسپری کردن این ترکیب بر روی سطوح، مخصوصا قسمت هایی که لکه دار است؛ سپس با یک دستمال نم دار، سطح را پاک کنید.

 

ظروف

 

اگر به درستی ظروف شیشه ای آشپزخانه تمیز نشوند، اثرات و لکه ها بیشتر از همه در نظر مهمانان خودنمایی می کنند. بهترین راه استفاده از ترکیب سرکه، آبلیمو و نمک برای تمیز کردن آن ها است. همچنین می توانید از وایتکس یا مایع ظرفشویی قوی تر نیز استفاده کرد.

 

سطل زباله

 

سطل زباله از جمله وسایلی است که تاثیر غیر مستقیمی می تواند در تمیز بودن آشپزخانه شما داشته باشد. بوی نامطبوعی که به خاطر خالی نکردن سروقت آشغال در سطل آشغال به وجود می آید، فضای نامطبوعی را به محیط منزل شما وارد می کند. بهترین روش استفاده از تکه های یخ آب و سرکه است که با آن سطل خود را نیز تمیز کنید.

کالابرگ الکترونیک