۹ روش آسان و ساده کاهش استرس در محیط کار و اداره

۹ روش آسان و ساده کاهش استرس در محیط کار و اداره


9 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 روش آسان کاهش استرس در محیط کار و اداره

اگر شاغل هستید و در محیط کار و اداره معمولا استرس و اضطراب دارید و به همین دلیل نمی‌توانید به خوبی از پس وظایف‌تان بربیایید حتما به دنبال راهکاری برای حل این مسئله هم می‌گردید. داشتن استرس و اضطراب در محل کار و اداره یک موضوع جهانی است و اتفاقا گاهی هم مفید است چون به مثابه یک محرک عمل می‌کند و شما را به جلو می‌راند. اما برخی کارمندان با شکایت از این معضل معتقدند که اگر استرس و اضطراب نبود حتما عملکرد بهتری داشتند و یکی از کارمندان نمونه محل کار خود بودند. اما برای حل این مشکل راه‌حلی وجود دارد؟ قطعا پاسخ مثبت است. اما چگونه استرس خود را در محیط کار کاهش دهیم؟ ۹ روش آسان و عملی برای کاهش استرس در محیط کار و اداره را در مجله کوروش بخوانید و نتیجه کار را حتما با ما در میان بگذارید. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

 

۱- زمین را زیر پای خود احساس کنید

 

برای کاهش استرس زمین را زیر پای خود احساس کنید

 

این یک توصیه عملی و مفید و ساده است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه استرس خود را کاهش دهید هر جا که هستید اگر روی صندلی و پشت میز نشسته‌اید پاهای خود را روی زمین بگذارید و زمین را زیر پای خودتان احساس کنید. در همین حین یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید تمرکز کنید. این اقدام ساده و عملی را در هر زمان و مکانی می‌توانید انجام دهید.

 

این کار ذهن شما را واقعا آرام می‌کند و سبب می‌شود آگاهانه تصمیمات روشن و واضح بگیرید، کمتر انفعالی باشید و به هر چیزی واکنش نشان دهید و در نتیجه آرام‌تر شوید و استرس‌تان را کم کنید.

 

 

۲- مدیتیشن را تمرین کنید

 

برای کاهش استرس در محیط کار مدیتیشن را تمرین کنید

 

همیشه رتبه نخست لیست چگونه استرس خود را کاهش دهیم مدیتیشن کردن است. اگر بدانید چگونه در محل کار مدیتیشن کنید تا حد زیادی برای کاهش استرس به خودتان کمک کرده‌اید. به مدت یک هفته هر روز دو دقیقه در جایی بنشینید، هر جایی که دوست دارید روی صندلی یا زمین، فرقی نمی‌کند فقط محیط شما باید آرام باشد. چشمان‌تان را ببنیدید، نوک انگشت اشاره و نوک انگشت شست را به هم بچسبانید (حتی این کار را هم می‌توانید انجام ندهید و فقط بدن‌ و دست‌ها را شل کنید) و روی فرایند نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

دم و بازدم‌ها را بشمارید. تا ۱۰ بشمارید و دوباره از نو شروع کنید. اگر در جریان شمارش حواس‌تان پرت شد هیچ اشکالی ندارد، این یک روند طبیعی ذهن است. با آرامش دوباره از ابتدا شروع کنید. در حین مدیتیشن یا مراقبه هر فکری که به ذهن شما رسید اصلا سعی نکنید آن را دور کنید یا با آن بجنگید. در حقیقت یکی از روش‌های مدیتیشن یا مراقبه روبرو شدن با افکار و احساسات است.

 

افکارتان، حتی افکار مثبت و آزار دهنده، را محترم بشمارید و با آن‌ها دوست باشید چون این افکار بخشی از وجود شما هستند. در حقیقت هدف مدیتیشن خالی کردن ذهن از افکار مختلف نیست، گاهی شاید در جریان مدیتیشن این اتفاق بیفتد اما هدف اصلی مدیتیشن این نیست. به جای پس زدن افکار سعی کنید تمرکز کنید و به این ترتیب با مسیر افکار ذهنی خود بیشتر آشنا شوید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ روش کاربردی و راهنمای مدیتیشن در خانه و محل کار

 

 

۳- در لحظه زندگی کنید

 

برای کاهش استرس در لحظه زندگی کنید

 

چگونه استرس خود را کاهش دهیم ؟ باید این نکته مهم را یاد بگیریم که در لحظه زندگی کنیم. قانون شماره یک در زندگی درست نفس کشیدن و در نتیجه در لحظه زندگی کردن است. هر زمان که یاد بگیرید درست نفس بکشید تقریبا به همه چیز برای آرام شدن دست پیدا کرده‌اید. شاید با خودتان بگویید مگر می‌شود نفس نکشید. پاسخ مثبت است. در بسیاری موارد ما بلد نیستیم به طور صحیح نفس بکشیم. برای درست نفس کشیدن باید تمرین کنید.

 

وقتی با تمرین مداوم نفس کشیدن صحیح را از دیافراگم که در ابتدا مشکل است یاد بگیرد باید شمارش در هنگام نفس گیری را هم شروع کنید. وقتی که از راه بینی شروع به نفس گرفتن می‌کنید شکم شما بزرگ می‌شود و بالا می‌آید. به مدت پنج ثانیه نفس خود را حبس کرده و بعد به آرامی از راه دهان بازدم انجام میدهید. سپس بعد از پنج ثانیه دیگر دوباره عمل دم را انجام دهید. این تمرینات را ۵۰ تکرار کنید تا هم زمان که آرام می شوید اکسیژن کافی به سلول‎‌های بدنتان برسد. بعد از این تمرین قطعا آرامش و کاهش استرس را تجربه خواهید کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش ساده برای کاهش استرس در دوران بارداری

 

 

۴- کافئین را ترک کنید

 

برای کاهش استرس کافئین را ترک کنید

 

در زندگی همه ما تنش وجود دارد. استرس کم هم بد نیست اما استرس بیش از حد یک مشکل جدی است. شاید مدیتیشن، ورزش کردن، یوگا و درست نفس کشیدن برای کاهش استرس در محیط کار تاثیر گذار باشند اما یکی از بهترین روش‌ها ترک کردن کافئین و نخوردن قهوه و چای است.

 

کافئین ضربان قلب را بالا می‌برد و همین امر در ایجاد استرس موثر است. ممکن است در ابتدا بسیار تلخ و دردناک و سخت باشد اما نتایجش در طولانی مدت شگفت‌انگیز است. این کار را به صورت تدریجی انجام دهید تا دچار سردرد و مشکلات دیگر نشوید.

 

 

۵- یک لیست از وظایف و کارهایتان درست کنید

 

درست کردن لیست از کارهای روزانه و وظایفی که بر عهده شماست به این معنی نیست که فقط مطمئن شوید همه چیز مرتب و منظم است. گاهی برخی کارها و وظایف در لیست شما فوری و عجله‌ای نیستند و برای این‌که استرس را کم کنید می‌توانید آن‌ها را تا اطلاع ثانوی از لیست حذف کنید. انجام این کار به صورت روزانه تا حد زیادی از استرس شما می‌کاهد و باعث آرامش روانی شما می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ راه کاهش استرس در شرایط بحرانی

 

 

۶- با همسرتان یا کسانی که دوست‌شان دارید زمان بیشتری را سپری کنید

 

با همسرتان یا کسانی که دوست‌شان دارید زمان بیشتری را سپری کنید

 

یکی از روش‌های کاهش استرس در محیط کار این است که با همسرتان و اگر مجرد هستید با دوستانی که به شما احساس خوبی می‌دهند و شادتان می‌کنند در طول روز حداقل ۱۵ دقیقه را سپری کنید. حتی شاید بودن با فرزندتان یا خواندن یک کتاب یا گوش دادن به یک موزیک خاص حال شما را بهتر کند. بودن با کسانی یا چیزهایی که به ما احساس خوبی می‌دهند سبب ایجاد یک نگرش قدردانی و شکرگزاری در ما می‌شود. زمانی که در حالتی قرار می‌گیریم که قدردان و شکرگزار هستیم احساس استرس و اضطراب کمتری در محیط کار خود خواهیم داشت.

 

 

۷- روی دیدگاهی که باعث رضایت شما می‌شود تمرکز کنید

 

در مورد دیدگاه ذهنی خود آگاهی داشته باشید. دیدگاه ذهنی خود را یادداشت کنید و در مورد آن پاسخگو و مسئولیت پذیر باشید. اهداف، اقدامات، تصمیم‌گیری‌ها و الویت‌های شما در زندگی باید در راستای دیدگاه شما باشند. هر چیزی که هماهنگ نیست و از دیدگاه شما همسو باید خیلی آگاهانه و با تفکر در مورد آن تصمیم بگیرید.

 

 

۸- با خودتان صادق باشید

 

برای کاهش استرس با خودتان صادق باشید

 

چگونه استرس خود را کاهش دهیم ؟ خودتان باشید و با خودتان صادق باشید. اگر با خودتان صادق نباشید هیچ تکنیک و استراتژی شغلی و کاری کارهای شما را پیش نمی‌برد. اما صادق و روراست بودن عملا به چه معناست؟ تظاهر کردن و صادق نبودن با خودتان به معنای این است که شما خود واقعی‌تان نیستید. برای این‌که صادق باشید کارهایی را که نشان دهنده خود واقعی شما نیستند متوقف کنید.

 

استانداردها و ارزش‌هایی را که با خود واقعی شما هماهنگ و سازگار نیستند کنار بگذارید. تظاهر به آن چیزی که نیستید نکنید تا دیگران انتظارات بیش از حد و بیش از توان واقعی‌تان از شما نداشته باشند. زمانی که شما خود واقعی‌تان هستید استرس کمتری هم خواهید داشت.

 

 

بیشتر بخوانید: تکنیک های مدیریت استرس در محل کار

 

 

۹- لازم نیست همیشه دیگران شما را تایید کنند

 

لازم نیست همیشه دیگران شما را تایید کنند

 

این‌که در برابر اظهار نظر دیگران در مورد تصمیمات‌تان متعصب نباشید و در این زمینه به نوعی لیبرال باشید از استرس و اضطراب شما کم می‌کند. زمانی که مدام به این فکر کنید که حالا دیگران چه فکر می‌کنند هیچگاه احساس آرامش نخواهید کرد و پیوسته به خودتان و توانایی‌های‌تان شک دارید.

 

آزاد و رها بودن بدون نگرانی از تایید گرفتن مداوم از سوی دیگران و بی‌نیازی از تایید شدن از سوی دیگران تا حد زیادی استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. این کار به شما اجازه می‌دهد تا به وضوح برای آن‌چه که واقعا برای رشد و توسعه شخصی شما در محیط کار مهم است تلاش کنید و پیشرفت کنید. البته این بدان معنا نیست که تایید شدن از سوی دیگران اهمیتی ندارد. اتفاقا این مسئله باعث رشد شما هم می‌شود و برای پیشرفت شما لازم است اما نیازی نیست برای هر تصمیمی که می‌گیرد منتظر تایید دیگران باشید و اگر تایید نشدید خودتان را ببازید و اعتماد به نفس‌تان را از دست بدهید.

 

 

منبع: Forbes

 

کالابرگ الکترونیک