علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد؛ روش‌های تشخیص و درمان آن

علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد؛ روش‌های تشخیص و درمان آن


15 آذر 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد؛ روش‌های تشخیص و درمان آن

جوش یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پوستی موقتی در نوزادان است که معمولاً روی پوست صورت و بدن ایجاد می‌شود. این جوش‌ها معمولاً ریز و قرمز هستند و در اکثر مواقع به خودی خود درمان می‌شوند. حدود ۲۰ درصد از نوزادان به آکنه نوزادی مبتلا می‌شوند و این مشکل بعد از چند هفته از بین می‌رود. در این مقاله می‌توانید علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد و همچنین روش‌های درمان و تشخیص این مشکل را از وب‌سایت healthline و medicalnewstoday در مجله کوروش بخوانید.

 

 

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های جوش زدن صورت و بدن در نوزاد

 

علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد و روش‌های درمان آن

 

جوش‌های نوزادی معمولاً به صورت برجستگی‌هایی ریز و قرمز بروز می‌کند. این جوش‌ها به طور معمول در کنار هم و با تعداد زیاد ایجاد می‌شوند و در برخی مواقع سر سفید هستند. تقریباً ۲۰ درصد از نوزادان تازه متولد شده به آکنه نوزادی مبتلا می‌شوند. معمولاً این جوش‌ها روی گونه‌ها و بخش بالای کمر و گردن نوزاد ظاهر می‌شوند. استفاده از لباس‌هایی با پارچه نامناسب و همچنین پخش شدن براق روی صورت می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

در برخی از نوزادان جوش در زمان تولد وجود دارد و در بیشتر آن‌ها بعد از ۲ تا ۴ هفته ایجاد می‌شود و درمان آن چندین ماه طول می‌کشد. به آکنه‌ای که بعد از ۶ هفتگی در نوزاد ایجاد می‌‌شود، آکنه شیرخواری گفته می‌شود. این نوع جوش‌ها به طور معمول بین ۳ تا ۶ ماهگی اتفاق می‌افتد و در بسیاری از مواقع تا یک سالگی بهبود پیدا می‌کنند. معمولاً شیوع این نوع جوش در نوزادان در پسران بیشتر از دختران است.

 

علت جوش زدن صورت نوزاد

 

مطالعات زیادی در زمینه پیدا کردن علت جوش صورت نوزاد ایجاد شده است و پزشکان هنوز در مورد این مشکل مطمئن نیستند. بسیاری از تحقیقات نشان داده که مهم‌ترین علت جوش صورت نوزاد در اثر فعالیت بیش از حد غدد چربی پوست است و از طرفی به هم ریختن هورمون‌های مادر یا نوزاد نیز می‌تواند از دیگر علت‌های جوش صورت و بدن در نوزاد باشد.

 

درمان جوش صورت و بدن نوزاد

 

علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد؛ روش‌های تشخیص و درمان آن

 

در اکثر مواقع درمان جوش صورت نوزاد نیاز به اقدام خاصی ندارد و بعد از مدتی خود به خود از بین می‌رود. اما در برخی از نوزادان ممکن است این مشکلات تا ماه‌ها ادامه پیدا کند، از همین رو بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از یک کرم یا پماد دارویی برای درمان جوش صورت نوزاد استفاده کنید. فراموش نکنید پوست کودک شما در این سن بسیار حساس است، بنابراین هیچ‌گاه بدون پیدا کردن علت، از مواد و لوسیون‌های سرخود استفاده نکنید، زیرا این مواد می‌توانند موجب بدتر شدن وضعیت جوش در نوزاد شوند. در ادامه به بهترین روش‌های پیشگیری و درمان جوش صورت و بدن نوزاد اشاره شده است.

 

*صورت و بدن نوزاد را روزانه با آب گرم بشویید.

*از شوینده‌ها و لوسیون‌های بدون رایحه استفاده کنید.

*از مواد شیمیایی برای شستشوی صورت و بدن نوزاد استفاده نکنید.

*از لیف زدن بدن نوزاد خودداری کنید.

*از لباس‌ها و حوله ضد حساسیت و مناسب برای نوزاد استفاده کنید.

* پوست صورت و بدن نوزاد را فشار ندهید.

فراموش نکنید آکنه نوزادی معمولاً بی‌ضرر است و درد و خارشی برای نوزاد ندارد، پس صبور باشید.

 

 

چه مشکلاتی پوستی در نوزاد ممکن است با جوش اشتباه گرفته شوند؟

 

در بسیاری از مواقع بروز مشکلات پوستی رایج در نوزادان با جوش اشتباه گرفته می‌شود. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره شده است.

 

اگزما

 

علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد؛ روش‌های تشخیص و درمان آن

 

اگزما یکی از متداول‌ترین مشکلات پوستی مشابه جوش زدن نوزاد است که به صورت برجستگی‌هایی قرمز روی بدن و صورت نوزاد ایجاد می‌شود. با بزرگ‌تر شدن نوزاد معمولاً این جوش‌ها روی زانوها و آرنج نوزاد نیز ظاهر می‌شود. در اکثر مواقع برخورد صورت و بدن با پارچه‌های خشم و همچنین خراشیده شدن زانو و آرنج روی زمین موجب بروز این مشکل می‌شود. تشخیص این موضوع برای پزشکان بسیار ساده است. بهترین راهکار برای درمان این نوع جوش دور کردن عوامل حساسیت‌زا از کودک و در صورت نیاز اضافه کردن مواد پروبیوتیک به صورت روزانه به کودک است.

 

 

آریتما توکسیکوم یا راش نوزادی

 

در برخی مواقع مشابه جوش صورت نوزاد مربوط به یک نوع مشکل پوستی رایج است که به آن آریتما توکسیکوم یا راش نوزادی گفته می‌شود. این نوع جوش معمولاً به صورت برجستگی‌های ریز و لکه‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شود و در روزهای اول پس از تولد در صورت، قفسه سینه و سایر اندام‌های کودک دیده می‌شود. معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و یک هفته بعد از تولد از بین می‌رود.

 

 

میلیا

 

علت جوش زدن صورت و بدن نوزاد؛ روش‌های تشخیص و درمان آن

 

در بسیاری از مواقع جوش زدن بدن نوزاد می‌تواند در اثر میلیا باشد. میلیا هیچ ارتباطی با جوش نوزادی ندارد و معمولاً به صورت برآمدگی‌های سفید رنگ روی بینی و گونه نوزاد ظاهر می‌شود. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد نوزادان به این موضوع دچار می‌شوند و معمولاً بعد از چند هفته از تولد نوزاد از بین می‌رود.

 

کالابرگ الکترونیک