راهکارهای مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری + ماسک‌های مجاز تقویتی

راهکارهای مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری + ماسک‌های مجاز تقویتی


1 آذر 1399 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهکارهای مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری + ماسک‌های مجاز تقویتی

بارداری دوره‌ای خاص و متفاوت در زندگی هر خانم است که به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می‌شود، وضعیت پوست و موی شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از طرف دیگر استفاده از برخی از لوازم مراقبت از پوست در دوران بارداری برای جنین مضر تلقی می‌شوند و مادر تنها مجاز به استفاده از برخی از مکمل‌ها و محصولات مراقبت از پوست و مو در این دوره است. شناخت روش‌های مؤثر مراقبت از پوست در بارداری و آشنایی با راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در این دوره می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر از پوست و موی خود محافظت کنید و این دوران را بدون نگرانی و استرس در مورد ظاهر خودتان پشت سر بگذارید. در این مقاله می‌توانید روش‌های مراقبت و زیبایی پوست در بارداری و شیوه‌های جلوگیری از ریزش مو به علاوه ماسک‌های مجاز تقویتی پوست و مو در دوران بارداری را از وب‌سایت‌های parenting.firstcry و healthline  و theblessedmom در مجله کوروش بخوانید.

 

تأثیر بارداری بر پوست

 

راهکارهای مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری

 

زیبایی پوست در دوران بارداری همانند هر زمان دیگری برای خانم‌ها اهمیت دارد. بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری بهتر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد و عده کمی نیز با مشکلات مختلفی مربوط به پوست و مو مواجه می‌شوند. شاید بارداری تغییرات زیادی در ظاهر شما ایجاد کند، اما قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که این تغییرات موقتی هستند و بعد از زایمان همه چیز به روال قبل خودش باز می‌گردد. در بسیاری از مواقع تغییرات هورمونی در زمان بارداری موجب احتباس مایعات و افزایش جریان خون می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا پوست شما زیباتر از قبل به نظر برسد و درخشان‌تر از همیشه باشد.

 

از طرف دیگر برخی افراد در این دوره با خشکی شدید پوست مواجه می‌شوند. افزایش سطح هورمون استروژن و هورمون ملانوسیت موجب تحریک رنگ‌دانه‌ها در برخی از مادران می‌گردد و از این رو پوست برخی افراد در دوران بارداری کمی تیره یا دچار لک قهوه‌ای پوست صورت و گردن می‌شود.

 

موضوع دیگری که احتمالاً خیلی از مادرها ممکن است تجربه کنند، مربوط به کشش پوست است. این موضوع در بدن موجب بروز خطور بنفش و ترک خوردگی در پوست می‌شود که گاهی مواقع با خارش شدید همراه می‌شود. البته این مشکلات برای همه اتفاق نمی‌افتد و در اکثر مواقع بعد از بارداری از بین می‌روند. معمولاً سابقه خانوادگی، اضافه وزن زیاد قبل از بارداری و یا ژن افراد روی این مسئله تأثیر می‌گذارد. در هر صورت آشنایی با روش‌های مراقبت از پوست در بارداری می‌تواند به شما کمک کند تا این دوره از زندگی‌تان را راحت‌تر و با مشکلاتی کمتر پشت سر بگذارید.

 

تأثیر بارداری بر مو

 

راهکارهای مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری

 

افزایش هورمون‌های بارداری موجب می‌شود تا تغییراتی در ظاهر موهای خود حس کنید. موهای برخی از مادران در دوران بارداری ضخیم و براق می‌شود و برخی دیگر با ریزش مو مواجه می‌شوند. مهم‌ترین مسئله‌ای که در دوران بارداری برای مادران اتفاق می‌افتد، افزایش سطح استروژن است که موجب تحریک رشد مو در دوران بارداری می‌شود و پس از بارداری با کاهش سطح استروژن، معمولاً موهایی که در این زمان رشد کرده‌اند، ریزش می‌کنند و فرد گمان می‌کند موهایش کم پشت شده است و معمولاً بیشتر خانم‌ها این دوره را تجربه می‌کنند. معمولاً ضعیف شدن موها در بارداری کمتر مشخص می‌شود و اگر فرد در این دوران به خوبی به موهای خود رسیدگی نکند و از روش‌های مراقبت از مو در بارداری استفاده نکند، عوارض آن را بعد از بارداری مشاهده خواهد کرد.

 

بهترین روش‌های مراقبت از پوست و مو در بارداری

 

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که شما به عنوان یک مادر باردار دیگر مجاز به استفاده از هر نوع وسیله آرایشی و دارویی نیستید و باید تنها از محصولاتی استفاده کنید که مطمئن هستید به فرزند شما آسیبی وارد نمی‌کنند. به یاد داشته باشید که پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مصرف زیاد میوه و سبزیجات تازه و ریزمغزهای مقوی و همچنین آب زیاد بهترین راهکار برای حفظ سلامت بدن شما است. استرس و نگرانی را از خود دور کنید و به یاد داشته باشید که رایج‌ترین دلیل ریزش مو و آسیب‌های پوستی مربوط به استرس است. مهم‌ترین مراقبت‌های پوست و مو در دوران بارداری مربوط به پیشگیری از ریزش مو، کاهش ترک‌های پوستی، آبرسانی پوست و جلوگیری از ایجاد چروک است که در ادامه به روش‌های کاربردی برای مراقبت روتین از پوست و مو اشاره شده است.

 

برای جلوگیری از ترک‌های پوستی از روغن‌های طبیعی استفاده کنید

 

در دوران بارداری بدن شما نیاز به آب زیادی دارد و مقادیر زیادی از آبی که در روز مصرف می‌کنید، توسط کودک شما مصرف می‌شود. از طرف دیگر تغییرات هورمونی موجب افزایش خشکی پوست می‌شود و از همین رو لازم است در کنار مصرف زیاد آب حتماً از روغن‌ها و نرم‌کننده‌های طبیعی برای آبرسانی پوست خود استفاده کنید. بهترین نرم کننده‌های پوستی برای جلوگیری از کشش پوست استفاده از روغن نارگیل، کره کاکائو، پپتیدها و هیالورونیک اسید است. شما باید به طور مداوم پوست بدن خود را مرطوب کنید و با روغن‌ ماساژ دهید تا از بروز کشیدگی و ترک پوستی جلوگیری کنید.

برای مراقبت از پوست در بارداری از ضد آفتاب استفاده کنید

 

راهکارهای مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری

 

کرم ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که برای مراقبت از پوست در بارداری اهمیت دارد و باید در زمان بارداری نیز همانند هر زمان دیگری از آن استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب ایجاد چروک‌های پوستی را به تعویق می‌اندازد و از طرفی از سرطان پوست نیز جلوگیری می‌کند. بهتر است برای محافظت از آفتاب در دوران بارداری از  کلاه لبه‌دار استفاده کنید و هر ۲ ساعت یک بار ضد آفتابتان را تمدید نمایید.

برای جلوگیری از چروک‌های پوستی از ویتامین‌های مجاز استفاده کنید

 

برای محافظت از پوست در برابر آسیب و چروک بهتر است با مشورت پزشک، از ویتامین‌های ضروری برای پوست استفاده می‌کنید. مهم‌ترین ویتامین‌هایی که می‌تواند از ایجاد چروک‌های پوستی جلوگیری کند عبارت‌اند از ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین B3. می‌توانید با مشورت پزشک از پای سبز نیز استفاده کنید، زیرا آنتی اکسیدان‌های موجود در این چای به حفظ سلامت پوست کمک زیادی می‌کند.

 

موهایتان را با روغن ماساژ دهید

 

راهکارهای مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری

 

ماساژ ملایم روغن گرم ۲ تا ۳ بار در هفته می‌تواند به حفظ سلامت موها در زمان بارداری کمک زیادی کند. از طرف دیگر این کار موجب آرامش پوست سر می‌شود و کمک می‌کند تا خواب بهتری را تجربه کنید. بهترین ماسک برای محافظت از موها در بارداری، استفاده از روغن نارگیل، کنجد، بادام یا زیتون است. با کمک نوک انگشتان روغن را به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. استفاده از این روغن‌ها در ترکیب با روغن‌های فرعی مثل اسطوخودوس، رزماری، بابونه، بادرنجبویه و چوب درخت سرو نیز ایده خوبی برای ماساژ پوست سر است. برای این کار بهتر است روغن‌های فرعی را به اندازه ۲ قطره به ۲ قاشق روغن اصلی مثل روغن زیتون و نارگیل اضافه کنید و بعد روی سر ماساژ دهید. این کار موجب تحریک رشد مو و افزایش ضخامت موها می‌شود و موهای شما را نرم و براق می‌کند.

 

از یک شامپو و نرم کننده مناسب استفاده کنید

 

برای اینکه موهای سالم و درخشانی داشته باشد، قبل از هر چیزی باید از یک شامپو و نرم کننده مناسب موهای خودتان استفاده کنید. اگر ریزش مو دارید، بهتر است شامپوی جلوگیری از ریزش مو را انتخاب کنید. نرم کننده‌ یا ماسک مویی با ترکیبات طبیعی و روغن‌های طبیعی که موجب افزایش رشد مو  می‌شد را انتخاب کنید. فراموش نکنید که شامپو و نرم کننده‌تان را مطابق با جنس موهایتان انتخاب کنید.

 

از درمان‌های شیمیایی و رنگ کردن موها پرهیز کنید

در دوران بارداری بهتر است درمان‌های شیمیایی و رنگ کردن موها را به طور کامل کنار بگذارید. زیرا این مواد شیمیایی از طریق پوست سر به بدن جذب می‌شود و به کودک شما منتقل می‎شود.

 

از کشیدن موها اجتناب کنید

 

برای مراقبت از مو در بارداری بهتر است به هیچ عنوان از مدل موهایی که موجب ایجاد کشش و فشار در ریشه مو می‌شود، استفاده نکنید. استفاده از دم اسبی، بافت کف سر و کشیدن موها موجب تحریک ریشه مو و ریزش موهای در این دوران می‌شود.

 

از ماسک دانه شنبلیله برای موها استفاده کنید

 

یکی از بهترین ماسک‌ها در بارداری و برای رشد، تقویت و جلای موها استفاده از ماسک دانه شنبلیله است. برای درست کردن این ماسک در دوران بارداری می‌توانید یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را یک شب در یک فنجان آب خیس کنید. صبح روز بعد دانه را به خوبی بکوبید و به یک خمیر نرم و صاف تبدیل کنید. حال این خمیر را روی موها بزنید و یک ساعت صبر کنید. این ماسک برای تقویت و درخشش موها بسیار مفید است. توجه داشته باشید که اگر بعد از بارداری با ریزش مو روبرو شدید، نگران نباشید چون موهای شما به راحتی بعد از چند ماه و حداکثر یک سال با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و هیدراته کردن موها به حالت طبیعی باز می‌گردد.

 

بهترین ماسک‌های مجاز تقویتی و طبیعی برای مراقبت از پوست در بارداری

 

راهکارهای مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری

 

ماسک‌های طبیعی و تقویتی هیچ ضرری برای سلامت شما و کودکتان ندارند و می‌توانند برای روی بهبود وضعیت پوست و درخشان شدن صورتتان تاثیر زیادی بگذارند. در ادامه به بهترین ماسک‌های طبیعی برای مراقبت از پوست در بارداری اشاره شده است.

 

ماسک جو دوسر و ماست برای مراقبت از پوست در بارداری

 

برای تهیه این ماسک لایه بردار می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری جو دوسر را با نصف کاسه ماست مخلوط کنید و برای ۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید.

 

ماسک عسل و ماست

 

برای تهیه این ماسک مغذی پوست که موجب آبرسانی و مراقبت از پوست در بارداری می‌شود، نصف کاسه ماست را با ۱ قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و برای ۱۵ دقیقه روی صورت بگذارید.

 

ماسک موز و بادام

 

برای افزایش تولید کلاژن سازی و سلامت پوست می‌توانید ۱ قاشق آرد بادام را با نصف موز له شده ترکیب کنید و برای ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید.

 

ماسک لیمو و سیب زمینی برای مراقبت از پوست در بارداری

 

برای از بین بردن علائم کشش پوست و درخشندگی بیشتر پوست می‌توانید نصف فنجان آب سیب زمینی را با نصف قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید و روی پوست بمالید تا خشک شود و بعد با آب سرد بشویید.

 

ماسک شیر و عسل

 

برای تهیه این ماسک نرم کننده برای مراقبت از پوست در بارداری می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید و برای ۲۰ دقیقه روی صورت قرار دهید.

 

کالابرگ الکترونیک