خبر خوب برای درمان کرونا؛ آیا سرانجام این دارو می‌تواند کرونا را درمان کند؟

خبر خوب برای درمان کرونا؛ آیا سرانجام این دارو می‌تواند کرونا را درمان کند؟


2 اردیبهشت 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خبر خوب برای درمان کرونا؛ آیا سرانجام این دارو می‌تواند کرونا را درمان کند؟

از همان روزهای ابتدای شیوع ویروس بیماری کرونا کووید ۱۹ در چین و حالا تمام کشورهای دنیا، امیدها برای کشف واکسن کرونا و ساخت داروی موثر برای درمان کرونا وجود داشت. با وجود جنبه‌های ناشناخته این ویروس اما از همان ابتدا پزشکان با امتحان داروهای ضدویروس که پیش از این برای درمان سارس، مرس، ابولا و حتی مالاریا و بیماری ایدز ساخته شده بود سعی داشتند میزان مرگ و میر را کاهش دهند. در این میان یکی از داروهایی که از همان ابتدا در پروتکل‌های درمانی نامش مطرح بود داروی «رمدسیویر» بود. با این همه هر دارویی برای امتحان روی افراد بیمار باید سه فاز یا سه مرحله را طی کند تا مجوز مصرف بگیرد. در این میان بد نیست نتیجه تحقیقی در زمینه تست آن دارو با هدف بررسی دوز موثر و پروتکل صحیح مصرف رمدسیویر به عنوان داروی درمان کرونا منتشر شده است که به نقل از دکتر میرشهرام صفری در مجله کوروش آن را با شما در میان می‌گذاریم.

 

رمدسیویر می‌تواند داروی درمان کرونا باشد؟

 

آیا این دارو می‌تواند کرونا را درمان کند؟

 

آنطور که از شواهد بر می‌آید رمدسیویر جلوی پیشرفت بیماری کرونا را می‌گیرد. نتیجه تحقیقی از NIH روی میمون‌های مکاک با هدف بررسی دوز موثر و پروتکل صحیح مصرف رمدسیویر در درمان کرونا روی «بیو آرخاریو» منتشر شد. این مقاله هنوز مورد داوری نهایی قرار نگرفته است اما اطلاع از نتایج آن می‌تواند در کنترل مرگ و میر بیماران کرونایی موثر باشد.

در این بررسی ۱۲ میمون در دو گروه آزمایشی و کنترل به ویروس کرونا آلوده شده بودند. هر شش میمون در گروه بدون درمان دچار علائم دیسترس خفیف تنفسی شدند، در حالی که در گروه درمان شده فقط یک میمون دیسترس خفیف تنفسی داشته است.

زمان تزریق رمدسیویر در این تحقیق ۱۲ ساعت بعد از آلوده کردن حیوان به ویروس کرونا بوده است که با ظهور علائم خفیف منطبق است. کمی بیش از ۱۲ ساعت بعد از آلودگی میزان ویروس در ریه‌ها به حداکثر خود می‌رسد و این زمان ۱۲ ساعت درست قبل از به پیک رسیدن ویروس‌ها در ریه بوده است.

تزریق‌های بعدی در شش روز بعد ادامه داشته است. حتی ۱۲ ساعت بعد از اولین تزریق وضعیت میمون‌هایی که دارو دریافت کرده بودند به طور معنی‌داری بهتر از گروه کنترل بوده است. هفت روز بعد، با اتمام پروتکل درمان، مقدار ویروس و علائم بالینی و آسیب ریوی در اثر ویروس کرونا در گروه درمان شده بسیار کمتر بوده است.

 

آیا این دارو می‌تواند کرونا را درمان کند؟

 

با وجود بهبودی با تزریق این دارو خروج ویروس کرونا از بدون حیوانات درمان شده متوقف نشده و احتمال آلوده سازی دیگران را داشته است و حتی در صورت درمان با این دارو باید پرسنل درمانی مواظب سرایت ویروس باشند و بهبود علائم کرونا به معنای سرایت‌ناپذیری از فرد ناقل نیست.

این مطالعه نشان می‌دهد این دارو نه تنها برای فرم شدید کرونا بلکه برای فرم متوسط و خفیف آن هم داروی مناسبی است. توصیه این مقاله مصرف هر چه زودتر و سریع‌تر این دارو در بیمارستان برای مواردی است که قطعیت در پیشرفت بیماری به سمت زجر تنفسی حاد وجود دارد.

رمدسیویر ساخت شرکت گیلید است و به این نام هم مشهور است. این دارو در فاز سوم کارآزمایی بالینی در مراکز متعدد جهان روی ۲۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا با فرم شدید بیماری و ۱۶۰۰ بیمار با فرم متوسط و خفیف قرار داشته و نتایج نهایی در ماه آتی میلادی روشن خواهد شد و در صورت مثبت بودن نتیجه، مصرف گسترده رمدسیویر برای درمان بیماری کرونا تا قبل از کشف واکسن کرونا عملی خواهد شد.

 

کالابرگ الکترونیک