۸ نکته راهنمای خرید عینک آفتابی اصل | بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و …

۸ نکته راهنمای خرید عینک آفتابی اصل | بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و …


8 خرداد 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای خرید عینک آفتابی اصل؛8 نکته مهم بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و ...

عینک آفتابی یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌های مورد نیاز برای فصل تابستان به منظور محافظت از چشم‌ها و پوست نازک اطراف آنهاست. چه اهل مد و ست کردن کفش و لباس و عینک مطابق فصل باشید و چه نباشید یادتان باشد که در تمام فصول سال به خصوص فصل تابستان استفاده از یک عینک آفتابی استاندارد را فراموش نکنید. عینک آفتابی یک کادوی ولنتاینی جذاب هم هست. در این نوشتار که ترجمه‌ای از سایت معتبر Better Vision Guide  است ۸ نکته مهم برای خرید عینک آفتابی اصل زنانه و مردانه را در راهنمای خرید عینک آفتابی مجله کوروش بخوانید.

۱- راهنمای خرید عینک آفتابی اصل: تا ۹۹ درصد اشعه‌های مضر را جذب می‌کند

 

عینک آفتابی استاندارد تا 99 درصد اشعه‌های مضر را جذب می‌کند

 

نخستین و البته مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب یک عینک آفتابی اصل و استاندارد زنانه یا مردانه جذب اشعه‌های ضدآفتاب است. طبق توصیه موسسه اوپتومولوژی آمریکا، یک نکته مهم راهنمای خرید عینک آفتابی این است که در زمان خرید عینک آفتابی دقت کنید حداقل تا ۹۹ درصد قدرت جذب اشعه‌های ماورابنفش خورشید را داشته باشد. بد نیست بدانید نور خورشید سه نوع اشعه از خودش منعکس می‌کند. اشعه UVA، UVB و UVC. اشعه‌های UVA و UVB به پوست و چشم‌ها آسیب می‌رسانند. اما اشعه UVC قادر نیست از اتمسفر اطراف زمین عبور کند. یک عینک آفتابی استاندارد قادر است ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه‌های ماورا‌بنفش UVA و UVB را جذب کند.

اما عینک آفتابی‌های ارزان قیمت با کیفیت پایین تنها می‌توانند ۴۰ درصد این اشعه‌ها را جذب کنند و مانع از رسیدن آن‌ها به چشم شوند. برای سنجش این موضوع، میزان محافظت عدسی عینک از چشم‌ها در مقابل اشعه فرابنفش خورشید با دستگاهی به نام UV متر اندازه‌گیری می‌شود. یک روش دیگر این است که عینک آفتابی را با کنترل یا ریموت تلویزیون امتحان کنید. ریموت را جلوی شیشه‌های عینک بگیرید و کانال تلویزیون را عوض کنید، اگر کنترل عمل نکرد شیشه‌های عینک شما تقلبی است.

 

شاید این مطالب هم برای‌تان جالب باشد:

 

۶ عطر مردانه تابستانی محبوب و پرفروش با ماندگاری طولانی

 

۵ عطر زنانه پرفروش و مشهور تابستانی با رایحه خنک و ماندگاری طولانی

 

۲- راهنمای خرید عینک آفتابی اصل: اندازه عینک باید متناسب باشد

 

راهنمای خرید عینک آفتابی اصل؛8 نکته مهم بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و ...

 

اصلا اهمیتی ندارد که استانداردهای مد روز عینک آفتابی با شیشه‌ها و فریم پهن است یا شیشه‌ها و فریم کوچک و جمع و جور. عینک آفتابی باید تمام قسمت چشم‌ها و ناحیه اطراف چشم را به خوبی بپوشاند، به عبارت دیگر هر چه عینک آفتابی بزرگ‌تر باشد بهتر است. از سوی دیگر عینک آفتابی باید اندازه صورت‌تان باشد. اگر عینک آفتابی بزرگ‌تر از اندازه صورت شما باشد مرتب لیز می‌خورد و نمی‌تواند به خوبی از چشم‌ها و پوست نازک اطراف آن‌ها محافظت کند.

 

۳- راهنمای خرید عینک آفتابی: لنزهای عینک باید پلاریزه باشد

 

راهنمای خرید عینک آفتابی اصل؛8 نکته مهم بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و ...

 

عینک آفتابی استاندارد باید «پلاریزه» باشد. اما این به آن معنی نیست که عینک پلاریزه اشعه‌های ماورابنفش را هم جذب می‌کند. در حقیقت باید به هنگام خرید عینک حتما به این نکته دقت کنید که روی عینک آفتابی حتما برچسب محافظ در برابر اشعه‌های ماورابنفش وجود داشته باشد. عینک آفتابی‌هایی که خصوصیت پلاریزه هم دارند درخشش انعکاس نور خورشید از روی سطوح مانند آب و کف خیابان را کاهش می‌دهند و علاوه بر این به خاطر کاهش درخشش بیش از حد انعکاس نور خورشید از روی سطح آب، کاپوت ماشین یا سطح جاده برای رانندگی، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری هم مناسب هستند.

عینک‌های پلاریزه بازتاب نور را می‌شکنند و در نتیجه از تابش نور خیره کننده به چشم جلوگیری می‌کنند. راهنمای خرید عینک آفتابی به ما می‌گوید که عینک‌های پلاریزه میزان دید چشم برای خواندن اعداد آمپر ماشین و نیز اطلاعات روی گوشی موبایل را کم می‌کنند به همین خاطر در زمان خواندن این اطلاعات یا نگاه کردن به صفحه گوشی موبایل عینک آفتابی را از روی چشم بردارید.

 

۴- شیشه‌های عینک صاف باشند نه مواج

 

یکی از مهم‌ترین اصول در راهنمای خرید عینک آفتابی زنانه و مردانه این است که در هنگام خرید عینک آفتابی دقت کنید هر دو شیشه عینک کاملا شبیه به هم و صاف باشند. عینک آفتابی‌های بی کیفیت شیشه‌هایی موج‌دار دارند و صاف و یکدست نیستند. موج‌دار بودن شیشه عینک سبب آسیب چشم‌ها می‌شود. برای این‌که مطمئن شوید شیشه‌های عینک آفتابی صاف هستند و ناهمواری ندارند عینک را به چشم بزنید و به یک خط صاف مثل لبه میز یا لبه کاشی نگاه کنید و در همان حال سرتان را به اطراف حرکت دهید. اگر عدسی استاندارد باشد، این خطوط با حرکت چشم شما همچنان صاف باقی می‌مانند و در غیر این صورت، کج و معوج می‌شوند. یک روش دیگر تکان دادن شیشه‌های عینک در برابر یک صفحه طرح‌دار است. عینک آفتابی را روی چشم بگذارید و به یک صفحه طرح‌دار نگاه کنید و سرتان را بالا و پایین کنید. اگر عینک آفتابی استاندارد باشد طرح‌ها به همان شکل دیده می‌شوند نه کج و معوج.

 

۵- راهنمای خرید عینک آفتابی اصل: عینک آفتابی استاندارد برای بچه‌ها

 

راهنمای خرید عینک آفتابی اصل؛8 نکته مهم بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و ...

 

معمولا کودکان بیشتر از بزرگ‌ترها در فضای آزاد و زیر نور خورشید وقت می‌گذرانند و زمانی که در حیاط  منزل، پارک یا محوطه مهدکودک بازی می‌کنند حتما باید از عینک آفتابی استفاده کنند. به نظر می‌رسد تا قبل از سن ۱۸ سالگی افراد به اندازه نیمی از عمر خود در برابر اشعه ماورابنفش نور خورشید قرار می‌گیرند. برخی والدین از عینک آفتابی‌های ارزان قیمت برای محافظت چشم بچه‌ها در برابر نور خورشید استفاده می‌کنند که بیشتر از ۴۰ درصد اشعه ماورابنفش را نمی‌توانند جذب کنند و بسیار برای چشم مضر هستند. به عقیده پزشکان متخصص چشم استفاده نکردن از عینک آفتابی ضررش بسیار کمتر از عینک آفتابی‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت است. اگر می‌خواهید برای کودک خود عینک آفتابی بچه‌گانه تهیه کنید حتما از استاندارد بودن شیشه و جذب ۱۰۰ درصدی اشعه‌های ماورابنفش نور خورشید مطمئن شوید.

 

۶- لنزهای فتوکرومیک به درد بخور هستند یا نه؟

 

راهنمای خرید عینک آفتابی اصل؛8 نکته مهم بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و ...

 

هم بله و هم نه. در حقیقت لنزهای فتوکرومیک برای افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند مناسب است. عینک‌های با لنز فتوکرومیک در محیط‌های بسته روشن و زیر نور آفتاب تیره می‌شوند. عینک‌های فتوکرومیک، به میزان صددرصد جلوی ورود اشعه‌های زیان‌بار ماواری بنفش UVA و UVB نور خورشید به چشم را میگیرند.

 

۷-چه رنگ عینکی برای شما مناسب است؟

 

راهنمای خرید عینک آفتابی اصل؛8 نکته مهم بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و ...

 

*عینک‌هایی که شیشه «کهربایی» دارند مانع ورود نور آبی به چشم می‌شوند. این عینک‌ها قدرت تطابق بالایی دارند و در نتیجه برای خلبانان، ناخداها، ملوانان، اسکی‌بازها و قایقرانان مناسب هستند. اگر کم‌خواب هستید از عینک‌های آفتابی با نور کهربایی استفاده کنید چرا که نور آبی روی ترشح هورمون ملاتونین اثر می‌گذارد و باعث اختلال خواب می‌شود.

*عینک‌هایی با شیشه «زرد» برای ورزشکاران مناسب هستند. شیشه‌های زرد رنگ وضوح اشیاء را در نور کم یا هوای مه‌آلود بیشتر می‌کنند.

*عینک آفتابی‌هایی که شیشه سبز دارند وضوح رنگ‌ها را بالا می‌برند و به همین دلیل بهتر است قبل خرید رنگ آن‌ها را تست کنید. یادتان باشد رنگ سبز شیشه عینک آفتابی باعث کاهش درک نورهای قرمز و زرد در چراغ راهنمایی می‌شوند و به همین دلیل برای رانندگی توصیه نمی‌شوند.

*به عقیده متخصصان چشم پزشک بهترین رنگ برای شیشه عینک افتابی زنانه و مردانه «دودی» است زیرا رنگ اشیا و محیط را تغییر نمی‌دهد.

* در مجموع شیشه‌های دودی، سبز و قهوه‌ای باعث می‌شوند در تشخیص رنگ‌ها کمتر دچار اشتباه شوید و برای رانندگی بهتر هستند.

*شیشه عینک آفتابی نباید آن‌قدر تیره باشد که چشمان شما از پشت آن دیده نشود. عینک‌هایی با رنگ تیره دید شما را کم می‌کنند.

 

۸- راهنمای خرید عینک آفتابی اصل: جنس فریم عینک؛ پلاستیکی یا فلزی

 

جنس فریم عینکی که انتخاب می‌کنید نقش مهمی در راحت بودن شما با عینک آفتابی دارد. از سوی دیگر فریم عینک با توجه به جنسی که دارد مقاومت متفاوتی هم دارد. فارغ از این‌که جدیدترین مدل‌های عینک آفتابی زنانه و مردانه چه جنس و مدل فریمی دارند هنگام خرید عینک آفتابی به موارد زیر حتما توجه کنید:

*فریم پلاستیکی: فریم‌های پلاستیکی عینک هم از نظر طرح و رنگ تنوع زیادی دارند و هم در برابر ضربه مقاوم هستند. در میان فریم‌های پلاستیکی عینک، جنس فریم «پروپیونات» هم سبک‌تر است و هم ضد حساسیت.

*فریم فلزی: فریم‌های فلزی که به فریم monel مشهور هستند هم ضد‌حساسیت هستند و هم مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. قیمت فریم‌های فلزی نسبت به سایر فریم‌ها معمولا بالاتر است ولی برای ورزشکاران ایمن و مناسب نیست.

*فریم نایلونی: یکی دیگر از مواد مورد استفاده برای ساخت فریم عینک به خصوص عینک‌های ورزشی «نایلون» است. فریم‌های نایلونی در برابر گرما و سرما بسیار مقاومند و انعطاف‌پذیری بالایی دارند.

*تیتانیوم: یکی دیگر از فلزات رایج برای ساخت فریم عینک «تیتانیوم» و «بتا‌تیتانیوم» است. این فریم‌ها ضد‌حساسیت، سبک، بادوام، ضد‌زنگ‌زدگی و ضد‌پوسیدگی هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک